Bila Pilihan Raya Umum Ke 15




SELEPAS kemenangan besar Barisan Nasional (BN) dan Muafakat Nasional (MN) dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Slim, ramai mula menjangkakan ia memberi gambaran a feel good factor untuk mandat baharu kepada peneraju kerajaan.
Bahang Pilihan Raya Umum (PRU) semakin panas bila ia diikuti dengan kenyataan Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan bahawa agihan kerusi dalam UMNO akan dimuktamadkan pada penghujung September yang seterusnya boleh membawa kepada kedudukan kerusi BN, MN, Pas dan Bersatu.
Begitu juga dengan report card Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang memberikan tumpuan ke atas 10 perkara hala tuju negara sebagai kebertanggungjawaban ke atas amanah dan integriti serta kewibawaan kepimpinan pusat.
Bagaimana mahu kita lakukan pemetaan ke atas senario ‘bila pilihan raya’? Beberapa perkara boleh dijadikan indikator. Pertama, adakah keyakinan dan kepercayaan pengundi berada pada paras yang kukuh di mana PN dan MN boleh memenangi majoriti kerusi bersama BN, Pas dan Bersatu. Bagaimanakah tafsiran dibuat ke atas kepercayaan; yakni adakah sokongan ke atas populariti Tan Sri Muhyiddin akan diterjemahkan kepada undi.
Kedua, adakah persaingan dalaman diminimumkan? Benarkah PH berhadapan dengan krisis kepimpinan atau defisit kepercayaan atau PH sedang merancang strategi secara senyap sejak kejatuhan mereka walaupun sukar membuat keputusan siapa ‘bakal Perdana Menteri’?
Ketiga, mampukah dominasi parti dielak dalam PRU15? UMNO, Bersatu dan Pas memegang kunci pintu ini. Bolehkah Pas bersetuju UMNO atau Bersatu menjadi dominan tetapi tidak pada agihan kerusi.
Keempat, ruang sentiasa terbuka kepada PH dan Tun Dr Mahathir Mohamad merancang semula jajaran politik mereka. Ini membuka peluang kepada kuasa ketiga muncul termasuk parti golongan muda yang mula berjinak. Adakah ini akan mempengaruhi keputusan pencarian mandat yang dimahukan daripada PRU?
Kelima, bersediakah parti politik dengan #Undi 18? Kelompok yang berumur 18 tahun dijangka boleh mengundi jika PRU diadakan selepas Julai 2021.
Keenam, ada andaian PRU15 akan diumumkan selepas pembentangan Belanjawan pada November 2020.
StabilKetujuh, Singapura, Taiwan dan Korea Selatan mengadakan PRU pada tempoh masa pandemik Covid-19. Ini menunjukkan Malaysia tidak terkecuali apatah lagi sudah diuji melalui dua PRK iaitu di Chini dan Slim.
Kelapan, Rancangan Malaysia Ke-12 dijadualkan dibentangkan pada tahun hadapan walaupun pada asalnya ditetapkan pada 6 Ogos 2020. Impaknya besar kepada beberapa sektor yang mahukan jaminan kestabilan dan keadaan yang menentu. Ini menghampiri tempoh masa satu tahun PN memerintah.
Kesembilan, penjarakkan sosial dan fizikal telah membawa kepada penjarakkan politik kebelakangan ini apabila hadir beberapa kenyataan bercanggah dalam kem yang sama.
Ke-10, andaian PH sudah kehilangan sokongan perlu diubah kerana kematangan literasi politik pengundi tidak sama. Kesetiaan kepada parti ada di sebahagian konsituensi tetapi sebahagian lagi melihat kepada isu dan calon.
Ke-11, kesiapsiagaan pengundi Borneo yang merangkumi 56 kerusi Parlimen yang turut bersuara mahukan 1/8 daripada keseluruhan kerusi Parlimen.
Ke-12, selepas 28 bulan, adakah pengundi bersedia untuk kembali ke kotak mengundi jika diadakan antara November 2020 hingga Mac 2021? Bersediakah kita?
Profesor Dr Sivamurugan Pandian
Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan,
Universiti Sains Malaysia
   


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/09/bila-pilihan-raya-umum-ke-15.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
49 Syor Pembaikan Sistem Pilihan Raya

49 Syor Pembaikan Sistem Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 188 hits
PUTRAJAYA Laporan Jawatankuasa Khas Pembaikan Sistem dan Undang undang Pilihan Raya yang diserahkan kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menyertakan sebanyak 49 syor untuk penambahbaikan sistem pilihan raya negara Ia yan...
Tiada Rancangan Pilihan Raya Mengejut Di Kedah Kata Mb

Tiada Rancangan Pilihan Raya Mengejut Di Kedah Kata Mb

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 229 hits
r Muhammad Sanusi Md Nor bercakap pada sidang media di Wisma Darul Aman di Alor Setar semalam ALOR SETAR Kedah tidak bercadang mengadakan pilihan raya mengejut kerana pentadbiran sedia ada stabil kata Menteri Besarnya Muhammad Sanusi Md Nor...
Presiden Pas Seru Pengundi Pilihan Raya Kecil Dun Slim Supaya Mengundi Calon Bn

Presiden Pas Seru Pengundi Pilihan Raya Kecil Dun Slim Supaya Mengundi Calon Bn

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 244 hits
KUALA LUMPUR Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengimbas iktibar penting betapa pergaduhan dan perpecahan bangsa dalam negara ini yang seperti berlaganya lesung dan alu telah mengenyangkan ayam Sebaliknya kemuka beliau apabi...
Isu Pilihan Raya Ini Kata Spr

Isu Pilihan Raya Ini Kata Spr

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 250 hits
PUTRAJAYA Dalam kesibukan melakukan persiapan bagi pengendalian Pilihan Raya Negeri Sabah pada September dan pada masa sama menghadapi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Slim di Perak pada 29 Ogos Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Piliha...
Rsud Nagan Raya Aceh Tutup Layanan Igd Usai 2 Dokter Umum Positif Covid 19

Rsud Nagan Raya Aceh Tutup Layanan Igd Usai 2 Dokter Umum Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 265 hits
Penutupan ruangan IGD tersebut kata dia juga untuk memudahkan petugas melakukan pembersihan dan sterilisasi ruangan menggunakan cairan disinfektan sehingga saat ruangan tersebut nantinya dioperasikan maka akan lebih steril dari virus atau p...
Parti Sekutu Pn Setuju Elak Pertembungan Pilihan Raya Negeri Sabah Kata Pengerusi Bn

Parti Sekutu Pn Setuju Elak Pertembungan Pilihan Raya Negeri Sabah Kata Pengerusi Bn

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 282 hits
Images KONGSI ARTIKEL KOTA KINABALU Barisan Nasional Perikatan Nasional dan Parti Bersatu Sabah pada Jumaat bersetuju secara sebulat suara untuk mengelak pertembungan calon pada Pilihan Raya Nege
Pelancaran Pn Boleh Satukan Pembangkang Sabah Menjelang Pilihan Raya Kata Penganalisis

Pelancaran Pn Boleh Satukan Pembangkang Sabah Menjelang Pilihan Raya Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 483 hits
KOTA KINABALU Seorang penganalisis menjangka kehadiran Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di Sabah untuk melancarkan gabungan Perikatan Nasional hujung minggu ini sebagai kunci untuk menyatukan pembangkang di negeri itu menjelang pilihan raya...
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment