Bersemadilah Dengan Tenang Anak Anakku Suasana Hiba Iringi Pengkebumian Tiga Beradik Lemas




Suasana hiba menyelubungi Tanah Perkuburan Islam Kampung Rahmat di sini semasa pengkebumian jenazah tiga beradik yang lemas dalam tragedi di Pantai Sura, Dungun, Terengganu.

Jenazah tiga beradik itu, Nurain Fatma Zawawi, 10, Nurain Sufia Zawawi, 8, dan Nurain Sasabila Zawawi,5, selamat disemadikan dalam satu liang lahat pada jam 6.55 petang.



Terdahulu jenazah tiga beradik itu tiba di Kampung Rahmat pada jam 6.15 petang dan kemudian disembahyangkan sebelum dibawa ke tanah perkuburan.

Lebih 300 sanak-saudara termasuk penduduk kampung hadir ke pengkebumian tersebut.

Solat jenazah diimamkan Adun Gual Periok, Datuk Muhammad Awang.

Semalam, tiga beradik ini lemas selepas ditelan ombak besar ketika bermain di Pantai Teluk Lipat, Dungun.



3 beradik selamat dikebumikan

“Sebaik tiba dari Hatyai, Thailand, kelmarin, tiga cucu berebut memberi kekacang kepada saya dan mereka tidak putus memberi ciuman di pipi serta bersalaman.

“Ia menjadi kenangan terakhir kerana tiga beradik itu sangat rapat dan sering melawat saya serta neneknya,” kata Wahab Mat Adam, 80, datuk kepada tiga beradik yang lemas di Pantai Sura Tengah, Dungun, Terengganu, hari ini.

Wahab berkata, lima beranak itu singgah di rumahnya di Kampung Batu Lapan, Nilam Puri, Kota Bharu untuk memberi buah tangan yang dibeli di Hatyai.

Katanya, sebelum azan Maghrib, anaknya, Zawawi Wahab, 42, menantu, Nur Syahida Abdullah, 36, dan tiga cucu masing-masing, Nur Ain Fatma Zawawi, 10, Nur Ain Sofea, 9, dan Nur Ain Sasabila, 6, pulang ke rumah mereka di Kampung Pangkal Pisang, Peringat.

Wahab berkata, tiga cucunya itu sangat peramah dan tidak menunjukkan sikap pelik.

Katanya, beliau mengetahui kejadian yang menimpa tiga cucunya jam 8 malam semalam selepas dimaklumkan seorang cucunya.

“Pakcik tidak pergi ke Dungun kerana menghidap sakit jantung dan menunggu di rumah. Saya reda dengan kejadian ini dan berharap anak serta menantu tabah menghadapi dugaan ini,” katanya.

Terdahulu, tiga beradik berkenaan selamat dikebumikan dalam satu liang di Tanah Perkuburan Islam Kampung Rahmat, Rantau Panjang jam 6.55 petang, hari ini.

Jenazah mereka tiba di Masjid Mukim Kampung Rahmat pada jam 6.15 petang diiringi ibu bapa dan ahli keluarga dari Hospital Dungun, Terengganu.

Jenazah mereka kemudian disembahyangkan dan dibawa ke tanah perkuburan yang dihadiri kira-kira 300 orang termasuk ibu bapa, ahli keluarga dan penduduk kampung.



Ibu tiga kanak-kanak itu hampir pengsan sebaik melihat tiga jenazah anaknya masuk ke dalam liang.

Sementara itu, sepupu mangsa, Ahmad Syafiq Abdul Aziz, 23, berkata ketika kejadian beliau sedang tidur di rumah inap di depan Pantai Sura.

“Ibu saudara mengejutkan saya dan memaklumkan tiga sepupu ditarik ombak. Tanpa berlengah saya berlari dan terjun ke pantai.

“Saya mencuba sebanyak tiga kali termasuk menggunakan pelampung, namun ditolak ombak naik ke atas. Saya dapat lihat tiga sepupu itu berada di tengah-tengah laut,” katanya.



Perkarangan Masjid Mukim Kampung Rahmat, di sini sunyi sepi sebaik sahaja Zawawi Wahab, bapa kepada tiga beradik yang lemas di Pantai Sura, Terengganu mengucup jenazah anak-anaknya satu persatu sebelum upacara pengebumian diteruskan petang ini.

Tiada kata-kata mampu diluahkan si bapa yang berusia 42 tahun ketika itu, namun kucupan lama serta penuh kasih sayang yang disusuli air mata hiba seolah-olah menitipkan pesanan terakhir, 'bersemadilah dengan tenang anak-anakku'.

Jenazah tiga beradik, Nurain Fatma Zawawi, 10; Nurain Sufia, 8, serta Nurain Sasabila,5, selama tiba di Kampung Rahmat pada pukul 6.15 petang ini dan selamat disemadikan bersama dalam satu liang lahad pada pukul 6.55 petang.

Kira-kira 300 sanak-saudara dan penduduk setempat hadir menyaksikan pengebumian serta memberi penghormatan terakhir kepada mereka bertiga.

Terdahulu, solat jenazah tiga beradik berkenaan diimamkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gual Periok, Datuk Muhammad Awang bersama orang ramai.

Dalam kejadian kira-kira pukul 6.40 petang semalam, ketiga-tiga mangsa dilaporkan lemas dan dihanyutkan arus setelah dipukul ombak besar ketika bermain di pesisir Pantai Sura.

Mayat Nurain Sofia ditemukan pada pukul 7.48 pagi ini, lima kilometer dari lokasi kejadian manakala adiknya Nurain Sasabila dijumpai kira-kira pukul 9.40 pagi, satu kilometer dari tempat kejadian.

Sementara kakak mereka, Nurain Fatma dijumpai orang awam terdampar di pesisir pantai kira-kira 11.03 pagi, lebih kurang lima kilometer dari lokasi kejadian. - UTUSAN ONLINE © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2018/12/bersemadilah-dengan-tenang-anak-anakku.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiga Beradik Lemas Di Terengganu Salam Takziah

Tiga Beradik Lemas Di Terengganu Salam Takziah

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 554 hits
Tiga Beradik Lemas Di Terengganu Terbaca kisah kematian tiga beradik perempuan yang dipercayai lemas di Dungun Terengganu Dilaporkan tiga beradik ni mengikut makcik mereka bercuti ke Terengganu dan mereka berkelah di pantai petang semalam D...
Hiba Hati Ibu Lihat Kelengkapan Sekolah Tiga Anak Semuanya Tinggal Kenangan

Hiba Hati Ibu Lihat Kelengkapan Sekolah Tiga Anak Semuanya Tinggal Kenangan

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 399 hits
Hiba Hati Ibu Lihat Kelengkapan Sekolah Tiga Anak Semuanya Tinggal Kenangan Hiba Hati Ibu Lihat Kelengkapan Sekolah Tiga Anak Semuanya Tinggal Kenangan
Jenazah Tiga Beradik Lemas Selamat Dikebumikan

Jenazah Tiga Beradik Lemas Selamat Dikebumikan

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 456 hits
31 Disember 2018 8 13 PM PASIR MAS Jenazah tiga beradik yang lemas di Pantai Sura Dungun Terengganu semalam selamat dikebumi di Tanah Perkuburan Islam Kampung Rahmat di sini hari ini
Ibu Mangsa Lemas Dungun Pengsan Melihat Mayat Tiga Anak

Ibu Mangsa Lemas Dungun Pengsan Melihat Mayat Tiga Anak

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 815 hits
DUNGUN Suasana pilu menyelubungi Bilik Forensik Hospital Dungun di sini selepas kesemua mayat tiga beradik yang lemas dipukul ombak besar di Pantai Sura Tengah semalam ditemui pagi tadi Ahli keluarga termasuk ibu bapa mangsa Zawawi Wahab 42...
Mayat Dua Daripada Tiga Beradik Lemas Ditemui Pagi Tadi

Mayat Dua Daripada Tiga Beradik Lemas Ditemui Pagi Tadi

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 538 hits
MAYAT dua daripada tiga beradik yang lemas dipukul ombak besar di Pantai Sura Tengah Dungun semalam ditemui hari ini Mayat Nurain Sofia Zawawi 8 ditemui lima kilometer dari tempat kejadian oleh Pasukan Mencari Dan Menyelamat SAR 7 48 pagi s...
Tiga Beradik Hidup Menumpang

Tiga Beradik Hidup Menumpang

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 630 hits
Ketika remaja seusia meyambung sesi persekolahan baru tiga beradik yang menumpang teduh di rumah ibu saudara di Taman Seremban Jaya Seremban terpaksa berhenti sekolah tahun lalu akibat kemiskinan keluarga
Mereka Berpelukan Selepas Ditarik Ombak Tiga Beradik Lem4s Ketika Bermain Di Pantai Sura Tengah

Mereka Berpelukan Selepas Ditarik Ombak Tiga Beradik Lem4s Ketika Bermain Di Pantai Sura Tengah

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 700 hits
Mereka berpelukan selepas ditarik ombak Tiga beradik lem4s ketika bermain di Pantai Sura Tengah Tiga beradik dilaporkan lemas selepas ditarik ombak ketika bermain di tepi Pantai Sura Tengah dalam kejadian jam 6 40 petang semalam Tiga beradi...
Hari Ini Genap Sebulan Pulanglah Isteri Anak Anakku

Hari Ini Genap Sebulan Pulanglah Isteri Anak Anakku

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 328 hits
Hari Ini Genap Sebulan Pulanglah Isteri Anak Anakku Hari ini genap sebulan isteri dan dua anak menghilangkan diri tanpa khabar berita saya risaukan keadaan mereka lebih lebih lagi isteri sedang hamil anak ketiga kami kata Mohd Amin Said 36 ...
Tiga Beradik Mangs4 Lem4s Pantai Sura Disemadikan Dalam Satu Liang Lahad

Tiga Beradik Mangs4 Lem4s Pantai Sura Disemadikan Dalam Satu Liang Lahad

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 425 hits
Pilu tiga beradik mangs4 lem4s Pantai Sura disemadikan dalam satu liang lahad Jenaz4h tiga beradik yang meningg4l dunia akibat lem4s di Pantai Sura Tengah Dungun Terengganu dikebumikan dalam satu liang lahad Satu liang Lahad Jenazah tiga be...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan