Bius Punca Sakit Belakang Lepas Bersalin Czer Sebenarnya Ini Punca Kenapa Mama Asyik Sakit Belakang


Anda melahirkan anak melalui pembedahan caesaraen selepas dua tahun dan menerima suntikan bius pada tulang belakang dan anda sering mengalami sakit belakang terutamanya di bahagian bawah berhampiran punggung membuatkan anda tertanya-tanya adakah disebabkan oleh suntikan bius.


Anda juga tidak boleh berdiri lama dan mengangkat berat. Sakit akan berlarutan dua hingga tiga hari sehingga perlu berbaring dan berehat untuk melegakannya. Mungkin anda tertanya-tanya adakah sakit belakang yang anda alami ini berpunca daripada suntikan bius tersebut? Penerangan ini mungkin boleh membantu anda.
Masalah sakit belakang yang anda alami berlaku dua tahun selepas pembedahan caesarean kemungkinan besar tidak disebabkan oleh prosedur bius semasa bersalin.
Terdapat dua jenis bius yang melibatkan suntikan di tulang belakang bagi pesakit yang bersalin melalui prosedur ini iaitu spinal anaesthesia dan epidural anaesthesia.
Spinal anaesthesia lebih kerap digunakan dalam kes-kes pembedahan caesarean. Teknik memberi bius melalui spinal anaesthesia menggunakan jarum yang amat halus iaitu pencil point spinal needles meninggalkan kesan yang amat minimum kepada pesakit.
Bagi teknik epidural anaesthesia pula, garis pusat jarum lebih besar tetapi sakit belakang itu akan berlaku sejurus selepas pembedahan, bukannya dua tahun kemudian.

Tempat jarum spinal dan jarum epidural disuntik adalah lebih jauh iaitu atas daripada paras punggung! Jika anda mengalami masalah sakit di bahagian bawah berhampiran punggung tetapi kawasan ini tidak pernah digunakan untuk prosedur bius bagi mana-mana pesakit yang melahirkan menerusi pembedahan caesarean.
Masalah sakit belakang atau low back pain yang dialami perlu pemeriksaan dan rawatan pakar ortopedik. Kebanyakannya disebabkan oleh masalah otot.  Sesetengahnya akibat prolapsed intervertebral disc di mana kesakitan dari belakang akan menjalar ke kaki (sciatica). Jika masalah ini berlarutan tiga hingga empat minggu, segera dapatkan rawatan.
Ia sering berlaku apabila:
Mengangkat barang yang berat. Selepas bekerja atau bersenam kuat. Duduk lama di kerusi yang tidak sesuai. Menyandang beg tangan yang berat. Duduk dengan postur badan yang salah. Sekiranya mendapatkan rawatan, imbasan sinar X akan dilakukan. Rawatan fisioterapi adalah langkah pertama sebelum ubat-ubatan diberi. Langkah-langkah lain seperti yoga juga pernah digunakan untuk menguatkan otot dan kawasan tulang belakang. Pembedahan hanya dilakukan adalah untuk kes-kes tertentu. Berbincanglah dengan doktor sebelum memberi kebenaran untuk pembedahan. 
3 cara atasi sakit belakang
Mengurangkan berat badan jika obes. Membetulkan postur ketika duduk. Mengurangkan beban ketika bekerja. Menuam kawasan yang sakit menggunakan hot pack atau botol air panas. (Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza. Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.
Sambil-sambil mama layan artikel ni jom jawab soalan dari Pa&Ma https://bit.ly/3fRSN23
The post Bius Punca Sakit Belakang Lepas Bersalin Czer? Sebenarnya Ini Punca Kenapa Mama Asyik Sakit Belakang appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bius-punca-sakit-belakang-lepas-bersalin-czer-sebenarnya-ini-punca-kenapa-mama-asyik-sakit-belakang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sakit Sakit Badan Belakang Waktu Menyusu Bukan Petanda Tulang Rapuh Ini Saranan Pakar Laktasi

Sakit Sakit Badan Belakang Waktu Menyusu Bukan Petanda Tulang Rapuh Ini Saranan Pakar Laktasi

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 293 hits
Masalah ibu yang sakit belakang sering dikaitkan dengan masalah tulang rapuh dikalangan ibu menyusukan anak Ini adalah antara mitos yang perlu diperbetulkan dalam masyarakat Hanya disebabkan oleh sakit sakit sendi dan sakit badan serta bela...
Mudahnya Cuci Kipas Siling Lepas Ni Jom Cuba

Mudahnya Cuci Kipas Siling Lepas Ni Jom Cuba

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 278 hits
Bila nak cuci kipas siling satu perkara yang paling membebankan Bukan apa nak kena cari tangga yang cukup tinggi dan sapu sawang yang mudah untuk membersihkan bilah kipas Semua perkara tu nak kena ambil kira Tak guna kalau cuci rumah kipas ...
512 Polis N Sembilan Ahli Keluarga Dijangkiti Covid 19 Sejak Januari Lepas

512 Polis N Sembilan Ahli Keluarga Dijangkiti Covid 19 Sejak Januari Lepas

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 162 hits
Daripada jumlah itu seorang anggota polis seorang ahli keluarga telah meninggal dunia SEREMBAN Seramai 512 anggota polis Negeri Sembilan dan ahli keluarga mereka disahkan positif COVID 19 serta dikuarantin sejak Januari tahun ini berikutan ...
Terus Rasa Macam Wira Negara Lepas Vaksin

Terus Rasa Macam Wira Negara Lepas Vaksin

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 202 hits
Hai pembaca kesayangan Assalamualaikum Masih ingat posting Misz ella tentang Mana vaksin Kalau tak ingat sila klik Nak dijadikan cerita selepas 2 hari saya berkeluh kesah di blog tentang giliran vaksin saya akhirnya giliran saya untuk menda...
Ambik Jawatan Secara Ragut Tebuk Bila Diminta Lepas Liat Dan Berdolak Dalik

Ambik Jawatan Secara Ragut Tebuk Bila Diminta Lepas Liat Dan Berdolak Dalik

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 152 hits
Pengumuman KHAS PM Hari ini 13 8 21 cuba mengheret rakyat lebih kepada tembak kaki sendiri Betul ke tiada PM lain boleh dilantik Pemimpin bila dah nak hilang kuasa minta simpati rakyat mcm suci sangat Bila berkuasa rakyat suruh tutup kilang...
Wanita Ini Hampir Mati Gara Gara Rahang Terkehel Lepas Makan Zinger Kfc

Wanita Ini Hampir Mati Gara Gara Rahang Terkehel Lepas Makan Zinger Kfc

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 315 hits
RAHANG seorang wanita terkehel sehingga terpaksa menjalani pembedahan selepas makan burger Zinger KFC AFP LONDON Seorang wanita terpaksa menjalani pembedahan bagi memulihkan rahangnya yang cedera selepas makan burger KFC Lapor Mirror Holly ...
Gabungan Ngo Akan Lancar Kempen Bendera Hitam Putih Lepas 13 Ogos

Gabungan Ngo Akan Lancar Kempen Bendera Hitam Putih Lepas 13 Ogos

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 277 hits
Gabungan Bertindak Memorandum Rakyat Malaysia hari ini memberi kata dua kepada kerajaan Perikatan Nasional sama ada mengumumkan pembukaan Parlimen sehingga 13 Ogos ini atau mereka akan memulakan kempen mengibar bendera hitam dan putih ke se...
Harap Dapat Baby Girl Lepas Berderet Anak Lelaki Feeya Iskandar Tetap Bersyukur Ada Bodyguard Bila Besar Nanti

Harap Dapat Baby Girl Lepas Berderet Anak Lelaki Feeya Iskandar Tetap Bersyukur Ada Bodyguard Bila Besar Nanti

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 333 hits
Penyampai radio Feeya Iskandar 32 tahun kini mempunyai 3 cahaya mata lelaki iaitu Adam 4 Noah 3 Zidan yang baru berusia 4 bulan Bila ditanya tentang soal anak Feeya atau mesra disapa Cik Piah memang teringin untuk mendapatkan anak perempuan...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer

Only Challenge Is Ensuring Voters Return For Polls Says Pang