Bisnes Runcit Tapi Pelanggan Peringkat Antarabangsa


Apa yang anda tahu tentang bisnes runcit?
 
Kalau merujuk kepada laman web wikipedia, istilah peruncitan di definisikan sebagai …
 
“Peruncitan ialah penjualan barang atau dagangan dari sesuatu tempat yang tetap atau menerusi pos, dalam kumpulan atau longgok yang kecil untuk penggunaan pembeli.
Tempat tetap boleh merupakan kedai serbaneka, butik, atau gerai, dengan tempat tetap itu boleh terletak di:
tepi jalan kawasan kediaman; di jalan membeli-belah yang tidak mempunyai banyak atau langsung tidak mempunyai rumah kediaman yang berhampiran; atau kawasan membeli-belah.”  
Mudahnya, bisnes runcit ini adalah apabila kita membeli stok produk secara borong atau pukal kemudian kita jual semula kepada pelanggan dalam kuantiti yang lebih kecil dengan harga yang berpatutan.
 
Biasa kalau kita beli dengan harga borong, kos barang tersebut akan jadi lebih murah kalau nak bandingkan dengan beli secara runcit atau per unit.
 
Perbezaan harga itulah yang akan menjadi untung untuk kita.

Bisnes runcit ni, menurut pandangan saya, adalah satu bisnes yang straight forward.
 
Peringkat permulaan, kita kenalpasti terlebih dahulu apakah barangan yang menjadi keperluan bagi penduduk setempat. Sama ada barang-barang kering, barangan basah, makanan, minuman dan sebagainya.
 
Seterusnya kita beli stok barangan yang nak dijual dalam kuantiti yang banyak secara borong supaya dapat harga yang lebih rendah, kemudian jual satu per satu.
 
Kedai runcit ni, kalau kita tak letak papan tanda, yang mengatakan ia adalah kedai runcit pun orang boleh tahu… itu adalah kedai.

 
Saya juga pernah terlibat dan menjalankan bisnes kedai runcit sebelum ini. Saya pernah kongsi pengalaman saya buat bisnes kedai runcit melalui posting ini.
Baca disini: Bagaimana memulakan bisnes kedai runcit anda sendiri
 
Apa yang tak berapa best tentang bisnes kedai runcit? Tanyalah pada mana-mana individu yang pernah bekerja ataupun pernah menjadi pemilik bisnes kedai runcit. Mereka pasti bersetuju, bisnes runcit ini juga ada yang tak berapa best.
 
Ini antara yang tak berapa best yang anda perlu tahu tentang bisnes runcit
 
Modal besar, untung kecil
Modal yang besar diperlukan untuk beli stok barangan secara borong. Bila beli secara borong, harga kos satu unit barang akan jadi lebih rendah berbanding kalau kita beli satu per satu.
 
Untung lambat diperolehi
Ini berkait rapat dengan jualan. Kita akan dapat untung apabila barang tersebut habis dijual. Sesetengah barang memang agak lambat untuk habis dijual, dan jika mengambil masa terlalu lama, ada kemungkinan barang tersebut akan rosak dan menyebabkan kerugian.
 
Pelanggan tidak mempunyai kuasa membeli yang besar
Pelanggan terpaksa membuat catuan apabila membeli belah. Kalau boleh, mereka nak cari tempat yang boleh bagi harga yang murah. Kalau kedai-kedai runcit ni, harga memang agak tinggi, jadi pelanggan yang ingin berjimat selalunya akan memilih untuk shopping di pasaraya besar yang mampu untuk berikan harga yang lebih rendah.
 
Pelanggan lebih suka shopping di pasaraya besar
Pasaraya besar, bukan sahaja boleh dapat harga yang rendah, malahan boleh juga dapat banyak pilihan. Pengusaha bisnes kedai runcit secara kecil-kecilan, kalau nak jual pelbagai barang di kedai miliknya, memang perlu ada modal yang besar.
 
Pelanggan beli sekadar cukup-cukup makan
Kadang-kadang atau kebanyakkan pelanggan yang beli barang di kedai runcit, sebab nak beli barang dalam kuantiti yang sikit. Contohnya masa dia nak masak, baru perasan yang serai habis. Jadi dia pergi ke kedai runcit dan beli la serai beberapa batang. Biasanya kita jual dengan harga RM1 untuk satu ikat.
 
Ataupun pelanggan sekadar perlukan cili api dalam 10 biji sahaja, dan harganya bila kita timbang cuma 20 sen – 50 sen sahaja.
 
Walaupun bisnes runcit ini, bukanlah bisnes yang PERFECT, namun bisnes ini tetap ada kelebihannya dan saya sendiri pernah merasa untung daripada bisnes ini.
 
Setiap masa, apabila saya menguruskan bisnes kedai runcit sebelum ini, saya selalu memikirkan cara, macam mana nak meningkatkan pendapatan dan jualan kedai.
 
Antara yang saya pertimbangkan adalah untuk jual barangan yang terdapat di kedai saya secara online. Bila boleh jual secara online, pelanggan yang saya boleh perolehi tidaklah terhad semata-mata setakat mereka yang tinggal dalam lingkungan 1 KM dari kedai saya sahaja, malahan saya boleh dapat lebih ramai pelanggan dari seluruh Malaysia, termasuk mereka yang tinggal di Sabah dan Sarawak.
 
Dulu, kalau nak jual secara online, saya hanya mengharapkan pelanggan yang berada di facebook dan mereka yang baca laman blog saya sahaja.
 
Tapi sekarang ini, kalau nak jual barangan runcit secara online, kita boleh jual melalui dua platform yang popular iaitu Lazada dan juga Shopee.


Tak pandai nak buat bisnes di Lazada ataupun di Shopee? Senang je, boleh belajar menerusi panduan ini.
(1) Muat turun Panduan Bisnes Lazada disini
(2) Muat turun Panduan Bisnes Shopee disini
 
Konsep jualan melalui platform ecommerce sebenarnya tidaklah sesukar mana. Anda hanya perlu tahu cara untuk upload gambar produk, masukkan keterangan produk, dan biarkan pelanggan datang sendiri dan buat tempahan.
 
Menjual melalui Lazada dan Shopee, itu dah cukup bagus.
 
Bagaimana kalau boleh jual produk kedai runcit, hingga ke pasaran antarabangsa? Ada ke orang yang buat macam ni? Sudah tentulah ada!
 
Ini dia buktinya.

Jual Ajinomoto kepada pelanggan di US dengan harga RM110 untuk setiap kg. Kalau harga asal sebenarnya RM11, bila jual dengan harga RM110, agak-agak berapa untung boleh dapat tu?
 
Bukan setakat Ajinomoto je yang boleh dijual, ada macam-macam lagi produk yang boleh dijual, ok kita tengok contoh lain.

Kopi 3 dalam 1 jenama Alicafe.
 
Kalau beli dekat pasaraya, harganya dalam RM19. Kadang-kadang boleh dapat lagi murah. Tapi kalau anda beli dalam kuantiti yang banyak secara borong sudah semestinya, boleh dapat lagi murah.
 
Dah tengok berapa harga yang dijual oleh penjual ini dekat pasaran antarabangsa? Ya, USD29.90 atau bersamaan dengan RM120.
 
Mesti ada yang nak tahu, macam mana nak jual barangan runcit ke pasaran antarabangsa, kan?
 
Kalau kita nak jual barangan secara runcit, di pasaran tempatan, kita boleh jual sahaja menggunakan platform ecommerce Lazada ataupun Shopee. Tapi, kalau anda nak jadi penjual level antarabangsa, anda kena masuk ke bidang ebay.
 
Kat luar sana, ada banyak juga panduan yang mengajar cara-cara nak buat jualan menerusi ebay, tapi hanya panduan ini sahaja yang tunjuk cara secara langkah demi langkah macam mana nak buat jualan barangan harian biasa secara runcit ke ebay.
Muat turun panduan ebay jual barangan runcit disini
 
Orang yang nak buat bisnes runcit, saya syorkan cubalah ceburi kedua-dua cara untuk jual barang. Jual melalui kedai, dan pada masa yang sama, ambik juga tempahan dari pelanggan yang membeli secara online.
 
Bukan ke lagi banyak jualan, lagi tinggi hasil yang boleh dihasilkan.
 
Bisnes anda, terpulang pada anda untuk buat keputusan!
 
 
The post Bisnes runcit tapi pelanggan peringkat Antarabangsa appeared first on Sabree Hussin Dot Biz.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sabreehussin.biz/bisnes-runcit-tapi-pelanggan-peringkat-antarabangsa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Soimah Unggah Foto Lawas Original Tapi Crispy

Soimah Unggah Foto Lawas Original Tapi Crispy

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 178 hits
Soimah mengunggah foto lawas di instagram pribadinya Dalam unggahan tersebut Soimah menuliskan pesan yang begitu menggelitik
Bukan Abu Mayat Perlu Ditakuti Tapi Ideologi Masih Subur

Bukan Abu Mayat Perlu Ditakuti Tapi Ideologi Masih Subur

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 275 hits
Julang komunis pejuang merdeka hingga tentang tulisan jawi YA benar abu mayat seseorang tidak mampu berbuat apa sebagaimana mayat ketua pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam V Prabhakaran juga tidak mampu berbuat apa apa Yang sudah tu su...
Sudah Tengah Malam Tapi Merry Marah Marah Terus Ada Apa

Sudah Tengah Malam Tapi Merry Marah Marah Terus Ada Apa

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 256 hits
Raffi Ahmad bercerita bila seharian penuh sang asisten Merry marah marah terus Hingga tengah malam amarah Merry tak kunjung reda Ada apa dengan Merry
Sedihnya Geng Mak Mak Bila Anak Anak Ada Rancangan Sendiri Bila Cuti Sekolah Tapi

Sedihnya Geng Mak Mak Bila Anak Anak Ada Rancangan Sendiri Bila Cuti Sekolah Tapi

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 366 hits
Bila tiba musim cuti sekolah seperti sekarang pastilah mak mak semua sudah merancang untuk melakukan aktiviti tahunan bersama anak anak Ada yang mahu pergi The post appeared first on
Bukan Malas Layan Tapi Suami Tak Reti Berkias Isteri Tolong Cakap Straight Je

Bukan Malas Layan Tapi Suami Tak Reti Berkias Isteri Tolong Cakap Straight Je

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 404 hits
Dalam rumah tangga tidak dinafikan ada pasang surutnya Biasalah kalau berselisihan faham itu semua dapat menguatkan lagi rasa sayang antara pasangan Namun kebanyakan isteri ada masanya teralpa kerana terlalu sibuk menguruskan rumah tangga m...
Menteri Panrb Pemangkasan Eselon Bukan Angkat Robot Tapi Ganti Sistem

Menteri Panrb Pemangkasan Eselon Bukan Angkat Robot Tapi Ganti Sistem

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 220 hits
Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Tjahjo Kumolo menyatakan proses pemangkasan eselon di tubuh pemerintah bukanlah menggantikan peran manusia dengan robot tetapi lebih kepada reformasi sistem
Lipi Sebut Masa Jabatan Presiden Cukup 2 Periode Tapi Tidak Berturut Turut

Lipi Sebut Masa Jabatan Presiden Cukup 2 Periode Tapi Tidak Berturut Turut

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 228 hits
Mantan Anggota Tim Pakar Komite 1 DPD ini berujar pemisahan masa jabatan presiden ini guna menekan nepotisme dan politik dinasti Selama ini kata dia calon presiden petahana tak jarang melakukan politisasi birokrasi
Wanita Ini Pernah Mengandung Sebanyak 5x Tapi Semua Keguguran Bila Jumpa Ustaz Perubatan Islam Rupanya Aku

Wanita Ini Pernah Mengandung Sebanyak 5x Tapi Semua Keguguran Bila Jumpa Ustaz Perubatan Islam Rupanya Aku

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 660 hits
Wanita Ini Pernah Mengandung Sebanyak 5x Tapi Semua Keguguran Bila Jumpa Ustaz Perubatan Islam Rupanya AkuAku sudah 7 tahun berkahwin Dalam pada masa tu sudah 5x aku mengandung tetapi semua keguguran apabila mimpi seorang nenek tua datang u...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte