Beza Akhlak Anwar Berbanding Presiden Pas


MOHD NASIR ABDULLAH   

SEHINGGA November 2020, jika panjang usia, tidak dipecat, Perdana Menteri Malaysia, masih Tun Dr Mahathir. Itu adalah jawapan tuntas Tun kepada pemberita ketika ditanya dalam satu sidang akhbar semalam. Baiklah, kita jangan kacau Tun. Biarlah dia mahu meneruskan tugasannya sebagai PM sehingga habis penggal ini pun, tak mengapa, kalau dia mahu habiskan, boleh.

Mari kita tumpukan perhatian kita kepada PM selepas beliau. Anwar mengaku yang dia adalah PM ke-8. Ia bukan main-main kerana selain daripada pengumuman demi pengumuman, beliau juga mendakwa telah dijanjikan jawatan itu oleh Tun secara bertulis, iklan-iklan di FB juga bersepah yang menyanjung Anwar sebagai PM. Sehingga kini, begitulah kepercayaan pengikut Anwar. Tetapi tidak kita tahu pula adakah Anwar sebegitu yakin yang dia akan ditabalkan sebagai PM ke-8.

Laungan Anwar sebagai PM ini, bukanlah baru bagi peminat-peminat politik tanah air. Ia bermula sejak lama dahulu. Selepas mengambil alih jawatan Timbalan Presiden Umno daripada  Tun Ghaffar Baba pada 1 Disember 1993, dengan bantuan orang-orang muda Umno, Anwar mara bergerak gagah. Kebanyakan orang muda Umno dan yang berusia pertengahan ketika itu, bercita-cita menjadi sebahagian daripada ‘Team Wawasan’ beliau.

Beliau sudah sangat hampir untuk menggapai gelaran teragung politik Malaysia itu, tetapi kemudiannya, terjadilah apa yang kita ketahui, Anwar rebah di pintu syurga. Dia disumbat ke dalam penjara. Ramai yang beranggapan karier politiknya sudah berakhir dengan kesedihan akibat dari apa yang dikatakan sebagai rancangan Tun Mahathir. Anwar dilabelkan sebagai ejen CIA, peliwat, kaki perempuan, salah guna kuasa dan berbagai-bagai lagi.

Akibat terlalu menekan rakyat untuk mempercayai tuduhan itu, Tun Mahathir menerima akibatnya. Rakyat bosan jika berpolitik keterlaluan. Maka, Umno menghadapi masalah besar apabila bola  fitnah gergasi yang dilemparkan itu, melantun semula kepada mereka. Saya pernah diberitahu bagaimana seorang Exco Terengganu sekitar tahun 1999, sebelum PRU, mengamuk menghempas tangan ke meja sambil berteriak ‘Ini semua Mahathir punya pasal’ apabila majlis yang dihadiri beliau, tidak mendapat sambutan.

Selepas dia dibebaskan, Anwar keluar semula sebagai wira. Bahkan, lebih besar dari itu, sebagai ‘bakal Perdana Menteri. Ahli-ahli PAS juga, bukan sedikit yang merasakan bahawa yang Anwarlah yang paling layak menjadi PM ketika itu. Lautan manusia menyambut kedatangan Anwar jika dia berceramah. Sehinggakan pernah pengacara majlis iaitu orang PAS, mengumumkan Anwar sebagai bakal PM di hadapan Presiden PAS. Dan menyedari hal itu sudah merebak, pimpinan PAS mula mengambil tindakan.

Ustaz Hassan Shukri pernah mengingatkan ahli-ahli PAS bahawa Anwar tidak pernah disucikan lagi daripada kes liwat. Ustaz Harun Taib pula menegur ahli-ahli PAS dengan mempersoalkan tindakan ahli PAS menjulang nama Anwar menjadi PM, sedangkan PAS mempunyai Presiden. Maka almarhum menyeru supaya diangkat Presiden PAS menjadi PM, bukannya Anwar.

Di ketika itu, PKR hanya melukut di tepi gantang dengan PAS. Hampir semua benda diberikan kepada PKR, sama ada beri terus atau beri pinjam. Pinjam calon, beri pinjam duit  deposit (ada yang tak bayar balik) dan banyak lagi. Suatu ketika Anwar berceramah di Perlis, PKR Perlis mahu membolot duit kutipan ceramah dan mahu memberikan hanya sebahagian kecil kepada PAS Perlis. Sedangkan tempat, PAS yang sediakan, kawalan, PA system dan sebagainya. Begitulah tak tahu malunya mereka. Tetapi bila menjelang PRU atau PRK, Presiden PAS arahkan supaya bantu PKR kerana dia ‘kawan’ kita.

Pada ketika ini, sudah banyak bisikan-bisikan halus mengatakan bahawa Presiden PAS tidak layak menjadi PM. Bisikan itu beralun merdu dalam PAS, dinyanyikan oleh golongan dalam PAS yang mahukan Anwar menjadi PM. Sewaktu itu, ramai yang terpesona dengan lagu yang dihidangkan itu. Tidak terkecuali pimpinan-pimpinan atasan PAS yang turut mengkritik belakang cara pemakaian Presiden PAS yang sentiasa berjubah, menyebabkan orang ramai menjadi fobia, berbeza dengan Ustaz Fadzil Nor, antara kata mereka.

Saya sangat terkejut apabila mendapat tahu apabila diberitahu rakan yang ianya keluar dari mulut pimpinan PAS sendiri. Dan pada suatu waktu, ketika saya bersama dengan seorang lagi pimpinan PAS Pusat yang lain yang dilihat cenderung kepada Presiden, beliau meluahkan hal yang sama. Bermakna benarlah ianya sudah bertebaran. Dipecahkan lagi pemikiran bahawa Presiden PAS tidak layak menjadi PM dengan isu-isu lain. Antaranya ialah kononnya sikap keras yang dimiliki Presiden berbanding Mursyidul Am yang lembut dan disukai ramai orang.

Yang saya ingat, almarhum Ustaz Harun Taib, almarhum Ustaz Abu Bakar Chik, Dato Mustafa Ali yang kebanyakannya dari Terengganu yang mempertahankan Presiden. Agak lama ianya berlangsung pemikiran ini. Jika ramai yang sedar, pada tahun-tahun selepas Anwar bebas itulah, PAS dijuzuk-juzukkan oleh mereka dari dalam. Paling ketara adanya gelaran PAS Terengganu dan PAS Kelantan. Ramai yang merasakan PAS Terengganu sangat rendah kualitinya berbanding Kelantan. Apatah lagi selepas Terengganu kalah. Begitulah cara kerja mereka mahu menjatuhkan Presiden PAS.

Sesiapa dalam PAS waktu itu, yang melawan atau mahu menidakkan usaha menaikkan Anwar sebagai PM, jika dia seorang yang tidak kuat, maka dia akan terpelanting keluar. Contohnya Datuk Hasan Ali, yang menggelarkan kumpulan ini sebagai anai-anai. Manakala orang kuat Presiden, seperti almarhum Dato Harun Taib, almarhum Hassan Shukri, kalah dalam pemilihan. Saya mendengar ketika itu Ustaz Hassan Shukri digelar sebagai kereta berenjin lama, tapi bernafsu nak jadi Timbalan. Sampai merajuk sekejap Ustaz Hassan Shukri. Tetapi segera kembali kepada jemaah. Harakah juga dikuasai mereka.

Alhamdulillah, kemudiannya, satu persatu perkara yang disembunyikan, terkeluar sama ada dengan sendiri ataupun didedahkan oleh pihak-pihak ketiga. Anwar, tidak kelihatan suci lagi. Pasukan anai-anai dalam PAS dikeluarkan oleh perwakilan. Ahli-ahli PAS mulai sedar yang mana satu lebih layak menjadi PM. Dengan peribadi Presiden PAS yang tidak dapat dibanding oleh Anwar yang rupanya banyak terpalit dengan kekotoran yang jelas. Presiden PAS cuba dikotorkan oleh penyokong-penyokong Anwar sekotor-kotornya. Tetapi mereka gagal.

Mereka tidak berani mereka-reka cerita kejahatan Presiden PAS sebagai gay, misalnya kerana bukan sahaja orang luar, malah sesama mereka juga akan marah kerana tindakan itu sangat bodoh. Mereka juga tidak tergamak menuduh Presiden PAS makan rasuah, kerana ianya bukanlah cerita yang bijak. Juga tidak berupaya mereka mahu mengatakan Presiden PAS minum arak atau kaki perempuan, kerana bakal mendapat makianlah mereka. Tetapi Anwar, sudah berapa ramai yang percaya beliau dengan tuduhan-tuduhan sebegitu, walaupun jika dia tidak melakukannya sekalipun, namun ia munasabah dengan peribadinya.

Jadi, ketika ini, Tun Mahathir bertindak sangat bijak sebagaimana kata Presiden PAS, makin tua makin-makin menjadi, menyelamatkan negara, dengan tidak membenarkan Anwar menjadi PM.
Sikap Anwar yang gelojoh itu juga menjengkelkan bukan sahaja kalangan ahli politik, tetapi juga sudah menjadi bualan hangat rakyat. Sangat jauh beza dengan akhlak Presiden PAS yang mementingkan Islam dalam semua segi tindakannya. Ingat, Timbalan yang melawan Tun, semuanya ditendang keluar. Apatah lagi kalau setakat ahli Parlimen. Baik-baik Bang Non, jangan nakal-nakal takut nanti kena lagi. HARAKAHDAILY

 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/11/beza-akhlak-anwar-berbanding-presiden.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dap Tonjol Anwar Pm Tapi Mahu Ambil Alih Kepimpinan Presiden Pas

Dap Tonjol Anwar Pm Tapi Mahu Ambil Alih Kepimpinan Presiden Pas

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 246 hits
PRK Tg Piai Menolak budaya ekstremPAS diserang paling hebat secara khusus oleh DAP yang mendominasi PH tanpa menghormati Perdana Menteri yang dilantik melalui PRU 14 Walaupun mereka menonjolkan ke hadapan Dato Seri Anwar Ibrahim yang mahu m...
Seminar Kebangsaan Politik Sejahtera Presiden Pas

Seminar Kebangsaan Politik Sejahtera Presiden Pas

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 383 hits
Saya gembira dapat memenuhi jemputan menyampaikan ucapan dan berdialog bersama para ilmuwan dan mahasiswa dalam Seminar Kebangsaan Politik Sejahtera di Universiti Malaya semalam Allah menjadikan agenda ilmu dan pendidikan sebagai agenda per...
Pendedahan Rahsia Mengapa Pas Takut Anwar Ibrahim Jadi Perdana Menteri

Pendedahan Rahsia Mengapa Pas Takut Anwar Ibrahim Jadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 403 hits
PENDEDAHAN RAHSIA MENGAPA PAS TAKUT ANWAR IBRAHIM JADI PERDANA MENTERI Kalau dilihat di kerusi2 yg PAS menang 2018 lepas ia adalah kerusi2 di mana terdapat sokongan tradisi kepada PAS Kawasan2 ini juga antara yg paking keras dan ganas menol...
Dialog Antara Agama Presiden Pas Julian Leow Beng Kim

Dialog Antara Agama Presiden Pas Julian Leow Beng Kim

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 383 hits
Bertukar cenderahati Presiden PAS menghadiahkan buku tulisan beliau Bicara ini demi Perpaduan kepada peserta penganut Kristian KUALA LUMPUR Budaya berdialog tentang keagamaan khususnya melibatkan wakil agama yang diamalkan di negara ini tel...
Presiden Pas Hadir Ke Persidangan Kesatuan Islam Sedunia Kali Ke 33

Presiden Pas Hadir Ke Persidangan Kesatuan Islam Sedunia Kali Ke 33

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 432 hits
Ke Arah Penyatuan Umat Islam Sedunia Alhamdulillah saya dan rombongan selamat pulang ke tanah air setelah bermusafir ke Tehran Saya memenuhi undangan bagi menghadiri Persidangan Kesatuan Islam Sedunia Kali Ke 33 dan Mesyuarat Ahli Lembaga P...
Zuraida Anwar Sebagai Presiden Ada Kuasa Buat Apa Dia Suka

Zuraida Anwar Sebagai Presiden Ada Kuasa Buat Apa Dia Suka

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 294 hits
MALAYSIAKINI Jika Presiden PKR Anwar Ibrahim sendiri merestui pengguguran timbalan presiden parti Mohamed Azmin Ali daripada merasmikan kongres tahunan bagi sayap pemuda parti maka hal itu wajar dibiarkan begitu kata naib presiden PKR Zurai...
Pilihlah Presiden Baharu Kalau Berani Anwar

Pilihlah Presiden Baharu Kalau Berani Anwar

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 234 hits
MalaysiaGazette Anwar IbrahimKUALA LUMPUR Kemelut dalam Parti Keadilan Rakyat semakin membahang apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan beliau tidak akan mengadakan mesyuarat dengan puak puak yang berbeza Presiden PKR itu berkata beliau...
Tahniah Calon Bn Kejayaan Muafakat Nasional Presiden Pas

Tahniah Calon Bn Kejayaan Muafakat Nasional Presiden Pas

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 339 hits
PAS mengucapkan tahniah atas kemenangan calon BN yang mewakili suara pembangkang di PRK Tanjung Piai dan menyifatkan keputusan ini sebagai kejayaan bersama Muafakat Nasional Kemenangan ini menunjukkan penerimaan rakyat bermasyarakat majmuk ...
Pan Akan Terkubur Presiden Pas

Pan Akan Terkubur Presiden Pas

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 249 hits
HARAKAHDAILYKUALA LUMPUR Parti Amanah Negara akan menerima nasib yang sama seperti parti parti serpihan sebelum ini yang terkubur satu demi satu kata Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang Menurut beliau perkara tersebut dapat di...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level