Bersatu Heret Isu Wakil Rakyat Ke Mahkamah



BERSATU Heret Isu Wakil Rakyat Ke Mahkamah | Bersatu akan mengambil tindakan undang-undang berikutan keputusan Speaker Dewan Rakyat Johari Abdul yang membenarkan empat bekas ahli Parlimen Bersatu di Sabah mengekalkan kerusi masing-masing

Dalam satu kenyataan hari ini, Muhyiddin berkata Johari jelas membuat tafsiran khilaf berhubung kedudukan kerusi ahli Parlimen itu yang dimenangi pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) lalu.

Menurut Muhyiddin, Johari memutuskan bahawa mereka telah menyertai Gabungan Rakyat Sabah (GRS) pada 27 Oktober tahun lalu dan sekali gus menyaksikan keahlian mereka dalam Bersatu gugur serta-merta pada waktu itu selaras dengan Fasal 10.2.3 perlembagaan parti tersebut

Klausa itu menyebut bahawa keahlian seseorang dalam Bersatu ditamatkan serta-merta selepas pengumuman keluar parti atau tindakan menyertai "parti politik lain".
BERSATU Heret Isu Wakil Rakyat Ke MahkamahMuhyiddin berhujah bahawa Fasal 10.2.3 tidak terpakai kepada keempat-empat wakil rakyat itu kerana mereka adalah ahli Bersatu dan parti berkenaan adalah pengasas serta parti komponen GRS pada masa itu.
“Justeru, GRS tidak boleh ditafsirkan sebagai ‘parti politik lain’ mengikut semangat dan intipati Fasal 10.2.3 Perlembagaan Bersatu,” katanya.
Dalam surat itu, ia jelas menyenaraikan empat ahli Dewan Rakyat tersebut adalah calon GRS dari parti Bersatu, kata Muhyiddin, sambil menambah surat-menyurat itu telah diserahkan kepada Johari sebagai bukti.
"Memandangkan kuasa mentafsirkan Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang terletak pada mahkamah, Bersatu akan merujuk perkara ini ke mahkamah supaya keluhuran undang-undang sentiasa terpelihara.
"Saya percaya mahkamah tempat yang sesuai untuk mendapatkan keadilan dalam hal ini memandangkan Yang Dipertua Dewan Rakyat daripada parti Pakatan Harapan adalah pihak yang berkepentingan," katanya.
Pada 28 Disember tahun lalu, ahli Parlimen Beluran Ronald Kiandee menulis kepada Johari dan mendakwa empat ahli Parlimen - Armizan Mohd Ali (Papar), Khairul Firdaus Akbar Khan (Batu Sapi), Jonathan Yasin (Ranau) dan Matbali Musah (Sipitang) - perlu mengosongkan kerusi masing-masing.
BERSATU Heret Isu Wakil Rakyat Ke MahkamahIni kerana keempat-empat mereka telah melanggar Perkara 49(A) Perlembagaan Persekutuan apabila membuat pengumuman untuk keluar daripada Bersatu pada 10 Disember tahun lalu.
Sebagai sebahagian daripada siasatannya, Johari memohon penjelasan daripada keempat-empat mereka.
Semalam, Johari menulis kepada semua pihak terlibat memaklumkan bahawa aduan Ronald tidak sah dan keempat-empat boleh mengekalkan kerusi masing-masing.
Perkara 63(1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa "kesahan apa-apa prosiding di dalam mana-mana satu Majlis Parlimen atau dalam mana-mana jawatankuasanya tidak boleh dipersoalkan di dalam mana-mana mahkamah.” - mk








BERMINAT? BERIKLAN DI WEB ADDIN. SILA KLIK LINK DIBAWAH..
http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/

Iklan TeksPeluang Menjana Pendapatan Pasif 5-20% Sebulan Tanpa Perlu Buat Apa2 atau Menaja Sesiapa Yang Terbukti Sejak Tahun 2019 Hingga Hari Ini (KLIK SINI)
Anda Nak Income Dari Trading? Tetapi Tak Mahir Trade Sendiri? Tak Pandai Analisis? Tak Ada Masa? Sibuk Dengan Kerja? Ini Solusinya Trade ANDA Jalan Secara Automatik 24 Jam Sehari, 5 Hari Seminggu! (KLIK SINI)
Hak Penjagaan Harta Anak Bawah Umur Bukannya Isteri Tersayang (KLIK SINI)

                                                                                Iklan  






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.addindeen.com/2023/01/bersatu-heret-isu-wakil-rakyat-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dakwa Sokong Lgbt Mujahid Heret Pas Ke Mahkamah

Dakwa Sokong Lgbt Mujahid Heret Pas Ke Mahkamah

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 124 hits
Hidir Reduan Abdul RashidNaib Presiden Amanah Mujahir Yusof memfailkan saman fitnah terhadap PAS berhubung dakwaan bekas menteri agama itu menyokong golongan LGBT Peguam Mujahid memfailkan writ saman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 15 ...
Rais Saran Bentuk Jawatankuasa Bersama Tangani Isu Rakyat

Rais Saran Bentuk Jawatankuasa Bersama Tangani Isu Rakyat

papar berkaitan - pada 16/1/2023 - jumlah : 102 hits
YANG Dipertua Dewan Negara Rais Yatim mencadangkan supaya Dewan Negara dan Dewan Rakyat membentuk jawatankuasa bersama dalam membantu serta menangani isu berkaitan rakyat Beliau dalam kenyataan berkata ia termasuk menerusi pembentukan Jawat...
Opr Bukan Isu Baru Rakyat Boleh Google Jer

Opr Bukan Isu Baru Rakyat Boleh Google Jer

papar berkaitan - pada 11/1/2023 - jumlah : 142 hits
Kerajaan dilihat tidak berhasrat untuk menghalang kenaikan Kadar Dasar Semalaman yang dijangka dinaikkan sehingga 3 25 peratus oleh Bank Negara Malaysia pada bulan ini Sebaliknya BNM diseru memberi pemahaman kepada rakyat tentang kepentinga...
Grs Dakwa Masih Mendapat Sokongan 43 Wakil Rakyat Termasuk Tujuh Daripada Ph Dan Enam Umno

Grs Dakwa Masih Mendapat Sokongan 43 Wakil Rakyat Termasuk Tujuh Daripada Ph Dan Enam Umno

papar berkaitan - pada 7/1/2023 - jumlah : 110 hits
GRS dakwa ada majoriti termasuk 6 daripada UmnoTracy Bul Setiausaha Agung GRS Masidi Manjun berkata gabungan itu mendapat sokongan 43 wakil rakyat termasuk tujuh daripada Pakatan Harapan dan enam Umno KOTA KINABALU Setiausaha Agung Gabungan...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan