Bila Gigi Anak Tumbuh Dengan Banyak Anda Boleh Menggunakan Ubat Gigi Pada Jumlah Sebesar Sebutir Beras


Penjagaan oral kanak-kanak perlu bermula sejak mereka masih bayi lagi. Sungguhpun bayi masih belum tumbuh gigi pertama, namun ibu bapa perlu mula menjaga kebersihan mulut dan gusi bayi. Penjagaan oral kanak-kanak sinonim dengan penggunaan berus gigi bayi, kain lembut dan juga ubat gigi.
Gigi bayi mungkin kecil, tetapi ia memainkan peranan penting dalam tumbesarannya kelak. Ia bertindak sebagai ruang letak untuk gigi dewasa nanti. Tanpa set gigi bayi yang sihat, anak anda akan mengalami masalah besar untuk mengunyah dan bercakap dengan jelas. Itu sebabnya penjagaan gigi bayi dan menjaganya agar bebas dari kerosakan adalah sangat penting. Walau bagaimanapun, seawal usia berapakah bayi boleh diberikan ubat gigi dan bagaimana anda ingin membersihkan gusi dan gigi bayi yang kecil?

Bagaimana menjaga gigi dan gusi bayi?
Ubat Gigi, Sesuai Digunakan Pada Bayi? – penjagaan gusi bayi
Ibu bapa tidak perlu menunggu sehingga anak tumbuh gigi untuk memulakan penjagaan oral mereka. Anda sudah boleh mula menjaga gusi bayi sebelum gigi pertamanya tumbuh lagi. Tetapi pada permulaannya, ia tidak melibatkan penggunaan berus gigi dan ubat gigi.
Caranya adalah dengan:
Sebelum gigi bayi tumbuh, anda boleh mula bersihkan gusi dan mulutnya menggunakan kain basah lembut atau lembap atau sekeping kain kasa
Secara perlahan-lahan, lapkan dan gosokkan pada gusi dan sekitar mulut bayi.
Lakukannya sekurang-kurangnya dua kali sehari, terutamanya selepas penyusuan dan sebelum tidur. Jika bayi sudah tumbuh gigi, anda boleh mula perkenalkan berus gigi yang direka khas untuk bayi dengan berus lembut. Anda hanya perlu basahkan berus gigi dan kemudian gosokkan perlahan gigi bayi.
Cara ini akan dapat membantu membasuh, menyingkirkan dan menghalang bakteria daripada melekat pada gusi. Bakteria ini boleh menyebabkan plak yang melekit yang akan mengakibatkan kerosakan pada gigi apabila ia tumbuh nanti.

Bila perlu mula perkenalkan bayi dengan ubat gigi?
Apabila gigi pertama atau turut dikenali sebagai gigi susu bayi mula muncul, anda boleh mula menggosok gigi bayi anda dengan berus gigi. Terdapat beberapa kriteria dalam pemilihan berus gigi, iaitu:
-Berus lembut
-Kepala kecil
-Pemegang besar
Sebagai permulaannya, hanya basahkan berus gigi tanpa menggunakan sebarang ubat gigi. Bayi hanya boleh menggunakan ubat gigi jika sudah berusia 18 bulan dan ke atas. Sebelum mencapai usia yang dinyatakan, anda hanya boleh memperkenalkannya dengan ubat gigi jika disarankan oleh doktor gigi.
Apabila gigi susu tumbuh dengan banyak, anda boleh menggunakan ubat gigi pada jumlah sebesar sebutir beras. Jumlah penggunaan ubat gigi rendah atau bebas fluorida akan ditingkatkan kepada saiz kacang pis apabila anda anda berusia lebih 18 bulan. Berus gigi anak anda dengan lembut pada sekitar gigi susunya, di bahagian depan dan belakang.
Anda perlu membantu memberus gigi anak anda sehingga dia mampu untuk memegang berus sendiri. Tetapi pastikan anda mengawal proses memberus gigi itu sehingga anak anda dapat membilas dan meludah dengan sendiri dan tanpa sebarang bantuan.
Apa itu fluorida?
Fluorida adalah sejenis mineral yang dijumpai secara semula jadi di dalam air, tanah dan udara. Hampir semua air mengandungi fluorida, tetapi paras fluorida boleh berubah-ubah bergantung kepada dari mana air itu berasal.
Penggunaan fluorida ditambah ke dalam ubat gigi dengan tujuan untuk:
-Mencegah kaviti
-Menguatkan enamel gigi yang lemah
-Menterbalikkan kerosakan gigi awal
-Mengehadkan pertumbuhan bakteria oral
-Melambatkan kehilangan mineral daripada enamel gigi.
Bagaimanapun, terdapat perdebatan mengenai keselamatan fluorida, termasuklah ubat gigi berfluorida kepada manusia. Namun, American Dental Association masih menyarankan penggunaan ubat gigi ini kepada kanak-kanak dan orang dewasa. Cuma, ia perlu digunakan dengan betul.

Selamatkah ubat gigi fluorida untuk bayi?
Seperti yang dikatakan awal tadi, kepentingan penjagaan kesihatan mulut yang baik adalah amat penting untuk dimulakan dari awal. Ia harus bermula sebelum bayi anda mula untuk tumbuh gigi susu yang pertamanya dengan mengelap gusi dan mulut dengan kain lembut dan lembap untuk membantu membuang bakteria.
Apabila gigi susu mula tumbuh, American Academy of Pediatrics menyarankan untuk beralih kepada penggunaan berus gigi dan ubat gigi bebas fluorida. Tetapi kuantiti ubat gigi yang digunakan adalah sangat sedikit dan tidak melebihi saiz sebutir beras. Penggunaan ubat gigi bebas fluorida ini harus digunakan sehingga anak anda mencapai usia 2 tahun.
Anda boleh menambah jumlah ubat gigi berfluorida jika usia kanak-kanak sekitar 3 hingga 6 tahun, kerana ketika ini mereka sudah pandai meludah semasa menggosok gigi. Pada tempoh usia ini, setiap kali anak anda ingin memberus gigi, kehadiran anda atau individu dewasa lain perlu ada sebagai pengawasan. Menurut American Dental Association, kanak-kanak di bawah usia 6 tahun cenderung untuk tertelan ubat gigi kerana tindak balas refleks menelan mereka masih belum berkembang sepenuhnya.
Ubat Gigi, Sesuai Digunakan Pada Bayi? – penggunaan ubat gigi
Bagaimana jika bayi saya tertelan ubat gigi?
Sekiranya ibu bapa mematuhi jumlah pemberian ubat gigi yang disarankan, adalah tidak mengapa jika bayi tertelan sedikit daripada saiz kecil ubat gigi yang ada pada berus gigi. Bagaimanapun, jika anda meletakkan jumlah ubat gigi yang lebih banyak, dan anak anda tertelan sedikit daripadanya, terdapat kemungkinan bayi mengalami sakit perut. Ini tidak semestinya berbahaya, tetapi anda boleh membawa bayi berjumpa doktor jika bimbang dengan keadaan kesihatan si manja anda.
Ubat gigi berfluorida adalah selamat untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Jika anda bimbang anak anda akan tertelan ubat gigi, sentiasa pantau anak kecil anda semasa memberus gigi, sehinggalah dia sudah boleh memberus giginya sendiri dan pandai meludah.
Apa yang perlu dilakukan jika bayi tidak suka memberus gigi?
Ia merupakan satu situasi normal yang berkemungkinan besar untuk berlaku. Tidak semua bayi menyukai apabila giginya dibersihkan. Keadaan ini akan cenderung untuk berlaku apabila bayi anda sedang dalam tempoh pertumbuhan gigi yang menyebabkan gusinya menjadi lembut dan sakit, sekali gus mengakibatkan bayi anda akan menolak untuk digosok giginya. Berikut adalah beberapa tip yang boleh dilakukan untuk membantu anda mengendalikan situasi ini:
Jangan memaksa. Gusi bayi adalah sangat sensitif walaupun ia mungkin bukan tempoh pertumbuhan gigi, jadi seandainya bayi anda amat tidak menggemari aktiviti memberus gigi, anda perlu menggunakan kain lap yang lembut dan lembap dan menggosok serta mengelapnya secara perlahan-lahan.
Menyanyi. Bagi sesetengah bayi, sedikit gangguan adalah apa yang diperlukan untuk memudahkan proses memberus gigi. Cuba untuk mengalunkan sebarang lagu atau bunyi semasa membersihkan gigi bayi anda.
Contoh. Anda mungkin perlu menunjukkan contoh bagaimana proses memberus gigi dilakukan, dengan membenarkan anak anda melihat anda menggosok gigi dan menyukainya. Ia dipercayai dapat membantu anak anda untuk menyukai masa menggosok gigi.
Biarkan bermain. Bayi anda mungkin mempunyai sifat ingin tahu mengenai berus gigi atau berus jari tersebut. Tarik minatnya dengan membenarkan dia untuk memegang dan meneliti mengikut kemahuannya. Dia mungkin secara tidak langsung memasukkan berus tersebut ke dalam mulutnya dan memberus giginya secara sendiri.
Sumber: Hello Health
The post Bila Gigi Anak Tumbuh Dengan Banyak, Anda Boleh Menggunakan Ubat Gigi Pada Jumlah Sebesar Sebutir Beras appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bila-gigi-anak-tumbuh-dengan-banyak-anda-boleh-menggunakan-ubat-gigi-pada-jumlah-sebesar-sebutir-beras/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gigi Baru Nak Tumbuh Kadang Kadang Boleh Demam Anak Mak Ayah Diingatkan Supaya Rajin Angkat Bibir Baby

Gigi Baru Nak Tumbuh Kadang Kadang Boleh Demam Anak Mak Ayah Diingatkan Supaya Rajin Angkat Bibir Baby

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 1012 hits
Setiap daripada pasangan yang baru sahaja dikurniakan dengan cahaya mata pastinya akan mula tertanya tanya pada umur berapakah gigi bayi mereka akan tumbuh Ini kerana ada diantara ibu bapa ini yang tiada pengalaman serta kepakaran untuk men...
Kalau Silap Cara Gosok Gigi Pun Boleh Sebabkan Gigi Anak Rosak Bukan Hanya Makan Makanan Manis

Kalau Silap Cara Gosok Gigi Pun Boleh Sebabkan Gigi Anak Rosak Bukan Hanya Makan Makanan Manis

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 1137 hits
Masalah gigi rongak gigi hitam dan gigi berlubang bukan lagi perkara asing untuk kita lihat berlaku pada kanak kanak Gigi yang dahulunya putih dan tersusun rapi kini sudah menghilang Masalah kerosakan gigi pada kanak kanak ini berlaku diseb...
Ulser Boleh Potong Selera Makan Beri Anak Ubat Penahan Sakit Syrup Paracetamol

Ulser Boleh Potong Selera Makan Beri Anak Ubat Penahan Sakit Syrup Paracetamol

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 654 hits
Ulser atau dikenali sebagai mata ikan yang sering terjadi di bahagian dalam mulut mungkin perkara biasa bagi sesetengah orang Sesiapa sahaja tidak kira peringkat umur boleh dijangkiti ulser sama ada di bahagian lidah dinding dalam mulut ata...
Anak Lelaki Mana Boleh Nangis Malu Orang Tengok Selalu Cakap Macam Ni Buruk Kesannya

Anak Lelaki Mana Boleh Nangis Malu Orang Tengok Selalu Cakap Macam Ni Buruk Kesannya

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 253 hits
Bila anak lelaki menangis perkataan yang selalu keluar dari mulut ibu bapa adalah alaa anak lelaki mana boleh nangis Tak malu ke orang tengok Tujuan asal ibu bapa bertindak begini sebab nak anak lelaki jadi kuat Tapi di sebalik tindakan kit...
Anak Selalu Jatuh Katil Sofa Boleh Efek Tulang Anak

Anak Selalu Jatuh Katil Sofa Boleh Efek Tulang Anak

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 344 hits
Ortopedik merupakan kepakaran dalam bidang pembedahan tulang belakang pembedahan trauma pembedahan kanak kanak pembedahan athroplasti pembedahan tangan pembedahan kaki rawatan kecederaan sukan rehabilitasi ortopedik dan onkologi Untuk anak ...
Masuk Umur 2 Tahun Cara Didik Anak Berbeza Kena Sama Banyak Tegas Dan Sayang

Masuk Umur 2 Tahun Cara Didik Anak Berbeza Kena Sama Banyak Tegas Dan Sayang

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 380 hits
Cara didik anak umur 2 tahun sudah tentu berbeza dengan anak umur setahun Bermula umur inilah tahap usia emas atau golden age seorang anak Kenapa dikatakan golden age Kerana ketika ini semua sitem pancaindera anak sudah sempurna dan aktif d...
Boleh Ke Terima Status Saya Janda Anak Satu

Boleh Ke Terima Status Saya Janda Anak Satu

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 453 hits
Hangat diperkatakan gosip citanya dengan penyanyi Khai Bahar Siti Nordiana berkata dia bukan tidak mahu berkahwin lagi tetapi memikirkan penerimaan keluarga bakal The post appeared first on
Saya Janda Anak Satu Boleh Terima Ke Status Saya Tu Siti Nordiana

Saya Janda Anak Satu Boleh Terima Ke Status Saya Tu Siti Nordiana

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 728 hits
Sudah pasti peminat setia pelakon dan penyanyi Siti Nordiana tahu dengan gosip percintaannya dengan penyanyi Khai Bahar sekamin hangat diperkatakan Siti Nordiana atau lebih mesra dengan panggilan Nana itu mendedahkan semua perkara yang terb...
Kerap Bermain Dengan Gajet Anak Berusia 3 Tahun Alami Masalah Penglihatan Kalau Tak Pantau Mungkin Boleh Buta

Kerap Bermain Dengan Gajet Anak Berusia 3 Tahun Alami Masalah Penglihatan Kalau Tak Pantau Mungkin Boleh Buta

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 312 hits
Pada hari ini penggunaan gajet yang terdiri daripada telefon pintar dan juga tablet bagaikan menjadi satu keperluan buat semua peringkat umur Bukan sahaja orang dewasa malah anak anak yang masih kecil juga turut didedahkan dengan penggunaan...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang

Nep Influenced Policies In South Africa Created A Minority Elite Says Envoy

Lipat Baju Bersama Sofea