Bila Finland Beri Wang Percuma Kepada Rakyatnya


Tidak berapa lama dahulu, Finland cuba bereksperimen dengan eksperimen pendapatan asas universal (UBI) di mana 2,000 rakyatnya dipilih secara rawak dan diberi cek 560 euro sebulan untuk tempoh dua tahun.
Idea berkenaan mula menarik perhatian ramai dengan beberapa negara lagi mula bereksperimen atau menjadikannya sebagai polisi kerajaan. Matlamat eksperimen Helsinki ini ialah mempromosikan pekerjaan di mana rakyat yang ada pendapatan asas ini bersedia untuk bekerja walaupun dengan gaji sedikit atau pekerjaan itu bersifat sementara.
Idea UBI ini bukanlah sesuatu yang baru kerana ia sudah dicanang sejak abad ke-16 lagi oleh individu seperti Thomas Paine, Thomas Spence dan Henry George. Dengan memberi peluang kepada rakyat menikmati pendapatan asas, ia dilihat dapat membanteras kemiskinan dan mengurangkan jurang ketidaksamaan pendapatan dalam kalangan rakyat.
Idea ini mendapat sokongan ramai seperti Elon Musk, Mark Zuckerberg, Henry Paulson (bekas Setiausaha Perbendaharaan Amerika), Arvind Subramanian (penasihat ekonomi India) dan pemenang Anugerah Nobel Ekonomi 2015 Sir Angus Deaton.
Tetapi jika ada yang merasakan ia dapat menambah lebih ramai orang terlibat dalam dunia pekerjaan seperti diharap Helsinki, maka mereka salah. Sebaliknya menurut penyelidik Finland Olli Kangas, ia membuatkan mereka lebih gembira daripada kumpulan perbandingan. Seorang lagi penyelidik iaitu Minna Ylikanno berpandangan kumpulan UBI ini bukan saja tidak merasa tertekan, malah berasa yakin dengan masa hadapan mereka dan kemampuan mereka mempengaruhi isu-isu sosial.
Maka objektif UBI seharusnya ke arah mengurangkan penderitaan manusia atau lebih tepat, menjadikan manusia lebih gembira. Ini kerana bila manusia merasa gembira, ia sebenarnya membantu mengurangkan perbelanjaan kerajaan dalam soal kesihatan terutama membabitkan rakyat yang mengalami masalah kesihatan yang serius.
Buktinya, hasil eksperimen UBI di sebuah bandar bernama Dauphin di Manitoba, Kanada pada tahun 1970-an. Skim pendapatan asas yang diperkenalkan di bandar berkenaan mendapati wujud pengurangan bilangan individu berjumpa doktor dan pengurangan peratusan sebanyak 8.5% bagi individu yang dimasukkan ke hospital.
Selain itu, UBI turut mewujudkan kestabilan psikologi penerimanya dan mendorong mereka untuk melibatkan diri dalam sektor keusahawanan. Ini diakui salah seorang penerima UBI iaitu Sini Martinnen yang menyifatkan pengalaman UBI seperti memenangi tiket loteri. Tetapi pada masa sama, ia turut membolehkannya memulakan perniagaan sendiri.
Satu perkara menarik berkenaan UBI ialah wujud mitos orang akan kurang bekerja atau malas bekerja sekiranya semua ditawarkan wang percuma. Tetapi orang yang mendakwa mitos ini terlupa wang yang diterima ini boleh dibelanjakan mengikut keperluan mereka seperti pembelian barang keperluan, perkhidmatan kesihatan, modal perniagaan dan menambah simpanan dalam bank.
Bukankah perkara itu merancakkan lagi sentimen perbelanjaan pengguna dalam negara, menambah aliran masuk wang dalam negara terutama dalam sektor perniagaan dan meningkatkan kuasa beli rakyat? Jika ada yang masih percaya mitos sebegini, maka usah marah jika Milton Friedman dan Keith Ellison menggelar anda tolol. Dan eksperimen UBI ini sudah membuktikan mitos mengarut ini seharusnya dibakulsampahkan.
Dan jika nak katakan eksperimen sebegini tidak menjadi, perlu diingat eksperimen ini hanya mencakupi 2,000 orang sahaja. Ia tidak mengubah jenis atau bilangan peluang pekerjaan yang ditawarkan serta bilangan pendapatan boleh guna masyarakat yang perlu diperuntukkan untuk usaha ini.
Jika hendak melihat impak sebenar UBI kepada dunia pekerjaan, ia perlu dilaksanakan sepenuhnya di mana perlaksanaan sebegini sudah pasti akan menghasilkan lebih banyak peluang pekerjaan. Nakkan kepastian, tunggulah semua keputusan kajian UBI Finland dibentangkan pada tahun hadapan. Dari situ, baru kita lihat bagaimana ia boleh ditambahbaik terutama dari segi objektif dan cara perlaksanaan.
SUMBER
Samuel, Sigal. (2019). Finland gave people free money. It didn’t help them get jobs — but does that matter. Vox.


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://encikpenyu.blogspot.com/2019/02/bila-finland-beri-wang-percuma-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ujian Hiv Percuma Di Kota Kinabalu

Ujian Hiv Percuma Di Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 704 hits
Ujian HIV Percuma di Kota Kinabalu Assalammualaikum Ujian HIV sekarang antara perkara wajib buat bagi sesiapa yang ingin mendirikan rumah tangga Ujian HIV ni boleh dibuat di klinik klinik kerajaan atau hospital terdekat Tapi bagi korang yan...
Tol Percuma Bila Pondok Tol Dah Dicabut Macam Najib Buat Barulah Kita Percaya

Tol Percuma Bila Pondok Tol Dah Dicabut Macam Najib Buat Barulah Kita Percaya

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 313 hits
Pengumuman pada Sabtu tentang cadangan untuk memberi tol percuma pada waktu tertentu di lebuhraya yang sebuah syarikat ini sahaja ada kepentingannya di dalamnya kalau rundingan mengenainya berjaya menimbulkan kekeliruan yang bukan sikit di ...
Masuk Maps Ipoh Percuma Bermula 1 Mac 2019

Masuk Maps Ipoh Percuma Bermula 1 Mac 2019

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 587 hits
Masuk MAPS Ipoh Percuma Bermula 1 Mac 2019 l Assalamualaikum Korang tau tak nanti korang boleh Masuk MAPS Ipoh Percuma Bermula 1 Mac 2019 Wah seronok lah siapa yang plan nak masuk MAPS akan datang ni Tak perlu nak beratur beli tiket masuk d...
Bagaimana Mengetahui Jika Dijangkiti Hiv Saringan Hiv Sti Percuma Di Kota Kinabalu

Bagaimana Mengetahui Jika Dijangkiti Hiv Saringan Hiv Sti Percuma Di Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 318 hits
Bagaimana Mengetahui Jika Dijangkiti HIV Saringan HIV STI Percuma Di Kota Kinabalu Bila bercakap tentang HIV masih ade masyarakat yang tidak tahu dan takut dengan HIV HIV atau Human Immunodeficiency Virus adalah virus yang memusnahkan siste...
Terima Kasih Untuk 1 Keping Tiket Wayang Percuma

Terima Kasih Untuk 1 Keping Tiket Wayang Percuma

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 811 hits
Sekarang di zaman di mana semua barang sudah mahal Ianya mahal mungkin sebab tidak mengikut peredaran kenaikkan gaji individu kan Jadi untuk dapatkan sesuatu barang pun kita dah fikir beberapa kali kan Untuk dapatkan percuma Doa la banyak b...
Tol Percuma Kereta Terbang Dan Sembang Babi Terbang

Tol Percuma Kereta Terbang Dan Sembang Babi Terbang

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 596 hits
oleh Ab Jalil Backer Tidak penting Najib Razak tersalah cakap atau terlajak cakap Hakikatnya cadangan tol percuma jam 11 malam 5 pagi adalah idea bangang dan untuk mengelabui mata rakyat sahaja Hutang berbilion ringgit hanya untuk membolehk...
Caj Kesesakan Tol Percuma Apa Kata Orang Ramai

Caj Kesesakan Tol Percuma Apa Kata Orang Ramai

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 229 hits
Diterbitkan Hari ini 8 23 pagiCadangan Pakatan Harapan untuk menggantikan tol di empat lebuh raya dengan caj kesesakan serta pemberian tol percuma antara jam 11 malam hingga 5 pagi mengundang pelbagai reaksi khususnya di kalangan pengguna j...
Lirik Lagu Nella Kharisma Percuma Ft Nuel Shineloe

Lirik Lagu Nella Kharisma Percuma Ft Nuel Shineloe

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 543 hits
Lirik Lagu Nella Kharisma Percuma ft Nuel Shineloe sa nih su berjuang aiss percuma tapi ko sulo baru pilih dia aeh biar sudah sa permisi lewat mungkin ko trabisa jadi sa pu lewa adooo sayang ee ko bagaimana kah hati tarabisa macam susah mer...
Sign On Kelas Bahasa Isyarat Percuma 2019

Sign On Kelas Bahasa Isyarat Percuma 2019

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 551 hits
Assalamualaikum Hai Dah masuk bulan Mac dah kita kan Cepatnyaaaa masa berlalu CikSha ni banyak lagi kerja yang asyik duk pospon Dalam plan tu macam macam nak buat Tapi tak terbuat buat Huhu Start bulan ni nak set rules baru la Terlambat sik...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik