Bn Wariskan Ekonomi Kukuh Kedua Terbaik Di Asia Tapi Ph Hancurkan Tok Mat Hasan


Timbalan Presiden UMNO yang menjalankan tugas-tugas presiden, Datuk Seri Mohamad Hasan membidas sikap kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang tidak bertanggungjawab dalam mengurustadbir ekonomi negara.
Hakikatnya kata Mohamad, kesuraman ekonomi negara kini adalah disebabkan kesan tindakan kerajaan PH yang menjaja ke seluruh dunia kononnya Malaysia akan bankrap serta memanipulasi hutang negara.
Walhal katanya, ekonomi negara ketika di bawah pentadbiran kerajaan Barisan Nasional (BN) berkembang pesat serta diwariskan dalam keadaan yang amat baik.
“Padahal ekonomi negara kita berkembang pada tahun 2017, ekonomi kita ditutup bukunya pada Disember hampir enam peratus, negara kedua yang terbaik dalam Asia selepas negara tanah besar China.
“Macam mana nak katakan kita (kerajaan BN) tak uruskan ekonomi dengan baik.
“Tetapi inilah katanya negara nak bankrap, menjaja negara kita pergi ke Jepun, pergi ke China, tetapi lepas itu pula minta orang Jepun datang melabur ke negara kita.. balik dengan tangan kosong,” ujarnya.
Beliau berkata demkian dalam program ceramah Pentas Perdana sempena kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Cameron Highlands, di Dataran Felda Sungai Koyan 1, di sini, malam tadi yang turut disertai Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Turut hadir, calon BN, Ramli Mohd Nor serta kepimpinan UMNO dan Pas sama ada di peringkat pusat mahupun negeri dan tempatan.
Ribuan rakyat sekitar kawasan Parlimen Cameron Highlands hadir ke ceramah perdana BN dan Pas itu yang bergabung di pentas yang sama.
Seterusnya, Mohamad yang pernah berkhidmat sebagai ahli majlis kewangan negara menjelaskan bahawa isu hutang sengaja dimanipulasi oleh kerajaan PH.
“Inilah masalahnya mengatakan hutang kita sampai RM1 trilion.. Tak pernah. Saya adalah ahli majlis kewangan negara, tak pernah nampak kita punya akaun (hutang RM1 trilion).
“Sebagai ahli gabungan badan Bangsa-bangsa Bersatu setiap enam bulan akaun kita akan diperiksa oleh badan-badan penarafan antarabangsa, IMF (Tabung Kewangan Antarabangsa), Bank Dunia dan mereka memperakui akaun kita.
“Tak pernah disebutpun hutang sampai RM1 trilion, mana datangnya? Dia mengambil tanggungan-tanggungan lain,” tegasnya.
Tanggungan lain tersebut jelas bekas ketua pengurusan tertinggi sebuah syarikat korporat itu adalah seperti bon-bon, surat hutang atau sukuk contohnya yang dibuat oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Maybank yang disokong oleh aset masing-masing.
“Ia dijual berasaskan aset yang kukuh dan kuat ‘balance sheet’ masing-masing, tiada kena-mengena dengan kerajaan tetapi ia dimasukkan (kerajaan PH) ke dalam akaun kerajaan Persekutuan sebagai tanggungan luar biasa.
“Dia kata kita punya aset tanggungan RM1 trilion, sebenarnya hutang adalah sebanyak RM685 bilion,” tekannya lagi.
Tetapi ujarnya, dalam masa yang sama kerajaan PH menyembunyikan perkara berkaitan wang rizab negara.
“Dia tidak pernah pula kata berapa kita punya rizab negara, rizab negara kita melebihi RM400 bilion.
“KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) kita melebihi RM1 trilion, jadi kita tidak ada masalah kerana duit rizab kita ada RM400 bilion, hutang kita RM685 bilion,” tambahnya.
Sehubungan itu jelasnya, disebabkan itulah ia menjadi kemusykilan kepada masyarakat antarabangsa sehingga mereka turut hairan mengapa kerajaan Malaysia sekarang ini memburukkan diri sendiri.
“Inilah yang telah berlaku. Kerana apa, kerana mahu melihat saham-saham dalam negara kita jatuh merudum maka ramailah nanti yang datang ‘memfaraidkan’ saham-saham termasuklah saham yang ditanggung oleh Tabung Haji.
“Saham TH Plantations sebelum pilihan raya (umum) diniagakan di pasaran saham Kuala Lumpur RM1.68, tetapi bila pasaran saham jatuh merudum 40 peratus, TH Plantations dah tinggal 52 sen,” ujarnya lagi.
Begitu juga dengan harga komoditi asas seperti kelapa sawit sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14, April 2018, CPO (Minyak Sawit Mentah) didagangkan RM2,850 satu tan tetapi pada Oktober, ianya turun menjadi RM1,700 ke RM1,800 satu tan.
“Bayangkan sekarang harga kelapa sawit boleh jadi RM200 ke RM300 setan sahaja. Harga getah teruk dan macam-macam lagi,” katanya.
Kesannya, rakyat terpaksa menanggung keperitan disebabkan negara mempunyai sebuah kerajaan yang hanya pandai bercakap tetapi tidak mampu berbuat apa-apa, bidasnya lagi.
“Saya tidak nampak langsung usaha mereka membantu rakyat, dalam belanjawan yang dibentang untuk tahun ini, 2019 langsung tidak ada disebut peruntukan untuk penduduk luar bandar.
“Yang dia (kerajaan PH) risau adalah harga rumah yang telah terbina tetapi tidak boleh jual sehinggakan berpakat dengan syarikat insurans supaya rumah-rumah ini dibeli syarikat insurans ditanggung jamin oleh kerajaan kerana nak menolong dia punya ‘kuncu-kuncu’,” sinisnya.
Justeru Mohamad merayu kepada pengundi di kawasan Parlimen Cameron Highlands agar mengundi calon BN sebagai satu referendum kepada kerajaan PH.
“InsyaAllah jika di Cameron Highlands ini kita menang, ini merupakan referendum terjemahan ketidakpuasan hati rakyat Malaysia terhadap kerajaan Pakatan Harapan.
“Terjemahan ketidakupayaan kerajaan… supaya kita beritahu mereka jangan lagi menipu kami rakyat Malaysia,” tegasnya. – Media UMNO
UMNO ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/01/21/bn-wariskan-ekonomi-kukuh-kedua-terbaik-di-asia-tapi-ph-hancurkan-tok-mat-hasan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Lihat Apa Terjadi Di Sidang Media Tok Mat Hasan Ramli Setelah Kemenangan Bn Prk Ch

Terkini Lihat Apa Terjadi Di Sidang Media Tok Mat Hasan Ramli Setelah Kemenangan Bn Prk Ch

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 381 hits
Terkini Lihat Apa Terjadi Di Sidang Media Tok Mat Hasan Ramli Setelah Kemenangan Bn Prk Ch
Tok Mat Hasan Di Pentas Perdana

Tok Mat Hasan Di Pentas Perdana

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 268 hits
JELAI 20 HB JAN 8211 Timbalan Pengerusi BN Datuk Seri Mohamad Hasan menyampaikan ucapan di Pentas Perdana yang turut menampilkan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang di samping Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail serta ...
Cameron Highlands Pemula Pulangnya Bn Ke Putrajaya Kata Mat Hasan

Cameron Highlands Pemula Pulangnya Bn Ke Putrajaya Kata Mat Hasan

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 204 hits
Cameron Highlands pemula pulangnya BN ke Putrajaya kata Mat Hasan Dikemas kini 23 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 27
Orang Kata Anak Kedua Ni Sangat Istimewa Perangai Macam Macam Tapi Cukup Disenangi Betul Ke

Orang Kata Anak Kedua Ni Sangat Istimewa Perangai Macam Macam Tapi Cukup Disenangi Betul Ke

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 387 hits
ORANG kata perangai anak kedua ni lain daripada yang lain Mereka punya sifat yang tersendiri Adakalanya mereka cukup disenangi oleh semua anggota keluarga tidak kurang juga yang menjengkelkan sehingga langsung tidak disenangi oleh adik bera...
Jika Benar Mic Beri Laluan Tok Mat Mesti Berani Jadi Calon Di Cameron Highlands

Jika Benar Mic Beri Laluan Tok Mat Mesti Berani Jadi Calon Di Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 330 hits
Dikhabarkan MIC telah membuat keputusan menarik diri daripada bertanding dalam pilihanraya kecil Cameron Highlands yang bakal diadakan pada 26 Januari depan Keputusan itu dipercayai untuk memberi laluan kepada UMNO bertanding di situ yang d...
Suka Menyakat Tapi Aeril Suami Dan Ayah Terbaik Wawa Harap Attar Jadi Macam Ayahnya

Suka Menyakat Tapi Aeril Suami Dan Ayah Terbaik Wawa Harap Attar Jadi Macam Ayahnya

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 527 hits
Pasangan selebriti Aeril Zafrel dan Wawa Zainal antara pasangan suami isteri yang sweet dan masing masing satu kepala Memiliki sepasang cahaya mata yang comel buatkan semua netizen geram Bagi yang selalu mengikuti perkembangan suami isteri ...
Mat Hasan Victory In Cameron Marks Bn S Resurrection In Politics

Mat Hasan Victory In Cameron Marks Bn S Resurrection In Politics

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 148 hits
Acting Umno president Mohamad Hasan has warned Pakatan Harapan that the by election result marks the beginning of BN s political resurrection We will not stop until Putrajaya is ours again God willing he said in a statement posted on his Fa...
Rupiah Jadi Mata Uang Terbaik Kedua Di Dunia

Rupiah Jadi Mata Uang Terbaik Kedua Di Dunia

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 140 hits
Rupiah terlihat lebih kuat dari mata uang Jepang Filipina Kamboja dan Korea Selatan Sementara mata uang Malaysia dan Turki tidak masuk 10 besar
Mat Hasan Kerjasama Pas Faktor Kemenangan Bn

Mat Hasan Kerjasama Pas Faktor Kemenangan Bn

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 309 hits
PRK CAMERON Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berkata kerjasama dengan PAS merupakan antara faktor kemenangan calon BN Ramli Mohd Nor dalam pilihan raya kecil Cameron Highlands hari ini Dalam sidang media selepas pengumuman keputusan ras...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis