Bilakah Masa Yang Sesuai Untuk Timbang Berat Badan Dan Kenapa



Jika anda ingin tahu, berat badan anda naik, turun atau maintain, masa yang paling sesuai untuk anda timbang berat badan adalah masa yang sama anda timbang sebelum ini. Jadi untuk pantau berat anda, kena konsisten.
Berat badan kita naik turun dalam sehari. Takkan anda nak buat perbandingan berat badan anda ketika bangun pagi dan waktu makan tengah hari pada hari semalam. Pastinya perbandingan yang tidak tepat.

Waktu Pagi Adalah Terbaik Dan Mestilah KonsistenRasanya orang ramai lebih cakna dengan berat badan ketika berpuasa atau diet. Seperti contoh dibulan Ramadan, masa paling sesuai untuk memantau berat badan kerana berpuasa seharian tanpa makan dan minum.
[BACA] : 5 Alternatif Aplikasi Waktu Solat Selain Muslim Pro Untuk Tahun 2021
Adakah pada masa ini, ambilan makanan lebih banyak atau sebaliknya. Adakah ada penurunan berat badan sepanjang berpuasa?

Menurut healthline, jika anda ingin pilih masa atau waktu yang sesuai untuk timbang berat badan anda, anda boleh buat pada waktu pagi iaitu selepas anda buang air kecil. 
Ini kerana, pada waktu pagi anda belum lagi mengambil apa-apa makanan atau melakukan apa-apa aktiviti seperti senaman, jogging dan sebagainya. Oleh itu, pada waktu ini selepas bangun tidur, faktor seperti senaman atau ambilan makanan hari sebelumnya tidak akan memberikan kesan ketara kepada berat badan.
Gunakan Penimbang Berat Yang BetulSelain daripada waktu yang sesuai, untuk dapatkan bacaan berat badan yang tepat mestilah ada penimbang yang baik.
Jika sudah ada sebuah penimbang, anda perlu juga tahu bagaimana menggunakannya dengan betul supaya tiada perbezaan ketara ketika anda ambil bacaan berat badan setiap hari.
Sebagai contoh, anda perlu letakkan penimbang berat di atas lantai yang keras, mendatar dan jangan timbang di atas karpet atau lantai yang tidak sekata. Ini akan memberi kesan pada bacaan berat badan.

Paling senang, sebelum menggunakan pemberat, pastikan jarum atau bacaan tepat pada 0 kg tanpa ada pergerakan daripada bacaan tersebut. Paling mudah, adalah melalui penimbang digital.
Sebagai contoh, dipasaran sekarang syarikat Xiomi ada keluarkan 2 jenis smart scale yang boleh timbang berat badan dengan tepat dan ada beberapa fungsi menarik lain lagi. 
Xiaomi Weight Scale 2Pada Xiaomi Weight Scale 2, ianya akan memberikan bacaan yang tepat kerana mempunyai High Precision Sensor. Selain itu, anda boleh pantau naik turun berat menggunakan aplikasi Mi Fit setiap hari. Semua akan disimpan dan pengiraan BMI juga boleh dibuat.
[BACA] : Review Jam Pintar Amazfit Bip
Tidak cukup dengan itu, dengan dual mod penimbang yang ada, selain boleh timbang manusia, ianya juga timbang objek seperti buah-buahn, bungkusan, dan pelbagai lagi. Design juga cantik. Jika berminat, anda boleh dapatkan di shopping link dibawah
▶️ Shopping Link [Shopee] [Lazada]

Xiaomi Composition Scale 2Penimbang pintar yang kedua adalah Xiaomi Composition Scale 2. Smart scale ini mempunyai lebih banyak ciri daripada weight scale 2. Selain daripada timbang berat badan, ianya mampu memberi bacaan BMI, peratus lemak badan, berat otot, kadar lembapan, kadar protin, berat tulang, umur badan dan sebagainya.
Ini kerana ianya dikuasakan dengan cip BIA dan juga sensor G-shaped. Selain itu, ianya ada fungsi Ujian Keseimbangan (Balance Test). Anda hanya perlu berdiri di atas penimbang dengan satu kaki dan pejam mata. Hebat kan.
▶️ Shopping Link [Shopee] [Lazada]

Elak Timbang Berat Badan Di tempat LainJadi jika anda sudah mempunyai sebuah penimbang berat, sebaiknya gunakan penimbang yang sama setiap kali anda timbang berat badan. Jangan timbang di tempat lain.
Jika penimbang anda tidak tepat pun, jika anda menggunakan penimbang yang sama. "Consistency" itu dapat dicapai. Jika anda menggunakan penimbang berat yang lain, mungkin ada peruabahan pada alat tersebut, sudah jadi tidak konsisten.
Penting untuk anda tahun, alatan mungkin tidak tepat dalam mengukur bacaan berat badan. Tapi konsisten itu adalah kunci.

Timbang Berat Dalam Keadaan Yang SamaUntuk lebih tepat, timbang berat badan anda dalam keadaan yang sama setiap kali anda mula ambil bacaan. Paling mudah, ambil bacaan dengan tidak mengenakan apa-apa pakaian, kerana pakaian juga mempunyai berat.
Akan tetapi jika anda menggunakan pakaian atau kasut ketika timbang berat badan, cuba pastikan anda menggunakan pakaian atau kasut yang sama setiap kali ambil bacaan. Consisten is the key.

Kebiasaanya, berat anda akan naik selepas makan. Anda akan hilang berat badan selepas aktiviti senaman dimana air akan hilang melalui peluh. Jadi sebab itulah, waktu pagi adalah masa yang paling sesuai untuk anda timbang berat badan iaitu sebelum makan dan lakukan senaman.
Anda perlu ingat 3 perkara, timbang berat badan pada masa waktu yang sama (pagi adalah paling terbaik selepas buang air kecil), menggunakan alat penimbang yang berkualiti dengan cara yang betul dan menggunakan penimbang yang sama sahaja.
Harap ianya membantu...


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aimanabdullah.com/2021/04/waktu-yang-sesuai-untuk-timbang-berat-badan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buat Sendiri Yogurt Oat Drink Hilangkan Sembelit Dan Kurangkan Berat Badan Semasa Puasa

Buat Sendiri Yogurt Oat Drink Hilangkan Sembelit Dan Kurangkan Berat Badan Semasa Puasa

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 395 hits
Setiap kali bulan puasa perasan atau tidak mesti ada yang kena attack sembelit Nak kongsi dengan semua resipi buat sendiri yogurt oat drink untuk hilangkan sembelit dan juga membantu kurangkan berat badan semasa puasa Ramadan Resipi yogurt ...
Berat Badan Turun Selepas Berpuasa

Berat Badan Turun Selepas Berpuasa

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 249 hits
BERAT BADAN TURUN SELEPAS BERPUASA Assalamualaikum doktor Ber t bad n sebelum puasa 64kg Mlm tadi timbang 61kg Adakah ia normal Terima kasih Walaikumusalam Kehilangan berat badan adalah normal sepanjang berpuasa kerana kita tidak makan deng...
5 Tips Menu Diet Saat Puasa Yang Bantu Turunkan Berat Badan Untuk Sahur Dan Berbuka Bisa Dicoba

5 Tips Menu Diet Saat Puasa Yang Bantu Turunkan Berat Badan Untuk Sahur Dan Berbuka Bisa Dicoba

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 251 hits
Bulan puasa jadi waktu yang tepat untuk mengontrol makanan Namun nggak lantas otomatis bakal turun berat badan Ada tips yang perlu diketahui dulu
Hiburan Kini Makin Sado Ismail Izzani Dedah Perlu Makan Seekor Ayam Setiap Hari Capai Berat Badan Impian

Hiburan Kini Makin Sado Ismail Izzani Dedah Perlu Makan Seekor Ayam Setiap Hari Capai Berat Badan Impian

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 344 hits
Penyanyi Ismail Izzani yang agak berlainan penampilannya jika dibandingkan dengan waktu dahulu tampil lebih sasa atau sado ketika ini Difahamkan penyanyi lagu Bidadari ini menjalani rutin senaman dan diet yang ketat selama tujuh bulan demi ...
Hiburan Berbuka Satu Jenis Lauk Dan Beberapa Sudu Nasi Ini Tips Chef Wan Turun Berat Badan

Hiburan Berbuka Satu Jenis Lauk Dan Beberapa Sudu Nasi Ini Tips Chef Wan Turun Berat Badan

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 368 hits
Tukang masak selebriti terkenal negara Cef Wan mendedahkan beberapa tips untuk kekal sihat dan menurunkan berat badan sepanjang bulan Ramadan Sumber Instagram Cef Wan Perkara tersebut dikongsikan Cef Wan menerusi sebuah hantaran di Instagra...
Cara Menaikkan Berat Badan Anak 2 Tahun Agar Nampak Lebih Berisi Dan Bam Bam

Cara Menaikkan Berat Badan Anak 2 Tahun Agar Nampak Lebih Berisi Dan Bam Bam

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 279 hits
Yang nak kurus si ibu tapi anak yang sudah berusia 2 tahun ke atas ini pula yang nampak lebih slim hingga menyebabkan berat badannya kurang normal dalam carta pertumbuhan kanak kanak Agaknya apa lagi cara menaikkan berat badan anak 2 tahun ...
Rapid Test Antigen Bekas Di Bandara Kualanamu Ratusan Alat Disita Pelaku Diancam Sanksi Berat

Rapid Test Antigen Bekas Di Bandara Kualanamu Ratusan Alat Disita Pelaku Diancam Sanksi Berat

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 168 hits
Dugaan sementara polisi alat rapid test antigen yang telah dipakai dicuci atau dibersihkan kembali sebelum digunakan ke pasien lain
Dikritik Denda Tanpa Timbang Rasa Polis Akan Dapatkan Fakta Sebenar

Dikritik Denda Tanpa Timbang Rasa Polis Akan Dapatkan Fakta Sebenar

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 281 hits
MALAYSIAKINIKetua Polis Negara Abdul Hamid Bador memberi jaminan polis akan mendapatkan fakta sebenar berhubung kompaun RM50 000 kepada beberapa peniaga kecil yang mendapat kritikan dan disifatkan banyak pihak sebagai tidak bertimbang rasa ...
Keadaan Di Gaza Tidak Lagi Sesuai Wanita Hilang Tempat Bergantung Perlukan Bantuan Rm10k Untuk Mula Hidup Baru

Keadaan Di Gaza Tidak Lagi Sesuai Wanita Hilang Tempat Bergantung Perlukan Bantuan Rm10k Untuk Mula Hidup Baru

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 148 hits
116 total views 116 views today Bayangkan berkelana di negara asing dengan harapan untuk mencari kebahagian dan memulakan fasa hidup yang baharu tetapi sinar bahagia yang didambakan nampak seakan kelam tidak seperti yang diimpikan Itu yang ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang