Bolehkah Kerajaan Tidak Melaksana Malah Menderhakai Titah Agong






Sama ada kita suka atau tidak Najib Razak diberi hukuman tahanan rumah, persoalan paling besar sekarang ialah mengapa titah adendum oleh Yang di-Pertuan Agong ke-16 berkaitan perkara itu tidak dilaksanakan oleh kerajaan, malah seolah-olah disembunyikan?


Secara kasar dan di mata sebahagian besar rakyat dan orang Melayu, perbuatan tidak melaksana dan menyembunyikan titah Agong itu adalah suatu perbuatan derhaka dan tidak sepatutnya berlaku sama sekali.


Bukankah Agong merupakan ketua negara yang mana titah baginda bukan saja harus dihormati, bahkan mesti dilaksana dengan sebaiknya?


Berdasarkan afidavit Ahmad Zahid Hamidi yang setuju menjadi saksi kepada permohonan Najib untuk mengesahkan kewujudan titah adendum itu, adalah jelas beliau mengetahui mengenai wujudnya titah tersebut pada 30 Januari 2024, iaitu sehari selepas titah itu ditandatangani oleh Agong ke-16 pada 29 Januari 2024.


Timbalan Perdana Menteri itu memaklumkan beliau ditunjukkan salinan imej titah itu oleh Menteri Perdagangan, Pelaburan dan Industri, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz yang memperolehinya daripada salinan asal yang ditunjukkan oleh Agong ke-16 kepadanya.


Ini bermakna, seawal hanya sehari selepas titah adendum untuk membenarkan Najib diberi tahanan rumah ditandatangani oleh Agong ke-16, sekurang-kurangnya dua menteri kabinet kerajaan madani pimpinan PMX mengetahui kewujudannya.


Sama ada Zahid Hamidi atau Tengku Zafrul, oleh kerana mereka mengetahuinya, kenapa mereka tidak memaklumkan mengenai wujudnya titah adendum itu kepada PMX atau membangkitkannya dalam mesyuarat kabinet?


Dalam kenyataan media Lembaga Pengampunan pada 2 Februari 2024 berhubung permohonan pengampunan Najib, apa yang disebut hanyalah pengurangan hukuman penjara kepadda Najib daripada 12 tahun kepada 5 tahun dan denda RM210 juta diturunkan kepada 50 juta.


Tidak disebut sama sekali mengenai titah membenarkan Najib diberi tahanan rumah.


Kemudian, pada 2 April 2024, Najib memfailkan semakan kehakiman di mahkamah untuk mengesahkan kewujudan titah adendum oleh Agong ke-16 itu, seterusnya memohon kesemua atau salah seorang daripada tujuh responden yang disamannya agar melaksanakan titah tersebut.


Mereka yang dinamakan sebagau responden dalam saman Najib ialah Menteri Dalam Negeri; Komisioner Jeneral Penjara; Peguam Negara; Lembaga Pengampunan bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya; Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) (Undang-Undang dan Reformasi Institusi); Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang di JPM dan Kerajaan Malaysia.


Susulan saman difailkan Najib yang mengejutkan banyak pihak itu, Menteri Dalam Negeri, Saifuddin Nasution Ismail dalam responnya pada 4 April memberitahu media, beliau tidak pernah melihat dan tiada maklumat sama ada titah adendum itu wujud atau sebaliknya.


“Saya tiada maklumat berkaitan dokumen tambahan, dia (pihak Najib) kata dia ada. Sebab itu saya kata, saya akan teliti setakat mana yang ada pengetahuan kepada kita,” ujar Saifuddin lagi.


Berdasarkan rentetan peristiwa di atas, ia menunjukkan Najib memfailkan semakan kehakiman di mahkamah untuk mengesahkan kewujudan titah adendum setelah lebih dua bulan Zahid Hamidi mengetahui kewujudan titah Agong ke-16 sebagaimana ia dimaklumkan kepadanya oleh Tengku Zafrul pada 30 Januari 2024.


Dalam hal ini, siapa yang memberitahu Najib atau peguam Shafee Abdullah mengenai wujudnya titah adendum itu?


Najib tidak mungkin berani membawa ke mahkamah perkara ini, melainkan beliau telah diberi maklumat yang cukup sahih tentang wujudnya titah adendum oleh Agong ke-16 itu.


Adakah maklumat itu daripada Zahid Hamidi atau Tengku Zafrul?


Jika Zahid Hamidi atau Tengku Zafrul yang menyampaikan maklumat itu kepada Najib, kenapa ia tidak disampaikan kepada PMX dan kabinet?


Logiknya, kalau kabinet diberitahu tentang wujudnya titah adendum itu, agak mustahil bila mana Saifuddin pada 4 April mengatakan beliau tiada maklumat mengenainya.


Ataukah maklumat mengenai wujudnya titah adendum itu hanya diberitahu, sama ada oleh Zahid Hamidi atau Tengku Zafrul, hanya kepada PMX dan tidak kepada kabinet?


Jika itu yang berlaku, mengapa PMX tidak berusaha melaksanakan titah adendum oleh Agong ke-16 itu?


Kenapa sampai Najib membawa ke mahkamah untuk mengesahkan kewujudannya?


Daripada aspek yang lain, apabila Agong ke-16 menitahkan agar Najib diberi tahanan rumah melalui satu titah adendum atau tambahan, sudah tentulah titah tersebut dikeluarkan dengan tujuan khusus agar kerajaan melaksanakannya.


Ertinya, titah tersebut tidak mungkin disimpan begitu saja dalam peti besi di Istana Negara atau di mana-mana Istana di mana Sultan Abdullah atau Agong ke-16 bersemayam, sebaliknya ia mestilah dihantar kepada pihak kerajaan agar ia dapat dilaksanakan.


Sekali lagi timbul persoalan, mengapa titah Agong itu tidak dilaksanakan, malah seperti disembunyikan?


Seterusnya, bolehkah titah Agong tidak dilaksana dan diderhakai oleh kerajaan?


Mewakili dan bersama rakyat Malaysia yang tetap setia kepada Raja, saya juga inginkan jawapan daripada kerajaan madani mengenai persoalan ini. – ShahbudinHusin 18/04/2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/04/18/bolehkah-kerajaan-tidak-melaksana-malah-menderhakai-titah-agong.html






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/04/bolehkah-kerajaan-tidak-melaksana-malah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Titah Agong Beri Tahanan Rumah Kepada Najib Ini Pendapat Peguam

Titah Agong Beri Tahanan Rumah Kepada Najib Ini Pendapat Peguam

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 69 hits
Peguam melahirkan kebimbangan terhadap dakwaan Najib Razak mengenai titah tambahan diraja supaya dia menghabiskan baki hukuman penjara dengan menjalani tahanan rumah Bercakap kepada Malaysiakini pengamal undang undang mempersoalkan apakah p...
Titah Tambahan Agong Tengku Zafrul Goncangkan Negara

Titah Tambahan Agong Tengku Zafrul Goncangkan Negara

papar berkaitan - pada 21/4/2024 - jumlah : 142 hits
Titah tambahan Agong Tengku Zafrul goncangkan negara ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be 2srXIwKqZwM src in org https www youtube com embed 2srXIwKqZwM wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www yout...
Kes Najib Titah Adendum Bidang Kuasa Agong Pm Ambil Sikap Berkecuali

Kes Najib Titah Adendum Bidang Kuasa Agong Pm Ambil Sikap Berkecuali

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 67 hits
Oleh Abdullah Zaid Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan tidak mahu terlibat dengan perbincangan berkaitan Titah Adendum atau tambahan oleh Yang di Pertuan Agong berkenaan tahanan di rumah terhadap bekas PM Najib Razak Ahli Pa...
Agong Yang Wajib Disanjung Titah Janji Baginda Mula Dikota

Agong Yang Wajib Disanjung Titah Janji Baginda Mula Dikota

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 60 hits
AGONG YANG WAJIB DISANJUNG TITAH JANJI BAGINDA MULA DIKOTA Politik Semasa Pada 19 Mac lalu Yang di Pertuan Agong Sultan Ibrahim bertitah tempoh bulan madu baginda akan tamat tidak lama lagi dan selepas ini baginda akan memulakan cara pemeri...
Titah Agong Ada Tapi Tiada Perbincangan Dalam Lembaga Pengampunan Cna

Titah Agong Ada Tapi Tiada Perbincangan Dalam Lembaga Pengampunan Cna

papar berkaitan - pada 6/4/2024 - jumlah : 132 hits
MESYUARAT Lembaga Pengampunan pada 29 Januari lalu tidak bincang sebarang rancangan untuk membenarkan Najib Razak menghabiskan baki hukuman penjara enam tahun sebagai tahanan di rumah lapor Channel News Asia Memetik pegawai kerajaan yang ti...
Bolehkah Kerajaan Madani Pecah Dek Isu Tahanan Rumah Najib

Bolehkah Kerajaan Madani Pecah Dek Isu Tahanan Rumah Najib

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 88 hits
Dalam banyak perbualan saya sejak dua tiga hari kebelakangan ini berkaitan isu tahanan rumah melibatkan Najib Razak antara persoalan yang sering dibangkitkan ialah sama ada perkara ini mampu membuatkan kerajaan madani terus bertahan atau ak...
Wan Rosdy Usaha Menghindari Ajaran Sesat Kerajaan Negeri Menjunjung Titah Sultan Pahang

Wan Rosdy Usaha Menghindari Ajaran Sesat Kerajaan Negeri Menjunjung Titah Sultan Pahang

papar berkaitan - pada 5/4/2024 - jumlah : 65 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang menjunjung titah Sultan Pahang Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah yang mengingatkan umat Islam di negeri ini agar menghindari ajaran sesat dengan berpegang teguh kepada akidah Ahli Sunnah W...
Muhyiddin Anwar Bodoh Jika Tak Tahu Titah Addendum Pengampunan Najib

Muhyiddin Anwar Bodoh Jika Tak Tahu Titah Addendum Pengampunan Najib

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 116 hits
malaysiakini comDiterbitkan Apr 21 2024 9 02 PMPengerusi PN Muhyiddin Yassin membidas Perdana Menteri Anwar Ibrahim selepas dia enggan mengulas berhubung dakwaan kewujudan titah addendum agar Najib Razak menghabiskan hukuman penjara menerus...
Mereka Bodoh Tak Tahu Titah Adendum Muhyiddin

Mereka Bodoh Tak Tahu Titah Adendum Muhyiddin

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 155 hits
Kerajaan perlu bertanggungjawab kerana ingkar dengan Titah Adendum pengampunan diraja oleh Yang di Pertuan Agong ke 16 berhubung kebenaran Datuk Seri Najib Razak menjalani baki hukuman penjara dengan tahanan di rumah Presiden Bersatu Tan Sr...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars