Betul Ke Mahathir Memberikan Syarat Mukhriz Sebagai Tpm Untuk Dia Sokong Muhyiddin Dan Pn



Isu 1

Mengikut maklumat awal, apabila Dewan Rakyat bersidang pada 5 Mei 2020 nanti, usul undi tidak percaya akan dilakukan oleh Pakatan Harapan yang diketuai Mahathir semasa itu terhadap kerajaan baharu PN dan sekiranya ini berlaku, besar kemungkinan Muhyiddin kalah kerana tidak mendapat majoriti untuk mengekalkan jawatan Perdana Menteri. Ini disebabkan pengaruh Mahathir cukup kuat termasuk dia dan orang-orangnya boleh membeli MP.

Muhyiddin + Azmin merancang melewatkan sidang (memang ada logiknya atas kelewatan sidang) dan membeli sokongan melalui kabinet yang besar sehingga 72 jawatan.

Muhyddin + Azmin berjaya mengatasi isu ini dan Mahathir telah mula mengalah. Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata kerajaan yang dipimpin Muhyiddin dijangka mampu untuk bertahan sehingga Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

“Boleh bertahan sampai PRU. Sekarang ini bila dia (Muhyiddin) jadi kerajaan, dia dapat bagi gula-gula kepada banyak orang. Saya dapati beberapa orang yang menjadi penyokong saya, sekarang ini dilantik menjadi menteri, maka mereka berpindah ke sebelah sana.

“Kita dahulu mempunyai kelebihan sebanyak 114 kerusi tetapi sekarang ini jumlah itu makin kurang. Jadi dalam Dewan Rakyat kita hendak bawa usul tidak percaya pun tidak mungkin berjaya. Sebabnya dia sudah ambil orang saya menyebelahi dia.

“Memanglah bila dia tawarkan jadi menteri, susah bagi orang nak tolak. Saya tidak boleh tawarkan apa-apa pun,” katanya dalam satu wawancara eksklusif bersama Sinar Harian.

Isu 2

Muhyiddin menghadapi masalah dengan Bersatu yang berpecah dua. Dalam wawancara eksklusif dengan Sinar Harian juga Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan, pemilihan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) adalah medan terbaik untuk ahli memilih sama ada beliau atau Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Sambil mengakui BERSATU kini sudah berpecah dua kumpulan, bekas Perdana Menteri bagaimanapun berkata, situasi itu adalah suatu kelaziman yang dialami semua parti politik.

“Tidak lama lagi ada pemilihan BERSATU, mungkin dia akan bertanding dan saya juga akan tanding. Kita tengoklah siapa menang tetapi kerajaan tidak akan jatuh.

“Orang yang menyebelahi dia pegang jawatan, (jadi) kerajaan tidak (akan) jatuh. Tinggal lagi dia mungkin tidak lagi jadi pemimpin BERSATU,” katanya.

Mahathir nampak cukup yakin bahawa Muhyiddin akan kalah. Walaupun itu cara Mahathir bercakap menghadapi lawan Muhyiddin tidak memandang ringan atas kenyataan ini.

Jadi timbul satu persoalan, kenapa barisan kabinet yang besar dan tempoh pentadbiran yang berbaki lebih dari 3 tahun, Muhyiddin mengosongkan jawatan Timbalan Perdana Menteri?

Orang melihat seolah-olah bagi Muhyiddin tiada keperluan untuk mempunyai seorang Timbalan Perdana Menteri kerana sudah ada 4 Menteri Kanan. Tidak timbul dia perlu berikan kepada UMNO atau PAS.

Tapi ada orang lain melihat bahawa ini adalah perancangan Muhyiddin + Azmin mengosongkan jawatan tersebut untuk satu tempoh tertentu sebelum seseorang dilantik bagi mengisi jawatan tersebut?

Mengikut sumber TPM ini adalah untuk Mukhriz demi membeli hati Mahathir bagi tujuan mengembalikan semula BERSATU menjadi parti yang kukuh untuk imbangi MN dalam PN.

Jangan lupa perang Mahathir dan Najib meletus apabila Najib tidak membantu Mukhriz dalam pemilihan UMNO. Bukan 1MBD dll yang selalu disebut. Mukhriz adalah titik lemah Mahathir yang sekarang cuba digunakan oleh Muhyiddin + Azmin.

Kita tunggu kesudahannya.
Bila Mukhriz masuk, PN tidak lari daripada bergolak
Mampukah PN kekal sehingga 3 tahun
Sama-sama kita saksi.

Ku Mansor
Perak



MR :  Pendapat... yang menjurus logik... boleh difikirkan mungkin ada kebenaran


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/03/betul-ke-mahathir-memberikan-syarat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mukhriz Tanding Presiden Tiada Rundingan Dr Mahathir Muhyiddin Kekalkan Saya Di Kedah Mukhriz

Mukhriz Tanding Presiden Tiada Rundingan Dr Mahathir Muhyiddin Kekalkan Saya Di Kedah Mukhriz

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 285 hits
ALOR SETAR Tiada sebarang rundingan antara Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad dengan Presidennya Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam usaha mengekalkan jawatan Menteri Besar Kedah kepada Datuk Seri Mukhriz Mahathir P...
Mahathir Sudah Mulakan Kempen Untuk Mukhriz Jadi Presiden Parti Bersatu Kedudukan Muhyiddin Dalam Bahaya

Mahathir Sudah Mulakan Kempen Untuk Mukhriz Jadi Presiden Parti Bersatu Kedudukan Muhyiddin Dalam Bahaya

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 368 hits
TEMA KEMPEN MAHATHIR SelamatkanBERSATU MUHYIDDIN DALAM BAHAYA Shahbudin Husin Hanya beberapa ketika selepas diisytihatkan menang tanpa bertanding sebagai Pengerusi Bersatu Tun Mahathir Mohamad sudah pun memulakan langkah kempennya Melalui m...
Bohong Untuk Jadi Pm Mukhriz Persoal Jumlah Mp Bersatu Sokong Muhyiddin

Bohong Untuk Jadi Pm Mukhriz Persoal Jumlah Mp Bersatu Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 344 hits
BERITATimbalan Presiden Bersatu Mukhriz Mahathir mempersoalkan majoriti sokongan terhadap Muhyiddin Yassin apabila bukan semua anggota parlimen Bersatu menyokong presiden parti itu sebagai perdana menteri Mukhriz berkata enam anggota parlim...
Siapa Pilihan Muhyiddin Sebagai Tpm

Siapa Pilihan Muhyiddin Sebagai Tpm

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 264 hits
Kalau bukan Zahid Hamidi siapakah sebenarnya yang lebih diingini oleh Muhyiddin Yassin untuk dilantiknya sebagai TPM Beberapa pihak yang dekat dengan Perdana Menteri pintu belakang itu mengakui Zahid Hamidi bukanlah pilihan utama Muhyiddin ...
Khalid Samad Desak Dr Mahathir Sokong Anwar Sebagai Pm8

Khalid Samad Desak Dr Mahathir Sokong Anwar Sebagai Pm8

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 373 hits
Dalam satu siri ciapan di Twitter Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad meminta Dr Mahathir Mohamad ke Pakatan Harapan Beliau juga meminta pemimpin berusia 94 tahun itu untuk bersama sama dengan Presiden PKR Anwar Ibrahim dan isterinya Dr...
Kedudukan Dan Nasib Mukhriz Mahathir Di Kedah Selepas Muhyiddin Jadi Pm

Kedudukan Dan Nasib Mukhriz Mahathir Di Kedah Selepas Muhyiddin Jadi Pm

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 455 hits
LANGKAWI Kedudukan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir selepas Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi Perdana Menteri Kelapan kini diibarat tidak lagi kukuh seperti diumumnya sebelum ini Ketua UMNO Langkawi Datuk Nawawi Ahmad menegask...
Kenapa Dr Mahathir U Turn Lagi Hendak Letak Mukhriz Sebagai Timbalan Perdana Menteri

Kenapa Dr Mahathir U Turn Lagi Hendak Letak Mukhriz Sebagai Timbalan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 498 hits
9 Mac 2020 Perdana Menteri Malaysia ke 8 TS Muhyiddin Yassin mengumumkan senarai jemaah Menteri dan Timbalan Menteri beliau Agak mengejutkan bila Muhyiddin umumkan barisan kabinet beliau tidak mempunyai Timbalan Perdana Menteri Ia dianggota...
Dr Mahathir Letak Syarat Jika Muhyiddin Mahu Jumpa

Dr Mahathir Letak Syarat Jika Muhyiddin Mahu Jumpa

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 544 hits
LANGKAWI Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad meletakkan syarat sekiranya Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berhasrat mengadakan pertemuan dengan beliau untuk membincangkan kemungkinan berdamai
Mahathir Benci Najib Sebab Tak Sokong Mukhriz

Mahathir Benci Najib Sebab Tak Sokong Mukhriz

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 228 hits
Setelah sekian lama berdiam diri akhirnya bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak membuka mulut mengenai Tun Dr Mahathir Mohamad Malah beliau mendedahkan mengapa Mahathir amat membencinya sampai sanggup menuduhnya sebagai pembunuh dan ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia