Biar Dia Pukul Saya Asalkan Dia Baik


Dr Abu Ruqayyah Ba ‘AlawiMencegah kezaliman merupakan cabang ‘amar makruf dan nahi mungkar’ yang diwajibkan oleh 
Allah Taala ke atas hamba-hambanya. – Gambar fail ST
Beberapa hari yang lalu saya berbual bicara dengan seorang peguam syarie tentang dunia dan realiti perkahwinan dan alam rumah tangga masa kini.
Macam-macam kisah yang beliau kongsikan, antaranya trend masa kini ramai isteri yang membela “biawak hidup” di dalam rumah. Saya melihat seakan-akan pola dan gaya kehidupan seperti ini semakin berleluasa dalam masyarakat kita. Serius saya kata, ini amat membimbangkan.
Ada kes isteri kerja membanting tulang mencari rezeki demi ‘membela’ suami yang sihat walafiat dan malas bekerja selama 37 tahun. Si isteri bukan sahaja menanggung makan dan minum si suaminya, bahkan atas nama cinta, si isteri bertindak menukar nama rumah yang dibeli dengan hasil titik peluhnya sendiri kepada nama suami.
Diringkaskan hikayat, si suami pergi ke Thailand untuk nikah seorang lagi. Kemudian menghalau isteri dan anak-anaknya dari rumah tersebut sebab si suami nak bawa isteri baharu tinggal di dalam rumah itu.
Bila isteri malang itu ditanya, “Mengapa puan sanggup berkorban macam ni sehingga memudaratkan diri dan anak-anak?” Isteri malang menjawab, “Saya ikhlas nak tolong dia (suami).”
Ada satu lagi kes, si suami yang cukup beri nafkah kepada isteri dan anak-anak, tetapi si suami jenis tangan yang cepat naik memukul anak dan isteri. Suatu hari si suami marah kepada salah seorang anaknya yang berusia setahun setengah kerana enggan makan makanan yang diberikan.
Lalu anak itu dipukul oleh suami, lantas si ibu bangun membela si anak daripada terus melakukan keganasan. Malah si isteri mendapat bala yang lebih besar, iaitu si suami merangkul kepala isterinya dan menghentakkan ke dinding.
Bila pihak guaman bertanya kenapa tidak bertindak membela nasib sejak dari dulu lagi. Jawab si isteri, “Tak apalah, walaupun dia pukul saya dan anak-anak namun dia tetap jalankan tanggungjawabnya sebagai seorang suami, nafkah tak pernah miss”.
Dalam Fiqh Islami, ada perbahasan khusus tentang suami nusyuz. Suami dikira nusyuz kepada isteri sekiranya suami mengkasari isteri secara fizikal atau mulut yang membawa kepada kesakitan tubuh badan dan mental.
Yang dinamakan suami yang nusyuz tidak perlu tunggu si suami buat dua perkara dalam satu masa, iaitu mengkasari isteri dan tidak memberi nafkah kepada isteri (tidak menunaikan hak isteri). Cukup berlaku salah satu dari dua salah laku tersebut, si suami dikira nusyuz dan isteri berhak membuat aduan di Mahkamah Syariah.
Ada satu lagi kisah seorang isteri yang makan hati dan berulam jantung dengan kekejaman si suami sejak sekian lama. Bila si isteri dinasihatkan agar bawa kes ini ke mahkamah dan tuntut perpisahan agar keadilan pada dirinya dan anak-anak lebih terbela.
Lalu respon si isteri, “Saya sayangkan suami saya, macamana kejam dan ganas yang dia lakukan, dia tetap suami saya. Saya perlu jadi seperti Asiah yang tetap sabar dan setia dengan suaminya Firaun yang sangat jahat dan kejam.”
Sebenarnya ada seribu satu kisah isteri malang yang tidak kita ketahui dan saya percaya masih ramai isteri yang tidak terbela nasibnya. Kadang-kadang saya terfikir mungkin antara faktor masalah ini semakin meruncing dan menjadi-jadi disebabkan si isteri sendiri yang tidak mahu ke hadapan untuk menuntut keadilan.
Berdasarkan kisah-kisah yang dikongsikan, sikap isteri yang enggan bertindak antara sebabnya salah faham tentang fakta dan konsep agama yang tepat.
Seperti contoh di atas, si isteri tidak memahami konsep ikhlas yang sebenar. Islam tidak menuntut penganutnya agar ikhlaskan hati untuk membantu seseorang agar dia dapat terus melakukan kezaliman.
Banyak kes yang saya dengar si isteri tidak mahu menuntut keadilan sebab takut jatuh hukum derhaka pada suami. Belum lagi si suami yang salah guna kuasa, tambahan pula ada suami yang suka menunggang agama sebagai lesen untuk dirinya melakukan kezaliman.
Contohnya, “Kalau kau tak bagi duit kat aku, kau dikira derhaka pada suami. Kau nak masuk neraka?” Sedangkan Islam menegaskan bahawa suami tiada kuasa mutlak untuk mengarah isterinya, apatah lagi arahan yang menjejaskan haknya yang sepatutnya ditanggung dan dilindungi. Bukan untuk diperas dan diugut.
Dalam hidup rumah tangga kesetiaan itu merupakan salah satu elemen penting dalam kehidupan. Tetapi kesetiaan yang dihulurkan kepada ‘suami yang kejam’ akan membawa banyak kemudaratan.
Memilih untuk terus hidup dengan pasangan yang terus menerus melakukan kezaliman bukan suatu tindakan yang bijak. Berhujah dengan kisah serikandi Asiah, ibu angkat Nabi Musa ﷺ adalah pendalilan yang tidak tepat.
Firaun terkenal dengan kejahatan dan kezaliman terhadap Bani Israel serta sombong dan angkuh menolak keimanan kepada Allah Taala. Namun tiada satu riwayat pun (hatta israiliyyat) yang menceritakan si Firaun melakukan keganasan dan kezaliman rumah tangga terhadap Sayyidah Asiah.
Maknanya Firaun jahat terhadap rakyat sahaja tetapi tidak pada isterinya.
Menurut sebahagian riwayat, Asiah diseksa oleh Firaun sehingga mati setelah diketahui keislamannya. Sedangkan sebelum itu beliau tidak pernah diperlaku ganas oleh suaminya.
Kisah duka sengsara dalam rumah tangga terlalu banyak yang boleh dikongsikan. Isu di sini bukanlah berapa banyak cerita yang boleh kita kongsikan, tetapi di luar sana dan keliling kita ramai yang merana dan terseksa.
Oleh itu menjadi tanggungjawab kita sebagai masyarakat prihatin agar mengambil berat tentang perkara ini.
Jika kita nampak sebarang keganasan yang timbul sama ada dari pihak suami atau isteri, kita perlu campur tangan untuk menghindari kezaliman ke atas seseorang, terutama ia berlaku dalam kalangan ahli keluarga dan sanak saudara.
Mencegah kezaliman merupakan cabang ‘amar makruf dan nahi mungkar’ yang diwajibkan oleh Allah Taala ke atas hamba-hambanya.
Ya, ada masalah rumah tangga orang kita sebagai orang luar tak layak campuri, namun jika seseorang itu melakukan kemungkaran kepada pasangannya, maka kita mesti ‘busy body’.
Wallahu A’lam. AGENDA DAILY


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/biar-dia-pukul-saya-asalkan-dia-baik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rushing Pagi Hari Buat Mood Anak Tak Baik Jangan Biasakan Biar Anak Cool

Rushing Pagi Hari Buat Mood Anak Tak Baik Jangan Biasakan Biar Anak Cool

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 209 hits
Bila anak buat hal di pagi hari moody dan sebagainya kita sendiri rasa tak selesa Makin bertambah lambat jadinya Jadi jangan rosakkan mood pagi hari anak Biar anak tenang tenang saja menikmati waktu paginya Parenting Influencer turut berkon...
Kapolri Ajak Semua Pihak Ciptakan Alam Demokrasi Yang Lebih Baik

Kapolri Ajak Semua Pihak Ciptakan Alam Demokrasi Yang Lebih Baik

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 113 hits
Sigit menilai penyelenggaraan lomba orasi hari ini membuktikan bahwa Indonesia yang menganut sistem demokrasi menghargai kebebasan menyampaikan pendapat dan ekspresi dari masyarakat luas
Didiklah Isteri Soal Agama Layanlah Dengan Baik Ganjaran Allah Menanti Di Syurga

Didiklah Isteri Soal Agama Layanlah Dengan Baik Ganjaran Allah Menanti Di Syurga

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 156 hits
Perkahwinan itu tidak semudah yang disangka Namun jika berjaya membawa sebuah perkahwinan dengan tiang agama yang ditetapkan pada anak dan isteri sudah semestinya satu ganjaran dari Allah di syurga kelak Isteri yang disayangi malah dipimpin...
Ebit Terharu Layanan Baik Polis Di Brazil

Ebit Terharu Layanan Baik Polis Di Brazil

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 241 hits
Oleh NUR HUDA MUSA Ebit bergambar bersama pihak polis di BrazilPETALING JAYA Pendakwah Terkenal Ebit Lew meluahkan rasa terharu kerana misi bantuannya dibantu oleh pihak polis Brazil di Rio De Janeiro Dalam catatan terbaharunya pagi tadi Eb...
Remaja Niat Baik Tolong Kejar Pencuri Sekali Dicekik Polis Kerana Disangka Penjenayah

Remaja Niat Baik Tolong Kejar Pencuri Sekali Dicekik Polis Kerana Disangka Penjenayah

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 162 hits
Tular satu kejadian di Palu Indonesia seorang remaja lelaki yang mempunyai niat baik untuk bantu seorang mangsa kemalangan telah disalah erti apabila polis menyangka dirinya adalah penjenayah Menerusi laporan Utusan kejadian ini berlaku pad...
Allah Maha Baik Kanser Saya Hilang Perjuangan 11 Tahun Berhasil Elyana

Allah Maha Baik Kanser Saya Hilang Perjuangan 11 Tahun Berhasil Elyana

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 250 hits
Kuasa Allah lebih dari segala galanya Penyanyi Elyana atau nama sebenarnya Erneelya Elyana Emrizal berkongsi berita gembira apabila memaklumkan kanser limfoma yang dihidapi kini hilang Berita tersebut dikongsikan Elyana menerusi satu perkon...
Keputusan Mahkamah Rayuan Terhadap Najib Amat Diterima Baik Cuma

Keputusan Mahkamah Rayuan Terhadap Najib Amat Diterima Baik Cuma

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 191 hits
Secara umumnya keputusan Mahkamah Rayuan mengekalkan sabitan bersalah terhadap Najib Razak yang dijatuhkan Mahkamah Tinggi sebelum ini diterima dengan baik dan tanpa kesangsian oleh masyarakat pelbagai lapisan Dalam keputusan pagi tadi tiga...
Najib Sudah Patut Bersara Lebih Baik Bersedia Daripada Sekarang Untuk Lalui Kehidupan Sunyi

Najib Sudah Patut Bersara Lebih Baik Bersedia Daripada Sekarang Untuk Lalui Kehidupan Sunyi

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 150 hits
Dalam kes SRC International Najib Razak dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta oleh seorang hakim Mahkamah Tinggi di penghakimannya pada 28 Julai lalu Di peringkat Mahkamah Rayuan semalam tiga hakim sebulat suara mengekalk...
Mengonsumsi Daging Merah Mampu Meningkatkan Massa Otot Dengan Baik

Mengonsumsi Daging Merah Mampu Meningkatkan Massa Otot Dengan Baik

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 118 hits
Menurut pakar nutrisi Emilia Achmadi mengatakan mengonsumsi makanan tinggi protein nabati atau hewani sangat penting agar kesehatan tubuh tetap terjaga
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord