Bila Kerajaan Enggan Guna Kuasa Pantau Tahfiz Peguam Macam Saya Hanya Mampu Bebel


SEMASA | Baru-baru ini kita dikejutkan lagi dengan satu insiden buli yang berlaku di Pahang. Kejadian yang berlaku di Pusat Tahfiz itu dan melibatkan mangsa yang baru sahaja berusia 7 tahun menyebabkan ramai pihak menyuarakan ketidakpuasan hati mereka di saat membaca berita.
Antara respon yang dizahirkan oleh netizens adalah seperti berikut;
"Baru 7 tahun dah hantar tahfiz. Mak bapa jenis ni," - Syazliana.
"Dah bodoh tak pandai jaga nak beranak. Lepas tu hantar tahfiz lepas tangan," - Ahmad Zahid.
"Aku dah kata, tahfiz ni kena kawal. Kerajaan nak tunggu berapa ramai jadi mangsa? Mentang-mentangla anak orang melayu Islam. Cuba kalau anak cina? Sial," - Nasa'i.
"Mati lagi. Warden dia perangai macam warden Zulfarhan ke? Jenis dah teruk baru nak datang bantu," - Fitri.
"Pelikla. Tak dengar pula anak cina anak india kena bunuh, dera, buli, rogol, liwat. Dorang lagi la makan babi, seks bebas, minum arak. Orang Islam ni kebanyakan hati kotor. Perbuatan tak seiring pemikiran," - Pok Chem.
"7 tahun???? Mak bapa dia ni mental ke? 7 tahun hantar tahfiz buat apa? Nak kejar sangat syurga jangan gunakan anak-anak kau tu la. Kau jela masuk tahfiz. Sampah," - Ateeqah.
"Ramai komen marah-marah. Memang patut pun. Perkara ni ulang-ulang jadi. Zaman BN ke zaman PH ke. Nyawa orang melayu takde nilai," - Zeck.
"Satu je aku nak komen. Dulu yang bising-bising kat Mujahid sebab nak pastikan semua tahfiz berdaftar dan ikut peraturan ketat pergi mana? Dah mampos ke?," - Jalil Jalil.
"Sedihnya. Akak dah 25 tahun kahwin. Belum ada zuriat dari perut sendiri. Yang ini pun dapat dari adik ipar. Syukur sangat-sangat. Bagi akak anak ini lagi bagus. Boleh buat kawan dengan Ameer," - Azizah Nur.
Selain itu, di Facebook, peguam yang terkenal dengan kelantangannya bersuara, Asiah Abd Jalil memberikan pandangannya sepatah dua.
Oleh : Asiah Abd Jalil 
Pelajar tahfiz berusia 7 tahun maut dibelasah di sebuah sekolah tahfiz tidak berdaftar di Temerloh.

Bila ada saja berita berkaitan sekolah tahfiz, nama saya akan di-tag sana sini. Seolah-olah saya ni ada kuasa untuk bertindak melakukan sesuatu.

Mungkin kerana penglibatan saya dalam kes buli seksual di Maahad Tahfiz Al Barakah, Ipoh sebelum ini. Masyarakat ingat peguam ada super power untuk mencegah kejadian seumpama ini dari berlaku dan terus berlaku.

Saya ingin jelaskan bahawa peguam sebenarnya tiada kuasa. Yang ada kuasa ialah pemerintah. Pemerintah ialah kerajaan. Kerajaan termasuklah kementerian, jabatan, agensi dan sistem keadilan jenayah, seperti polis.

Yang berkuasa untuk regulate pusat-pusat tahfiz ialah kerajaan. Bila pusat-pusat tahfiz tumbuh macam cendawan, tanpa mekanisme pentadbiran dan pemantauan oleh kerajaan, maka bila berlaku sesuatu jenayah atau tragedi, kerajaan yang patut mengambil tanggung jawab.

Bagi peguam, bila berlaku insiden tidak diingini di pusat tahfiz, apa yang peguam mampu lakukan bagi pihak keluarga mangsa adalah terhad.

Di bawah undang-undang jenayah, peguam tidak boleh paksa polis ambil tindakan, tidak boleh paksa pihak pendakwaan untuk mendakwa dan tidak boleh tentukan hukuman apa yang patut dikenakan.

Di bawah undang-undang sivil pula, untuk peguam menyaman pusat tahfiz misalnya, banyak faktor perlu diambil kira. Adakah pusat tahfiz mampu bayar pampasan? Tanpa bantuan polis atau perintah mahkamah, mudahkah untuk memperolehi bukti di tempat kejadian?

Lebih-lebih lagi jika pusat tahfiz tersebut tidak berdaftar. Tentu sekali Jabatan Agama Islam Negeri dan Kementerian Pendidikan Malaysia akan lepas tangan tanpa vicariously liable.

Jadi sebenarnya bukan peguam yang patut anda tag. Cuba tag pemimpin-pemimpin politik kita. Sebagai kerajaan, apa yang kerajaan buat untuk memantau pusat tahfiz?

Apa yang kerajaan buat untuk mencegah jenayah di pusat tahfiz? Apa yang kerajaan buat bila kejadian malang berlaku di pusat tahfiz? Apa yang kerajaan buat bila aduan demi aduan dilaporkan tentang pusat tahfiz?

Kerajaan ada kuasa. Peguam tiada kuasa. Bila kerajaan enggan guna kuasa yang ada, peguam hanya mampu membebel. Macam yang saya tengah buat sekarang. - 11 November 2019.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/11/bila-kerajaan-enggan-guna-kuasa-pantau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Perlu Bijak Memilih Hanya Calon Parti Kerajaan Mampu Tunai Janji Kata Dr Mahathir

Rakyat Perlu Bijak Memilih Hanya Calon Parti Kerajaan Mampu Tunai Janji Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 469 hits
PONTIAN Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad mahu rakyat di Tanjung Piai lebih bijak memilih dan tidak mudah percaya dengan janji janji yang ditaburkan pembangkang pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai kali ini Menurut ...
Tak Perlu Sabun Seluruh Badan Bayi Cukup Hanya Guna Span Mandi Di Sekitar Kawasan Lampin Mulut Paha Dan Pipi

Tak Perlu Sabun Seluruh Badan Bayi Cukup Hanya Guna Span Mandi Di Sekitar Kawasan Lampin Mulut Paha Dan Pipi

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 379 hits
Mempunyai baby comel pasti impian setiap pasangan yang berkahwin tidak kira sama ada baby comel itu lelaki mahupun perempuan Namun dalam keseronokan mendapat baby comel anda seharusnya tidak mengambil mudah aspek penjagaannya terutama apabi...
Hanya 2 Tahfiz Tak Berdaftar Di Selangor 1 Diarah Tutup Kata Mb

Hanya 2 Tahfiz Tak Berdaftar Di Selangor 1 Diarah Tutup Kata Mb

papar berkaitan - pada 11/11/2019 - jumlah : 333 hits
SHAH ALAM Menteri Besar Selangor Amirudin Shari berkata hanya dua sekolah tahfiz dikesan tidak berdaftar di negeri ini yang mana satu daripadanya diarahkan tutup Beliau berkata sebuah sekolah tahfiz lagi yang masih tidak berdaftar diarahkan...
Mahkamah Perintah Najib Bela Diri Untuk 7 Pertuduhan Salah Guna Kuasa Pecah Amanah Dan Pengubahan Wang Haram

Mahkamah Perintah Najib Bela Diri Untuk 7 Pertuduhan Salah Guna Kuasa Pecah Amanah Dan Pengubahan Wang Haram

papar berkaitan - pada 11/11/2019 - jumlah : 291 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak diarah membela diri atas tujuh tuduhan salah guna kuasa pecah amanah dan pengubahan wang haram membabitkan dana RM42 juta milik syarikat SRC International Sdn Bhd Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Mohd Naz...
Pancing Undi Nelayan Guna Dana Kerajaan Salah Alasan Menteri Pula Memalukan Bersih 2 0

Pancing Undi Nelayan Guna Dana Kerajaan Salah Alasan Menteri Pula Memalukan Bersih 2 0

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 237 hits
Seorang pekerja Ismail Salleh dilihat sibuk menyiapkan papan iklan Pakatan Harapan ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette sempena kempen Pilihan Raya Kecil P 165 Tanjung Piai di Bilik Gerakan Utama Pakatan Harapan Pontian Johor foto HAZROL ...
Tidak Hanya Menyalahkan Kerajaan Lama Sebaliknya Perlu Tuan Ibrahim

Tidak Hanya Menyalahkan Kerajaan Lama Sebaliknya Perlu Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 243 hits
LIM Guan Eng pada sidang media sempena persidangan Dewan Rakyat Penggal Kedua Parlimen ke 14 di Bangunan Parlimen Foto NSTP Nurul Shafina JemenonDewan bermula panas Guan Eng diasak pembangkangKUALA LUMPUR Sesi Dewan Rakyat pagi tadi bermula...
Oneplus 7t Dijual Secara Rasmi Pada Harga Lebih Mampu Milik Hanya Rm2599

Oneplus 7t Dijual Secara Rasmi Pada Harga Lebih Mampu Milik Hanya Rm2599

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 310 hits
Kedua dua OnePlus 7T Pro sudah pun boleh dibeli di Malaysia secara rasmi OnePlus 7T Pro pada harga RM3399 manakala edisi McLaren pula hanya RM3899 Tetapi bagi yang merasakan variasi ini adalah mahal dan tidak mampu dibeli OnePlus juga ada v...
Terminator Dark Fate Gagal Di Tempat Sendiri Hanya Mampu Meraih 29 Juta Dolar Sahaja

Terminator Dark Fate Gagal Di Tempat Sendiri Hanya Mampu Meraih 29 Juta Dolar Sahaja

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 430 hits
Walaupun mengungguli kedudukan pertama carta box office domestik Amerika Syarikat filem terbaru Paramount Pictures Terminator Dark Fate dianggap gagal apabila hanya mampu meraih 29 juta dolar sahaja pada tayangan minggu pembukaan di AS jauh...
Aiskrim Homemade Hanya Guna 4 Bahan

Aiskrim Homemade Hanya Guna 4 Bahan

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 572 hits
Tudia sedap weh memalam gini kalau buat ni x tido la duk makan eskrim so abe sertakan resepi jom same2 try boleh try buat bile2 mase ni sedap sangat oi terus lupekan diet huuu AIS KRIM HOMEMADEBahan bahan 1 1 2 cawan UHT Whipping Cream 1 ca...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16