Bisnes Menjual Makanan Haiwan Kesayangan Beserta Strategi Penetapan Harga



Berpindah di kawasan kejiran yang baru, memang satu cabaran yang agak besar buat saya. Berada di tempat baru, saya rasakan segalanya seakan begitu asing.
 
Pada mulanya rasa macam orang hilang arah sekejap. Kat mana nak cari tempat makan? Dekat mana nak shopping lauk pauk dan barangan dapur? Dan yang tak kurang pentingnya, dekat manalah saya nak beli pasir dan makanan untuk kucing-kucing yang saya bela.
 
Mujurlah, berdekatan dengan tempat saya tinggal ini, ada lebih dua atau tiga kedai menjual makanan haiwan peliharaan, atau lebih mudah kita panggil Pet Shop.
 
Cuma sayangnya, jenama yang saya biasa gunakan untuk kegunaan kucing-kucing saya, tak ada pula dijual dikedai yang saya pergi tu.
 
Kalau untuk makanan kucing, saya berikan mereka makanan kecing dari jenama Love Cat.

Kalau untuk pasir pula, saya gunakan pasir kucing jenama Catty Fresh.


Salah satu kucing saya, dia tak boleh nak makan makanan biasa ini. Jadi untuk dia, saya belikan Royal Canin Urinary Care. Sebelum ini dia pernah ada masalah buang air kencing disebabkan oleh batu karang.
 
Selepas bawa pergi jumpa Vet dan dah buat rawatan, sekarang dia terpaksa tukar diet.
 
Kembali kepada topik Pet Shop. Dari apa yang saya perhatikan, walaupun ada kedai yang saya masuk tu, saiznya agak besar, tapi mereka tak jual produk dari jenama yang saya biasa guna. Mereka lebih utamakan untuk menjual premium food berbanding makan kucing yang biasa-biasa.
 
Kenapa agaknya ya? Boleh jadi disebabkan kawasan tempat saya tinggal ini. Dekat sini, kebanyakkan rumah memang besar-besar belaka, dan satu rumah ada yang sampai ada tiga buah kereta. Mungkin tak salah kalau saya kata, kawasan kejiranan saya ini adalah kawasan orang berada.
 
Orang yang ada duit ni, tak kan nak belikan makanan yang biasa-biasa dan murah-murah untuk haiwan kesayangan, kan? Mesti nak bagi yang terbaik.
 
Kucing saya ada lebih sepuluh ekor semua sekali. Kalau nak belikan makanan yang premium untuk semua tu, memang tak mampu. Pakai jenama Love Cats yang 20kg tu pun kadang-kadang tak cukup. Memang kuat makan betul la.
 
Oleh sebab majoriti penduduk kat sini orang berada, so kebanyakkan kedai haiwan peliharaan memang jual yang jenis premium sahaja. Nampaknya, saya terpaksa beli makanan kucing secara online ataupun kena pergi ke Sungai Besi, tempat tinggal saya yang dulu.
 
Dalam sebulan cuma sekali atau dua sahaja perlu shopping untuk kucing. Jadi tak ada masalah pun kalau nak pergi ke Sungai Besi tu.
 
Apabila saya perhatikan, harga barangan dan makanan yang dijual di tempat baru ini, saya perasan walaupun jual produk yang sama, kedai yang berbeza menawarkan harga yang berbeza.
 
Situasi ini lebih kurang sama kalau kita beli online. Kalau tak percaya, cubalah anda semak harga di laman web ini.

Kalau beli dari petshop, harga dia pun macam tu juga. Ada pelbagai harga yang ditawarkan.
 
Ada petshop yang beri diskaun, dengan syarat kita kena jadi member terlebih dahulu. Ada juga petshop yang tak bagi diskaun dan mereka jual ikut harga recommended retail price (RRP).
 
Kedai yang jual dengan harga tanpa diskaun ni, mereka tak takut ke barangan yang mereka jual tu nanti tak laku?
 
Kenapa boleh ada perbezaan harga walaupun jual barang yang sama? Sebelum tu, kalau anda tengok harga online, harga tu murah mungkin sebab belum masuk lagi caj penghantaran. Untuk barang yang agak berat (beratnya 20KG) biasanya mesti ada caj penghantaran.
 
Berkenaan dengan variasi harga tu, saya berpendapat, ia mungkin disebabkan oleh business model yang mereka gunakan.
Baca tentang cara hasilkan rancangan perniagaan disini.
 
Bila kita masuk sesebuah kedai haiwan peliharaan tu, kita sebenarnya boleh agak, apa sebenarnya punca pendapatan UTAMA bagi kedai tersebut.
 
Biasanya ada dua punca atau sumber pendapatan.
 
Sama ada datang daripada jualan produk seperti makanan, pasir, aksesori, ataupun daripada jualan servis. Boleh jadi juga kombinasi kedua-duanya sekali.
 
Kalau kedai yang jual murah tu, apa yang boleh saya katakan, mereka ini fokus kepada nak dapat untung daripada jualan barang-barang yang ada dalam kedai. Pelanggan mereka mungkin terdiri daripada peniaga runcit ataupun pengguna macam saya.
 
Jadi mereka guna strategi letak harga murah, supaya barang dapat dijual dengan lebih laju.
 
Bagi yang lebih fokus kepada penawaran servis, mereka biasanya akan jual barangan dalam kedai dengan harga yang sedikit mahal ataupun mengikut harga runcit biasa.
 
Mereka tak kisahpun kalau barang lambat terjual. Kalau tak ada yang beli, barang-barang seperti makanan dan juga pasir, mereka boleh guna sendiri untuk kegunaan kucing-kucing milik pelanggannya.
Baca juga: Panduan bisnes menternak kambing
 
Apakah servis yang biasanya ditawarkan oleh pet shop? Antara yang biasa saya nampak adalah khidmat boarding untuk pelanggan yang nak tinggalkan kucing kesayangan mereka untuk satu tempoh masa tertentu. Mungkin sebab nak balik kampung atau ada urusan kerja.
 
Selain itu, servis grooming. Benda ni macam salun untuk haiwan peliharaan. Caj yang dikenakan untuk salun ni pun boleh tahan mahalnya.
 
Ada juga pet shop yang tawarkan khidmat adoption. Biasanya pet shop akan berurusan dengan pihak rescuer yang kerjanya menyelamatkan kucing-kucing gelandangan dan terbiar. Pet shop ini akan grooming kucing tu, dan bila dah cantik, mereka akan carikan keluarga yang sudi jaga kucing tersebut.
 
Kalau ada yang lebih advance, mereka juga boleh tawarkan khidmat seperti memberi latihan kepada haiwan kesayangan. Latihan tu ada macam-macam jenis. Kalau kucing yang tak pandai buang air dekat pasir, boleh diajar.
 
Kalau yang jenis tak mendengar kata, tak pandai ikut arahan, juga ada latihan yang bersesuaian untuk haiwan peliharaan seperti itu.
 
Mujurlah dalam bisnes pet shop ini, kita sebagai pelanggan ada banyak pilihan. Kalau tak suka dengan satu kedai, atau tak setuju dengan harga yang ditawarkan, kita boleh cari kedai lain.
 
Setakat ini, saya lebih banyak dan lebih kerap berurusan dengan satu kedai haiwan peliharaan di Sungai Besi sahaja. Selain saya rasa senang nak berurusan dan harga yang munasabah, saya juga dapati pekerja disitu ada pengetahuan yang baik tentang produk yang mereka jual.
 
Jadi nampaknya, kalau nak buka kedai yang menjual makanan peliharaan, bukan setakat produk dan servis kena bagus, malahan kena juga pastikan jurujual yang akan uruskan barangan jualan juga perlu bagus.
 
 
The post Bisnes menjual makanan haiwan kesayangan beserta strategi penetapan harga appeared first on Blog Sabree Hussin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sabreehussin.com/bisnes-menjual-makanan-haiwan-kesayangan-beserta-strategi-penetapan-harga/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Membuat Perbandingan Harga Tiket Kapal Balik Kampung

Membuat Perbandingan Harga Tiket Kapal Balik Kampung

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 557 hits
Ya mari kita membuat perbandingan harga tiket kapal terbang balik raya diantara syarikat penerbangan Air Asia Malindoair dan MAS Sama macam kita kalau nak shopping lah kita kena buat perbandingan harga kalau balik kempung aku tak kesah sang...
Haiwan Sebagai Sumber Makanan

Haiwan Sebagai Sumber Makanan

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 714 hits
Haiwan merupakan salah satu sumber makanan Daripada haiwan manusia dapat memakan daging susu dan telur yang dihasilkan Bahkan haiwan juga menghasilkan produk lain yang boleh dimakan seperti madu dan penghasilan daripada aktiviti mereka sepe...
Modenas Pulsar Ns200 Harga Dan Spesifikasi

Modenas Pulsar Ns200 Harga Dan Spesifikasi

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 708 hits
Khas buat pengguna yang meminati varian Naked Modenas kini mempunyai produk yang menarik untuk ditawarkan Modenas memperkenalkan model Pulsar NS200 yang mempunyai spesifikasi hebat pada harga yang sangat berpatutan Modenas Pulsar NS200 sebe...
Modenas Pulsar Rs200 Harga Dan Spesifikasi

Modenas Pulsar Rs200 Harga Dan Spesifikasi

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 542 hits
Sudah lama perminat Modenas menunggu model model terbaharu keluaran Modenas Lebih dinantikan tentunya model Sportbike yang secara tradisinya bukanlah kekuatan bagi Modenas Penantian tersebut telah berakhir Modenas secara rasminya telah memp...
Ktm Duke 250 Perbandingan Harga Dan Spesifikasi

Ktm Duke 250 Perbandingan Harga Dan Spesifikasi

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 276 hits
Khas buat pengguna yang meminati varian Naked baru baru ini KTM Malaysia telah memperkenalkan KTM Duke 250 yang telah dikemaskini sedia untuk ditawarkan Pelbagai penambahbaikan telah pun diperkenalkan terhadap KTM Duke 250 Antara penambahba...
Harga Burung Hantu Semua Jenis Terbaru Oktober 2018

Harga Burung Hantu Semua Jenis Terbaru Oktober 2018

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 321 hits
Orang indonesia ketika melihat burung hantu banyak yang takut Karena selalu dikaitkan dengan hal berbau mistis Padahal burung ini dapat dipelihara dan bisa dekat dengan manusia Memiliki jenis banyak sekali Dari ukuran kecil sampai besar Dar...
Harga Diri Bagaimana Ingin Diketahui Harga Diri Manusia

Harga Diri Bagaimana Ingin Diketahui Harga Diri Manusia

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 556 hits
Assalamualaikum dan Hai hari ini Allz nak cakap pasal harga diri Sesetengah manusia sekarang ni merasakan diri mereka sudah tidak mempunyai harga diri Mereka merasakan bahawa diri mereka tidak berharga Persoalannya siapa yang memberi harga ...
Harga Menu Kfc

Harga Menu Kfc

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 4664 hits
Assalamualaikum hello food lovers Lapar ke tu Tengah tercari price list menu kat restoren KFC eh Ke confious berapa harga tiga ketul ayam goreng KFC ala carte Nah berikut list senarai harga makanan menu KFC untuk rujukan korang harga sepert...
Kritikan Sandi Di 4 Tahun Jokowi Jk Harga Bahan Pokok Naik Dan Susah Cari Kerja

Kritikan Sandi Di 4 Tahun Jokowi Jk Harga Bahan Pokok Naik Dan Susah Cari Kerja

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 246 hits
Dengan begitu Sandi sesumbar pada 2019 mendatang pasangan Prabowo Sandi bisa mengambil kendali pemerintah Republik Indonesia Pasti harganya akan stabil terjangkau buat masyarakat Indonesia khususnya masyarakat menengah ke bawah ucap dia
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya


Dapatkan Ganjaran Besar Apabila Anda Prapesanan Samsung Ai Tv 2024 Hari Ini

Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman