Bercuti Ke Kuala Terengganu Menginap Di Alanizz Cozy Stay


Bercuti ke Kuala Terengganu ni dah lama pun kami plan. Cerita ni sebelum PKPB Oktober 2020.
Saya dan geng-geng opis ni memang dah banyak kali pun bercuti bersama. Itulah annual event kami yang wajib untuk sama-sama berjimba and ‘me time’ together.
Ingat dulu kami bercuti ke Melaka. Kemudian kami ke Pulau Langkawi. Lepas tu ke Pulau Perhentian Kecil. Memang best lah!! Kawan satu kepala, no heart feeling gituuu!!!
Plan bercuti ke Kuala Terengganu Wajib ada gambar kat signboard ya, walau kene hon tapi gambar tetap maintain hahaha Bukan senang nak plan percutian ni. Tarikh tu kami pilih beberapa bulan awal untuk pastikan semua available waktu tu. Tengok jadual exam anak-anak dan jadual suami supaya masing-masing supaya dapat bercuti dengan tenang.
Suami tu yang paling penting sebab dialah yang akan jaga anak-anak kalau para isteri-isteri ni pergi berjimba. Hahaha. Bagilah chance kan, bukan selalu.
Setahun sekali je. Macam raya yang dinanti setiap tahun gittew!!
Macamana kami plan percutian ni Ok, mula-mula kami pilih lokasi percutian. Tahun ni kami lebih kepada tema Jalan-jalan Cari Makan. Bukan percutian ke pulau macam sebelum ni. Jadi kami decide nak ke Pulau Pinang, pekena kari kapla.
Tapi dengan kes jangkitan Covid 19 Sivagangga tu, kami tak jadi ke sana. Kami pilih lokasi yang jauh dari kebarangkalian Covid19 tu. Jadi kami pilih ke Kuala Terengganu.
Memang best pun kat KT ni sebab kedai makan banyak, menu makan best-best tu usah katalah. Memang berlambakan sana sini. Nak shopping pun no hal sebab Pasar Payang tu kira one stop centre. Semua pun hado!!
Bila kita dah decide tempat. Kami pilih pulak tarikh. Sebelum ni anak-anak kami terikat dengan exam PT3, ada yang exam PSRA. Tapi selepas PM buat pengumuman kata semua exam tu dibatalkan. Jadi mudahlah kami nak pilih tarikh yang baru.
Menginap di Alanizz Cozy Stay Homestay Itulah hasil shopping hari pertama sampai Ke Kuala Terengganu. Dapat bayangkan sampai hari ketiga macamana tak? Master bedroom, memang cantik bilik ni. Serius selesa. Ada toilet attached dengan bilik ni Bilik kedua pun selesa Kos pengangkutan dan penginapan Dengan duit collection yang kami kutip beberapa bulan, kami bajet duit penginapan, makan, transport dan duit belanja lain.
Collect la RM50 seorang dan bayar sebulan sekali. Barulah tak terasa banyak nak kena kumpul kan.
Untuk percutian macam ni, komitmen tu kena ada. Komitmen untuk menabung dan mengikuti semua aktiviti yang ada. Bercuti setahun sekali memang banyak plan nak buat. Tapi kita ambil yang mudah dan senang untuk 3 hari tu.
Kami sewa kereta Innova dengan rate RM690 untuk 3 hari.
Untuk penginapan, kami menyewa di Alanizz Cozy Stay, Kuala Terengganu untuk RM461 untuk 5 orang selama 3 hari 2 malam.
Minyak petrol RM240, TnG RM100
Penting ada duit collection ni, barulah smooth percutian korang. Tu yang penting kengkawan satu kepala ni. Masing-masing faham dah perjalanan itinerary.
Apa yang best Alanizz Cozy Stay? Rumah ni jenis teres Semi-D. Parking luas dan ada tempat untuk sidai kain. Memang cantik dan bersih rumah ni, terasa berada di rumah sendiri je haha.

Kelengkapan yang ada 1) Bilik tidur 2. Katil Queen 1. Single bed ada 2 dan ada extra bed.
2) Toilet pun 2 jadi korang tak berebut.
3) Di dapur ada mesin basuh juga. Bolehla basuh baju sambil on kipas, dan besok tu dah kering pun baju ko.
4) Peralatan memasak memang lengkap incase korang ada plan nak buat breakfast, lunch or dinner. Kami masak?? Taklah citer dia hahaha. Ada meja makan juga.
5) Seterika dan board
6) Hair dyer
7) Sejadah
Destinasi terdekat. 1) Muzium Negeri – 2KM (7mins drive)
2)Taman Tamadun Islam – 3KM (8mins)
3) Keropok Lekor Losong – 4KM (9mins)
4) Nasi Dagang Atas Tol – 4.5KM (9mins)
5) KT City Centre – 5KM (10mins)
6) LPT2 KT Exit – 12KM (15mins)
Jalan-jalan cari makan bermula 1) Celup Tepung Warung Adik Beradik Disebabkan Kedai Pok Nong tu ramai sangat orang. Kami ke kedai celup tepung yang berdekatan je. Pun sedap juga. Seronok percutian ni. Tak payah nak fikir pasal diet. Asal naik kereta je terus google tempat makan best. Tak sempat pun nak rasa lapar. Sentiasa kenyang je perut memasing .
Kalau tempat makan yang viral kebanyakan memang ramai giler orang. So kita ada pilihan lain jadi pergi je yang mana rasa mudah untuk kita pergi. Pun makanannya not bad.
Harga RM97
2) Planet ICT Pata Tok Jembal Maggi kerabu, sedap Nasi air Repeat lagi celup tepung, tak jemu wehh Pada saya makan-makan ni semua makanan pun sedap-sedap. Takde isu tak sedap yang timbul hahaha. Semua pun macam jerung, asal makanan sampai semua pun licin.
Biarlah baru je makan kuih akok, lepas tu boleh lagi makan dan makan.
Seronok sambil makan sambil borak. Tu yang ok je.
Harga RM57
3) D’Tunggal Seafood Muka-muka happy dapat makan sedap hahha Amacam terliur tak? sedap wehhh tak tipuuu!! Makan kan D’Tunggal ni pun menarik uols. Masak 3 rasa dia lain sikit macam kat KL tapi sedap. Paling suka lala tu masak apa ntah tak ingat dah hahaha. Harga pun murah uols!!
Berbaloi makan untuk 5 orang dengan pelbagai menu. Ikan siakap 3 rasa, lala, tomyam, kangkung belacan.
Harga RM108
4) Nasi Dagang Kak Jah (Bukit Besar) Sedap kedai ni, ramai orang Wajiblah makan nasi dagang kalau ke Terengganu, sedap giler wehh Siap tapau bawak balik untuk keluarga. Saya tak tapau, terasa kekesalan di situ hahaha. Inilah sarapan kami sebelum balik ke KL. Banyak lagi tempat makan yang kami singgah. Tapi saya tak masuk kat sini.
Kalau korang google memang banyak tempat yang diorang recommend. Tapi tengoklah kedai tu buka ke tidak. Tapi yang pasti memang semua pun sedap.
Nasi dagang Kak Jah ni, ko nampak je simple. Tapi rasa dia perghh, nasi lembut dan kena dengan ikan tongkol tu!!
Memang terliur kesedapan. Murah giler wehh!!!
Harga RM25.80.
Innova memang selesa Kami sewa Innova ni Shah Alam. Deposit RM200 dan dokumen yang diorang perlukan adalah salinan IC, bil dan IC penjamin. Memang baguslah sewa Innova, sebab selesa dan boleh bawa hasil shopping kami 3 hari ni .
Sikit lagi nak penuh sampai ke bumbung kereta. Beli kain batik, kuali, buah anggur, keropok lekor, budu dan sos keropok.
Dan bercuti ke Kuala Terengganu ni memang best sangat-sangat. Walau bercuti dengan norma baharu. Tulis nama, check in apps, ambil suhu dan jaga penjarakan. Singgah Pantai Penarik, bergambar sakan.
Tapi takde yang mengeluh sakit kaki walau ada geng kami yang pregnant.
Terbaiklah korang. Salute!!
Seronok bercuti harap dapat bercuti lagi Cuma ada geng kami yang tak dapat join percutian ni atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan. Untuk Nurul, Kak Ana dan Intan, kami berdoa lepas ni kita semua dapat bercuti bersama-sama lagi ya.
Aaminn.
The post Bercuti ke Kuala Terengganu, menginap di Alanizz Cozy Stay appeared first on Ajumohit.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ajumohit.com/2020/11/bercuti-ke-kuala-terengganu-menginap-di-alanizz-cozy-stay.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mb Terengganu Mohon Pkpb Ditamatkan Lebih Awal

Mb Terengganu Mohon Pkpb Ditamatkan Lebih Awal

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 227 hits
Menteri Besar Terengganu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar mengemukakan permohonan kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin supaya kerajaan menamatkan lebih awal perintah kawalan pergerakan bersyarat di negeri itu Ahmad Samsuri berkata dia telah meng...
19yo Teenager Who Allegedly Killed Her Friend In Terengganu Charged With Murder

19yo Teenager Who Allegedly Killed Her Friend In Terengganu Charged With Murder

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 195 hits
19yo Teenager Who Allegedly Killed Her Friend in Terengganu Charged With Murder Source https worldofbuzz com 19yo teenager who allegedly killed her friend in terengganu charged with murder 19yoTeenagerWhoAllegedlyKilledHerFriend TerengganuC...
Pkpb Di Kedah Melaka Johor Terengganu Ditamatkan Kecuali Beberapa Daerah

Pkpb Di Kedah Melaka Johor Terengganu Ditamatkan Kecuali Beberapa Daerah

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 234 hits
Kerajaan hari ini bersetuju menamatkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat di negeri negeri Kedah Melaka Johor dan Terengganu mulai esok Bagaimanapun menurut Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob beberapa
Shabery Sindir Pemuda Pas Terengganu Tahniahlah

Shabery Sindir Pemuda Pas Terengganu Tahniahlah

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 242 hits
Ada yang kata i SINAR pengeluaran akaun 1 KWSP hasil perjuangan mereka Tahniah lah https www facebook com 372948932795326 posts 3493525760737612 sfnsn moSeorang veteran Umno menyindir Pemuda PAS dalam isu pengeluaran wang pencarum Kumpulan ...
Amaran Cuaca Bahaya Peringkat Merah Hujan Lebat Di Terengganu

Amaran Cuaca Bahaya Peringkat Merah Hujan Lebat Di Terengganu

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 318 hits
Jabatan Meteorologi Malaysia mengeluarkan amaran cuaca bahaya peringkat merah dengan hujan sangat lebat dijangka berterusan di beberapa kawasan di Terengganu berkuat kuasa mulai tengah malam semalam hingga hari ini Ketua Pengarah MetMalaysi...
Berbaloikah Terengganu Fc Rombak Import Sebagai Persediaan Piala Afc

Berbaloikah Terengganu Fc Rombak Import Sebagai Persediaan Piala Afc

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 220 hits
Difahamkan Terengganu FC ingin membuat rombakan pemain import sebagai persediaan ke Piala AFC 2021 Namun adakah ianya berbaloi untuk mereka Menurut wartawatan The Star T Avineshwaran semua pemain import Terengganu tidak akan dilanjutkan kon...
Nafuzi Zain Kekal Kendali Terengganu Fc Musim Depan

Nafuzi Zain Kekal Kendali Terengganu Fc Musim Depan

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 676 hits
Kuala Terengganu Penyokong pasukan Terengganu FC mendapat khabar gembira apabila ketua jurulatihnya Nafuzi Zain kekal menerajui skuad Penyu musim depan Perkembangan itu dimaklumkan Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu Hi...
Tumpuan Awani 7 45 Perkembangan Dun Batu Sapi Zon Merah Empat Kawasan Di Terengganu

Tumpuan Awani 7 45 Perkembangan Dun Batu Sapi Zon Merah Empat Kawasan Di Terengganu

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 232 hits
Apa perkembangan di Dewan Undang Negeri Batu Sapi yang ketika ini masih lagi dikategorikan sebagai zon merah Jabatan Meteorologi Malaysia menetapkan empat kawasan di Terengganu iaitu Besut Setiu Kuala Nerus dan Kuala Terengganu sebagai cuac...
Terengganu Umum Warga Emas Dapat Pencen Rm50 Sebulan

Terengganu Umum Warga Emas Dapat Pencen Rm50 Sebulan

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 197 hits
MALAYSIAKINIKerajaan Terengganu dilaporkan meluluskan pemberian wang pencen sebanyak RM50 sebulan kepada warga emas yang layak serta cukup syaratnya Menurut portal Harakah Online yang memetik Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan Pembangunan Wan...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris