Biodata Goh Jin Wei Pemain Perseorangan Wanita Negara


Goh Jin Wei merupakan salah seorang dari barisan atlet negara yang berjuang di Olimpik Paris 2024 dalam acara sukan badminton perseorangan wanita.
Biarpun Jin Wei gagal meneruskan aksinya ke peringkat 16 terbaik, namun semangat juang yang dipamerkannya telah mendapat perhatian ramai sehingga namanya “trending” di media sosial.
Atlet 24 tahun tidak mengalah biarpun dia satu-satunya pemain yang hadir di bumi Paris tanpa ditemani jurulatihnya, Nova Armada berikutan masalah kad akreditasi yang terhad dikeluarkan oleh Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC).
Untuk artikel pada kali ini, kami akan membawa anda mengenali dengan lebih rapat dengan sosok individu cukup dikenali ramai, Goh Jin Wei.
Baca juga:
Biodata Soh Wooi Yik Biodata Aaron Chia Biodata Lee Chong Wei Latar Belakang Kredit: LI-NING NamaGoh Jin Wei Nama PanggilanJin Wei Tarikh Lahir30 Januari 2000Tempat LahirBukit Mertajam, Pulau PinangPekerjaanAtlet badmintonTangan UtamaKananKetinggian164 cmAkaun Media SosialInstagram @jinweigoh
YouTube @jinweigoh Kehidupan Peribadi Goh Jin Wei fasih dalam berbahasa Melayu, English, Mandarin dan Hokkien. Beliau tidak pernah berkongsi berkenaan latar belakang keluarganya kepada umum. Namun semestinya keluarganya sentiasa memberi sokongan padu dan motivasi buatnya sejak di awal penglibata dan sukan badminton sehingga sekarang.
Beliau merupakan sahabat baik kepada beberapa atlet badminton negara seperti Lee Zii Jia, Soh Wooi Yik, dan Li Pei Jing. Foto dan video empat sahabat ini selalu dimuat naik ke dalam media sosial sebagai kenangan.
Kerjaya & Profesional Goh Jin wei mula bermain badminton sejak usia 6 tahun lagi sebagai hobi. Bapanya yang mula melihat bakat anaknya itu pun membiarkannya berlatih di bawah bimbingan Teh Peng Huat, bekas jurulatih Lee Chong Wei.
Ketika berusia 11 tahun, beliau menang acara badminton peringkat kebangsaan yang mewakili sekolah rendahnya. Pada 2013, beliau menolak tawaran dari Singapura untuk bermain untuk negara itu. Karier beliau telah dirangka ke pusat kebangsaan Malaysia pada 2014.
Beliau mula memenangi kejohanan peringkat kebangsaan dari usia 11 tahun dan berada dalam pasukan kebangsaan dibimbing oleh bekas pemain kebangsaan Wong Tat Meng dan bekas jurulatih wanita perseorangan di Indonesia Rony Agustinus.
Pada Februari 2015, Goh menjadi pemenang kebangsaan yang termuda pada usia 15 tahun selepas mengalahkan Lim Yin Fun di final Terbuka Kuala Lumpur.
Menerusi rekod dari BWF dalam acara badminton perseorangan wanita, beliau berada di tangga ke 32 dunia, dan memegang rekod 166 kali juara.
Goh Jin Wei mengumumkan persaraan pada 2021 di usia 21 tahun. Keputusan itu diambil berdasarkan atas faktor kesihatan selepas mengalami masalah kesihatan di bahagian perut sehingga menyebabkan terpaksa menjalani pembedahan membuang sebahagian usus pada pertengahan 2019.
Kredit: Shuttlehard Kredit: LI-NING Rekod Dalam Olimpik Paris 2024 Goh Jin Wei berada dalam aksi kumpulan H untuk acara badminton perseorangan wanita. Berikut adalah rekod perlawanan beliau setakat ini:
Goh Jin Wei vs Johanita Scholtz (Jamaica) Menang stright set 23-21, 21-11 Goh Jin Wei vs Kim Ga Eun (Korea Selatan) Kalah 17-21, 22-20, 21-23 Kredit: Majlis Sukan Negara Pencapaian Goh Jin Wei Kredit: BWF World Tour Final Goh Jin Wei telah mengukir beberapa pencapaian luar biasa setelah namanya dinobatkan sebagai pemain wanita perseorangan negara.
Beliau telah mengumpul pelbagai pujian dan pencapaian sepanjang kerjayanya yang cemerlang.
Berikut adalah merupakan beberapa pencapaian oleh Jin Wei sepanjang menjadi pemain badminton:
Pencapaian:
PertandinganKategoriPingatTahunKejohanan Remaja AsiaPerseorangan wanitaGangsaBangkok, 2015Kejohanan Remaja AsiaPasukan campuranGangsaJakarta, 2017Kejohanan Remaja DuniaPerseorangan wanitaEmasLima, 2015Kejohanan Remaja DuniaPerseorangan wanitaEmasMarkham, 2018Kejohanan Remaja DuniaPasukan campuranPerakBilbao, 2016Kejohanan Remaja DuniaPasukan campuranPerakYogyakarta, 2017Kejohanan Remaja DuniaPerseorangan wanitaGangsaYogyakarta, 2017Grand Prix BWFMaster IndonesiaPerakIndonesia, 2016Grand Prix BWFTerbuka Taipei CinaPerakChina, 2017Cabaran Antarabangsa BWFAntarabangsa BelgiumEmasBelgium, 2015Siri Antarabangsa BWFSiri Antarabangsa VietnamEmasVietnam, 2015Cabaran Antarabangsa BWFAntarabangsa OrleansEmasOrleans, 2016Siri Antarabangsa BWFAntabangsa SingapuraPerakSingapura. 2017Sukan Olimpik BeliaPerseorangan wanitaEmasBuenos Aires, 2018Sukan Asia TenggaraPerseorangan wanitaEmasKuala Lumpur, 2017Sukan Asia TenggaraPasukan wanitaPerakSingapura, 2015Sukan Asia TenggaraPasukan wanitaPerakKuala Lumpur, 2017Sukan Asia TenggaraPerseorangan wanitaGangsaSingapura, 2015Kejohanan Pasukan AsiaKumpulan wanitaGangsaManila, 2020 Anugerah:
SAM-100 Plus Best Young Athlete (Atlet Muda Terbaik SAM-100 Plus) Tunas Harapan Negeri Pulau Pinang Fakta Menarik Mengenai Goh Jin Wei Jin Wei pernah menjalani pembedahan membuang sebahagian usus besar. Beliau mengidolakan Ratchanok Intanon dan Akane Yamaguchi. Beliau gemar membaca dan salah satu buku kegemaranya adalah Guinness Book of Record. Impiannya untuk melihat namanya berada dalam buku itu suatu hari nanti. Pernah bercita-cita untuk menjadi seorang saintis, untuk terlibat dalam kimia dan sains. Tahniah Goh Jin Wei! Semoga kejayaan dan pencapaian cemerlang anda menjadi inspirasi buat anak-anak muda diluar sana yang minat untuk memajukan sukan badminton tanah air.
Sumber:
Instagram @jinweigoh 10 Things About: Goh Jin Wei, Badminton World Junior Champ. Malay Mail GOH Jin Wei. BWF

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/goh-jin-wei/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=goh-jin-wei

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minta Maaf Malaysia Goh Jin Wei Sebak Ditemubual Lepas Perlawanan Akui Silap Sendiri

Minta Maaf Malaysia Goh Jin Wei Sebak Ditemubual Lepas Perlawanan Akui Silap Sendiri

papar berkaitan - pada 2/8/2024 - jumlah : 150 hits
Melalui platform X baru baru ini tular video memaparkan temubual bersama pemain badminton perseorangan wanita Goh Jin Wei yang telah tewas di tangan pemain Korea Selatan Kim Ga Eun Sebak kalah dengan Korea Selatan Dapat dilihat selepas tewa...
Mana Menteri Sukan Netizen Kesal Goh Jin Wei Diabaikan Pergi Olimpik Paris Seorang Diri Tanpa Coach

Mana Menteri Sukan Netizen Kesal Goh Jin Wei Diabaikan Pergi Olimpik Paris Seorang Diri Tanpa Coach

papar berkaitan - pada 31/7/2024 - jumlah : 133 hits
Difahamkan pemain badminton profesional wanita negara Goh Jin Wei bertarung di Sukan Olimpik Paris 2024 bersendirian tanpa jurulatih Biarpun tidak mempunyai jurulatih disisi pemain perseorangan wanita berusia 24 tahun itu tetap meneruskan p...
Pasangan Bergu Wanita Negara Teruskan Perjuangan

Pasangan Bergu Wanita Negara Teruskan Perjuangan

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 105 hits
Penonton berdiri dan memberikan tepukan gemuruh sejurus beregu wanita utama negara Pearly Tan dan M Thinaah mempamerkan aksi memukau dalam perlawanan yang berlangsung di Ar na Porte de La Chapelle sebentar tadi Pearly Thinaah turun bertemu ...
Jin Wei Lepasi Halangan Awal

Jin Wei Lepasi Halangan Awal

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 97 hits
PETALING JAYA Pemain perseorangan wanita utama negara Goh Jin Wei lepasi halangan awal selepas menewaskan wakil Afrika Selatan Johanita Scholtz dalam aksi pertama Kumpulan H pada Sukan Olimpik di Paris Perancis malam tadi Jin Wei yang mengh...
Dato Awang Bemee Awang Ali Basah Di Lantik Yang Di Pertua Dewan Negara Ini Biodata Beliau

Dato Awang Bemee Awang Ali Basah Di Lantik Yang Di Pertua Dewan Negara Ini Biodata Beliau

papar berkaitan - pada 22/7/2024 - jumlah : 117 hits
Penasihat undang undang Parti Pesaka Bumiputra Bersatu Dato Awang Bemee Awang Ali Basah hari ini dilantik sebagai Senator oleh Yang di Pertuan Agong Sultan Ibrahim Menurut kenyataan dikeluarkan Pejabat Premier Sarawak Awang Bemee yang merup...
Bincang Kepentingan Semua Pihak Elak Isu Zii Jia Jin Wei Berulang

Bincang Kepentingan Semua Pihak Elak Isu Zii Jia Jin Wei Berulang

papar berkaitan - pada 7/8/2024 - jumlah : 139 hits
Timbalan Menteri Belia dan Sukan Adam Adli Abdul Halim berkata isu menimpa Lee Zii Jia dan Goh Jin Wei di Olimpik Paris tidak boleh berulang PETALING JAYA Setiap perkara berhubung penglibatan atlet ke temasya sukan yang besar perlu dibincan...
Pemain Badminton Negara Mendapat Tepuk Tangan Berdiri Daripada Penonton Eropah Di Paris 2024

Pemain Badminton Negara Mendapat Tepuk Tangan Berdiri Daripada Penonton Eropah Di Paris 2024

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 126 hits
TANPA menyaksikan rakan sebangsa memberi sorakan kepada atlet Olimpik Malaysia tidak bermaksud mereka tidak menerima tepukan tangan untuk persembahan yang dedikasi Pasukan badminton negara dilaporkan menerima tepuk sorak daripada penonton E...
Penyelenggara Negara Di Balikpapan Kena Ott Kpk

Penyelenggara Negara Di Balikpapan Kena Ott Kpk

papar berkaitan - pada 3/8/2024 - jumlah : 129 hits
Informasi OTT tersebut dibenarkan Juru Bicara KPK Tessa Mahardhika Sugiarto di Jakarta Jumat malam
Mengejutkan Umat Islam Negara Ini Pula Diserang

Mengejutkan Umat Islam Negara Ini Pula Diserang

papar berkaitan - pada 3/8/2024 - jumlah : 108 hits
1 Melampau Promosi Bible terbuka terhadap penganut Islam AYER KEROH Kerajaan Negeri Melaka digesa untuk meningkatkan lagi ketegasan terhadap aktiviti penyebaran agama bukan Islam secara terbuka yang semakin berleluasa akhir akhir ini Pesuru...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah