Beza Orang Melayu Kaya Dengan Orang Cina Kaya







NORMAN RADZUAN


Hubungan kaum di Malaysia adalah dinamik. Begitu juga halnya dapat diperhatikan dgn hubungan di antara kaum Melayu dan Cina di negara ini.

Ok kita lupakan sejarah kedua bangsa ini sb saya ingin membawa anda melihat sikap berbeza kedua bangsa ini yg paling ketara secara umumnya (bukan mewakili semua). Sebenarnya byk perkara positif yg kita patut belajar dari bangsa Cina yg sgt terkenal dgn penguasaan ekonomi.

CINA

Org Cina bila kaya mereka ramai-ramai akan bantu sekolah-sekolah Cina mengikut kemampuan masing-masing. Besarkan sekolah, pasang aircond, bina Dewan2 utk aktiviti mereka….pendek kata fasaliti yang baik utk generasi mereka menuntut ilmu tanpa bergantung kpd bantuan kerajaan sepenuhnya.

MELAYU

Orang Melayu bila kaya mereka akan bina rumah bak istana, beli bermacam macam kereta mewah dan tambah isteri baru yang manja. Mereka lebih pentingkan diri sendiri dari memikirkan nasib bangsanya.

CINA

Orang Cina majukan sekolah jenis Cina kerana mereka mahu bangsanya bijak. Bila bijak bangsanya akn menguasai ekonomi kerana mereka tahu di sini mereka tidak akan mampu menguasai politik.

MELAYU

Orang Melayu pastinya menguasai politik kerana demografi kaum. Pemimpin Melayu yg kaki korup suka bangsanya tidak bijak. Mereka tahu jika bangsanya bijak mereka tidak boleh menindas atau menipu org lain utk kepentingan diri. Sebab itu wang bajet billion untuk sekolah bumiputra disalah guna tanpa rasa bersalah.

CINA

Orang Cina bila kaya mereka tidak menunjuk nunjuk. Kebiasaan tauke Cina pemakaian mereka sgt sederhana. Ada yang gemar berseluar pendek sahaja tetapi duit di akaun berjuta juta. Sebab itu kita tak pernah tgk tauke2 Cina keluar di media sosial tunjukkan kekayaan mereka walaupun harta berbillion.

MELAYU

Org Melayu kaya sikit penuh gambar di FB, IG dan Tik Tok foto2 aksi dirinya sedang keluar dari kereta Velfire. Gambar rumah banglo yg baru dibeli ‘done kemas rumah’ dan gambar-gambar dia melancong ke sana sini. Untuk melengkapkan prestij sebagai Melayu elit walaupun baru berpangkat Pegawai N44, wajib main golf lagak bak seorang jutawan.

CINA

Orang Cina mereka tidak boros. Duit bisnes mereka digunakan untuk roll modal dan kembangkan bisnes. Jarang lah kita nak dengar mereka enjoy sakan.

Jika perasan orang Cina spend duit mereka sangat berjimat cermat. Orang Cina pentingkan menyimpan daripada berbelanja. Sebab itu peniaga Cina berkata Chinese New Year utk bisnes tidak memberi impak peniagaan mereka tetapi mereka sentiasa menanti Hari Raya kerana org Melayu menyambut Hari Raya sanggup berbelanja beribu ribu ringgit untuk raikan 2 hari tersebut. Malah sanggup sewa kereta mewah untuk tunjuk pada orang kampung dia kaya.

MELAYU

Org Melayu berniaga untung sikit bukan utk membesarkan perniagaan tetapi beli kereta baru yg akhirnya menjadi liabiliti kpdnya. Org Melayu jenis tak sabar nak tunjuk kekayaan. Itulah sebab utama org Melayu sgt terkenal suka makan rasuah walaupun agamanya amat melarang perbuatan tersebut. Rasuah dihalalkan atas nama komisen untuk mudah dan cepat kaya.

Org Melayu tak senang tgk org Melayu lain senang sb itu mereka mahu beli sesuatu utk diperkatakan orang. Media sosial ini sebenarnya byk menguntungkan tauke Cina kerana mereka tahu orang Melayu mudah tewas berbelanja untuk tunjukan mereka kaya.

MELAYU

Yang paling malang Melayu yang tak kaya tunjuk-tunjuk kaya. Akhirnya papa kedana hutang keliling pinggang. Yang malang juga Melayu yang makan gaji tapi nak juga tunjuk dia kaya akhirnya terpaksa ambil rasuah bagi anak isteri makan duit haram. Bertambah tambah malang ada Melayu yang keliru guna duit haram pergi Masjidil Haram.

 

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/beza-orang-melayu-kaya-dengan-orang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Gadis Cina Terhibur Abang Busker Nyanyi Lagu Mandarin Masa Makan Di Restoran Melayu

Video Gadis Cina Terhibur Abang Busker Nyanyi Lagu Mandarin Masa Makan Di Restoran Melayu

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 175 hits
Sekarang ini dah menjadi kebiasaan bila mana kita sedang menikmati hidangan di kedai makan atau restoran pasti akan dihiburkan oleh geng buskers Mereka inilah golongan yang memeriahkan suasana dan menceriakan kita ketika sedang menikm4ti hi...
Tempat Menarik Di Selangor 2022 Edu Pelancongan Muzium Warisan Melayu Edupark Upm Serdang Selangor

Tempat Menarik Di Selangor 2022 Edu Pelancongan Muzium Warisan Melayu Edupark Upm Serdang Selangor

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 289 hits
UPM Serdang bersempadan bandar bandar metropolitan Putrajaya dan Kuala Lumpur UPM menawarkan anda untuk meneroka kehidupan kampus yang harmoni yang diduduki oleh lebih daripada 27 000 pelajar dari pelbagai negara dan latar belakang budaya D...
Video Lukas Enembe Ngaku Orang Kaya Jelaskan Sumber Duit Ratusan Miliar

Video Lukas Enembe Ngaku Orang Kaya Jelaskan Sumber Duit Ratusan Miliar

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 110 hits
Aloysius memastikan jika uang ratusan miliar masuk ke rekening kliennya merupakan hasil bisnis Namun pihaknya tidam menjelaskan detail usaha Lukas Enembe tersebut
Kaya Tapi Tak Menunjuk Peminat Ded4h Harga Jam Fazura Cecah Rm4 Juta

Kaya Tapi Tak Menunjuk Peminat Ded4h Harga Jam Fazura Cecah Rm4 Juta

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 160 hits
Baru baru ini pelakon Nur Fazura ada memuat naik foto dan video sambutan majlis ulang tahun kelahiran suaminya Fattah Amin bersama rakan rakan Perkongsian Fazura itu mendapat pelbagai reaksi daripada netizen terutama para peminat yang turut...
Cecah Rm4 Juta Peminat Dedah Harga Jam Tangan Fazura Kaya Tak Riak

Cecah Rm4 Juta Peminat Dedah Harga Jam Tangan Fazura Kaya Tak Riak

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 174 hits
Baru baru ini pelakon dan usahawan Fazura mengadakan majlis sambutan ulang tahun kelahiran buat suaminya Fattah Amin bersama kenalan rapat mereka Foto dan video pasangan selebriti itu menjadi perhatian warganet terutama dalam kalangan pemin...
Kajian Mendapati 88 Peratus Pemberi Rasuah Adalah Bukan Melayu Dr Zuhdi

Kajian Mendapati 88 Peratus Pemberi Rasuah Adalah Bukan Melayu Dr Zuhdi

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 107 hits
KAJIAN MENDAPATI 88 PERATUS PEMBERI RASUAH ADALAH BUKAN MELAYUOleh Dr Zuhdi Marzuki1 Satu kajian peringkat PhD di sebuah universiti tempatan mendapati 88 peratus daripada pemberi rasuah yang didapati bersalah antara tahun 2010 hingga tahun ...
Mencari Makanan Melayu Yang Mengimbau Nostalgia Lama Ada Di Seniman Halal Food Cafe

Mencari Makanan Melayu Yang Mengimbau Nostalgia Lama Ada Di Seniman Halal Food Cafe

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 207 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada rakan rakan yang dikasihi sekalian Buat korang yang selalu jalan jalan dan cari makan kat area yang mewah dan juga golongan elite boleh pergi ker Seniman Halal F...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang

Saravanan Takes Dig At Unity Govt While Stumping For It

Absolute Power Corrupts Absolutely

Ffp Membantu Menangani Isu Gaji Dalam Bola Sepak Tempatan