Bila Dah Jadi Ibu Tak Ada Istilah Cukup Rehat Demi Keluarga Gagahkan Diri


Dalam banyak perkara, para ibu biasanya mendahulukan suami dan anak-anak. Ada sesetengah ibu akan rasa bersalah jika mendahulukan keperluan diri. Walaupun cuba menjadi ibu paling sempurna, anda perlu sedar diri tidak sekuat mana selama-lamanya.
Ada waktunya, anda perlu meluangkan masa untuk diri sendiri juga. Ingatlah, anda tunggak kekuatan keluarga. Jika anda tidak sihat, terganggulah urusan sekeluarga.
Berikut adalah panduan yang boleh dilakukan untuk menggembirakan diri sendiri. Pada masa yang sama, anda sebenarnya membantu ahli keluarga turut sama rasa bahagia. Kalau anda sihat dan gembira, barulah keluarga pun turut ceria.
Artikel Menarik: [Nak Cepat Sembuh Luka Bersalin, Kena Rajin Cuci & Amalkan ‘Cebok’]
1. Ambil untuk tidur sekejap Sejak ada anak, rutin tidur anda tidak lagi seperti dulu. Dalam kebanyakan masa, tidur anda tidak lagi benar-benar lena. Betul bukan?

Kesihatan fizikal dan dalaman penting untuk membolehkan anda meningkatkan produktiviti diri sama ada menguruskan hal kerja ataupun rumah tangga. Jadi, cari masa untuk tidur sebentar di siang hari. Dapat 10 – 15 minit tidur berkualiti sudah cukup untuk anda ‘mengecas’ tenaga.
2. Rajin keluarkan peluh Luangkan sedikit masa, sekurang-kurangnya tiga kali seminggu untuk bersenam ringan. Tidak perlu ke gimnasium pun. Cukuplah sekadar membawa anak ke taman permainan di dalam kawasan perumahan. Anda boleh bermain bersama anak sambil mengeluarkan peluh.

Dengan bergerak aktif, anda kurang berisiko jatuh sakit seperti demam, batuk dan selesema. Malah, pakar perubatan mengakui aktiviti bersenam membantu anda merembeskan hormon endorfin yang turut digelar hormon gembira.
3. Membeli-belah untuk diri Kebanyakan ibu lebih mengutamakan keperluan anak-anak apabila ada duit lebih. Naluri ibu memang begitu. Anda akan akan belikan pakaian mahupun alat permainan untuknya. Walaupun ada masanya teringin membeli baju, tudung, beg tangan atau kasut baru, semuanya dipendamkan kerana mahu menggembirakan si anak.

Jangan begitu. Apa kata ada peruntukkan wang yang ada dengan sebahagian daripada untuk diri sendiri dan separuhnya pula untuk anak-anak. Baru adil. Bukan apa, diri anda sendiri pun perlu diutamakan juga.
4. Perlu ada ‘me time’ Jangan sesekali menganggap masa me time sebagai tanda anda mementingkan diri. Anda perlukannya. Ahli psikologi juga menekankan hal ini. Setiap manusia memerlukan masa bersendirian untuk membantu diri kembali segar selepas meluangkan masa untuk diri berseorangan tanpa memikirkan hal-hal lain yang mengusutkan fikiran.

Untuk merealisasikan hal ini, cuba berbincang dengan suami dan alihkan sementara tanggung jawab yang biasa anda lakukan kepadanya. Sebaik-baiknya pada hujung minggu atau waktu hari minggu yang bersesuaian. Dapat satu jam dalam seminggu pun sudah cukup.
5. Cari hobi yang anda suka Dahulu mungkin anda ada hobi tersendiri. Namun, sejak ada anak, ia terpaksa dikuburkan lantaran dikekang masa. Mungkin ada yang suka membaca buku, melukis, berkebun, berenang dan sebagainya. Jadi, cari masa yang sesuai untuk terus melakukan aktiviti ini terutamanya ketika anda diberi lampu hijau oleh suami untuk ada me time sendiri.

Artikel Menarik: [Mood Isteri ‘Ke Laut’ Waktu Haid. Perkara Biasa, Suami Kena Faham]
6. Belajar kemahiran baru Anda sebenarnya perlu meningkatkan kualiti diri dan menambah kemahiran tertentu. Jadikan ini sebagai salah satu manfaat buat diri. Anda boleh belajar membuat kraf, menjahit, membuat kek dan lain-lain.

Nampak remeh, tetapi ia secara tidak langsung dapat memotivasikan diri untuk berasa lebih yakin diri Manalah tahu, boleh juga ia dimajukan sebagai sumber pendapatan melalui perniagaan suatu hari nanti.
The post Bila Dah jadi Ibu, Tak Ada Istilah Cukup Rehat. Demi Keluarga, Gagahkan Diri! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bila-dah-jadi-ibu-tak-ada-istilah-cukup-rehat-demi-keluarga-gagahkan-diri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Demi Suami Baru Seorang Ibu Sanggup Tinggalkan Anak Di Rumah Kebajikan

Demi Suami Baru Seorang Ibu Sanggup Tinggalkan Anak Di Rumah Kebajikan

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 472 hits
Apa nak jadi lah dengan ibu zaman sekarang ni Perkara ini berlaku di Thailand di mana seorang kanak kanak berusia 2 tahun ditinggalkan oleh ibunya di rumah kebajikan Difahamkan suami baru ibunya tidak mahu jadikan kanak kanak ini sebagai an...
Tak Mampu Uruskan Diri Sendiri Wanita Hidup Seperti Patung Perlukan Ibu 24 Jam Disisi

Tak Mampu Uruskan Diri Sendiri Wanita Hidup Seperti Patung Perlukan Ibu 24 Jam Disisi

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 367 hits
Menghidap penyakit yang jarang ditemui seorang wanita berusia 37 tahun menghidap penyakit fibrodysplasia ossificans progressiva menyebabkan dia tidak dapat melakukan sebarang pergerakan seperti memakai baju menyikat rambut serta makan denga...
Tekak Loya Badan Lenguh Sepanjang Mengandung Ibu Sanggup Hadap Demi Anak

Tekak Loya Badan Lenguh Sepanjang Mengandung Ibu Sanggup Hadap Demi Anak

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 253 hits
Selain rasa mual atau mabuk ibu mengandung biasanya akan mengalami masalah pencernaan Ia adalah perkara biasa yang berlaku dalam kalangan wanita yang sedang hamil Gangguan pencernaan ketika hamil atau disebut atau dispepsia ialah seperti mu...
Ibu Ibu Anak Berjalan Seorang Diri Di Tengah Jalan Terlepas Dari Rumah Pengasuh

Ibu Ibu Anak Berjalan Seorang Diri Di Tengah Jalan Terlepas Dari Rumah Pengasuh

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 422 hits
Seorang kanak kanak perempuan ditemui di berjalan bersendirian dalam kebasahan dek hujan diselamatkan oleh lelaki yang menemuinya Menurut Harith Rahim anak kecil itu yang turut membawa botol susunya menggigil kesejukan sambil menyebut Ibu I...
Dimarahi Ibu Abg Di Empat Lawang Gantung Diri

Dimarahi Ibu Abg Di Empat Lawang Gantung Diri

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 133 hits
Keluarga menolak dilakukan autopsi dan menganggap bukan merupakan tindak pidana
Ibu Dokter Di Denpasar Gantung Diri Dalam Kamar Hotel

Ibu Dokter Di Denpasar Gantung Diri Dalam Kamar Hotel

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 188 hits
Pertama kali jenazah diketahui oleh suaminya sendiri Karena sebelum peristiwa tersebut si suami mendapat telepon bahwa korban ada di hotel Kemudian pada siang harinya suami mendatang kamar hotel dan melihat korban tergantung menggunakan kai...
Maafkan Mama Tak Tahu Ibu Dakwa Anak Meninggal Sebab Influenza Ralat Tak Cukup Ilmu

Maafkan Mama Tak Tahu Ibu Dakwa Anak Meninggal Sebab Influenza Ralat Tak Cukup Ilmu

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 297 hits
Dunia ketika ini sedang diselubungi dengan kebimbangan terhadap wabak koronavirus yang setakat ini mengorbankan 17 orang di China sehingga Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengisytiharkan wabak tersebut sebagai kecemasan kesihatan awam Di Malay...
Majlis Kahwin Anak Bulan Depan Ibu Dengan Bapa Pengantin Dipercayai Hilang Larikan Diri

Majlis Kahwin Anak Bulan Depan Ibu Dengan Bapa Pengantin Dipercayai Hilang Larikan Diri

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 418 hits
Bagaikan filem Hindustan sepasang kekasih terpaksa membatalkan perkahwinan mereka selepas bapa pengantin lelaki melarikan diri bersama ibu pengantin perempuan untuk menghidupkan kembali percintaan lama mereka Pasangan yang telah setahun leb...
Ingin Fokus Dengan Keluarga Agung Wicaksono Mundur Dari Dirut Transjakarta

Ingin Fokus Dengan Keluarga Agung Wicaksono Mundur Dari Dirut Transjakarta

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 138 hits
Dia menyebut integrasi pertama terjadi antara Transjakarta dan MRT di awal tahun 2019 dan dilanjutkan degan LRT Bahkan saat ini terdapat 65 rute integrasi dengan MRT 20 dengan LRT dan 156 dengan kereta commuterline dengan menggunakan Jaklin...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City