Berkat Zikir Nabi Yunus Dalam Perut Ikan Yu


Berkat zikir Nabi Yunus Dalam Perut Ikan Yu. Terdapat satu doa yang Nabi SAW pesan kepada Saidina Muaz bin Jabal supaya tidak sesekali ia ditinggalkan selepas melaksanakan solat iaitu Allahumma a’inna ‘alaa zikrika wa shukrika wa husni ‘ibadatika bermaksud: “Ya Allah, bantulah aku untuk sentiasa mengingatiMu.”
Semua nabi dan rasul sentiasa mengingati Allah SWT pada setiap masa. Amalan berzikir adalah antara jalan paling luas untuk mengenal Allah SWT serta ingin berada hampir dengan-Nya.
Malah, kelebihan berzikir juga ada diceritakan di dalam al-Quran iaitu sewaktu Nabi Yunus ditelan ikan Nun. Selepas ikan yang besar itu menelan Nabi Yunus ia berenang ke dasar laut.
Mengikut logik, tiada manusia yang boleh hidup dalam keadaan begitu. Bagaimanapun, satu ibadat yang tidak pernah ditinggalkan Nabi Yunus ketika menghadapi saat-saat sukar serta berada dalam suasana gelap gelita di dalam perut ikan Nun itu adalah zikir.
Nabi Yunus berdoa kepada Allah SWT, La ilaha illa anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zhalimin yang bermaksud: “Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang menganiaya diri sendiri.”
Setiap zikir yang diamalkan, bahkan ibadat lain termasuk membaca al-Quran, solat dan doa kita akan diangkat ke langit.
Ada zikir yang naik sehingga langit pertama saja kemudian ia akan hilang. Bagaimanapun, zikir para nabi akan naik dari langit pertama hingga ketujuh, malah dikenali oleh seluruh penduduk di langit.
Sebab itu, ada orang jasadnya berjalan di atas muka bumi tetapi namanya sentiasa disebut dan dikenali seluruh penduduk langit.
Nabi Yunus adalah seorang yang cukup terkenal di langit. Ketika Nabi Yunus berterusan berzikir, ia naik ke langit dan suaranya itu sangat dikenali semua malaikat.
Bagaimanapun, zikir yang diungkapkan itu datangnya dari tempat yang pelik iaitu Nabi Yunus berzikir dari dalam perut ikan Nun yang terletak di dasar laut.
Memanjat doa
Sebab itulah penting sekali memanjatkan doa serta merayu kepada Allah SWT supaya menerima segala amal ibadat yang kita lakukan.
Allah SWT turut merakamkan keadaan zikir Nabi Yunus itu. Allah SWT menyatakan di dalam al-Quran, sekiranya Nabi Yunus tidak memperbanyakkan zikirnya, maka baginda tidak akan diselamatkan oleh-Nya.
Seperkara lagi hakikat yang manusia perlu ingat dan dijadikan panduan untuk selalu melazimi amalan berzikir. Tidak kira apa saja makhluk yang berada di atas muka bumi ini turut berzikir kepada Allah SWT dengan cara mereka sendiri yang tidak difahami manusia.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucapkan tasbih bagi Allah dan tiada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Surah al-Israa’, ayat 44)
Sumber: Harian Metro
The post Berkat zikir Nabi Yunus Dalam Perut Ikan Yu appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/berkat-zikir-nabi-yunus-dalam-perut-ikan-yu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berkat Ternak Ikan Nila Kampung Ini Raup Rp 17 Miliar

Berkat Ternak Ikan Nila Kampung Ini Raup Rp 17 Miliar

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 221 hits
Kampung budi daya ikan nila atau Kampung Nila yang dikelola Kelompok Petani Ikan Mina Ngremboko Dusun Bokesan Desa Sindumartani Kecamatan Ngemplak Kabupaten Sleman mampu menghasilkan omzet hingga Rp 17 miliar dalam satu tahun Pendapatan ini...
Cek Bagan Ikan Di Laut Nelayan Di Bontang Hilang

Cek Bagan Ikan Di Laut Nelayan Di Bontang Hilang

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 194 hits
Arman nelayan warga Bontang Kalimantan Timur dilaporkan hilang di tengah laut saat memeriksa bagan ikan hasil tangkapannya Pencarian tim SAR gabungan sampai hari ini terkendala angin kencang dan gelombang tinggi
Beg Tangan Ada Aquarium Ikan

Beg Tangan Ada Aquarium Ikan

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 592 hits
Pereka fesyen Cassandra Verity Green telah mencipta Beg Sandang dan Beg tangan wanita yang membolehkan orang untuk membawa ikan kesayangan mereka kemanapun mereka pergi Sebahagian koleksinya disebut Neptune s Daughter beg yang dilengkapi de...
Harga Ikan Tertentu Naik 10 Peratus Telur Kekal

Harga Ikan Tertentu Naik 10 Peratus Telur Kekal

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 302 hits
Pengunjung membeli ikan ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasar Chow Kit Kuala Lumpur foto FAREEZ FADZIL KUALA LUMPUR Harga ikan tertentu seperti ikan tongkol ikan bawal dan lain lain didapati naik antara 5 hingga 10 peratus hari in...
Nelayan Hilang Di Laut Bontang Saat Cek Bagang Ikan Ditemukan Tewas

Nelayan Hilang Di Laut Bontang Saat Cek Bagang Ikan Ditemukan Tewas

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 313 hits
Jasad nelayan Bontang itu ditemukan tidak jauh dari bagang ikan dan posisi terakhir korban terlihat yang memang masuk dalam area penyisiran tim SAR gabungan
Ikan Daun Baru Di Pantai Remis

Ikan Daun Baru Di Pantai Remis

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 915 hits
Jangan paksa orang beli tapi suruh orang beli Teringat ingat kata penjual ikan di pasar tepi laut di Pantai Remis minggu lepas Sengaja ke Pantai Remis sebab teringin nak makan kerang Lagipun alasan nak berjalan cuci mata sebenarnya Alhamdul...
Ikan Buntal Sungai Pahang

Ikan Buntal Sungai Pahang

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 2356 hits
Ikan buntal secara umum dipercayai sebagai vertebrata paling beracun Ikan buntal ialah ikan dalam keluarga Diodontidae dan Ikan buntal atau pufferfish juga sinonim sebagai ikan pembunuh kerana ikan itu mengandungi racun neurotoxin yang meny...
Kkp Bangun Balai Induk Ikan Air Tawar Di Sumsel

Kkp Bangun Balai Induk Ikan Air Tawar Di Sumsel

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 150 hits
Kementerian Kelautan dan Perikanan mulai membangun broodstock center atau balai induk untuk jenis ikan air tawar di Kabupaten Musi Rawas Sumatera Selatan Pembangunan ini bertujuan untuk memenuhi kebutuhan induk dan benih ikan air tawar berk...
Tak Perlu Panik Lakukan Ini Jika Tersedak Jarum Pentul Atau Tulang Ikan

Tak Perlu Panik Lakukan Ini Jika Tersedak Jarum Pentul Atau Tulang Ikan

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 199 hits
Kita semua mungkin pernah tersedak duri ikan ketika makan Tak hanya duri ikan dalam beberapa kasus ada yang tersedak gigi palsu tutup polpen staples bahkan jarum pentul Lalu bagaimana cara menanggulangi tersedak jarum pentul atau duri ikan ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024