Bersatu Ambil Alih Tugas Dan Tanggungjawab Umno


ULAS UCAPAN DASAR

Dr Mahathir sedang menyampaikan ucapan.DEWAN PICC bergema dengan laungan “Hidup Tun”, “Hidup Tun” oleh lebih 1,200 perwakilan di perhimpunan agung ke- 2 Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PBBM). Laungan itu beremosi sebaik sahaja Dr Mahathir selesai menyampaikan ucapan dasarnya.

Cara Dr Mahathir “landing” — mengakhiri ucapannya dengan sedikit emosi menyebabkan perwakilan tersentuh lantas bangun memberi tepukan dan laungan semangat buatnya. Para pemerhati dan tetamu khas termasuk Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Hasanuddin Md Yunus juga ikut sama terkelam.


Saat suasana ini berlaku, momentnya sungguh menghiris jiwa apabila kelihatan ada perwakilan yang menggelapkan air mata kerana ianya tersentuh perasaan.

Antara tetamu khas, Hasanuddin, Anwar dan Kit Siang.Kata-kata, Dr Mahathir yang membayang dan bertanya apakah beliau masih boleh berucap lagi pada tahun depan, menguasai perasaan hadirin menyebabkan mereka bangun melaung memberi semangat dan tepukan gemuruh. Kata-kata Dr Mahathir itu diterima dengan konotasi berbagai, tetapi yang jelasnya sesuatu yang membimbangkan.

Siti Hasmah ikut terkelam mendengar ucapan Dr M.Wajah isterinya Dr Siti Hasmah Mohd Ali juga kelihatan dibaluti kesayuan tatkala mendengar Dr Mahathir mengucap dan bertanya demikian. Umum tahu usia yang dimiliki PM itu kini adalah usia yang sudah penghujung.

Dalam usia 94 tahun tidak seharusnya beliau berdiri di rostrum menyampaikan ucapan sedemikian rupa. Setelah 22 tahun beliau menjadi PM, seolah-olah tempoh dua dekad itu belum boleh merehatkan beliau daripada berjuang untuk bangsa dan negara.

Dr Mahathir mengambil 50 minit menyampaikan ucapan dasarnya yang ikut disiarkan secara langsung oleh televisyen swasta dan streaming. Beliau membangkit dan memberi penekanan kepada soal membina Melayu, menstrukturkan agenda untuk memulihkan negara yang dirosakan oleh kerajaan UBN.

Beliau memberi keyakinan dan semangat bahawa masa depan Melayu berada di tangan banga Melayu sendiri. Pesanan dan penawar ini sesuatu yang asas sekiranya Melayu ingin maju dan setanding dengan bangsa lain.

Dalam membina kekuatan diri dan menjaga maruah bangsa juga beliau mengingatkan bukan ada jalan mudah, dan perlu bersikap berdikari. Untuk menyaksikan bangsa Melayu kuat dan dapat berdiri teguh beliau sekali lagi konsisten dengan pegangannya agar Melayu tidak terus diberi "tongkat".

Pengerusi PBBM itu juga tegas mengatakan komitmennya dan tanpa apologetik untuk memperjuang dan membela maruah bangsa. Beliau tidak peduli kepada cemuhan dan tuduhan ke atasnya.

Ujarnya biarlah beliau dituduh rasis kerana memperjuangkan bangsa, asalkan bangsanya tidak ditimpa nasib buruk.

“Tidak mengapa saya dikatakan rasis, tetapi asalkan bangsa saya tidak ditimpa keburukan,” ujarnya disambut tepukan bergemuruh perwakilan menggemai seluruh dewan.

Kesediaan Dr Mahathir untuk menerima apa saja tuduhan dan tanggapan kerana membela bangsa itu satu pengorbanan besar sekaligus menunjukkan iltizam beliau kepada bangsanya.

Mengenai maksud dan tanggungjawab persidangan itu, menurutnya ia dibuat bukan kerana kehendak perlembagaan atau takut kepada RoS semata-mata, tetapi bersidang untuk menyelamatkan bangsa. Dr Mahathir memperbetulkan persepsi terhadap sesuatu perhimpunan atau persidangan seumpama itu.

“Kita bersidang untuk menyelamatkan bangsa kita,” tegasnya. Ertinya persidangan seperti itu bukan wewenang tetapi harus diisi dengan sesuatu yang penuh bermakna dan membawa erti. Persidangan seperti itu bukan sekadar menjadi penghubung atau medan pertemuan sambil menguatkan ukhwah sesama ahli parti, tetapi menatijahkan erti perjuangan.

Seperti biasanya, Dr Mahathir, walaupun bangkit menjadi PM kedua, tidak pernah lekang daripada stailnya berucap. Subjek atau elemen yang tidak ditinggalkan ialah sinisme. Dr Mahathir suka menyinis dan menyindir dalam ucapannya. Ini cara Dr Mahathir dan menjadi identitinya.

Kali ini beliau mengungkit kepada mereka yang masih menerima dan mempercayai kepada Umno yang baginya sudah rosak total. Beliau menyebut ada orang percaya dengan Umno dimana masih mengharap parti itu dimana jika bergabung dengannya ia boleh membentuk kerajaan dan boleh jadi pemimpin kerajaan.

Beliau menempelak agenda dan kepercayaan kepada Umno itu sebagai ia hanya angan-angan Mat Jenin sahaja kerana Umno sudah tidak ada apa-apa lagi.

Dr Mahathir tidak menyebut atau menuju khusus kepada sesiapa mengenai rancangan atau persepakatan dengan Umno itu tetapi sesiapa yang memakan lada pasti akan merasai pedasnya.

Mengulas mengenai Umno selanjutnya, beliau kata parti itu sudah tidak ada apa-apa harapan lagi kerana ia dimusnahkan oleh pemimpinnya sendiri. Umno sudah rosak yang dirosakkan oleh pemimpinnya sendiri dan ia tidak boleh diharap untuk membela bangsa Melayu lagi.

Begitu juga dengan Pas, beliau membayangkan ada yang cuba untuk berbaik dan berpakat dengan Pas dengan harapan dapat membentuk kerajaan. Beliau tidak menghalang tetapi menyatakan keraguannya kepada Pas.

“Bagi saya Pas bukan pilihan,” katanya ringkas tetapi cukup menikam dan menjelaskan sikapn cengengnya kepada parti agama itu. Beliau mengucapkan demikian setelah mengenal akan telatah politik "congek cak dong" parti itu.

Lebih dua kali dalam ucapan itu Dr Mahathir menegaskan PBBM adalah parti Melayu yang memperjuangkan nasib bangsa Melayu dan Bumiputera. Penjelasan itu menunjukkan PBBM kini telah secara global mengambil alih kedudukan dan fungsi Umno yang musnah atau terpesong daripada perjuangan asal sejak 2013, tepatnya selepas Najib mengambil alih.

Dalam ucapan itu juga Dr Mahathir memberi penjelasan serta menyapu kebimbang berkaitan dengan kemasukan ahli Umno ke dalam parti itu boleh menimbulkan masalah. Beliau memberi jaminan wakil rakyat Umno yang menyertai PPBM tidak akan dilantik menjadi pemimpin sehingga pilihan raya ke 15.

Mustapa MohamedBagaimana pun beliau membayangkan, mereka bekas ahli Umno akan diterima setelah mereka menunjukkan kesetiaan dan keikhlasan untuk membela Melayu. Sebelum diterima mereka harus membuang budaya Umno dan mesti melalui ujian kesetiaan. Dan tidak salah kalau PPBM atau Dr Mahathir sendiri mengambil manfaat daripada mana-mana ahli Parlimen Umno yang bersamanya seperti Mustapa Mohamed dan lain-lain.

Kehadiran individu seperti Mustapa itu sebagai bekas menteri berpengalaman dan dikenali sebagai orang kuat bekerja bermanfaat untuk kerajaan.

Penjelasan itu membuang keraguan sesetengah pihak yang mengira kemasukan beramai-ramai ahli Umno ke dalam PBBM boleh menggugat kedudukan mereka, terutamanya yang kini memegang jawatan penting dalam kerajaan seperti menteri. Golongan menampakkan alergik dengan mereka ialah dari kalangan Armada.

Dalam masa sama juga penegasan itu bagi menghentikan tanggapan dalam komponen PH sendiri yang resah dan meraban dengan kemasukan beberapa ahli parlimen Umno ke dalam PPBM, ketakutan itu tidak berasas langsung dan kebimbangan (kebencian) kepadanya sehingga ada yang melepas jawatan, tindakn itu sesuatu yang dangkal dan politik orang belum baligh. [wm.kl.10:35 am 30/12/18]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2018/12/bersatu-ambil-alih-tugas-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mohamad Pangku Tugas Tugas Presiden Umno Zahid

Mohamad Pangku Tugas Tugas Presiden Umno Zahid

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 225 hits
Reaksi ceria Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan selepas keluar dari dewan Perhimpunan Agung Pergerakan Wanita UMNO Malaysia sempena Perhimpunan Agung UMNO 2018 di Pusat Dagangan D...
No New Applications By Ex Umno Leaders To Join Bersatu Approved So Far

No New Applications By Ex Umno Leaders To Join Bersatu Approved So Far

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 342 hits
BERSATU AGM Bersatu president Muhyiddin Yassin today said that no applications to join the party from former Umno leaders or lawmakers have been approved so far This includes the application by former Malacca chief minister Abdul Rahim Tham...
Tiada Jaminan Wakil Rakyat Umno Kekal Selepas Zahid Serah Tugas Presiden Kata Bung Moktar

Tiada Jaminan Wakil Rakyat Umno Kekal Selepas Zahid Serah Tugas Presiden Kata Bung Moktar

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 280 hits
PETALING JAYA Tiada jaminan ahli Parlimen Umno akan kekal bersama parti itu walaupun selepas Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyerahkan tugas presiden kepada timbalannya Datuk Seri Mohamad Hasan Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata demikian ...
Kenapa Ramai Ahli Umno Diterima Ke Bersatu Ada Agenda

Kenapa Ramai Ahli Umno Diterima Ke Bersatu Ada Agenda

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 326 hits
Semenjak kekalahan BN dalam Pilihanraya ke 14 arah tuju UMNO nampak semakin tidak tersusun Sejarah gah UMNO sedikit demi sedikit dilupakan malah kini ia menjadi bahan ketawa oleh masyarakat umum kerana terkenal dengan rasuah dan kronisme Sa...
Armada Enggan Biarkan Bersatu Terus Dituduh Umno 2 0

Armada Enggan Biarkan Bersatu Terus Dituduh Umno 2 0

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 279 hits
Astro Awani Cadangan bagi membantu kepimpinan parti membetulkan tanggapan umum yang mengaitkan Bersatu sebagai UMNO 2 0 KUALA LUMPUR Angkatan Bersatu Anak Muda bakal membentangkan cadangan penyelesaian terhadap isu bekas pemimpin UMNO yang ...
Umno Lebih Baik Dari Bersatu Tidak Boleh Digantikan Shamsul Anuar

Umno Lebih Baik Dari Bersatu Tidak Boleh Digantikan Shamsul Anuar

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 213 hits
KUALA LUMPUR 26 Dis UMNO jauh lebih baik berbanding Parti Pribumi Bersatu Malaysia terutama daripada aspek pentadbiran dan kepemimpinan yang tersusun serta sistematik di peringkat cawangan dan bahagian Ketua Penera ngannya Datuk Dr Shamsul ...
Defections Spotlight Divide Between Ex Umno Old Guards And Bersatu S Youths

Defections Spotlight Divide Between Ex Umno Old Guards And Bersatu S Youths

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 290 hits
Bersatu has received much flak particularly from its Pakatan Harapan partners for accepting elected representatives who defected from Umno But grumblings are also coming from within as the party is divided over how to handle Umno members tu...
Perhimpunan Agung Bersatu Perlu Buat Ketetapan Tolak Dahulu Kemasukan Ahli2 Parlimen Umno

Perhimpunan Agung Bersatu Perlu Buat Ketetapan Tolak Dahulu Kemasukan Ahli2 Parlimen Umno

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 309 hits
Salah satu isu yang menimbulkan kegelisahan di kalangan ahli ahli Bersatu malah mula menampakkan keretakan dalam Pakatan Harapan ialah berkenaan lompat parti yang melibatkan Ahli Parlimen dan bekas pemimpin pemimpin UMNO Kecenderungan itu y...
Tugas Presiden Umno Kini Milik Tok Mat Hassan

Tugas Presiden Umno Kini Milik Tok Mat Hassan

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 346 hits
Ramai yang tertanya tanya mengapa keputusan begitu dibuat oleh Zahid Hamidi Presiden UMNO yang memberi signal berehat dan tugas tugas Presiden UMNO kini diambil alih oleh Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hassan diberi kepercayaan m...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ