Bodohnya Pemimpin Ultra Kiasu Pertikai Pm Tak Hadir Acara Krismas


Lecturer Ridhuan Tee Abdullah speaks during a special forum in Kuala Lumpur on April 25, 2015. The Malaysian Insider/Najjua Zulkefli  
KETIKA negara sedang bergelut masalah banjir dan tuding-menuding jari antara peranan kerajaan dan negeri, tiba-tiba Ahli Parlimen ultra kiasu mempertikaikan ketidakhadiran Perdana Menteri (PM) dalam acara Krismas tahunan, anjuran Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) dua hari lepas.
Ketiadaan Perdana Menteri atau wakilnya dalam acara tersebut dilihat mengecewakan malah tidak seiring konsep Keluarga Malaysia.
Kamu pergunakan konsep keluarga Malaysia untuk mendapat publisiti murahan!
Adakah Keluarga Malaysia bermaksud menghadiri acara perayaan? Gagasan Keluarga Malaysia jauh lebih besar daripada itu.
Apakah kamu ingat kerja PM dalam negara berbilang kaum adalah menghadiri acara keramaian atau acara perayaan, lebih-lebih lagi ketika musim banjir sebegini?
Ikut keutamaanlah. Mana yang wajib hadir, mana yang kurang keutamaannya.
Sekian lama jadi Ahli Parlimen, takkan masih bodoh dan jahil dalam memahami tugas seorang pemimpin bergelar PM dan menteri. Tidakkah ultra kiasu ini pernah menjadi menteri?
Kata ultra kiasu lagi, PM sepatutnya menyedari 9 peratus rakyat Malaysia adalah penganut Kristian. PM sebelum ini sentiasa hadir demi semangat perayaan
Hei! Seluruh rakyat sekarang ini sedang bersedih dan membantu mereka yang memerlukan. Kamu sambutlah dahulu. Bila PM ada kelapangan nanti pasti beliau akan pergi. Tidak perlu bandingkan dengan PM sekarang dengan PM sebelum ini. Mungkin ketika itu, tidak ada musibah melanda.
Jemputan hadiri acara perayaan boleh diterima jika tidak ada kerja yang lebih mendesak. Namun, jika ada kerja yang mendesak terutama ketika banjir, maka keutamaan melibatkan hidup mati rakyat perlu diberikan keutamaan. Namanya pun wakil rakyat. Tanpa PM, majlis sambutan Kristan tetap berjalan.
Saya tidak boleh bayangkan, katakan jika PM hadir acara perayaan tersebut, ultra kiasu akan manipulasikan isu dan tidak mustahil akan tularkan gambar PM, kononnya sedang bersukaria ketika rakyat dilanda sengsara.
Perkara ini sudah berlaku sebelum ini. Apakah kita sudah lupa insiden yang sama pernah menimpa bekas PM, Najib Razak pada sambutan acara yang sama tahun 2010?
Saya masih ingat lagi tulisan saya dalam sambutan Krismas, Disember 2010, bagaimana pemimpin ultra kiasu yang sama inilah yang memanipulasikan isu seperti ini.
Ketika itu heboh satu Malaysia, kononya pegawai-pegawai Najib Razak meminta agar simbol-simbol Krismas dialih dan tidak diadakan doa selamat ketika PM menghadiri majlis jamuan teh sempena sambutan Hari Krismas di rumah ketua paderi.
Ultra kiasu mensensasikan isu ini dan memaksa Najib Razak meminta maaf secara terbuka atas ‘arahan’ tersebut.
Saya mempertahankan Najib Razak, tidak ada keperluan permohonan maaf atas alasan, ia tidak ada kaitan langsung dengan tindakan untuk menghalang kebebasan beragama kecuali mereka yang ingin mendapatkan laba politik.
Pada saya, toleransi yang ditunjukkan oleh pemimpin negara selama ini terlalu tinggi, jika dibandingkan dengan negara-negara lain. Berapa banyak cuti perayaan bukan Islam yang diberikan cuti umum? Bandingkan perayaan-perayaan Islam di negara bukan Islam, contohnya Singapura.
Bayangkan jika Perdana Menteri tidak berhati-hati dan terus pergi ke “rumah ibadah” tersebut, tiba-tiba muncul gambar Perdana Menteri bersama-sama lambang salib di atas kepalanya. Tidakkah nanti ia akan dipolitikkan?
Sebelum itu, nasib yang sama pernah menimpa pemimpin politik lain apabila lambang salib dijadikan isu untuk mengaibkan dan menjatuhnya.
Kali ini, tidak ada kaitan dengan isu lambang, tetapi lebih kepada hanya tidak hadir. Bukan sengaja tidak hadir, saya fikir.
Lagi pun, adalah menunjukkan semangat perpaduan dan keharmonian, ada banyak cara untuk menunjukkan rasa hormat terhadap agama lain tidak semestinya melalui jemputan rumah terbuka.
Saya fikir Langkah PM amat tepat jika tidak dapat hadir dalam sambutan tersebut.
Apakah tidak cukup lagi, PM sebelum ini sudah membuat ucapan Krismas di Facebooknya dengan meminta rakyat tidak melupakan mereka yang terkesan akibat banjir selain sentiasa mematuhi SOP untuk menjaga keselamatan.
Sebab itu, saya puji sifat pemimpin National Christian Evangelical Federation (NECF) yang menganjurkan acara itu berkata, Perdana Menteri tidak hadir mungkin terpaksa menangani banjir besar yang melanda. Itu adalah keutamaannya sekarang. Peliknya, bagaimana pemimpin ultra kiasu tidak nampak semua ini.
Sekian lama menjadi Ahli Parlimen dan pernah menjadi menteri, apakah ultra kiasu masih jahil tugas PM. Mari saya sekolahkan ultra kiasu agar tahu dan tidak jahil tugas PM.
PM adalah Penasihat kepada Yang di-Pertuan Agong, dalam hal ehwal pentadbiran negara.
PM adalah Pengerusi Mesyuarat Kabinet membincangkan dasar-dasar negara
perancangan dan penyelaras dasar negara bersama-sama menteri.
PM mempunyai tanggungjawab besar membangunkan negara dan meningkatkan taraf hidup rakyat, dan banyak lagi tugas PM yang penting, terutama ketika negara dilanda bencana. Takkan PM dan Menteri mahu bersukaria.
Tidak ada langsung tercatat tugas PM adalah mesti menghadiri acara perayaan.
Selaku rakyat beragama Islam, saya tidak akan berkecil hati jika PM tidak dapat menghadiri acara sambutan Hari Raya suatu masa nanti, jika ada tugas yang lebih penting, seperti menguruskan bencana banjir dan seumpamanya. Lebih-lebih ketika musim pandemik dan endemik.
Hairannya, kenapa ultra kiasu ini begitu tergamak mempertikaikan ketidakhadiran PM dalam acara sambutan Krismas. Nampak sangat desperado.
Sudah tidak ada kerja lainkah ultra kiasu ini? Kalau tidak ada kerja lain, elok duduk di rumah dan minum sesudu minyak sawit.
Ingatan saya kepada pimpinan kerajaan hari ini, zaman sekarang penuh dengan fitnah dan mehnah. Berhati-hatilah. Buat kerja sebaiknya. Jangan sampai bagi peluang ultra kiasu untuk taburkan pelurunya, ‘tembak sana sini’.
Ada pemimpin ultra kiasu yang lain sampai sanggup tawarkan wang ringgit untuk mencari Menteri yang ‘hilang’ ketika banjir. Apa tujuan semua ini kalau bukan untuk mengaibkan dan menjatuhkan?
Berhati-hatilah. Malulah sikit kalau sampai PM terpaksa meminta Menteri, timbalan, dan wakil rakyat balik ke kawasan bantu rakyat terkesan banjir.
Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah
Bodohnya pemimpin ultra kiasu pertikai ‘PM tak hadir’ acara Krismas
Baca Artikel Menarik:
Yang penting Cina tempatan berjiwa Malaysia, kata Najib kepada Mahathir Najib label Mahathir rasis, pembohong ekoran isu Forest City Pelawak Achey Tegur Sistem Agihan Di PPS Sumbangan Orang Ramai Untuk Mangsa Banjir [VIDEO] ‘Abang Viva’ kini takut, malu “Cantik Weh Dia. Ada Iras Lisa BlackPink” Pelakon Didie Alias Dulu Dan Sekarang [VIDEO] Hina Nabi Muhammad bukan kebebasan bersuara – Putin Baby Shima dilabel betina bantu orang guna duit haram Guru agama baru selesai mengajar rentung kereta terbakar Doktor Kongsi Tentang Vaginismus Dan Pasangan Tak Pernah ‘Bersama’ Bila Suami Datang Dia Tolak” Gearbox X70 rosak tak selesai, pengguna berang hantar surat peguam Suzuki Katana kembali dengan lebih kompak Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Damian pertahan tindakannya sambut Krismas

The post Bodohnya pemimpin ultra kiasu pertikai ‘PM tak hadir’ acara Krismas appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/12/28/bodohnya-pemimpin-ultra-kiasu-pertikai-pm-tak-hadir-acara-krismas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Momen Kebersamaan Ashanty Dan Krisdayanti Di Acara 7 Bulanan Aurel Kompak Berkebaya

10 Momen Kebersamaan Ashanty Dan Krisdayanti Di Acara 7 Bulanan Aurel Kompak Berkebaya

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 102 hits
Ashanty dan Krisdayanti sedang berbahagia Dalam hitungan beberapa bulan lagi keduanya akan memiliki cucu Ashanty dan Krisdayanti tampil kompak di acara 7 bulanan kehamilan Aurel Hermansyah Penampilan Ashanty dan Krisdayanti mencuri perhatia...
Realme Mengumumkan Tiga Dunia Teknologi Terdahulu Di Acara Siri Gt 2

Realme Mengumumkan Tiga Dunia Teknologi Terdahulu Di Acara Siri Gt 2

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 172 hits
realme jenama telefon pintar yang paling pesat berkembang di dunia hari ini secara rasminya memperkenalkan tiga teknologi tayangan perdana dunia di Acara Khas realme GT 2 Series Inovasi teknologi dan reka bentuk yang berterusan sentiasa men...
Game Show Ini Pernah Hiasi Acara Tv Indonesia Legendaris Banget

Game Show Ini Pernah Hiasi Acara Tv Indonesia Legendaris Banget

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 194 hits
Nontonin para peserta yang lewatin beragam tantangan tuh jadi hiburan tersendiri ya
Radin Akui Pasang Cita Cita Mahu Jadi Hos Dalam Acara Berprestij

Radin Akui Pasang Cita Cita Mahu Jadi Hos Dalam Acara Berprestij

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 181 hits
Hos dan penyampai radio Radin mengakui dia masih terbuka untuk menerima mana mana tawaran pengacaraan atau mana mana cabang seni lain mengikut kesesuaian masa 3 minggu lalu Radin Era Luah Pendapat Seorang Pengacara Perlu Pe
Sidang Pembacaan Eksepsi Eks Sekretaris Fpi Munarman Hadir Langsung Di Pn Jaktim

Sidang Pembacaan Eksepsi Eks Sekretaris Fpi Munarman Hadir Langsung Di Pn Jaktim

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 127 hits
Sementara untuk pengamanan sidang hari ini terlihat aparat kepolisian bersama TNI turut melakukan penjagaan yang lebih ketat ketimbang sidang sebelumnya Dimana sekitar 20 personel gabungan turut menjaga gerbang masuk pengadilan
Dorong Pemerataan Akses Internet Penyedia Fixed Broadband Hadir Di Kawasan Timur Indonesia

Dorong Pemerataan Akses Internet Penyedia Fixed Broadband Hadir Di Kawasan Timur Indonesia

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 133 hits
Hadirnya IndiHome sebagai salah satu fixed broadband di tanah Papua diharapkan dapat memicu provider lain untuk melakukan hal yang sama dalam rangka pemerataan akses internet
12 Peziarah Tewas Terinjak Injak Dalam Acara Sambut Tahun Baru Di Kuil India

12 Peziarah Tewas Terinjak Injak Dalam Acara Sambut Tahun Baru Di Kuil India

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 167 hits
Sebanyak 12 peziarah meninggal dan 14 lainnya terluka dalam sebuah insiden di kuil Mata Vaishno Devi pagi ini kata petugas polisi Mukesh Singh
Tahniah Exo Menangi 4 Anugerah Utama Di Acara Akhir Tahun China

Tahniah Exo Menangi 4 Anugerah Utama Di Acara Akhir Tahun China

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 255 hits
EXO telah memenangi empat anugerah utama di China Pada 16 Disember pemenang pada majlis anugerah akhir tahun di China telah didedahkan dan salah seorang daripada mereka ialah kumpulan lelaki K Pop sembilan ahli iaitu EXO yang memperoleh sej...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally

Temui Onew Di Malaysia Dalam Guess Onew Fanmeeting 2024 Pada 27 Julai 2024

168slot 168slot Biz 13 Jun 2024 168slot 168 Top 35 By Christa

Puaka Cuti Semester