Betul Ke Buah Pinggang Akan Rosak Jika Terlebih Minum Air Ini Penjelasannya


Air merupakan elemen yang sangat penting dalam hidup kita. Malah tanpa air manusia boleh berdepan maut jika tkandungan air dalam badan tidak mencukupi.
Dalam kehidupan harian kita juga jumlah pengambilan air juga sangat penting. Jadi apakah faktor-faktor yang menentukan jumlah air yang harus kita ambil dalam sehari?
1. Berat BadanSemakin besar atau lebih berat badan seseorang itu, maka lebih banyak air yang diperlukan.
2. Tahap senaman yang dilakukanApabila membuat senaman atau melibatkan diri dalam apa-apa aktiviti yang membuatkan kita berpeluh, kita perlu minum air tambahan bagi mengimbangi kehilangan cecair. Tambahan air sebanyak 400-600 ml (kira-kira 1.5 hingga 2.5 cawan) adalah mencukupi untuk senaman yang ringkas, tetapi senaman yang berpanjangan yang lebih daripada satu jam (contohnya, berlari marathon) akan memerlukan pengambilan cecair yang lebih banyak.

3. Wanita yang mengandung atau menyusukan bayiWanita yang mengandung atau menyusukan bayi memerlukan cecair tambahan untuk sentiasa terhidrat. Institut Perubatan mengesyorkan bahawa wanita hamil minum 2.3 liter (kira-kira 10 cawan) cecair setiap hari dan wanita yang menyusukan bayi mengambil 3.1 liter (kira-kira 13 cawan) air sehari.
4. Berada pada tempat yang amat tinggiTahap ketinggian yang lebih daripada 8200 kaki (2,500 meter) boleh mengakibatkan pembuangan air kecil yang lebih kerap serta pernafasan yang lebih cepat. Penggunaan rizab cecair yang berlebihan akan mendorong kita untuk minum air yang lebih.
5. Berada dalam iklim yang sangat panas atau sejukCuaca yang panas atau lembabp boleh membuat kita berpeluh dan memerlukan pengambilan tambahan cecair. Udara dalaman yang dipanaskan juga boleh menyebabkan kulit kita kehilangan kelembapan semasa musim sejuk.

6. Ketika sakit atau kurang sihatSekiranya anda mengalami demam, muntah-muntah atau cirit-birit, badan kita kehilangan banyak cecair (dehidrasi). Dalam keadaan ini, anda mesti minum lebih banyak air. Dalam kes jangkitan pundi kencing atau batu saluran kencing, cecair tambahan juga diperlukan.
Apa akan terjadi jika minum lebih air?Sekiranya badan kita minum air terlalu banyak, buah pinggang kita akan cepat rosak sebab ia terpaksa bekerja lebih daripada biasa. Air yang banyak diminum akan membuatkan buah pinggang kita bekerja lebih masa. Jika keadaan ini berlarutan, lama kelamaan ia akan cepat rosak kerana terlalu kerap memproses air yang diminum dan akhirnya boleh mendapat sakit buah pinggang.
Walau apapun, bersederhanalah dalam pengambilan air yang mencukupi iaitu antara 2 hingga 4 liter air sehari bagi terutamanya jika anda berdiet atkins. Ramai yang beranggapan minum air dalam kuantiti yang lebih banyak adalah lebih baik untuk badan mereka. Namun, ramai juga yang tidak mengetahui kesan bahaya sekiranya seseorang itu minum air secara berlebihan dari keperluan badan mereka.
Minum air melebihi jumlah yang diperlukan akan meningkatkan jumlah isipadu darah anda. Darah di dalam badan adalah terdiri daripada sistem peredaran darah yang tertutup. Sekiranya isipadu darah meningkat di dalam badan, ia akan membebankan jantung dan salur darah anda.
Buah pinggang tidak boleh disamakan dengan paip di rumah anda yang mana semakin banyak air melaluinya, semakin bersih keadaan paip tersebut. Tetapi sistem penapisan dalam badan pada buah pinggang anda adalah terdiri daripada beberapa siri kapilari khas yang dikenali sebagai glomeruli yang akan menukar darah kepada air kencing. Glomeruli anda boleh rosak disebabkan kesan haus dan geseran, dan jumlah air yang banyak di dalam badan juga merupakan salah satu sebab kerosakan buah pinggang.
Regangan fizikal seperti bersenam mengurangkan kebolehan buah pinggang untuk menghantar cecair terus ke pundi kencing untuk dicernakan. Minum terlalu banyak sebelum atau semasa bersenam akan meningkatkan kandungan cecair di dalam badan dan otak, seterusnya menyebabkan sel otak mengembang dan menyebabkan sakit kepala, muntah-muntah, mual, pitam, pengsan dan boleh mengakibatkan kematian.

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2019/03/betul-ke-buah-pinggang-akan-rosak-jika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerap Sangat Minum Teh O Ais Adalah Penyebab Kegagalan Buah Pinggang

Kerap Sangat Minum Teh O Ais Adalah Penyebab Kegagalan Buah Pinggang

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 805 hits
Siapa yang tak suka teh ais kan tambah tambah dalam cuaca kering dan panas nih Tea teh sudah dibuktikan baik untuk minuman antioksidan Namun tidak selamanya pengambilan teh baik untuk kesihatan Mungkin minuman yang biasa yang anda akan pili...
7 Kegunaan Air Kapur Sirih Yang Bikin Gorengan Renyah Sampai Cegah Benyek Pada Buah

7 Kegunaan Air Kapur Sirih Yang Bikin Gorengan Renyah Sampai Cegah Benyek Pada Buah

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 854 hits
Bukan cuma pasta kapur sirihnya yang sering dipakai nginang guna menguatkan gigi Larutan airnya juga bermanfaat sekali
Satu Meter Air Dikongsi Tiga Buah Rumah

Satu Meter Air Dikongsi Tiga Buah Rumah

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 271 hits
embedded content Oleh Adli Mohamad DUNGUN Kampung Padang Ping sekian lama mengalami masalah bekalan air bersih dan ada dikalangan penduduk yang terpaksa berkongsi satu meter untuk tiga buah rumah Pengarah Majlis Tindakan Dewan Undangan Nege...
Anak Suka Makan Buah Tapi Gigi Tetap Rosak Doktor Kongsi Kenapa Pentingnya Berus Gigi Anak Setiap Kali Lepas Makan

Anak Suka Makan Buah Tapi Gigi Tetap Rosak Doktor Kongsi Kenapa Pentingnya Berus Gigi Anak Setiap Kali Lepas Makan

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 396 hits
Penjagaan gigi diperingkat awal amat penting kerana gigi susu memberi ruang sebelum pertumbuhan gigi kekal Memberus gigi dengan betul amat penting supaya kesihatan gigi anak anda sentiasa bersih dan rapi Gigi yang rosak mempunyai banyak seb...
Deria Rasa Bayi Sangat Kuat Jangan Tambah Perasa Dalam Makan Buah Pinggang Bayi Belum Cukup Matang

Deria Rasa Bayi Sangat Kuat Jangan Tambah Perasa Dalam Makan Buah Pinggang Bayi Belum Cukup Matang

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 443 hits
Kita mungkin tak rasa tapi bayi akan rasa kerana deria rasa bayi sangat kuat Penambah rasa dalam makanan bayi sangat dilarang keras kerana boleh menyebabkan pelbagai kemudaratan kepada bayi Permulaan pemakanan yang baik bagi bayi enam bulan...
Buah Pinggang Kanan Aryan Terpaksa Buang Ibu Muda Ini Kongsi Derita Anak Hidap Kan Ser Tahap 3

Buah Pinggang Kanan Aryan Terpaksa Buang Ibu Muda Ini Kongsi Derita Anak Hidap Kan Ser Tahap 3

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 2164 hits
Pen yakit ka nser merupakan antara pen yakit berbahaya dan berpotensi menyerang badan manusia secara senyap Kos perubatan peny akit kan ser ini juga dikatakan mencecah puluhan ribu ringgit Seperti perkongsian anaknya kini menghidapi Nephrob...
32 Buah Rumah Atas Air Hangus Dalam Kebakaran

32 Buah Rumah Atas Air Hangus Dalam Kebakaran

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 326 hits
Foto Ihsan PembacaSANDAKAN 32 buah rumah atas air hangus dalam kebakaran di kawasan kampung air awal pagi tadi Dalam kenyataan yang dikeluarkan Pusat Gerakan Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Sabah berkata pihak mereka menerima ...
Tangan Kaki Dah Berpuluh Kali Dicucuk Untuk Chemo Ibu Rayu Sumbangan Anak Hidap Tumor Terpaksa Buang Buah Pinggang

Tangan Kaki Dah Berpuluh Kali Dicucuk Untuk Chemo Ibu Rayu Sumbangan Anak Hidap Tumor Terpaksa Buang Buah Pinggang

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 437 hits
The ReporterBerat hati memandang lagi berat hati pasangan suami isteri yang melihat keadaan anak mereka yang terpaksa menanggung penderitaan yang tidak dipinta ini Maliq Aryan bin Ahmad Rafiq disahkan menghidap penyakit Nephroblastoma Stage...
Bolehkah Minum Air Kelapa Dengan Makan Ubat

Bolehkah Minum Air Kelapa Dengan Makan Ubat

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 389 hits
Bolehkah Minum Air Kelapa Dengan Makan Ubat Keadaan cuaca yang panas melanda Malaysia ketika ini sudah semestinya membuatkan tekak anda sentiasa kering dan dahaga Selain memilih untuk kurangkan aktiviti di luar minum air yang secukupnya jug...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan

Misteri Surat Addendum Pengampunan Najib

Aksi Tfc Tempang Tanpa Akhyar

Prk Kuala Kubu Bharu Sock Tao Garis Lima Teras Dalam Manifesto