Blok Parti Melayu Versi Pas


Pas bersikap terbuka dengan sebarang kemungkinan wujudnya 'blok parti Melayu' pada masa hadapan dan bersedia meneliti cadangan itu bagi memastikan hak orang Melayu dan Islam di negara ini terbela.

Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, situasi sekarang menunjukkan kedudukan blok pembangkang semakin mengecil, manakala blok kerajaan pula semakin melebar sehingga mungkin membentuk majoriti dua pertiga di Parlimen.

Bagaimanapun katanya, beliau tidak yakin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) akan memilih untuk bersama Pas dalam blok parti Melayu tersebut buat masa ini.

Sekarang timbul kebimbangan orang Melayu apabila institusi-institusi agama diserang dan pelbagai isu melibatkan agama. Kita sudah mula fikir perlunya muafakat antara parti Melayu Islam dan saya fikir parti-parti ini perlu duduk bersama berbincang paling tidak pun untuk mempertahan hak sedia ada.Keadaan bagaimanapun belum stabil. Buat masa ini, saya fikir Bersatu akan terus berada dalam Pakatan Harapan (PH)
Beliau mengulas kemungkinan parti-parti Melayu termasuk Bersatu akan bersama dalam satu blok yang sama, sekali gus berupaya membentuk kerajaan pada masa depan.

Dalam perkembangan lain, Tuan Ibrahim mengakui terdapat dua Ahli Parlimen Pas yang dikatakan menghadiri makan malam dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad malam kelmarin.

Tanpa menamakan dua wakil rakyat tersebut, Tuan Ibrahim berkata, pihaknya tidak dimaklumkan lebih awal mengenai pertemuan itu dan butir perbincangannya namun menyifatkan ia sebagai perkara biasa.

Saya sendiri beberapa kali jumpa Tun atas sifat dia sebagai ketua kerajaan. Bagi saya makan malam itu perkara biasa cuma dalam situasi kini, orang akan buat pelbagai andaian.

Zahid Enggan Tunduk, Kerjasama PAS-UMNO Diteruskan

Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi tetap dengan pendiriannya untuk tidak tunduk terhadap desakan segelintir golongan yang mahu dirinya meletakkan jawatan dalam parti.

Beliau akan patuh hanya kepada peraturan dan Perlembagaan UMNO bagi mendapatkan dua pertiga majoriti perwakilan dalam Perhimpunan Agung UMNO Khas untuk menentukan dirinya kekal atau mengundurkan diri.

Ahmad Zahid juga akur dengan permintaan ahli-ahli akar-umbi yang mahu UMNO terus dimantapkan dan mendokong UMNO semula selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Saya tidak akan tunduk kepada desakan segelintir orang yang mahu saya mengundurkan diri. Saya akan patuh kepada hanya Peraturan dan Perlembagaan UMNO yang menentukan, jika dua pertiga perwakilan dalam Perhimpunan Agung UMNO Khas menentukan untuk saya mengundurkan diri.Saya yakin masih ramai yang mahu terus bersama UMNO biarpun UMNO sebagai parti pembangkang. Malah, sokongan kian bertambah agar UMNO semakin perkasa,” katanya kepada Utusan Online ketika dihubungi, di sini hari ini.
Beliau diminta mengulas desakan daripada beberapa pihak yang berasa tidak senang dan mahukan dirinya berundur daripada jawatan yang disandang dalam parti.

Malah, mereka menganggap Ahmad Zahid adalah individu yang perlu dipertanggungjawabkan terhadap situasi ramai pemimpin UMNO bertindak keluar parti.

Tambah Ahmad Zahid, UMNO juga akan bekerjasama dengan Pas untuk terus menterjemahkan agenda Islam dan Melayu serta menghormati kepelbagaian agama dan kaum di negara ini.

Katanya, UMNO menolak kerjasama dengan DAP dan tidak akan berkompromi dengan agenda yang meminggirkan Islam dan Melayu dilakukan secara halus atau terang-terangan.

Ahli-ahli UMNO di semua peringkat hendaklah merapatkan saf dan mengenepikan sebarang perbezaan pendapat dan pendirian demi penyatuan UMNO untuk melunaskan tanggungjawab kepada agama, bangsa dan tanah air.


UTUSAN UTUSAN



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2018/12/blok-parti-melayu-versi-pas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Teliti Cadangan Blok Parti Melayu Tapi Yakin Bersatu X Bersama

Pas Teliti Cadangan Blok Parti Melayu Tapi Yakin Bersatu X Bersama

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 315 hits
KOTA BHARU 15 Dis Pas bersikap terbuka dengan sebarang kemungkinan wujudnya blok parti Melayu pada masa hadapan dan bersedia meneliti cadangan itu bagi memastikan hak orang Melayu dan Islam di negara ini terbela Timbalan Presiden Pas Datuk ...
Umno Pas Tidak Gabung Sebagai Sebuah Parti Rileksmedia

Umno Pas Tidak Gabung Sebagai Sebuah Parti Rileksmedia

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 242 hits
SEREMBAN Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan menegaskan UMNO dan PAS tidak akan bergabung membentuk sebuah parti Sebaliknya beliau berkata kedua dua parti itu hanya menjalinkan kerjasama dan persefahaman sebagai blok pembangkang...
Pertarungan Anwar Tun M Kejap Lagi Parti M Akan Lebih Mp Melayu

Pertarungan Anwar Tun M Kejap Lagi Parti M Akan Lebih Mp Melayu

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 245 hits
Parti PAN mempunyai 11 orang ahli parlimen Melayu Pribumi Melayu dan PKR 26 MP Melayu Ikut khabar banyak lagi MP Umno yang akan lompat masuk Pribumi DAP mempunyai 32 orang MP Cina Dari segi keutuhan etnik DAP merupakan parti yang bahagian t...
Umno Runtuh Pas Perlu Ke Depan Perjuang Agenda Melayu Islam

Umno Runtuh Pas Perlu Ke Depan Perjuang Agenda Melayu Islam

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 311 hits
Diterbitkan 15 Dis 2018 9 57 malamPAS menyifatkan krisis yang melanda Umno kebelakangan ini telah meruntuhkan struktur kepimpinan parti itu sekaligus dilihat tidak berupaya memperjuangkan agenda Melayu Islam Setiausaha Agung PAS Takiyuddin ...
Cukuplah Hanya Pkr Melayu Yang Bukan Parti Melayu

Cukuplah Hanya Pkr Melayu Yang Bukan Parti Melayu

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 314 hits
Penyatuan parti Melayu atau pembubaran mana parti Melayu termasuklah umno BERSATU PAS atau AMANAH sekalipun ia sangat wajar CUKUPLAH parti Melayu Ada satu atau Dua SAHAJA untuk menjaga kepentingan UGAMA BANGSA Dan Negara Suka atau tidak umn...
Umno Runtuh X Berupaya Perjuang Melayu Islam Pas Perlu Ke Depan

Umno Runtuh X Berupaya Perjuang Melayu Islam Pas Perlu Ke Depan

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 283 hits
ALOR SETAR Pas menyifatkan krisis yang melanda Umno kebelakangan ini telah meruntuhkan struktur kepimpinan parti itu sekaligus dilihat tidak berupaya memperjuangkan agenda Melayu Islam Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan berkata be...
P Raya Tempatan Dap Ingat Melayu Terlalu Bodoh Cina Bersungguh2 Dikata Pas Dapat Untung

P Raya Tempatan Dap Ingat Melayu Terlalu Bodoh Cina Bersungguh2 Dikata Pas Dapat Untung

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 733 hits
10 DISEMBER 2018 PERDANA MENTERI BUAT KEPUTUSAN TIDAK AKAN LAKSANAKAN PILIHANRAYA TEMPATAN Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan pilihan raya Pihak Berkuasa Tempatan tidak akan diadakan kerana ia berkemungkinan boleh mewujudkan konflik berasas...
Mp Melayu Umno Pembelot Islam Kerana Lompat Parti Kata Ismail Sabri

Mp Melayu Umno Pembelot Islam Kerana Lompat Parti Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 344 hits
Ahli Parlimen Umno yang melompat parti bukan sahaja membelot pengundi kawasan mereka malah membelot kepada Islam dan orang Melayu secara keseluruhannya Naib Presiden Umno Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berharap 37 Ahli Parlimen yang masih k...
Himpunan Melayu Pas Umno Tidak Mampu Tumbangkan Pakatan Harapan

Himpunan Melayu Pas Umno Tidak Mampu Tumbangkan Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 376 hits
Berapa ramaikah yang hadir dalam himpunan anti ICERD semalam Pihak polis mengatakan 55 ribu Malaysiakini menganggarkan 80 ribu Malay Mail pula mengatakan jumlahnya melebihi 100 ribu manakala Zahid Hamidi dalam ucapannya menyebut 500 ribu Te...
Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Couple Urges Police Mcmc To Act Against Alleged Blackmailer

Housewives Social Protection Scheme Still Short Of Target Says Kasthuri

Impartiality In Business

Fariza Shooting Video Mv Lagu Raya

Mencuba Sajian Eksotik Kerabu Telur Belangkas

Bagaimana Arab Saudi Menjadi Semakin Hijau