Berhentilah Dari Menjadi Isteri Dan Ibu Sempurna



Puan Najibah Mustaffa, isteri dan juga ibu kepada empat orang cahayamata dan usahawan De’Xandra berkata;
“Perempuan apabila tenang dan gembira, dia sangat comel macam teddy bear atau Hello Kitty. Tetapi apabila penat dia akan jadi orang lain. Kadang tu boleh jadi seperti singa mahupun hantu Kak Limah.”
Terhibur saya membaca perkongsian Puan Najibah Mustaffa di dalam facebook beliau. Semasa artikel ini ditulis, yang bertajuk Berhentilah Jadi Isteri dan Ibu Sempurna, Jadilah Bahagia, mendapat 13 ribu likes dan hampir 13 ribu perkongsian.
Ini menunjukkan betapa dekatnya isu ini kepada para wanita di luar sana. Dalam menggalas tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu, para wanita sentiasa mahu berikan yang terbaik dan jika boleh, mahu mencapai tahap sempurna.
Ya, tidak salah untuk berniat begitu. Namun, dalam mendambakan kesempurnaan, adakalanya isteri dan ibu ini mengabaikan diri sendiri.
Adakalanya mereka keliru di antara hak, yang sepatutnya mereka terima dan tanggungjawab yang wajib mereka tunaikan.
Akibatnya, mereka ini berjuang sehabis-habisnya di dalam medan rumah tangga yang sepatutnya dikendali oleh para suami.
Maka lahirlah gelaran ‘superwoman’ dan ‘supermom’ iaitu isteri kuat yang mendominasi bahtera keluarga dalam semua perkara seperti nafkah, melayan anak-anak dan hal-hal urusan domestik (mencuci, mengemas, selenggaraan rumah). Lama kelamaan isteri kuat ini akan kepenatan dan tertekan.
Untuk mengelakkan isteri daripada berasa penat dan tertekan, Puan Anie-Alja dalam bukunya Filosofi Mak Singa mengesyorkan agar para wanita tidak semestinya kena kuat tetapi perlu bijak. Ada 5 tip untuk isteri menjadi bijak mengurus keluarga;
#1- Mengetahui Nafkah Letaknya Di Bahu Suami
Suami wajib memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak mengikut kemampuan masing-masing sekalipun isteri itu berkerjaya dan berpendapatan lebih tinggi daripada suami.
Hal ini telah dinyatakan di dalam hadis Nabi S.A.W. Daripada Hakim bin Muawiyah, daripada ayahnya Muawiyah bin Haidah, ia bertanya kepada Rasulullah S.A.W;
“Ya Rasulullah, apakah hak isteri ke atas kami? Sabda Rasulullah SAW: Hendaklah engkau memberi makan kepadanya apabila engkau makan dan hendaklah memberi pakaian kepadanya seperti mana engkau berpakaian.”
Hadis Riwayat Abu Daud dan al-Nasa’i
Seorang suami yang tidak melunaskan tanggungjawab ini adalah dianggap berdosa kerana tidak menunaikan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah sebagai ketua keluarga. Inilah kelebihan kaum lelaki yang diangkat oleh Allah S.W.T dalam;
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ
“Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita)”
Surah an-Nisa’:34
Kelebihan ini bukan sahaja menjadi simbol jati diri untuk seorang lelaki malah lelaki beroleh rasa hormat daripada isteri dan anak-anak sebagai pemberi nafkah.
Isteri kuat akan mengambil alih tugas suami. Beban ketua keluarga itu dipikul oleh isteri menyebabkan suami akan rasa tercabar atau suami seperti tiada fungsi. Isteri bijak sedar akan kemampuan suaminya.
Jika suami kurang mampu, si isteri akan sama-sama mengukuhkan ekonomi rumahtangga dengan bekerja. Isteri reda dengan sumbangannya dalam keperluan nafkah tersebut tanpa mengurangkan rasa hormat kepada suami.
#2- Urusan Kerja Rumah Ialah Tugas Ahli Keluarga
Delegate and empower. Isteri bijak akan mengagih tugas domestik kepada suami dan anak-anak mengikut keperluan dan keupayaan mereka.
Anak-anak remaja yang sudah boleh berdikari, disuruh mengurus pakaian dan mengemas bilik sendiri. Anak-anak yang masih kecil boleh dilatih untuk mengemas barang permainan setelah habis digunakan.
Begitu juga halnya di meja makan, didiklah anak-anak untuk meletakkan pinggan di dapur selepas makan, meja makan dikemas, kerusi dirapatkan dan pinggan dibasuh. Kesemua kemahiran kendiri ini dilatih supaya anak-anak ini boleh berdikari dan mampu meneruskan kehidupan tanpa menyusahkan orang lain.
Isteri kuat akan membuat segala kerja rumah seperti memasak, mencuci, mengemas, hatta lampu dan sinki tersumbat pun mahu dikuasai.
Fikir isteri, tanpa mereka, rumah tangga akan berhenti berfungsi. Akibatnya, suami menjadi pemalas, anak-anak pula cetek ilmu dalam hal-hal urusan kendiri.
#3- Jaga Maruah Suami
Seorang isteri yang kuat akan membuktikan dirinya ‘superior’. Rasa kuat itu perlu supaya dirinya dihargai oleh orang sekeliling. Penghargaan manusia menjadi tumpuan utama.
Suami dianggap sebagai pesaing. Lebih malang, peranan suami diperlekehkan. Berbeza dengan isteri yang bijak, maruah suami dijaga dengan baik.
Kelemahan suami tidak digembar-gemburkan malah isteri sentiasa berusaha untuk memperbaiki dirinya sendiri dan suami.
Jarang juga isteri ini memuji suaminya kerana faham akan ketidaksempurnaan suaminya. Yang terserlah ialah sikap saling bertolak ansur dan bekerjasama di antara pasangan suami isteri ini.
“A husband and wife must function like two wings on the same bird. They must work together or the marriage will never get off the ground.”
Dave Willis
#4- Elak Bersaing Dengan Mertua
Kata Puan Anie-Alja, dalam hal masakan, ramai isteri merajuk dan memendam rasa disebabkan suami sentiasa membandingkan masakan isteri dengan si ibu.
Isteri kuat, akan mengambil peluang ini untuk membuktikan dia boleh menyediakan hidangan sama seperti ibu mentua. Sikapnya yang superior memberinya akses untuk mengungguli cabaran ini.
Namun, satu hal yang seorang isteri itu perlu tahu, air tangan ibu tiada tandingannya. Maka berhentilah mencipta persaingan yang tidak berbaloi ini. Ini hanya akan memenatkan si isteri.
Lagipun, seorang suami yang rasional tidak akan pernah membandingkan masakan isteri dan ibu. Isteri yang bijak, akan mencipta rasa ‘air tangan’ sendiri.
Isteri yang bijak akan fokus kepada masakan yang ibu mertua tiada pengetahuan tentangnya. Jika suami teringin menikmati masakan ibunya, ajaklah suami balik ke rumah mentua.
#5- Hartamu Adalah Hartaku Jua
Dalam bab harta, isteri yang bijak akan bersama-sama dengan suami dalam merancang masa depan yang lebih terjamin.
Dalam urusan pembelian hartanah atau saham misalnya, nama suami dan isteri diletakkan bersama-sama. Dalam KWSP contohnya, nama isteri atau anak-anak diletakkan sebagai penama.
Isteri yang kuat akan mencari harta sendiri. Baginya, duit yang diperolehi adalah kekayaan mutlak untuk diri atau keluarga isteri sahaja. Ini amat membahayakan kerana suami akan mula berprasangka.
Isu ini amat dekat di hati saya kerana saya pernah melalui fasa penat yang serupa. Wanita ini diibaratkan seperti air. Air sifatnya tenang dan menyejukkan.
Namun, jika wujud gangguan atau berlaku ketidakseimbangan, air yang tenang itu tadi boleh bertukar menjadi deras dan ganas. Empang yang kukuh boleh pecah dan runtuh.
Pesanan saya kepada para isteri, tolong niat untuk jadi isteri dan ibu yang bijak. Bukan ‘superwoman’ yang mampu serba-serbi, sanggup menggalas tanggungjawab yang sepatutnya dipikul oleh suami.
Bukan juga ‘perfectionist’ yang menafikan hak suami dan anak-anak dalam urusan domestik, atas alasan tidak mengikut standard dan KPI. Delegate and empower.
Sebabnya, Kita dah penat untuk jadi penat. Dan para suami, Tolong peka dengan emosi isteri. Apabila isteri mengadu penat, she means it well. Jangan sampai air yang disangka tenang, mengganas menjadi tsunami. Berhati-hatilah.
 
Sumber: Tazkirah.net 
The post Berhentilah Dari Menjadi Isteri Dan Ibu Sempurna appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/berhentilah-dari-menjadi-isteri-dan-ibu-sempurna/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bagaimana Menjadi Ibu Bapa Yang Baik Ini Ilmu Parenting Yang Perlu Diketahui

Bagaimana Menjadi Ibu Bapa Yang Baik Ini Ilmu Parenting Yang Perlu Diketahui

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 370 hits
Bukan mudah menjadi ibu bapa Apatah lagi untuk menjadi ibu bapa yang baik dan cemerlang Ia bukan sesuatu yang boleh dicapai tanpa sebarang usaha Untuk menjadi ibu bapa hebat ia menuntut kita mencari ilmu dan melakukan banyak pengorbanan Ia ...
Setiap Isteri Ibu Perlukan Me Time Untuk Refresh Peringatan Untuk Para Suami

Setiap Isteri Ibu Perlukan Me Time Untuk Refresh Peringatan Untuk Para Suami

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 513 hits
Setiap isteri dan ibu perlukan masa untuk bersendirian atau me time untuk mengembalikan mood dan ketenangan Para suami nak tahu tahap stres isteri mudah sahaja Kalau tiba tiba perkara kecil menjadi besar isteri mudah naik angin dan mudah na...
Fenomena Supermoon Menjadi Fakta Hadits Rasulullah Saw Tentang Tanda Kiamat Telah Terjadi

Fenomena Supermoon Menjadi Fakta Hadits Rasulullah Saw Tentang Tanda Kiamat Telah Terjadi

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 652 hits
Fenomena Supermoon Menjadi Fakta Hadits Rasulullah SAW Tentang Tanda Kiamat Telah Terjadi Bukti bahwa hadith Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam yang telah disabdakannya 1400 tahun yang lalu telah terkuak Sebahagian bergembira terhadap fe...
Beri Susu Ibu Je Tak Cukup Tak Boleh Gantikan Vaksin Mama Pama Kena Faham

Beri Susu Ibu Je Tak Cukup Tak Boleh Gantikan Vaksin Mama Pama Kena Faham

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 309 hits
Penyusuan susu ibu sahaja sememangnya tidak mampu mengelakkan daripada terkena sebarang penyakit Memang susu ibu menguatkan antibodi tubuh badan anak tetapi ia tetap tak sama seperti pengambilan vaksin Dr menjelaskan hal ini Jangan ada ibu ...
Tangis Ibu Korban Lion Air Jt610 Pecah Saat Berbincang Depan Jokowi

Tangis Ibu Korban Lion Air Jt610 Pecah Saat Berbincang Depan Jokowi

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 219 hits
Tangis ibu korban Lion Air JT610 pecah saat berbincang depan Jokowi Dia mengatakan putranya bertolak ke Bangka Belitung untuk bekerja Sampai saat ini nasib sang buah hati belum diketahui Santi sudah bolak balik ke RS Polri Kramat Jati guna ...
Coklat Bagus Untuk Gigi Kanak Kanak Ibu Bapa Perlu Tahu Tentang Kebaikan Coklat

Coklat Bagus Untuk Gigi Kanak Kanak Ibu Bapa Perlu Tahu Tentang Kebaikan Coklat

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 622 hits
Coklat dan kanak kanak tidak dapat dipisahkan Boleh dikatakan hampir setiap kanak kanak menggemari coklat Namun pemberian coklat kepada kanak kanak sering disekat dan sesetengah ibu bapa memandang coklat sebagai suatu jenis makanan yang per...
4696 Ibu Angkat Sanggup Korban Apa Saja Asalkan Anak Sakit Jantung Terima Rawatan Terbaik Harian Metro 1 11 18

4696 Ibu Angkat Sanggup Korban Apa Saja Asalkan Anak Sakit Jantung Terima Rawatan Terbaik Harian Metro 1 11 18

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 514 hits
Pegawai Khas Ketua Aktivis PPIM Jan Fazal Ladi ketika melawat Muhammad Syafiq Khalish sambil diperhatikan Normarlina Kami ambil tanggungjawab untuk jaga anak sejak dia bayi lagi selepas dilahirkan ibunya Kami juga sudah rasa dia macam anak ...
Menyesal Nak Mati Bila Doktor Kata Susu Kultur Itu Penyebab Saluran Suara Anak Jadi Bengkak Ibu

Menyesal Nak Mati Bila Doktor Kata Susu Kultur Itu Penyebab Saluran Suara Anak Jadi Bengkak Ibu

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 458 hits
Menyesal nak mati bila doktor kata susu kultur itu penyebab saluran suara anak jadi bengkak IbuSemalam seorang ibu meluahkan rasa kebimbanganya mengenai kesihatan anak perempuan beliau yang lemah selepas disahkan tidak sihat kerana minuman ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Jkt48 Heavy Rotation Chord

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah

Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat