Bila Dan Bagaimana Parlimen Bersidang Di Luar Bidang Kuasa Agong Kata Bekas Hakim Kanan


MalaysiaNow Gopal Sri Ram turut berkata kuasa Agong untuk melantik perdana menteri tidak bersama peruntukan untuk memecat beliau.

Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah. Photo: Istana Negara Facebook Perlembagaan tidak memberikan sebarang kuasa kepada Yang di-Pertuan Agong dalam menentukan cara Parlimen berfungsi, termasuk penetapan tarikh sidang perlu diadakan, kata salah seorang pakar Perlembagaan terkemuka di Malaysia.
“Agong mungkin tidak boleh mengarahkan PM untuk adakan sidang Parlimen. Baginda tiada kuasa untuk melakukan perkara itu,” kata Gopal Sri Ram, bekas hakim Mahkamah Persekutuan yang bertanggungjawab memberikan lebih dari 800 penghakiman yang menjadi rujukan undang-undang Komanwel kepada MalaysiaNow.
Ulasan tersebut tampil selepas spekulasi hangat Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sedang berada ditekan untuk mengadakan sidang Parlimen bagi pembentangan usul undi percaya yang lebih awal walapun beliau menjamin akan dilakukan pada persidangan Dewan Rakyat berikutnya pada September.
Langkah tersebut mencetuskan kebimbangan akan wujud kekosongan kuasa sekiranya Muhyiddin mengambil tindakan membubarkan Parlimen bagi membolehkan pilihan raya umum diadakan kerana ia berkemungkinan menyebabkan usaha Malaysia melawan pandemik Covid-19 yang sedang berjalan akan menjadi tidak stabil dan terganggu.
Hal ini kerana, menurut Sri Ram, menolak cadangan pembubaran Parlimen adalah salah satu dari tiga kuasa Perlembagaan yang diperuntukkan kepada Agong.
“Agong boleh tolak pembubaran (Parlimen). Beliau miliki budi bicara tunggal untuk lakukannya,” kata Sri Ram.
“Setelah Agong tolak pembubaran, Kabinet harus undurkan diri, termasuk perdana menteri,” tambahnya.
Sri Ram merujuk Artikel 40 Perlembagaan, yang menjelaskan tiga kuasa Agong: untuk menolak cadangan membubarkan Parlimen, untuk mengadakan mesyuarat Raja-Raja Melayu dan melantik perdana menteri.
Bagaimanapun, Sri Ram berkata kuasa Agong untuk melantik perdana menteri tidak bersama peruntukan kuasa untuk memecatnya.
“Tidak ada kuasa diperuntukkan untuk memecat (perdana menteri).”
Presiden PKR, Anwar Ibrahim dan rakan sejawatnya dari Umno, Ahmad Zahid Hamidi meningkatkan usaha untuk supaya undi percaya dilakukan lebih awal, sebelum menjelang perbicaraan mahkamah berhubung rasuah melibatkan Zahid dan bekas perdana menteri Najib Razak.
Tahun lalu, pengunduran Dr Mahathir Mohamad secara tiba-tiba menyebabkan Malaysia tidak memiliki kerajaan selama beberapa hari apabila Agong terpaksa bertemu kesemua 222 ahli Parlimen bagi menentukan siapakah yang memiliki sokongan untuk membentuk kerajaan baru.
Muhyiddin kemudian dilantik sebagai perdana menteri sewaktu pandemik Covid-19 mula menunjukkan kesannya selepas kematian mula direkodkan.
Kali ini, ketika Malaysia berdepan cabaran penularan varian Delta yang lebih dahsyat di Asia, sebarang kekacauan terhadap pentadbiran di Putrajaya boleh mempengaruhi usaha melawan Covid-19, termasuk sasaran untuk mencapai imuniti kelompok pada Oktober.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/bila-dan-bagaimana-parlimen-bersidang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Sahkan Utus Dua Warkah Kepada Agong Lampir 14 Nama Ahli Parlimen

Umno Sahkan Utus Dua Warkah Kepada Agong Lampir 14 Nama Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 159 hits
Hasimi MuhamadOgos 9 2021 Kedua dua warkah tersebut ditandatangani Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Gambar failKUALA LUMPUR UMNO hari ini mengesahkan dua warkah telah diutuskan kepada Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri a...
Jho Low Adalah Bos Sebenar Najib Berlakon Kata Bekas Ceo 1mdb

Jho Low Adalah Bos Sebenar Najib Berlakon Kata Bekas Ceo 1mdb

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 137 hits
Perbicaraan 1MDB melibatkan Najib Razak semalam diberitahu usahawan dalam buruan Low Taek Jho mengambil alih peranan ketua pegawai eksekutif dalam kawalan syarikat dana negara tersebut selain menambah bekas perdana menteri itu terpaksa berd...
Tiada Krisis Perlembagaan Hubungan Dengan Agong Masih Utuh Kata Annuar

Tiada Krisis Perlembagaan Hubungan Dengan Agong Masih Utuh Kata Annuar

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 269 hits
August 3 2021 9 30 AMMenteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa yakin Agong tidak suka pihak tertentu sengaja mengambil kesempatan menokok tambah cerita bagi memenuhi agenda masing masing PETALING JAYA Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa m...
Undi Percaya Parlimen Boleh Bersidang Bila Bila Masa Kenapa Tunggu Sept

Undi Percaya Parlimen Boleh Bersidang Bila Bila Masa Kenapa Tunggu Sept

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 336 hits
Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin tidak perlu menunggu sehingga September untuk memanggil sidang Parlimen dan membentangkan usul Undi Percaya ke atas pentadbirannya Ahli Parlimen Selayang William Leong Jee Keen menegaskan tidak munas...
Polis Akan Soal Siasat Mahathir Isu Perarakan Di Luar Parlimen

Polis Akan Soal Siasat Mahathir Isu Perarakan Di Luar Parlimen

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 196 hits
MALAYSIAKINIPolis akan menyoal siasat bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad tengah hari ini berhubung penglibatannya dalam perhimpunan di luar bangunan Parlimen pada Isnin lalu Soal siasat itu dijangka dibuat di pejabat Mahathir di Yaya...
Jk Bebas Darurat Melapor Kepada Agong Bukan Kerajaan Kata Ahli

Jk Bebas Darurat Melapor Kepada Agong Bukan Kerajaan Kata Ahli

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 235 hits
Menurut Loke kali terakhir jawatankuasa itu bermesyuarat adalah dua minggu lalu Setiausaha Organisasi DAP dan Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke Siew Fook Gambar Bernama Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke hari ini menegaskan Jawatankuasa ...
5 Ahli Parlimen Pkr Cuba Dibeli Untuk Keabsahan Muhyiddin Kata Saifuddin

5 Ahli Parlimen Pkr Cuba Dibeli Untuk Keabsahan Muhyiddin Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 202 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Usaha rancak sedang dijalankan untuk membeli Ahli Parlimen pembangkang termasuk lima daripada PKR bagi menyokong kerajaan Perikatan Nasional kata Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail Beliau berkata Ahli ...
107 Ahli Parlimen Tak Sokong Muhyiddin Kata Anwar Hanya 113 Saja Yang Sokong

107 Ahli Parlimen Tak Sokong Muhyiddin Kata Anwar Hanya 113 Saja Yang Sokong

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 290 hits
Percubaan Ahli Parlimen Pembangkang untuk berarak dari Dataran Merdeka ke Parlimen tidak berjaya kerana anggota Unit Simpanan Persekutuan dengan perisai rusuhan menyekat kemaraan mereka Ahli Parlimen pembangkang yang berkumpul di Dataran Me...
Hanya 19 Ahli Parlimen Hadir Mesyuarat Bukan 40 Kata Orang Dalam Bn

Hanya 19 Ahli Parlimen Hadir Mesyuarat Bukan 40 Kata Orang Dalam Bn

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 235 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Spekulasi timbul bahawa hanya 19 Ahli Parlimen Barisan Nasional yang menghadiri satu mesyuarat dengan Timbalan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob bukannya 40 Ahli Parlimen yang dikatakannya Orang dalam parti itu ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Lirik Lagu Seribu Setia Siti Nordiana

Selamat Jalan Pak Jokpin

Drama Bawah Payung Awan

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Farel Prayoga Feat Fila Delfia Selendang Biru Chord

Jawaban Untuk Frans Donald Dan Buya Syakur Dari Dr Haji M Rakib S H