Boleh Singgah R R Mulai Hari Ini Tapi Perlu Ikut Sop


KUALA LUMPUR, 10 JUN: Bagi yang merancang perjalanan rentas negeri mulai hari ini, mereka boleh singgah berehat dan menunaikan solat di surau yang disediakan di kawasan rehat dan rawat (R&R) di sepanjang lebuh raya menuju ke destinasi masing-masing.
Bagaimanapun, pembukaan itu tertakluk kepada tatacara operasi piawai (SOP) ditetapkan termasuk mengamalkan disiplin diri dan penjarakan sosial.
Ini susulan pengumuman Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semalam mengenai pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) berkuat kuasa hari ini, menyaksikan lebih banyak kelonggaran diberi sehingga 31 Ogos.
Sebelum ini, rakyat Malaysia bukan sahaja tidak boleh merentas negeri tanpa kebenaran pihak berkuasa, malah pelbagai aktiviti tidak dapat dilakukan sebagai usaha kerajaan dalam mengekang penularan pandemik Covid-19.
Turut diumumkan, restoran, gerai makan, semua perniagaan menjual makanan, kedai serbaneka dan runcit, yang sebelum ini hanya dibenarkan beroperasi sehingga 10 malam, kini dibenarkan sehingga 12 tengah malam.
Seorang pengunjung mengambil peluang membeli-belah setelah kerajaan membenarkan hampir semua sektor ekonomi dan aktiviti perniagaan beroperasi semula pada 4 Mei 2020 mengikut SOP ketat. Foto BERNAMAKepada ibu bapa pula, mereka boleh menghilangkan kebosanan anak-anak yang ‘terkurung’ hampir tiga bulan di rumah dengan beriadah di Zoo Negara dan zoo lain kerana premis berkenaan sudah dibenarkan beroperasi.
Namun, dalam keterujaan mengunjungi premis dibenarkan, rakyat Malaysia bukan sahaja perlu mematuhi SOP ditetapkan malah mereka perlu beringat bahawa segala aktiviti dilakukan adalah di bawah pemantauan pihak berkuasa.
Menurut Ismail Sabri, Polis Diraja Malaysia (PDRM) menumpukan pemantauan kepada pematuhan SOP di premis perniagaan dan kawasan awam selaras penguatkuasaan PKPP.
Malah, Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador turut dilaporkan berkata orang ramai yang dilihat tidak mematuhi SOP masih boleh dikenakan tindakan kompaun.
Dalam perkembangan lain, setakat 12 tengah hari semalam, Malaysia mencatat kes Covid-19 satu angka, untuk dua hari berturut-turut dengan tiada kes penularan dalam negara melibatkan kalangan warganegara.
Namun, Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah tidak pernah jemu mengulangi pesanan agar rakyat negara ini sentiasa mematuhi SOP, mengamalkan normal baharu selain menjaga kebersihan diri masing-masing.
Ini sebagai menghargai penat lelah barisan hadapan yang selama ini bertungkus lumus membantu merealisasikan usaha kerajaan memutuskan rantaian jangkitan untuk memastikan negara bebas Covid-19.
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/06/boleh-singgah-r-mulai-hari-ini-tapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mulai Rabu Ini Orang Ramai Boleh Balik Kampung Tapi Perlu Patuh Sop

Mulai Rabu Ini Orang Ramai Boleh Balik Kampung Tapi Perlu Patuh Sop

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 341 hits
KUALA LUMPUR 8 Jun Pada sambutan Aidilfitri yang lalu ramai perantau sayu khususnya ketika mendengar lagu lagu raya kerana tidak dapat pulang ke kampung halaman namun bermula Rabu ini lagu Balik Kampung dendangan Allahyarham Datuk Sudirman ...
Kalau Semua Ikut Sop Kita Boleh Putuskan Rantaian Penularan Covid 19 Walau Tanpa Vaksin Kp Kesihatan

Kalau Semua Ikut Sop Kita Boleh Putuskan Rantaian Penularan Covid 19 Walau Tanpa Vaksin Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 381 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata Kementerian Kesihatan positif bahawa COVID 19 boleh ditamatkan walau tanpa vaksin Menurutnya terdapat beberapa negara yang berjaya menamatkan rantaian COVID 19 tanpa vaksin sepe...
Prasekolah Tabika Dibuka Mulai 1 Julai Ikut Sop Menteri Kanan

Prasekolah Tabika Dibuka Mulai 1 Julai Ikut Sop Menteri Kanan

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 418 hits
SHAH ALAM 15 JUN Prasekolah dan tabika dibuka semula mulai 1 Julai ini selepas Kementerian Pelajaran Malaysia membentangkan tatacara operasi piawai hari ini Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata perkara itu diputuskan pada mesyuarat khas d...
Pengguna Lebuh Raya Boleh Singgah R R Patuhi Sop

Pengguna Lebuh Raya Boleh Singgah R R Patuhi Sop

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 317 hits
Wah Ohmedia tengok pagi ni ramai yang dah mula panaskan enjin kereta Nak rentas negeri ke tu Alhamdulillah akhirnya kelonggaran untuk merentas negeri dibenarkan dan sekarang jadi tanggungjawab kita pula untuk mematuhi SOP yang telah ditetap...
Mall Boleh Ikut Sop Kenapa Masjid Tidak Fuziah Salleh Persoal Kerajaan

Mall Boleh Ikut Sop Kenapa Masjid Tidak Fuziah Salleh Persoal Kerajaan

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 348 hits
Bekas timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri merangkap Ahli Parlimen PKR Kuantan Fuziah Salleh mempersoalkan kenapa kerajaan tidak membuka masjid dengan mengikut SOP seperti mana pusat membeli belah dibuka dalam status yang dimuatnaik ...
Tiada Halangan Untuk Berniaga Tapi Kena Ikut Sop Yang Ditetapkan Tindakan Akan Diambil Sekiranya Tidak Mematuhi Sop

Tiada Halangan Untuk Berniaga Tapi Kena Ikut Sop Yang Ditetapkan Tindakan Akan Diambil Sekiranya Tidak Mematuhi Sop

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 513 hits
Tiada halangan untuk berniaga tapi kena ikut SOP yang ditetapkan Tindakan akan diambil sekiranya tidak mematuhi SOP Kerajaan Terengganu tiada halangan untuk membenarkan peniaga kecil kecilan berniaga di tepi jalan asalkan mempunyai lesen da...
Rumah Ada Anak Kecil Tetap Boleh Kemas Disiplin Praktis Je Cara Ni Setiap Hari

Rumah Ada Anak Kecil Tetap Boleh Kemas Disiplin Praktis Je Cara Ni Setiap Hari

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 416 hits
Rumah bersih tersusun kemas buatkan hati pun rasa tenang Namun ada yang memberi alasan jika ada anak kecil ni nak mengemas rumah pun tak sempat kerana anak asyik buat sepah je Tapi jika anda seorang yang tak boleh tengok rumah bersepah nak ...
Sop Buka Taska Dibincangkan Hari Ini Kkm Akan Hadkan Pergaulan Guru Anak Anak

Sop Buka Taska Dibincangkan Hari Ini Kkm Akan Hadkan Pergaulan Guru Anak Anak

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 250 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia akan membentangkan cadangan prosedur operasi standard mengenai pembukaan taska kepada Majlis Keselamatan Negara pada Selasa Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah antara aspek penting y...
Dah Boleh Rentas Negeri Mulai 10 Jun 2020

Dah Boleh Rentas Negeri Mulai 10 Jun 2020

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 775 hits
Dah Boleh Rentas Negeri Mulai 10 Jun 2020 Kehidupan hari ini kian berubah Kalau dulu kemana mana ikut suka hati individu sahaja Tapi sekarang segala pergerakan rentas negeri adalah tidak dibenarkan Bagaimana perasaan anda ketika itu Bagaima...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan