Bila Malaysia Diperkuda Negara Lain


Oleh : Anasz*

1. Qatar : Qatar nak kritik Amerika Syarikat secara langsung, tak berani punya, sebab Amerika Syarikat yang secure Qatar punya keselamatan ekoran US as a power projektor di wilayah berkenaan. Selain itu kehadiran tentera US yang berpengkalan di Qatar juga boleh menyelamatkan politik Tamim bin Hamad Al Thani dari ditekan oleh negara jirannya yang lain seperti UAE, Arab Saudi, dan Bahrain.

Jadi dengan menggunakan Mahathir untuk berucap di Forum Doha, maka jika jadi apa-apa tindak balas oleh U.S, kesannya pada Malaysia. Bukan pada Qatar. Sebab Qatar boleh jer cakap dia hanya tuan rumah, dan pemerintah dia pun tak cakap apa-apa.

2. Iran : Umum mengetahui negara Syiah Imam 12 ini memang sentiasa mempunyai masalah dengan semua negara jirannya. Dan terkini dengan Iraq. Yang menyaksikan Syiah Iraq semakin berang dengan tindakan Tehran yang masuk campur dalam urusan dalaman negara berkenaan. Iran memerlukan rakan strategik yang baharu. 

Dan Malaysia tatkala era pemerintahan Najib Razak, walaupun kita tidak pernah membatalkan hubungan diplomasi dengan negara berkenaan, namun kita pernah meminta Iran untuk tidak campur tangan dalam urusan dalaman negara-negara di lain. (Rujuk : https://www.youtube.com/watch?v=gmfmxzxZdaw)

Dan dibawah kepimpinan baharu, yang mesra Syiah (malah kita ada Menteri dan Ketua Menteri yang berfahaman Syiah) Iran melihat ini jalan terbaik untuk menyebarkan fahaman dan pengaruhnya ke negara ini.

3. Turki : Erdogan pada era ini memang cuba menampilkan dirinya sebagai seorang yang pejuang Islam di kacamata dunia, sebagai salah satu strategi "mengalihkan" masalah dalaman yang terjadi dalam negaranya. Walaupun ramai yang barangkali terlepas pandangan mengenai ekonomi Turki yang sedang jatuh merudum (Sumber : https://www.thestar.com.my/business/business-news/2019/07/10/turkey-heading-for-economic-collapse-asset-manager-ashmore-says) .

Dan dengan cara menjadi "Jaguh Dunia Islam" dan "Sandiwara Anti Israel" sedikit sebanyak dapat melupakan rakyat Turki mengenai perkara fundemental yang dihadapi oleh negara berkenaan.

Malah disaat orang ramai barangkali menganggap Erdogan adalah anti Israel, ketahuilah sehingga hari ini, pejabat Kedutaan dan Konsulat  Israel masih wujud dan beroperasi seperti biasa di Ankara dan Istanbul.

Malah tentera Israel dan Turkey telah beberapa kali menjalankan latihan ketenteraan bersama. (Rujuk : https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR2400/RR2445/RAND_RR2445.pdf)

Lebih mengharukan, Turki sehingga hari ini merupakan sekutu rapat US (selain bersama blok NATO) dan mempunyai pengkalan US di negara berkenaan.

Dan kehadiran Erdogan ke Malaysia tidak membawa sebarang apa-apa kelebihan ekonomi melainkan membantu populariti Erdogan di luar negara yang akan terpantul semula ke dalam negaranya.

4. Dan dasar luar Malaysia yang dirangka oleh kelompok FPE di PMO dan Wisma Putra kini kelihatan membawa Malaysia ke arah Pariah States. Dimana kita membiarkan diri dipergunakan untuk kepentingan negara lain.

5. Apakah rakyat Malaysia hari ini bersedia berhadapan dengan sekatan ekonomi dan pemulauan oleh komuniti dunia ekoran sikap kebudak-budakkan misalnya Menteri Luar Negeri dan kebodohan kenyataan dari Menteri Pertahanan? Kita tunggu dan lihat.

*Penulis merupakan graduan dalam bidang strategi dan keselamatan dari UKM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.penaminang.com/2019/12/bila-malaysia-diperkuda-negara-lain.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Un Dihapus 2021 Dpr Sarankan Mendikbud Pelajari Sistem Pendidikan Negara Lain

Un Dihapus 2021 Dpr Sarankan Mendikbud Pelajari Sistem Pendidikan Negara Lain

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 232 hits
Hetifah menyebut pemerintah daerah sekolah guru murid hingga orang tua harus mendapatkan sosialisasi terkait keputusan tersebut
Jawatan Kosong Bank Negara Malaysia

Jawatan Kosong Bank Negara Malaysia

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 367 hits
Jawatan Kosong Bank Negara Malaysia Portal jawatan kosong ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan yang kini dibuka di Bank Negara Malaysia dan kepada Warganegara Malaysia yang berminat serta berkelayakan dipelawa untuk mengisi kekosongan...
Ini 22 Negara Yang Menentang Penindasan Etnik Muslim Uighur Malaysia Tidak Tersenarai

Ini 22 Negara Yang Menentang Penindasan Etnik Muslim Uighur Malaysia Tidak Tersenarai

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 371 hits
Isu nasib etnik Uighur di Xinjiang ini seperti tiada pengakhirannya meski dunia sedia maklum akan tindakan negara China terhadap golongan minoriti tersebut Ia bukan lah satu lagi rahsia dengan adanya pelbagai medium media yang membongkarkan...
Lipi Teliti Sampah Plastik Di Laut Limbah Rakyat Ri Atau Milik Negara Lain

Lipi Teliti Sampah Plastik Di Laut Limbah Rakyat Ri Atau Milik Negara Lain

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 676 hits
Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia melakukan penelitian sampah plastik di perairan dalam Indonesia yakni di Selatan Jawa Bali dan Selat Makassar Penelitian dilakukan untuk melihat benarkah sampah plastik di laut Indonesia berasal dari masya...
Gerombolan Chauvinist Yang Tidak Menghargai Negara Malaysia

Gerombolan Chauvinist Yang Tidak Menghargai Negara Malaysia

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 336 hits
Dosa dosa Dong Zong Jiao ZongANTARA dosa dosa Dong Zong dan Jiao Zong kepada negara termasuk Menentang Penyata Barnes 1951 Menentang Ordinan Pelajaran 1952 Menentang Kertas Putih Pelajaran 1954 Menentang Penyata Razak 1956 Menentang Ordinan...
Pemimpin Ph Perlu Kurangkan Ego Negara Lain Buat Kawan Bukan Musuh Ismail Sabri

Pemimpin Ph Perlu Kurangkan Ego Negara Lain Buat Kawan Bukan Musuh Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 261 hits
Kurangkan ego buat kawan dan bukan buat musuh ujar Ketua Pembangkang Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Jelas beliau sebagai sebuah negara yang bergantung kepada hasil dagangan maka Malaysia tidak sepatutnya bergaduh dengan negara luar kerana i...
Akibat Pilih Peguam Negara Daripada Golongan Kafir Undang Undang Malaysia Kini Huru Hara

Akibat Pilih Peguam Negara Daripada Golongan Kafir Undang Undang Malaysia Kini Huru Hara

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 390 hits
Tommy bersama sifunya pemimpin komunis Chin Peng Pembunuh rakyat Malaysia Ramai macai PH puji bila PH lantik seorang kafir sebagai peguam negara Namun Tommy membuktikan kafir tetap kafir tiada lebih pun hebatnya dan lagi teruk apabila undan...
79 Rakyat Malaysia Jadi Keldai Dadah Diberkas Di Luar Negara

79 Rakyat Malaysia Jadi Keldai Dadah Diberkas Di Luar Negara

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 310 hits
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Datuk Mohd Khalil Kader Mohd dalam Sinar Live bertajuk Dadah Masalah Tak Sudah hari ini SHAH ALAM Sejak Januari sehingga November tahun ini seramai 79 warga Malaysia ditangkap di luar negara kerana...
Himpunan Dong Jiao Zong Musuhi Identiti Negara

Himpunan Dong Jiao Zong Musuhi Identiti Negara

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 281 hits
Kerajaan kena halang sikap biadab pertubuhan rasisBANGI Penganjuran Kongres Pertubuhan Cina pada 28 Disember depan boleh dianggap sebagai satu himpunan yang bersifat memusuhi identiti tanah air tercinta Malaysia Ketua Penerangan Berjasa Pus...
Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


918kiss 7 2567 918kiss 918kiss Top 61 By Autumn 918kissauto Io

Sbdj Siri 197 Rahsia 4 Peti Hitam

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Drama Dedaun Hijau Di Angin Lalu

Khasiat Dan Potensi Ikan Toman Untuk Kesihatan

Zicha Anesha Bukan Cinta Terlarang Chord