Boikot Polis Evo 2 Hina Islam Cuba Tunjuk Imej Jahat Serban



Persoalannya, apakah segala jenayah di malaysia dibelakangi golongan agamawan ataupun memang wujud golongan sedemikian yang memberi tekanan kepada polis malaysia. Apakah Islam dimalaysia mengajak umatnya termasuk yang berlakon dalam filem polis evo untuk memberontak, membeli senjata, menjual senjata dan melakukan serangan hendap kepada anggota kerajaan.

Perlukah kita menunjukkan kepada anak kita seolah meraka yang berserban adalah golongan pengganas yang mampu menggugat anggota keselamatan negara.

Jika kita melihat pada halaman wikipedia, Polis Evo directed by Joel Soh. Apakah Joel Soh cuba menyemai jarum halus untuk membenci golongan serban. Menunjukkan seolah mereka adalah pengganas malaysia,

Malaysiakini | Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Dr Riduan Md Nor hari ini menggesa rakyat Malaysia memboikot filem Polis Evo 2 yang kini ditayangkan di pawagam.

Beliau mendakwa filem itu cuba memberi imej buruk kepada Islam dan tindakan boikot itu boleh memberi pengajaran kepada mereka yang terlibat dalam filem itu.

Apabila saya membaca sinopsis filem (Polis) Evo 2 yang diarahkan pengarah suam-suam kuku yang cuba memalitkan imej buruk pada umat Islam, maka saya mengajak rakyat memboikot filem sampah ini.Berikan pengajaran kepada penerbit, pengarah bahkan pelakon yang berada dalam industri seni negara ini, hargailah nikmat keamanan negara dan hormatilah perasaan umat Islam," katanya dalam kenyataan hari ini.
Filem bergenre aksi komedi itu mengisahkan tindakan polis membanteras sekumpulan pengganas yang menduduki sebuah pulau terpencil, bersama beberapa ratus penduduk.

Konflik timbul apabila kumpulan itu - diketuai Hafsyam Jauhari lakonan Hasnul Rahmat - menjadikan penduduk pulau itu sebagai tebusan.

Menerusi trailer yang dimuat naik di Youtube:

Hafsyam dilihat mengenakan serban dan memberikan ceramah berbentuk agama. Dia juga dipaparkan mendesak polis memulangkan seorang individu bernama "Imam Husyairi".
Mengulas lanjut, Riduan berkata memaparkan Islam sebagai agama pengganas bukanlah perkara baru di luar negara, tetapi beliau mempersoalkan mengapa filem tempatan juga perlu mengikut jejak langkah sama.

"Kini industri filem Malaysia juga terjebak dalam naratif jelik menyudutkan Islam sebagai pemicu keganasan.

"Dalam drama Melayu, watak antagonis bertudung labuh, berjubah dan meminta serban sejak dekad 1980-an melatari drama dan filem Melayu. Tajuk seperti Fenomena, Guru Yahya dan puluhan yang lain adalah memualkan intelek," katanya lagi.


Pengajaran dari Mesir

Beliau mengambil pengajaran sebuah filem Mesir bertajuk Irhabi yang memaparkan watak seorang imam sebagai pengganas yang akhirnya gagal di pawagam kerana diboikot orang ramai.

Filem tersebut diterbitkan pada 1994 menampilkan pelakon terkenal negara itu, Adel Imam.

"Watak antagonis ini disolek dengan lebam hitam pada dahinya...susuk seorang pengganas ini diwajahkan dengan berpakaian serban, berjubah dan antisosial."

Katanya, bantahan orang awam serta ancaman golongan radikal menyebabkan filem itu tidak mendapat sambutan.

"Selepas kegagalan filem propaganda itu, penerbit filem di Mesir lebih berhati-hati berkenaan sentuhan pada ajaran Islam dan watak berpakaian agama...penggiat filem (di negara itu) telah belajar sesuatu, menghormati Islam dan penganutnya.

"Ayuh buktikan, rakyat Malaysia. Tolak perlecehan kepada mana-mana agama. Diam kita akan membenarkan kebejatan mereka," katanya lagi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2018/11/boikot-polis-evo-2-hina-islam-cuba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boikot Polis Evo 2 Berniat Jahat Buruk Kan Islam Pengarah Penulis Skrip Bukan Islam

Boikot Polis Evo 2 Berniat Jahat Buruk Kan Islam Pengarah Penulis Skrip Bukan Islam

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 1286 hits
Hati Muslim yang TerlukaAdmin terima poster filem Polis Evo 2 ini Admin tak tengok TV wayang apatah lagi Jadi admin semak dakwaan dengan menonton trailer dan membaca latar belakang produksi Terkilan Sememangnya watak jahat filem berbajet ju...
Peminat Mahu Boikot Polis Evo 2 Sebab Tampilkan Watak Pengganas Islam

Peminat Mahu Boikot Polis Evo 2 Sebab Tampilkan Watak Pengganas Islam

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 1424 hits
Filem sekuel yang dinantikan oleh peminat filem Polis Evo yang menjadi antara filem superhit tahun 2015 kini mendapat respon yang pelbagai apabila menampilkan watak pengganas beragama Islam di dalam filem tersebut Watak pengganas lakonan Ha...
Dr Maza Bidas Pembikinan Polis Evo 2 Memberi Petunjuk Salah Tentang Islam Di Malaysia Boikot

Dr Maza Bidas Pembikinan Polis Evo 2 Memberi Petunjuk Salah Tentang Islam Di Malaysia Boikot

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 355 hits
Ketika dunia menggambarkan umat Islam sebagai pengganas tidak wajar kita membantu mereka mengukuhkan lagi agenda itu Dan realitinya di Malaysia ekstremis belum sampai ke peringkat seperti yang digambarkan dalam trailer itu kata Mufti negeri...
Mufti Perlis Keluar Kenyataan Isu Boikot Filem Polis Evo 2

Mufti Perlis Keluar Kenyataan Isu Boikot Filem Polis Evo 2

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 368 hits
Selepas Lembaga Penapisan Filem mengeluarkan kenyataan berkenaan filem tersebut yang tidak mencemarkan agama Islam terkini Mufti Perlis Dr Asri pula mengeluarkan kenyataan Kenyataan itu dikeluarkan selepas pihak penerbit menemuinya dan memp...
Polis Evo 2 Sah Lepas Lembaga Penapis Filem Tiada Unsur Burukkan Islam

Polis Evo 2 Sah Lepas Lembaga Penapis Filem Tiada Unsur Burukkan Islam

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 619 hits
Polis Evo 2 Sah Lepas Lembaga Penapis Filem Tiada Unsur Burukkan Islam Lembaga Penapis Filem mengesahkan filem Polis Evo 2 tidak mengandungi sebarang elemen yang boleh ditafsirkan sebagai memberi imej buruk terhadap agama Islam Telah Tapis ...
Tiada Unsur Cemar Nama Islam Lpf Luluskan Polis Evo 2

Tiada Unsur Cemar Nama Islam Lpf Luluskan Polis Evo 2

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 438 hits
Baru baru ini ada gerakan dari sesetengah pihak yang memohon Lembaga Penapisan Filem untuk menilai semula filem terbaru Polis Evo 2 The post appeared first on
Filem Polis Evo 2 Xburukkan Islam Lpf

Filem Polis Evo 2 Xburukkan Islam Lpf

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 679 hits
PELAKON utama Polis Evo 2 Shaheizy Sam bersama Zizan Razak Foto NURUL SYAZANA ROSE RAZMANHALAMAN HIBURANPUTRAJAYA Lembaga Penapis Filem mengesahkan filem Polis Evo 2 tidak mengandungi sebarang elemen yang boleh ditafsirkan sebagai memberi i...
Lembaga Penapisan Filem Akhirnya Bersuara Tentang Isu Boikot Polis Evo 2

Lembaga Penapisan Filem Akhirnya Bersuara Tentang Isu Boikot Polis Evo 2

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 796 hits
Akhirnya selepas hampir beberapa hari isu boikot filem Polis Evo 2 menggemparkan media sosial Lembaga Penapisan Filem Malaysia akhirnya mengeluarkan kenyataan media berhubung dengan isu ini Di dalam kenyataan bertarikh 14 November itu Lemba...
Boikot Polis Evo 2 Hanipa Wan Ji Merapu

Boikot Polis Evo 2 Hanipa Wan Ji Merapu

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 585 hits
Memang ada pengganas islam dan perkara tersebut diperbesarkan seolah islam adalah agama yang dipenuhi pengganas Hinggakan keharmonian pemikiran islam semakin dihakis Itu belum lagi dinilai daripada perbalahan perbezaan pendapat antara ulama...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara