Bersatu Kena Hati Hati Dengan Sampah Sarap Umno




Sejak petang semalam agak gempar dengan berita kemasukan Mohd Ali Baharom atau Ali Tinju yang sebelum ini terkenal dengan "tarian punggung" di hadapan rumah bekas Pengerusi Bersih, S Ambiga  ke dalam Bersatu.


Beliau didapati menyerahkan borang keahliannya kepada Setiausaha Agung Bersatu, Marzuki Yahya di sebuah program parti itu di Bandar Tun Razak.


Gambarnya menyerahkan borang keahlian kepada Setiausaha Agung Bersatu itu segera menimbulkan rasa kurang senang orangramai kerana Ali Tinju dilihat seolah-olah diraikan sebagai "orang besar" untuk menyertai Bersatu, walhal beliau adalah antara "watak hitam" yang kuat menyerang Pakatan Harapan dan Tun Mahathir Mohamad sebelum ini.


Bagi yang kenal dengan Ali Tinju, semua tahu beliau adalah pentaksub  Najib Razak dan Rosmah Mansor serta sanggup melakukan apa saja untuk membela dan mempertahankan pasangan itu.


Tidak cukup dengan mencium tangan Rosmah ketika bersalam, selain mengadakan "tarian punggung", Ali Tinju ketika era UMNO berkuasa juga pernah melakukan pelbagai aksi untuk menyerang Pakatan Harapan dan Tun Mahathir, termasuk membuat kacau ketika program NothingTo Hide di PWTC dan melakukan ugutan bunuh kepada Maria Chin Abdullah.


Lantaran itu, apabila Ali Tinju tiba-tiba menyerahkan borang keahlian menyertai Bersatu, malah seolah-olah diraikan pula kemasukannya, reaksi kurang senang yang wujud adalah perkara normal sebenarnya.


Beliau bukanlah individu yang sepatutnya dialu-alukan untuk menyertai Bersatu. Kemasukannya hanyalah kerana UMNO sudah hilang kuasa dan Najib serta Rosmah tidak mampu lagi menaburkan dedak kepadanya.


Dalam erti kata lain, Ali Tinju bukan masuk Bersatu kerana setuju dengan perjuangan parti itu, sebaliknya kerana kepentingan peribadi lantaran tiada apa-apa lagi yang ada dalam UMNO yang boleh membawa "bahagia" kepadanya.


Tetapi, dikatakan kemudiannya majlis penyerahan borang itu bukanlah sesuatu yang dirancang, tetapi Ali Tinju dilaporkan menerpa dan naik ke pentas secara tiba-tiba untuk menyerahkan borang kepada Marzuki.


Dikatakan juga, ia hanyalah penyerahan borang saja dan belum tentu lagi kemasukannya akan diterima.


Cuma, yang menimbulkan persoalan, bagaimana Ali Tinju boleh menerpa dengan mudah dan jika pun beliau berbuat demikian dan naik ke pentas secara tiba-tiba, mengapakah Marzuki seolah-olah senyum dan macam gembira "berposing" menerima borang keahlian daripadanya?


Apakah Marzuki tidak kenal Ali Tinju dan tidak tahu perangainya selama ini?


Dalam kes Ali Tinju dan spesis yang sejenis dengannya yang banyak dalam UMNO sebelum ini, Bersatu hendaklah berhati-hati dan tidak semudahnya menerima kemasukan mereka.


Meskipun Bersatu mengamalkan sikap terbuka dan sedia menerima sesiapa saja, tetapi takkanlah "sampah sarap" pun mahu dikutip juga.  Orang seperti Ali Tinju bukan saja perlu ditapis dengan ketat, bahkan tidak harus diterima sama sekali.


Jika tidak dibendung, lebih ramai lagi watak seperti Ali Tinju yang selama ini berada dalam UMNO akan masuk berbondong-bondong menyertai Bersatu.


Mereka ini bukan masuk Bersatu untuk berjuang, tapi hanya untuk mencari peluang. Di mana ada gula, di situlah mereka ini bergentayangan. Lihat saja dalam UMNO dulu, tiada apa pun perjuangan dan sumbangannya. Kerjanya hanya membuat kacau, melalak dan melakukan haru biru kerana ada upah yang diberikan.


Jika diterima masuk Bersatu, orang seperti ini akan tampil dengan perangai yang sama. Kebolehan dan kemampuannya hanya itu saja. Untuk mencari peluang dan habuan, tangan siapa pun sanggup diciumnya.


Bukan setakat Tun Mahathir yang sanggup dipujinya sekarang ini atau tangan Tun Siti Hasmah sedia diciumnya, bahkan orang seperti ini boleh juga menjadikan S Ambiga dan Maria Chin sebagai idola barunya pada bila-bila masa jika ternampak ada habuan boleh diperolehi di sebaliknya.


Tetapi, apa akhirnya akan jadi jika mereka ini lebih mewarnai perjalanan Bersatu di hari-hari mendatangnya dan bertambahkah sokongan rakyat kepada Pakatan Harapan dengan kemasukan itu? (ShahbudinHusin 12/11/2018)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/11/bersatu-kena-hati-hati-dengan-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perokok Juga Manusia Bukan Sampah Sarap 3 Persatuan Pengusaha Restoran Bantah Kkm Kenakan Zon Larangan Merokok

Perokok Juga Manusia Bukan Sampah Sarap 3 Persatuan Pengusaha Restoran Bantah Kkm Kenakan Zon Larangan Merokok

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 435 hits
Perokok juga manusia bukan sampah sarap 3 persatuan pengusaha restoran bantah KKM kenakan zon larangan merokokDi kala majoriti rakyat Malaysia menyokong sepenuhnya usaha Kementerian Kesihatan Malaysia menjadikan premis seperti restoran dan ...
Bgrc Dan Mcdonald S Telah Bersatu Untuk Riangkan Hati Adik Adik Kafa Di Kuantan

Bgrc Dan Mcdonald S Telah Bersatu Untuk Riangkan Hati Adik Adik Kafa Di Kuantan

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 300 hits
Pada 07 November 2018 bersamaan dengan hari Rabu yang lepas telah berlangsung satu aktiviti amal yang telah dianjurkan oleh 2 buah pihak yang sememangnya telah dikenali di Malaysia Dua pihak ini tidak lain dan tidak bukan adalah Bukit Gamba...
Bekas Ahli Umno Tak Akan Kuasai Bersatu Kata Dr Mahathir

Bekas Ahli Umno Tak Akan Kuasai Bersatu Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 259 hits
Diterbitkan 9 Nov 2018 5 17 petangPengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad berkata partinya hanya akan menerima bekas ahli Umno yang terbukti tidak lagi terikat dengan perjuangan Umno dan mereka yang mementingkan wang Dalam mesej video yang di...
No Agenda In Accepting Umno Mps Into Bersatu Mukhriz

No Agenda In Accepting Umno Mps Into Bersatu Mukhriz

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 235 hits
Datuk Seri Mukhriz Mahathir KUALA LUMPUR Parti Pribumi Bersatu Malaysia does not have any hidden agenda following its decision to accept Umno members of Parliament to join the party Bersatu deputy president Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir s...
Sprm Disaran Siasat 40 Mp Umno Akan Sertai Bersatu

Sprm Disaran Siasat 40 Mp Umno Akan Sertai Bersatu

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 244 hits
TAIPING Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia disaran menyiasat dakwaan 40 Anggota Parlimen UMNO diramal keluar parti dan menyertai Bersatu bagi mengelakkan kemungkinan terdapatnya unsur rasuah Naib Pengerusi DAP Perak Prof Dr Abdul Aziz B...
Annuar Musa Claims Umno Mps Have Been Asked To Join Bersatu

Annuar Musa Claims Umno Mps Have Been Asked To Join Bersatu

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 256 hits
Umno secretary general Tan Sri Annuar Musa claims that Parti Pribumi Bersatu Malaysia has approached MPs from his party to jump ship There were those who were wooed directly and others through a middleman The idea is to strengthen Bersatu h...
Dap Damage Control Over Umno Mps Joining Bersatu

Dap Damage Control Over Umno Mps Joining Bersatu

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 225 hits
The DAP seem conflicted over the recent statement by a Parti Pribumi Bersatu Malaysia supreme council member that many more Umno leaders will join the Pakatan Harapan component Veteran journalist A Kadir Jasin who is also a close confidante...
Wujud Usaha Lamar Ahli Parlimen Umno Sertai Bersatu Dakwa Annuar

Wujud Usaha Lamar Ahli Parlimen Umno Sertai Bersatu Dakwa Annuar

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 286 hits
KUALA LUMPUR Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa hari ini mendakwa memang terdapat usaha melamar ahli Parlimen UMNO untuk menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia Beliau berkata lamaran tersebut datang dengan pelbagai cara termasuk aj...
Ramai Veteran Umno Bakal Ke Bersatu

Ramai Veteran Umno Bakal Ke Bersatu

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 220 hits
KUALA LUMPUR Lebih ramai veteran UMNO didakwa akan menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia dalam tempoh terdekat Perkara itu didedahkan Ketua Badan Pimpinan BERSATU Negeri Sembilan Tan Sri Dr Rais Yatim yang mengakui ramai ahli dari Johor ...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo