Berilah Peluang Kepada Eira Untuk Cuba Perbaiki Diri Damage Has Been Done Tuntutan Sivil Tetap Diteruskan


The Reporter



Selasa, 15 September 2020, influencer kontroversi, Eira Aziera, tampil membuat permohonan maaf di atas dua isu yang ditimbulkannya sebelum ini sehingga perkara itu viral di media sosial dan mendapat kecaman banyak pihak.  Pemohonan maaf yang dibuat secara 'live' itu ditujukan kepada pemilik Restoran 35 dan juga seorang lagi mangsanya, Suharnizan Md Sidek yang sebelum ini. 
"Permohonan maaf secara terbuka dari Eira ini dibuat berikutan terdapat dua insiden yang tular ketika Eira membuat 'live' di Facebook di mana insiden pertama adalah berkenaan Restoran 35 di Melaka. 
"Insiden yang kedua melibatkan kata-kata kesat (body shaming) terhadap individu bernama Suharnizan Md Sidek. 
"Jujur Eira katakan, salah tetap salah. Sebagai individu yang jauh lebih muda, Eira seikhlas hati memohon maaf," katanya. 
Jelas Eira, pada ketika insiden itu berlaku, dia terlalu emosi sehingga hilang pertimbangan lalu mengeluarkan kata-kata yang tidak sepatutnya sehingga menyinggung hati banyak pihak. 
Isu viral itu juga memberi kesan kepada keluarga dan perniagaannya. 
"Eira secara peribadi sangat kesal dan berilah peluang kepada Eira untuk cuba memperbaiki diri, tutur dan kata saya pada hari-hari mendatang. 
"Eira berharap agar pemilik Restoran 35 dan Suharnizan serta mereka yang terkesan dengan perbuatan Eira dapat memaafkan kesalahan Eira," katanya. 
Bagaimanapun, Suharnizan, 37, yang bekerja sebagai Pesuruhjaya Sumpah, membuat laporan polis terhadap Eira atas dakwaan menghina (body shaming) secara 'live' di Facebook. 
Difahamkan, insiden itu berlaku pada jam 10 pagi, 18 Ogos lalu di mana Suharnizan memuat naik komen berikut:
"Live masak, live makan-makan, letak produk kurus, boleh kurus ke?" 
Suharnizan kemudian meneruskan kerjanya di pejabat dan tidak mengikuti video live itu sebelum dimaklumkan oleh rakannya yang dia telah diviralkan oleh Eira. 
"Apabila saya menyemak dan meneliti, saya mendapati dia dengan sengaja melakukan perkara itu tanpa kebenaran mahupun pengetahuan saya. Saya tidak mengambil apa-apa tindakan ketika itu dan berharap perkara ini mati dengan sendirinya. 
"Namun pada 14 September, saya dimaklumkan terdapat satu paparan video yang dimuat naik dan dikongsikan di media sosial, dengan kandungan video berdurasi 8 minit itu memaparkan dan menghina fizikal saya sehingga viral. 
"Saya mengalami tekanan, trauma, menerima mesej peribadi tanpa henti, selain kemurungan dan gangguan emosi termasuk di tempat kerja," katanya. 
Suharnizan kemudian mendapatkan nasihat peguam, Mohd Rasheed Hassan, yang menyarankan dia membuat tuntutan sivil terhadap Eira dan notis tuntutan telahpun dihantar yang mana merangkumi permohonan maaf secara terbuka dan membayar kos pampasan serta ganti rugi dalam tempoh 14 hari. 
Pihaknya juga meminta PDRM dan SKMM menyiasat kes itu atas dakwaan body shaming di mana kesalahan itu boleh didakwa mengikut Seksyen 233(1)(b) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Pesalah boleh dipenjara tidak melebihi satu tahun, denda tidak lebih RM50,000 atau kedua-duanya sekali. 
Meskipun permohonan maaf telah dibuat, tetapi isu body shaming boleh didakwa mengikut Seksyen 233(1)(b) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 sebagai pengajaran kepada semua agar tidak mudah melakukan kesalahan itu yang boleh memberi kesan trauma kepada mangsa. 
"Memang nampak dia ada buat permohonan maaf melalui Facebook, tetapi saya rasa makian yang dibuat pada klien saya adalah lebih lapan minit. 
"Kalau dia nak minta maaf, kita akan sediakan skripnya termasuk pengakuan tidak akan buat lagi, tidak akan mengatakan benda negatif terhadap klien kami, tuntutan ganti rugi dan sebagainya. 
"Kalau perkara itu boleh dipersetujui atau 'make an offer' untuk kita selesaikan luar mahkamah. Tapi kalau dia senyap, kita boleh cari dia atau kalau tidak, kita terpaksa berjumpa di mahkamah," katanya. 
Sumber: Eira Aziera, Harian Metro
LAPORAN BERKAITAN

(Video) 'Wey first time aku kena maki buat live makan' - Influencer dakwa dihalau owner kedai & dimalukan dalam live yang ditonton 10,000 followersnya

September 17, 2020 at 01:29AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2020/09/video-berilah-peluang-kepada-eira-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pbb Rep Dares Dap To Show What Pakatan Has Done To Reclaim Sarawak Rights

Pbb Rep Dares Dap To Show What Pakatan Has Done To Reclaim Sarawak Rights

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 249 hits
PBB information chief Datuk Idris Buang said to him PH had failed miserably to deliver anything Parti Pesaka Bumiputra Bersatu information chief Datuk Idris Buang today challenged Bandar Kuching MP Dr Kelvin Yii to show proof that Pakatan H...
Harusnya Ahok Perbaiki Internal Pertamina Bukan Malah Menelanjangi Diri Sendiri

Harusnya Ahok Perbaiki Internal Pertamina Bukan Malah Menelanjangi Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 233 hits
Persoalan yang ada dalam tubuh perusahaan Badan Usaha Milik Negara sekelas Pertamina seharusnya cukup menjadi konsumsi internal untuk kemudian dibenahi Kalau ada borok di Pertamina tidak usah diumbar ke publik Itu sama saja dengan menelanja...
Ditebak Cuba Ambil Nyawa Sendiri Pelakon Oh Inhye Diselamatkan Selepas Ditemui Tak Sedarkan Diri

Ditebak Cuba Ambil Nyawa Sendiri Pelakon Oh Inhye Diselamatkan Selepas Ditemui Tak Sedarkan Diri

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 524 hits
Amaran Perbincangan mengenai cubaan bunuh diri Mengejutkan apabila dikhabarkan bahawa pelakon Oh In hye telah ditemui tidak sedarkan diri di rumahnya awal pagi tadi Menurut laporan Balai Polis Yeonsu Incheon dan Balai Bomba Songdo wanita it...
Hasni Seru Golongan Muda Asah Bakat Potensi Diri

Hasni Seru Golongan Muda Asah Bakat Potensi Diri

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 278 hits
JOHOR BAHRU 8 September Golongan muda khususnya mahasiswa perlu mengasah kebolehan bakat dan potensi diri bagi turut serta dalam memacu pembangunan negeri ini setanding dengan negara jiran Singapura Menteri Besar Datuk Ir Hasni Mohammad ber...
Flower Of Evil Catat Rating Terbaik Penonton Gigit Jari Lihat Diri Baek Heesung Sebenar Nasib Do Hyunsoo

Flower Of Evil Catat Rating Terbaik Penonton Gigit Jari Lihat Diri Baek Heesung Sebenar Nasib Do Hyunsoo

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 416 hits
Makin dah nak sampai penamat makin berdebar nak saksikan kesudahan di antara nasib Do Hyun soo dan nasibnya yang berbelit belit Flower Of Evil ialah sebuah thriller penuh saspens mengenai Do Hyun soo yang menyembunyikan kisah lampaunya dan ...
Bantuan Sara Diri Yayasan Perak 2020 Semakan Permohonan Bantuan Mahasiswa Rm700 Setahun

Bantuan Sara Diri Yayasan Perak 2020 Semakan Permohonan Bantuan Mahasiswa Rm700 Setahun

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 670 hits
BANTUAN SARA DIRI YAYASAN PERAK 2020 SEMAKAN PERMOHONAN BANTUAN MAHASISWA RM700 SETAHUN Jika anda telah buat permohonan sebelum ini kini anda boleh buat semakan Bantuan Sara Diri Yayasan Perak 2020 secara online Bagi yang tidak mempunyai ma...
Pimpinan Pas Lemah Dan Pentingkan Diri

Pimpinan Pas Lemah Dan Pentingkan Diri

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 311 hits
Ketua Penyelidik Ilham Centre Mohd Yusri Ibrahim berkata pasukan perunding agihan kerusi daripada PAS tidak kompeten seperti ditunjukkan dalam PRN Sabah Yusri berkata sekali lagi mereka akan jadi mangsa dalam agihan kerusi PRU15 nanti Menur...
Ada Yang Pertikai Soal Rezeki Neelofa Tampil Beri Nasihat Untuk Masyarakat Umum Untuk Ubah Mentaliti Diri Masing Masing

Ada Yang Pertikai Soal Rezeki Neelofa Tampil Beri Nasihat Untuk Masyarakat Umum Untuk Ubah Mentaliti Diri Masing Masing

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 357 hits
Pelakon dan pengacara Neelofa menyifatkan setiap individu di muka bumi ini mempunyai perjalanan hidupnya yang tersendiri Menurut Neelofa Allah telah mengurniakan rezeki buat seseorang itu dalam pelbagai cara dan sebagai manusia kita tidak p...
Perjalanan Panjangku Jadi Dokter Kulit Estetik Bahagianya Bikin Orang Makin Merasa Percaya Diri

Perjalanan Panjangku Jadi Dokter Kulit Estetik Bahagianya Bikin Orang Makin Merasa Percaya Diri

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 458 hits
Yang bertanya tanya apakah seorang dokter kulit wajib terlihat glowing semoga di artikel ini rasa penasaranmu bisa terjawab
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live