Berhenti Ungkit Kebaikan Yang Anda Buat Henti Marah Pasangan Depan Anak Orang Luar


Apakah erti kebahagiaan dalam perkahwinan? Setiap orang ada definisi kebahagiaan masing-masing. Ada yang merasa bahagia hanya dengan memiliki pasangan yang saling memahami, ada pula yang menginginkan pasangan yang boleh menjanjikan kemewahan hidup, dan ada juga yang bahagia dengan hanya hidup beserdahana tapi saling melengkapi.

Menurut perkongsian Puan Diyana Tahir, Pakar Perhubungan & Keintiman, Perkahwinan adalah penyatuan dua hati dalam melayari gerbang perkahwinan yang diselang seli dengan duka dan bahagia. Menerusi hubungan inilah pasangan mula belajar untuk berkongsi kasih sayang, minat, pandangan dan seluruh kehidupan mereka. Dalam proses mengenali akan wujudnya masalah, sebab itu pentingnya ilmu rumah tangga.
Sejujurnya,tiada kayu ukur untuk mengatakan sesebuah rumahtangga bahagia atau tidak. Hanya pasangan itu sendiri yang boleh merasakan kebahagiaan bersama. Jadi ini adalah kunci untuk menjamin kebahagiaan rumahtangga berterusan di samping dapat menjadi contoh untuk anak-anak kelak.
1.Hormati Pasangan
Hormati pasangan anda. Walau apapun dia tetap suami/isteri anda dan ibu/bapa kepada
anak-anak anda. Kawal kemarahan dan cari jalan untuk kawal emosi. Mungkin anda stress
dengan kerja, uruskan anak sehingga anda jadi rasa susah sangat nak mengawal emosi. Jadi penting sangat untuk anda menyalurkan kemarahan tu dengan betul apabila berhadapan dengan pasangan atau anak-anak.
Selain itu, elakkan juga mengungkit kebaikan dan pengorbanan yang telah anda buat selama dengan pasangan anda. Redha lah dengan apa yang telah anda berikan. Pasakkan niat dekat hati apa yang anda buat selama ni adalah kerana Allah semata-mata. Jadi, anda tidak mudah mengharapkan sesuatu jika pasangan tidak menghargai apa yang telah anda lakukan. Mula cari ilmu bagaimana untuk merawat hati, mengurus emosi, konflik dan berkomunikasi secara bijak sehingga dapat membawa kepada perdamaian. Cipta kebahagiaan itu dan bukan menjadi pengemis kebahagiaan.
2. Wujudkan Hubungan Hati Dengan Pasangan
Ramai orang tak tahu betapa pentingnya untuk ada deep connection dengan pasangan, ianya bukan sekadar hubungan fizikal sahaja yang nak kena jaga. Tapi hubungan hati antara pasangan pun sangat penting. Hubungan fizikal ini sekejap kesannya, tak kan ke mana-mana dan keseronokkannya sekejap sahaja. Tapi, bila kita ada hubungan hati yang sangat mendalam dengan pasangan, ia akan menjadi suatu kekuatan, malah akan membangkitkan dan mengintimkan lagi hubungan fizikal.
Jadi penting untuk anda buat suatu aktiviti atau ritual untuk membina dan menjalinkan
hubungan yang mendalam antara anda dan suami. Bukan sahaja sexual connection, tetapi
heart to heart connection pun amat penting.
3.Beri peluang dan penghargaan
Seterusnya, sentiasa berikan suami atau pasangan anda untuk berubah menjadi lebih baik.
Jangan fokus pada kelemahan dan kesalahan sahaja.Jadi, pada saya penting untuk anda ingat semula satu persatu kebaikan-kebaikan yang telah pasangan anda berikan dan hargainya walau dalam sekecil-kecil hal sekalipun.. Kerap ucapkan “Terima Kasih” dan “Minta Maaf”.
Ingatlah bahawa bukan anda sahaja yang sukakan pujian dan penghargaan, suami atau
pasangan juga perlukan itu. Pada saya, kebanyakkan isteri atau pasangan ni dia tak nampak pengorbanan suami pada dia, yang dia tahu asyik nak tengok kesalahan suami je sampai lupa nak menghargai suami sendiri. Hentikan drama itu.
Jadi saat ini mulakan dengan pujian ikhlas bila suami menolong anda sekecil-kecil hal
sekalipun. Ucapkan terima dan selalu ingatkan bahawa anda sangat beruntung dapat suami
yang membantu anda. Semakin kerap anda ucapkan terima kasih akan buat suami anda rasa dihargai. Ramai terlepas pandang dengan hal ini. Walaupun ianya nampak kecil namun
percayalah ianya membawa impak yang sangat besar.
4.Lihat musibah sebagai suatu peluang
Masalah atau musibah yang hadir dalam hidup anda tu dia bukan datang saja-saja.
Kehadirannya bersebab. Masalah itu sebenarnya adalah satu peluang untuk anda bertumbuh menjadi lebih baik.
Jadi, ini adalah peluang anda dan pasangan untuk go to the next level. Masalah dalam
rumahtangga kita bukanlah musibah tetapi ia adalah hadiah dan berkah dari Allah SWT untuk kita go to the next level supaya kita menjadi isteri yang bukan sekadar bercinta dengan suami saja tetapi menjadi pencinta sejati dan pencipta kebahagiaan. Iaitu menjadi pencinta tanpa syarat. Ingatlah bahawa anda bukanlah mangsa.
Anda adalah pejuang dalam hubungan anda. Bila ada masalah, ambil lah peluang itu untuk
menyelamatkan rumahtangga anda dan bina kembali perkahwinan anda.Katakan pada diri
anda, “kalau bukan aku yang akan menyelamatkan rumahtangga aku, siapa lagi?”
Sebagai contoh salah seorang peserta saya, dulunya dia seorang yang sangat pemarah dan
susah nak kawal emosi hanya kerana beliau tidak dapat menerima hakikat yang dia telah pun diduakan oleh suaminya. Hampir setiap hari dia memaki hamun suami dan anak-anaknya.
Semakin hari dia terseksa melihat suami semakin jauh malah anda-anaknya sendiri juga tidak rapat dengannya. Namun, selepas saya guide beliau dalam kelas online percuma saya iaitu Kembali Bercinta, alhamdulillah kini dia sedar bahawa penting untuk mengawal emosi dan salurkan rasa negatif dengan baik. Hubungan dengan suami dan anak-anak semakin rapat malah lebih bahagia. Sebenarnya, saya suka untuk berkongsi kisah peserta-peserta saya sebab saya yakin dengan perkongsian inilah mungkin dapat membuka mata anda bahawa masalah yang dihadapi ada penyelesaiannya dan bukan anda seorang sahaja yang menderita atau terseksa.
Sahabat, ada masanya kita perlu muhasabah diri untuk upgrade status hati kita. Keikhlasan kita dalam rumahtangga dan meredhai baik buruk masing-masing. Mungkin perkara yang berlaku bukanlah berpunca dari kita. Namun ingatlah, inilah satu ujian dalam alam rumahtangga. Yang penting, anda sentiasa upgrade diri dan ilmu untuk jadi lebih baik. Cuba untuk lakukan sebaik mungkin demi anak-anak anda.
Sumber: Puan Diyana Tahir, Pakar Perhubungan & Keintiman
The post Berhenti Ungkit Kebaikan Yang Anda Buat & Henti Marah Pasangan Depan Anak, Orang Luar appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/berhenti-ungkit-kebaikan-yang-anda-buat-henti-marah-pasangan-depan-anak-orang-luar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Sangka 6 Pasangan Ini Pernah Berg0iak Namun Akhirnya Kekal Berdamai Demi Anak Tapi Yg Ke 2 Tu Sungguh Ta Sangka

Tak Sangka 6 Pasangan Ini Pernah Berg0iak Namun Akhirnya Kekal Berdamai Demi Anak Tapi Yg Ke 2 Tu Sungguh Ta Sangka

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 278 hits
Memang sudah menjadi lumrah setiap pasangan berkahwin mahu kekal hingga akhir hayat Tak Sangka 6 Pasangan Ini Pernah Berg0Iak Namun Akhirnya Kekal Berdamai Demi Anak Tapi Yg Ke 2 Tu Sungguh Ta Sangka
Kalau Pasangan Anda Merokok Elak Kongsi Katil Dengan Bayi Boleh Membahayakan Kesihatan Anak

Kalau Pasangan Anda Merokok Elak Kongsi Katil Dengan Bayi Boleh Membahayakan Kesihatan Anak

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 289 hits
Pada keseluruhannya bayi akan lebih tidur pada waktu siang dan malam hari dia hanya akan terjaga apabila tiba waktu makan Bayi yang baru lahir tidak dapat membezakan siang atau malam dan boleh tidur dalam purata 16 jam sehari 2 hingga 4 jam...
Pakar Jelaskan Jika Isteri Saja Bangun Malam Jaga Anak Itu Puncanya Cepat Marah

Pakar Jelaskan Jika Isteri Saja Bangun Malam Jaga Anak Itu Puncanya Cepat Marah

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 284 hits
Setelah bergelar ibu bapa rutin harian suami isteri automatik berubah Jika sebelum ini kita tak kisah nak bangun pukul berapa nak tidur lambat atau cepat kerana tiada komitmen lain yang menganggu Bagaimanapun Pakar Otak menjelaskan jika ada...
Jangan Marah Anak Suka Main Sabun Syampu Ini Kelebihannya Mama Patut Tahu

Jangan Marah Anak Suka Main Sabun Syampu Ini Kelebihannya Mama Patut Tahu

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 512 hits
Ramai mak dan ayah selalu merungut sabun dalam bilik air cepat habis Baru je beli sabun mandi tengok tengok dah tinggal separuh botol je Ada juga anak anak yang suka main syampu atau ubat gigi selain daripada sabun mandi kan Nak tahu kenapa...
Kalau Orang Dukung I Depan Dia Pun Dia Nangis Anak Bersikap Clingy Kaka Azraf Mohon Pendapat Ramai

Kalau Orang Dukung I Depan Dia Pun Dia Nangis Anak Bersikap Clingy Kaka Azraf Mohon Pendapat Ramai

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 179 hits
Setelah hampir 9 bulan bergelar ibu penyanyi Kaka Azraff ada berkongsi cerita tentang perihal anaknya Aslan Adam menerusi akaun Instagram Penyanyi yang terkenal dengan lagu Sibuk itu mended hkan anaknya bersikap seperti seolah olah tidak bo...
Isteri Dah Mula Tinggi Suara Kat Anak Marah Melebih Lebih Suami Faham Fahamlah

Isteri Dah Mula Tinggi Suara Kat Anak Marah Melebih Lebih Suami Faham Fahamlah

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 286 hits
Isteri yang patuh sememangnya wanita yang cukup istimewa Sekalipun dia kepenatan kerana mengurus anak dan urusan keluarga saban hari isteri tidak pernah merungut apa lagi sewenang wenangnya meminta pertolongan suami Pun begitu emosinya seor...
Zip Mulut Ibu Ayah Jangan Keluar Kata Nakal Bila Marah Anak Semua Tu Doa

Zip Mulut Ibu Ayah Jangan Keluar Kata Nakal Bila Marah Anak Semua Tu Doa

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 389 hits
Mendidik dan membesarkan anak anak satu cabaran yang besar buat ibu bapa Tidak ada seorang ibu pun yang mahukan anak anak mereka membesar menjadi orang gagal dan bermasalah Sebagai ibu bapa kita perlu ingat anak anak adalah amanah Tuhan kep...
Anak Ada 4 Orang Semua Berjaya Kecuali Anak Ke 3 Selalu Ungkit Dia Sehingga Satu Hari

Anak Ada 4 Orang Semua Berjaya Kecuali Anak Ke 3 Selalu Ungkit Dia Sehingga Satu Hari

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 224 hits
Ayah yang tua ada 4 orang anak semua berjaya kecuali yang no 3 Kerja kilang je Selalu ungkit dia kata buat malu keluarga Sehinggalah satu hari Pandangan terhadap dia terus berubah Ya Allah Anak Ada 4 Orang Semua Berjaya Kecuali Anak Ke 3 Se...
Anak Mennggai Dnia Dibeiasah Tiga Leiaki Depan Rumah Ibu Cerita Kejadian Sebenar Berkaitan Hutang

Anak Mennggai Dnia Dibeiasah Tiga Leiaki Depan Rumah Ibu Cerita Kejadian Sebenar Berkaitan Hutang

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 510 hits
MARANG Seorang jurukimpal m4ut dipercayai akibat dibeIasah tiga lelaki termasuk dua yang dikenalinya di Kampung Bukit Gasing Marang hari ini Anak MennggaI Dnia DibeIasah Tiga LeIaki Depan Rumah Ibu Cerita Kejadian Sebenar Berkaitan Hutang
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa