Berlakulah Adil Terhadap Ngo Sister In Islam


Oleh : Mohamed Hadi AH

Berlaku Adil Kepada SIS

1. Flashback 10 tahun lepas, sewaktu aku mula-mula chambering.


2. Sesiapa yang chambering di Kuala Lumpur (KL) barang pasti mengetahui kewajipan para pelatih dalam kamar (PDK) untuk terlibat di dalam aktiviti mingguan yang dipanggil Legal Aid. Legal Aid ini merupakan bantuan guaman yang dikendalikan oleh Majlis Peguam mengikut rentak yang dicorak oleh Jawatankuasa Peguam negeri masing-masing. Kalau KL ini maknanya Legal Aid Centre (LAC) diuruskan oleh KL Bar.

3. Oleh kerana masyarakat KL ini rencam maka program LAC pun ada pelbagai jenis. Ada yang pergi penjara, ada yang pergi mahkamah, ada yang bagi nasihat guaman, sama ada sivil atau pun syarie.

4. Maka BBNU macam aku yang memang tak pergi court sebab jadi hamba korporat ni memilih untuk pergi mahkamah dan buat dock brief (nak terjemah ke BM tak reti). Mudah cerita dock brief ni tolong OKT yang kena tahan reman atas pelbagai kesalahan (biasanya dadah dan curi) dan mereka biasanya mengaku salah sebab tak mampu untuk upah peguam. Tapi kerana tak mampu upah peguam juga ketika jatuh hukuman dia tak pandai untuk mohon mitigasi bagi ringankan hukuman, maka BBNU yang macam kami inilah yang tolong cakapkan kepada majistret dan rayu untuk ringankan hukuman.

5. Rayulah apa yang boleh, anak ramai, adik-beradik ramai, isteri ramai, ini kesalahan pertama, OKT mengaku salah maka telah menjimatkan masa mahkamah dan macam-macam lagilah. Pendek kata, kita tak mahu OKT dijatuhkan hukuman tanpa ruang untuk mitigasi. Bagi kita yang pandai bercakap, mengaji tinggi ni mungkinlah rasa, susah apanya nak cakap, cakap jelah. Tapi bagi sesetengah orang yang tak mengaji tinggi, cakap Melayu pun tak fasih, mitigasi tu bermanfaat juga, setidak-tidaknya tidaklah mereka duduk dalam penjara lebih lama dari yang sepatutnya.

6. Seminggu sekali setiap Rabu selama 10 minggu aku akan tercokoh di Kompleks Mahkamah Jalan Duta dan jumpa macam-macam perangai OKT. Walaupun nampak remeh tapi bantuan kami yang tak seberapa tu jika diukur dari sudut wang ringgit sebenarnya bernilai puluhan ringgit juga sejam. Katalah ambil bodoh-bodoh sejam RM10. Kalau 10 PDK dah RM100 sejam. Kalau 10 minggu dah RM1000. Kalau setahun dalam RM5000. Maknanya walau pro bono (percuma) tapi sebenarnya ada nilainya juga. Inilah sumbangan para peguam khususnya firma guaman kerana membenarkan PDKnya berkerja separuh hari untuk masyarakat. Kalau sebulan sudah dua hari. Maknanya dalam sebulan, gaji dua hari disumbangkan kembali kepada masyarakat.

7. Itu akulah yang pilih dock brief.

8. Ada kawan yang pergi penjara jumpa banduan, ada yang jaga legal aid di KL Bar dan yang agak mengejutkan aku ketika itu, ada juga yang jaga legal aid di pejabat SIS.

9. Uish SIS ni buat apa? Pemikiran BBNU aku ketika itu ini mesti ajinda nak menyesatkan akidah umat Islam ni.

10. Jadi aku pun tanyalah seorang kawan yang pilih untuk buat legal aid di SIS. Pergi SIS tu buat apa?

11. Buat legal aidlah. Isteri yang teraniaya datang ke pejabat SIS dan mengadu macam mana nak selesai masalah. Ada yang kena pukul, ada yang kena tinggal, ada yang suami kahwin lagi tapi tak berlaku adil, macam-macam. PDK ni biasanya akan catit maklumat klien lepas tu serahkan kepada peguam SIS (bagi yang mampu) dan bagi klien yang tak mampu, diikhtiarkan caralah bagaimana untuk tolong wanita yang bermasalah ni dengan tabung guaman mereka atau pergi ke Baitulmal. Tapi sebab kes mahkamah Syariah boleh dikendalikan sendiri jika ada basic knowledge, maka biasanya legal aid akan bagi panduan saja, lepas tu pandai-pandailah. Tapi kalau suri rumah yang memang zero knowledge tu, tetap perlu diwakili peguam juga.

12. Kenapa SIS buat legal aid macam tu? Tak ada ke agensi kerajaan atau NGO lain yang buat? Ada, bukan tak ada. Ada Jabatan Bantuan Guaman, ada NGO lain malah parti politik pun ada. UIA pun ada buat. Tapi buat benda free ni biasalah, macam-macam cabaran terutama nak memastikan pusat bantuan guaman tu kekal beroperasi dengan staf yang terhad. Jadi PDK yang ada ni dapatlah membantu mengurangkan kos operasi SIS ni.

13. Sehari dua ini geger isu penyerahan sumbangan sebanyak RM30,000 oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat kepada program Telenisa yang dikendalikan oleh SIS. SIS ni sesat, kenapa nak tolong SIS yang sesat. Maka dikongsi fatwa Selangor berkenaan SIS.

14. Cerita SIS sesat ni kita dah dengar lama dah tapi dalam dok kata sesat tu, ada saja agamawan yang boleh engage dengan SIS. Contohnya, bekas Mufti Terengganu dan Ketua Hakim Syarie Terengganu, Dato' Ismail Yahya yang sering turun ke program SIS, jadi panelis malah majlis pelancaran Telenisa pada tahun 2007 pun dihadiri oleh Dato' Ismail Yahya. Ada lagi sejumlah agamawan lain tapi tak payahlah aku senaraikan di sini kalau sekadar nak meramaikan lagi calon-calon ahli neraka.

15. Bukan bermaksud Mufti Terengganu endorse SIS tapi mereka berwacanalah. Tak tutup pintu. Bincang, runding. Malah dalam kes-kes Telenisa ni pun, sudahnya apa? Mereka perlu ke mahkamah Syariah untuk failkan tuntutan. Ini bermakna, mereka juga taat dan patuh kepada peranan dan bidangkuasa mahkamah Syariah dan mereka mematuhi prosedur mahkamah Syariah. Maknanya, mahkamah Syariah ini juga diiktiraf oleh SIS (sama ada mereka ikhlas atau tidak itu soal lainlah). Mungkin di situ Dato' Ismail Yahya nampak peranan mereka.

16. Adapun fahaman mereka yang mengarut tu, mengarutlah. Tapi mengarut ni pun lebih kepada individu bukan kepada organisasi. Organisasi ni tiada akidah. Cuma manusia yang memimpin itu ada akidah dan pemimpin pula bersilih-ganti. SIS juga dah bawa kes mereka ke mahkamah untuk cabar fatwa Selangor tu. Kalau ikut cerita versi SIS, seolah-olah fatwa tu dikeluarkan selepas mereka dipanggil sembang-sembang tak tahu apa latar belakang tahu-tahu saja keluar fatwa sesat. Versi Jabatan Mufti mungkin lain pula. Kes semakan kehakiman mereka akan didengar di Mahkamah Tinggi pada 13 Mac ini.

17. Walaupun aku berpotensi untuk dikecam, tapi kalau namanya sumbangan RM30,000 untuk menampung kos operasi Telenisa tu, bagi aku itu tidaklah keterlaluan. Sebab kalau tengok statistik terkini mereka, tahun lepas mereka kendalikan 576 kes. 1/3 daripadanya ialah kes suami tak bagi nafkah kat isteri dan anak. Dengan Telenisa yang beroperasi 3 hari seminggu (3 x 52 minggu = 156), ini bermakna setiap hari purata 3 ke 4 wanita datang meminta bantuan dari SIS. Operasi mereka bermula sejak 2003 lagi, maka jumlah wanita (malah lelaki juga ada) yang telah dibantu sudah melebihi 8,400 orang.

18. 8,400 orang yang sah sah kita sendiri memang tak tolong tapi kalau orang lain tolong, kita janganlah nak marah. Ini sama macam kes gereja bagi makan kat orang juga. Kalau orang lain yang "sesat" tu tolong orang, kita yang "tak sesat" ni buat apa?

19. Apa yang lebih penting dari me'neraka'kan SIS itu ialah meneliti statistik yang mereka kemukakan berdasarkan kes-kes yang datang kepada mereka. Suami atau bekas suami yang culas bayar nafkah, bila dapat perintah mahkamah, susah pula nak kuatkuasakan sebab si lelaki tak nak bayar. Bila tak nak bayar, inilah timbul desakan hidup dan membawa kepada masalah sosial yang lain.

20. "Malang sekali" yang konsisten memperjuangkan perkara-perkara maslahah wanita begini ialah golongan yang sesat kerana golongan yang tak sesat sibuk menerakakan orang. Namun di sebalik kesesatan mereka itu cuba-cubalah kita perhalusi isu-isu "real" yang mereka bawa (yang sesat tu tak payah ikutlah). Bak kata Ghasidah, dalam setandan pisang, takkanlah kesemuanya busuk. Atau kalau nak fatwa juga nak bagi puas hati mungkin boleh minta Mufti Wilayah Persekutuan tentukan sama ada aktiviti Telenisa ini merosakkan akidah umat Islam atau tidak (serius aku cakap ni).

21. Tapi kalau antum orang masih nak menerakakan orang sambil menggaru telur, 'ala kulli hal silakanlah. I rest my case.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/03/berlakulah-adil-terhadap-ngo-sister-in.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Serangan Berdarah Nz Bukti Permusuhan Terhadap Islam Semakin Meningkat Erdogan

Serangan Berdarah Nz Bukti Permusuhan Terhadap Islam Semakin Meningkat Erdogan

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 234 hits
Berikutan dengan serangan berdarah yang berlaku di Christchurch kebanyakan pemimpin pemimpin dari seluruh dunia telah mengeluarkan kenyataan dan mengutuk sekeras kerasnya kejadian hitam itu Menurut Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan serang...
Informasi Sebar Kebencian Terhadap Islam Konservatif Gantung 10 Ahli

Informasi Sebar Kebencian Terhadap Islam Konservatif Gantung 10 Ahli

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 310 hits
Konservatif gantung keahlian anggota parti ekoran IslamofobiaLONDON 6 Mac Parti pemerintah Britain Konservatif telah menggantung keahlian lebih 10 anggotanya selepas mereka didakwa menyiarkan komen komen berbentuk Islamofobia atau perkauman...
4832 Hina Nabi Ngo Buat Laporan Polis Terhadap Dua Pemilik Facebook Utusan Malaysia 5 3 19

4832 Hina Nabi Ngo Buat Laporan Polis Terhadap Dua Pemilik Facebook Utusan Malaysia 5 3 19

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 418 hits
KUALA LUMPUR 4 Mac Beberapa pertubuhan bukan kerajaan hari ini membuat lima laporan polis terhadap dua pengguna Facebook yang mengeluarkan kenyataan menghina Nabi Muhammad SAW baru baru ini Presiden Pertubuhan Kebajikan Darul Islah Malaysia...
Padah Terlajak Kata Wakil Rakyat Dap Tidak Sensitif Berprasangka Buruk Terhadap Islam

Padah Terlajak Kata Wakil Rakyat Dap Tidak Sensitif Berprasangka Buruk Terhadap Islam

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 332 hits
Perumpamaan terlajak perahu boleh diundur terlajak kata buruk padahnya amat sesuai dengan YB Chew Chong Sin ADUN Mengkibol yang telah mengeluarkan kenyataan sensitif dan ekstremis apabila mengaitkan peristiwa pembunuhan umat Islam di dua bu...
4844 Persepsi Negatif Terhadap Islam Punca Tragedi Hitam Di Christchurch Malaysia Gazette 16 3 19

4844 Persepsi Negatif Terhadap Islam Punca Tragedi Hitam Di Christchurch Malaysia Gazette 16 3 19

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 333 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia beranggapan kejadian tembakan rambang di dua buah masjid di Christchurch adalah daripada persepsi negatif dunia terhadap Islam dan penganutnya Demikian menurut Ketua Aktivitisnya Datuk Nadzim J...
4838 Ngo Islam Desak Polis Segera Ambil Tindakan Sinar Harian 11 3 19

4838 Ngo Islam Desak Polis Segera Ambil Tindakan Sinar Harian 11 3 19

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 529 hits
KUALA LUMPUR Badan Bukan Kerajaan Islam mendesak polis agar segera bertindak dan bertegas ke atas penganjur himpunan Lesbian Gay Bisexual dan Transgender yang berlangsung semalam Presiden Pertubuhan Kebajikan Darul Islah Malaysia Malaysia M...
Bukan Baru Dap Prejudis Terhadap Islam Ismail Sabri

Bukan Baru Dap Prejudis Terhadap Islam Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 289 hits
KUALA LUMPUR 19 Mac Pelbagai kenyataan oleh pemimpin pemimpin Dap berkenaan hubungan kerjasama UMNO PAS yang kemudiannya dikaitkan pula dengan insiden pembunuhan beramai ramai di Christchurch menunjukkan bahawa persepsi terhadap Islam tidak...
Sultan Abdullah Melawat Majlis Ugama Islam Sabah

Sultan Abdullah Melawat Majlis Ugama Islam Sabah

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 262 hits
KOTA KINABALU Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah berkenan berangkat melawat Majlis Ugama Islam Sabah di sini hari ini Al Sultan Abdullah tiba di MUIS pada pukul 9 55 pagi dan turut mengiringi kebera...
Menagih Hutang Bisa Menyelamatkan Orang Lain Ini Penjelasannya Dalam Islam

Menagih Hutang Bisa Menyelamatkan Orang Lain Ini Penjelasannya Dalam Islam

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 237 hits
Apa pandangan agama tentang menagih hutang Hutang piutang merupakan sebuah transaksi yang disyariatkan oleh Islam Hukumnya adalah mubah atau boleh Al Qur an banyak memuat petunjuk dan pedoman tentang pelaksanaan hutang piutang ini salah sat...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan