Bibit Perpecahan Mula Kelihatan Dalam Ph Kata Penganalisis


Nicholas Chung
Anwar Ibrahim tidak kelihatan ketika sidang media yang diadakan Dr Mahathir Mohamad.
PETALING JAYA: Seorang penganalisis percaya bibit perpecahan mula kelihatan dalam blok pembangkang, terutama selepas Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak hadir sidang media yang diadakan Dr Mahathir Mohamad ketika pemimpin Pakatan Harapan (PH) yang lain hadir.

Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berkata alasan Anwar tidak hadir – sidang media itu bukan dianjurkan PH secara rasmi – adalah aneh, terutama Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Presiden Amanah Mohamad Sabu menghadirinya.

Beliau berkata ia jelas ada isu yang belum selesai dalam kalangan pembangkang dan memberi amaran potensi pakatan itu untuk menawan kembali Putrajaya akan terjejas sekiranya perbezaan mereka gagal diselesaikan.

Azmi berkata perselisihan dalaman yang sudah berlaku sejak PH menjadikan PPBM sebagai sekutu, sinonim dengan persepsi pakatan itu tidak menunjukkan prestasi yang baik sebagai sebuah kerajaan.
Azmi Hassan
“Pembangkang perlu mengetepikan perselisihan dalaman seperti ini, yang mana bagaimana mereka hilang sebagai kerajaan pada mulanya.

“Rakyat agak berwaspada dan mungkin mengesyaki mereka tidak memiliki apa yang diperlukan untuk memerintah negara ini,” katanya kepada FMT.

James Chin dari Institut Asia University of Tasmania
berkata PKR dilihat sebagai hubungan yang lemah dalam PH ketika ini, sambil menambah ada kemungkinan lebih banyak pembelotan dari parti Anwar untuk menyertai Perikatan Nasional (PN).

Beliau berkata pendaftaran rasmi PN sebagai entiti politik akan menjadi faktor penentu utama jika ia akan ditubuhkan sebagai gabungan tunggal menjelang pilihan raya umum akan datang.
James Chin
“Jika PN didaftarkan sebagai sebuah gabungan- di mana saya fikir mereka akan lakukannya – maka ini akan membolehkan semua parti PN, termasuk Barisan Nasional (BN), berdiri di bawah simbol parti tunggal.

“Dan lebih lama mereka (PN) memegang kuasa, lebih mudah untuk mereka membawa masuk beberapa orang PKR,” katanya.

Chin berkata kedudukan PPBM ketika ini bersejarah dan menarik, berikutan tidak pernah berlaku parti pemerintah yang memiliki ahli Parlimen dalam kedua-dua blok kerajaan dan pembangkang.

Menyentuh mengenai organisasi politik, Azmi berkata, BN dilihat sebagai gabungan yang lebih stabil berbanding PN dan PH.

“PN adalah yang paling lemah memandangkan ahli berada dalam gabungan itu kerana agenda yang berbeza, berbanding dengan PH, di sebalik perselisihan dalaman mereka, mempunyai agenda bersama untuk menyingkirkan BN.”

Beliau menjangkakan Muafakat Nasional, kerjasama politik antara Umno dan PAS, akan memainkan peranan lebih besar dalam masa depan politik negara berbanding BN sendiri.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/05/bibit-perpecahan-mula-kelihatan-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Mungkin Kalah Tetapi Ph Tidak Akan Menang Kata Penganalisis

Muhyiddin Mungkin Kalah Tetapi Ph Tidak Akan Menang Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 342 hits
PETALING JAYA Umno dan PAS akan menang besar sekiranya Dr Mahathir Mohamad berjaya dalam usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di Parlimen kata 2 penganalisis politik Pengundi Melayu tidak berpihak kepada Pakatan Hara...
Ada Juga Yang Sebut This Is Rubbish Tetapi Dia Datang Juga Tempat Rubbish Ini Kata Takiyuddin

Ada Juga Yang Sebut This Is Rubbish Tetapi Dia Datang Juga Tempat Rubbish Ini Kata Takiyuddin

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 344 hits
PETALING JAYA Persidangan Dewan Rakyat selama sehari bukan saja untuk memenuhi peruntukan di bawah Perlembagaan Persekutuan tetapi juga bagi menjamin ahli Parlimen tidak lucut daripada kedudukan mereka kata Menteri di Jabatan Perdana Menter...
Sanusi Mb Baru Giliran Umno Tolong Pas Kata Annuar

Sanusi Mb Baru Giliran Umno Tolong Pas Kata Annuar

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 343 hits
Pemilihan Adun Jeneri daripada PAS Muhammad Sanusi Md Nor sebagai menteri besar baru Kedah adalah hasil perbincangan Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional kata Annuar Musa Setiausaha Agung BN itu berkata pemilihan Sanusi dibuat secara ko...
Yidin Kata Lain Hisham Kata Lain

Yidin Kata Lain Hisham Kata Lain

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 218 hits
Abah kata dibenarkan berziarah semasa hari raya asalkan tidak melebihi 20 orang pada satu satu masa dan tidak merentas negeri Pak Ngah Mail pulak kata kalau nak berziarah pun hari raya pertama sahaja Tapi Abang Hisham nampak lebih bertegas ...
131 Penumpang Dikabarkan Corona Ini Kata Kkp Bandara Soetta

131 Penumpang Dikabarkan Corona Ini Kata Kkp Bandara Soetta

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 252 hits
Kantor Kesehatan Pelabuhan beserta PT Angkasa Pura II mengklarifikasi kabar yang menyebut ada sebanyak 131 penumpang di sebuah pesawat di Bandara Internasional Soekarno Hatta yang diketahui positif corona atau Covid 19 Kepala KKP Kelas I So...
Jelas Ppbm Keluar Ph Tak Perlu Pertikai Kata Ahli Mpt Ketua Negeri

Jelas Ppbm Keluar Ph Tak Perlu Pertikai Kata Ahli Mpt Ketua Negeri

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 351 hits
May 19 2020 4 09 PM27 pemimpin PPBM menyangkal dakwaan MPT tidak pernah buat keputusan keluar PH PETALING JAYA Seramai 27 pemimpin PPBM termasuk 11 ketua negeri menegaskan ahli pimpinan tertinggi parti itu memutuskan PPBM keluar Pakatan Har...
Tommy Thomas Kata Dia Sokong Mahathir Dan Pakatan Harapan

Tommy Thomas Kata Dia Sokong Mahathir Dan Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 287 hits
Thomas berkata ia tidak akan mengkhianati kepercayaan perdana menteri dan kerajaan Pakatan Harapan yang diberi kepadanya dengan membenarkan perjanjian itu Bekas Peguam Negara Tommy Thomas menegaskan bahawa beliau tidak pernah bersetuju seca...
Hiburan Rosyam Noor Tempelak Kenyataan Zul Yahya Kata Bidang Seni Tidak Berkat

Hiburan Rosyam Noor Tempelak Kenyataan Zul Yahya Kata Bidang Seni Tidak Berkat

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 542 hits
Kecoh baru baru ini berkenaan isu yang membabitkan bekas pelakon Zul Yahya yang menyifatkan karier pekerja belakang tabir industri filem dan drama sebagai tidak berkat mendapat perhatian ramai pihak Zul juga difahamkan meminta mereka mengub...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Packing Barang Kucing Kesayangan

Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air