Betulkah Syaitan Boleh Menemani Manusia Makan


Ada orang yang suka makan secara berseorangan. Baginya, waktu makan ialah waktu untuk berehat daripada dunia sekeliling dan untuk mengecas kembali tenaga yang telah hilang.
Ada juga dalam kalangan manusia yang gemar makan secara berkumpulan. Baginya waktu makan ialah waktu untuk bergelak ketawa. Ada juga yang tidak biasa makan berseorangan kerana baginya akan terasa sunyi dan selera juga boleh berkurangan.
Walau dengan siapa anda makan, ia tidak menjadi masalah asalkan anda selesa dan mood anda juga tidak terganggu.
Dalam masa yang sama, jangan diabaikan adab makan kerana Baginda SAW amat menekankannya. Makanan yang masuk ke dalam mulut kita akan menjadi darah daging kita.
Disebabkan itu kita perlu menitikberatkan apa yang kita makan dan juga adabnya. Walau ia nampak kecil kepada kita, namun sebenarnya ia boleh memberi impak yang besar.
Tahukah anda, sebenarnya syaitan boleh menemani anda untuk turut makan bersama? Tidak kiralah jika anda sedang makan secara berseorangan atau dengan kawan-kawan, namun syaitan juga boleh turut menjamu selera bersama anda.
Dalam situasi bagaimana syaitan akan makan bersama anda? Ia akan berlaku apabila kita tidak membaca basmallah sebelum makan.
Basmallah, kelihatan kecil namun besar hikmahnya kepada seseorang. Ia merupakan amalan permulaan yang perlu diamalkan sebelum melakukan sesuatu pekerjaan termasuklah makan.
Jadi, apabila anda tidak mengungkapkannya sebelum makan, syaitan akan turut menjamah selera bersama anda. Ada sebahagian ulama juga mengatakan bahawa, itulah yang akan menyebabkan seseorang itu cepat lapar atau kurang kenyang apabila makan, kerana bahagiannya turut dijamah syaitan.
Maksud: “Jika kami bersama Nabi SAW menghadiri jamuan makan, maka tidak ada seorang pun di antara kami yang meletakkan tangannya hingga Rasulullah SAW memulainya. Dan kami pernah bersama Baginda menghadiri jamuan makan, lalu seorang budak wanita datang yang seolah-olah tangannya terdorong lalu ia meletakkan tangannya pada makanan, namun Baginda SAW memegang tangannya. Kemudian, seorang Arab Badwi datang sepertinya ia hendak meletakkan tangannya dan Baginda SAW bersabda:
“Sungguh, syaitan menghalalkan makanan yang tidak disebutkan nama Allah padanya. Syaitan datang bersama budak wanita, dengannya syaitan ingin menghalalkan makanan tersebut, maka aku pegang tangannya. Dan syaitan tersebut juga datang bersama Arab Badwi ini dengan menghalalkan makanan tersebut, maka aku pegang tangannya. Demi zat yang jiwaku ada di tanganNya, sesungguhnya tangan syaitan tersebut ada di tanganku bersama tangan mereka berdua.” (Hadis Riwayat Muslim, no. 2017)
Kesimpulan
Membaca basmallah itu hukumnya adalah sunat sahaja,tidak jatuh kepada hukum wajib. Namun, tidak salah untuk kita mengamalkan sunnah. Bukankah menyebut nama Allah sebelum menjamah makanan itu adalah bukti kita bersyukur dengan rezeki yang diberikan.
Ia juga merupakan doa kepada Allah agar rezeki yang dijamah itu berkat dan diredaiNya.
Adapun, jika anda terlupa membaca basmallah dan hanya mengingatinya semasa sedang makan, anda boleh mengucapkan بِاسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ.
 
Sumber: Mufti Wilayah via tzkrh.com 
The post Betulkah Syaitan Boleh Menemani Manusia Makan? appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/betulkah-syaitan-boleh-menemani-manusia-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Betulkah Makan Durian Boleh Sebabkan Batuk Dan Demam

Betulkah Makan Durian Boleh Sebabkan Batuk Dan Demam

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 388 hits
Betulkah banyak makan buah durian boleh menyebabkan badan menjadi lemah seterusnya mendatangkan batuk dan demam Adakah ianya satu fakta kesihatan atau sekadar mitos yang sengaja dibuat untuk elakkan ramai makan Raja Buah yang enak bangat in...
Benarkah Syaitan Akan Makan Bersama Jika Kita Tidak Membaca Doa

Benarkah Syaitan Akan Makan Bersama Jika Kita Tidak Membaca Doa

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 263 hits
Dalam satu kuliyah ustaz ada sebut syaitan masuk dalam rumah jika tuan rumah makan tidak baca bismillah Saya ingin tahu adakah adakah hanya baca bismillah saja Benarkah Syaitan Akan Makan Bersama Jika Kita Tidak Membaca DoaCredit Pic Kalau ...
Dah Boleh Duduk Lebih 4 Orang Satu Meja Kalau Makan Di Restoran Ismail Sabri

Dah Boleh Duduk Lebih 4 Orang Satu Meja Kalau Makan Di Restoran Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 300 hits
Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri telah mengumumkan bahawa rakyat kini boleh duduk lebih empat orang dekat satu meja kalau makan di restoran hari ini Secara langsungnya peraturan maksimum empat orang setiap meja itu dibubarkan Bagaimana...
Walaupun Sedap Ikan Namun Ikan Masin Ini Tidak Boleh Kerap Di Makan Kena Hati Hati Ye

Walaupun Sedap Ikan Namun Ikan Masin Ini Tidak Boleh Kerap Di Makan Kena Hati Hati Ye

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 534 hits
Walaupun Sedap Ikan Namun Ikan Masin Ini Tidak Boleh Kerap Di Makan Kena Hati hati YeSiapa suka makan ikan masin kita geng Saya antara salah seorang peminat ikan masin Kalau ada ikan masin makan nasi pun boleh bertambah tambah Tetapi ianya ...
Bagi Air Masak Yang Banyak Lepas Makan Boleh Cegah Gigi Anak Dari Rosak

Bagi Air Masak Yang Banyak Lepas Makan Boleh Cegah Gigi Anak Dari Rosak

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 979 hits
Gigi macam dalam gambar ni memang ramai sangat anak anak yang datang ke klinik gigi seperti ini Nampak macam normal sebab kebanyakkan budak budak ada pattern gigi seperti ini Ini BUKAN NORMAL ini sangat tak bagus dan perlu dicegah daripada ...
Resepi Sambal Belacan Untuk Buat Stok Boleh Makan Berulang

Resepi Sambal Belacan Untuk Buat Stok Boleh Makan Berulang

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 333 hits
Sambal belacan kalau masak sikit senang aje anggarannya Tapi kalau untuk makan ramai sukar jugak bagi orang yang tak pandai menganggar ni Ni resipi yang dikongsikan Suriani Mohd yang mendapat resipi ini dari arwah kakak iparnya bagi yang ta...
Layan Anak Masa Makan Boleh Jadikan Anak Tu Hebat Kalau Anak Mengadap Gajet Itu Yang Bahaya

Layan Anak Masa Makan Boleh Jadikan Anak Tu Hebat Kalau Anak Mengadap Gajet Itu Yang Bahaya

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 313 hits
Makan bersama anak memang mencabar lagi lagi situasi di restoran apabila makanan dah terhidang perut mak ayah dah bekeroncong tetapi anak meragam nak berdirilah nak memanjatlah nak keluar dari kerusi bayi lah dan sebagainya Memang pening ke...
Geger Babi Hutan Kakinya Seperti Manusia Makan Nasi Dan Minum Kopi Di Banyumas

Geger Babi Hutan Kakinya Seperti Manusia Makan Nasi Dan Minum Kopi Di Banyumas

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 369 hits
Warga di Jatilawang Banyumas Jawa Tengah digegerkan dengan adanya seekor babi hutan yang memiliki keanehan dari bentuk fisiknya Pada ke empat kakinya terdapat jari memanjang layaknya manusia namun hanya berjumlah empat jari Anehnya lagi bab...
Anak Tak Makan Nasi Boleh Gantikan Dengan Roti Buat Sendiri Je Guna Periuk Nasi Superb

Anak Tak Makan Nasi Boleh Gantikan Dengan Roti Buat Sendiri Je Guna Periuk Nasi Superb

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 495 hits
Tidak dinafikan ada di antara anak anak kita yang kurang gemar makan nasi seperti anak anak yang lain Pilihannya pastilah roti atau beraneka jenis mi yang turut mempunyai sumber karbohidrat Jika memilih untuk menghasilkan roti sendiri roti ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb