Bercuti Di Pulau Lang Tengah Terengganu

Saya dan tiga teman bercuti di Pulau Lang Tengah ini dalam trip mengelilingi Semenanjung Malaysia di akhir bulan June 2022. Kami memilih tinggal di Sari Pacifica Resort & Spa selama 3 hari 2 malam. Kami menaiki boat sekitar 45 minit dari Jety Al-Amin di Merang menuju ke pulau indah ini.

Terdapat beberapa buah resort di pulau ini dan pulau ini tidak dihuni penduduk tempatan. Keadaan dan suasana Pulau Lang Tengah sungguh tenang. Ketibaan kami di jety Sari Pacifica Resort & Spa disambut dengan ribuan ikan kecil dan baby shark.

Petang itu kami hanya bersantai di pantai yang berpasir halus putih. Kami menjelajah batu-batu tepi pantai sambil menyaksikan matahari terbenam. Malamnya pula setelah makan malam kami berehat sepuasnya dengan cara masing-masing.

Hari kedua selepas sarapan kami bersantai dan berjalan di pantai. Menyaksikan baby shark yang jinak di jety. Melawat Summer Bay Resort di sebelah Resort Sari Pacifica & Spa dan menyusuri jety sambil merakam gambar.

Di sebelah petang, kami berjalan kaki sekitar lima minit ke belakang resort. Terdapat sebuah warong di sebelah resort yang telah ditinggalkan untuk minum petang. Di warong Dewati ini juga terdapat tapak perkhemahan untuk di sewa sekiranya anda ingin menjimatkan belanja semasa bercuti di Pulau Lang Tengah. Setelah itu kami pulang ke resort dan bermandi di laut dan kolam renang resort.

Di sebelah malam pula makan malam kami adalah bbq bakar sendiri. Setelah makan malam, kami berehat di jety sebelum pulang ke bilik untuk berehat.

Hari ketiga, saya dan dua orang teman ke Batu Kucing untuk melihat matahari terbit. Kami memulakan trekking agak lewat, sekitar jam 06:55 pagi. Kami bertiga berjalan ke warong Dewati dan menuju ke D'Coconut Resort seperti yang diterangkan oleh pelancong yang kami jumpa semalam. Setelah itu kami menyusuri jalur dan memasuki hutan. Jalur agak jelas dan kami menuju ke kawasan pantai peliharaan penyu.

Di sana kami berjumpa seorang gadis  sukarelawan yang terlibat dalam pemeliharaan penyu. Dia meminta kami memperlahankan suara kerana kebanyakan temannya baru tidur setelah bertugas di pantai malam tadi. Dia juga menunjukkan kepada kami lorong ke Batu Kucing. Kami kemudian memasuki jalur hutan, mendaki sedikit dan muncul di hujung jalur adalah kawasan Batu Kucing untuk menyaksikan matahari terbit. Kami sampai di Batu Kucing sekitar jam 07:15 pagi ketika matahari telah pun terbit menyimbahkan cahaya merah keemasannya.

Kami berehat di Batu Kucing ini agak lama. Menyaksikan panorama yang memukau mata sambil merakam gambar. Batu kucing juga merupakan spot snorkling. Setelah puas berehat kami bergerak pulang melalui jalur kami datang tadi.

Jika bercuti di Pulau Lang Tengah, jangan skip tempat cantik ini. Berjalan ke sini di awal pagi cuma sekitar 20 minit dari Sari Pacifica Resort & Spa
 Nota:1-Bot dari Merang sekitar 45 minit. 2-Bot Syarikat Al-Amin Rm120 dua hala pergi dan pulang. 3- Snorkling Rm80 sejam

Denyut Kehidupan Warga Pesisir Jakarta Di Tengah Hari Nelayan Internasional

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 152 hits
Denyut Kehidupan Warga Pesisir Jakarta di tengah Hari Nelayan Internasional Peringatan Hari Nelayan Internasional yang jatuh pada 29 Juni tersebut dibuat untuk menghargai dan mengintegrasikan upaya para nelayan dan ikan yang mereka tangkap ...
Macam Tengah Breakup Dengan Boyfriend Eina Azman Seb4k Pembantu Rumah Akhirnya Pulang Ke Indonesia

Sebelum ini pelakon Datin Paduka Eina Azman 27 mengakui berasa sedih apabila pembantu rumahnya Megawati bakal menamatkan perkhidmatannya dan pulang ke kampung halaman di Acheh Indonesia Menurut Eina Megawati merupakan pembantu rumah yang te...
Bisnes Tengah Rancak Kuah Tomyam Tiba Tiba Pahit Peniaga Yakin Bukan Salah Limau Mahu Pergi Berubat

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 105 hits
APA sebenarnya yang berlaku Persoalan itulah yang bermain di fikiran peniaga ini apabila tomyam yang dihasilkan tiba tiba berubah menjadi pahit Menurut Nor Suzana Asma Ismail 24 ia merupakan kejadian an3h yang pertama sejak mengusahakan ger...
Geliat Penjualan Hewan Kurban Di Tengah Wabah Virus Pmk

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 146 hits
Geliat Penjualan Hewan Kurban di Tengah Wabah Virus PMK Menjelang Hari Raya Iduladha 1443 H pada 9 Juli 2022 mendatang penjualan hewan kurban seperti sapi kerbau dan kambing kembali bergeliat meskipun sedang mewabah virus PMK atau penyakit ...
Video Ummi Tengah Kac4u Bilal Kita Yg Dengar Suara Dia Pun Ger4mmm Netizen

papar berkaitan - pada 25/6/2022 - jumlah : 116 hits
Bekas pengacara rancangan MeleTop iaitu Neelofa iaitu Neelofa memiliki seorang cahaya mata yang diberi nama Muhammad Bilal hasil perkahwinan beliau dengan pendakwah bebas Haris Ismail atau lebih dikenali sebagai PU Riz Sejak Muhammad Bilal ...
Anak Tengah Lasak Bersepah Tandanya Dia Sihat Tahu Cara Ni Mudah Urus

papar berkaitan - pada 23/6/2022 - jumlah : 120 hits
Fitrah kanak kanak semua perkara dia nak cuba Cuma dalam fasa ini penting untuk ibu bapa jelaskan dan didik supaya anak faham Kadang disebabkan perasaan mencuba itu ada ibu bapa yang hilang sabar Menerusi perkongsian Puan Wan Nur Syakira ya...
Iqbal Menangis Tengah Malam Fikir Pasal Jodoh Belum Jumpa Pengganti Vida

papar berkaitan - pada 25/6/2022 - jumlah : 130 hits
Tahun lalu kisah percintaan usahawan kosmetik Dato Seri Vida dan juga bekas pembantu peribadinya Ahmad Iqbal Zulkefli mendapat perhatian ramai Pun begitu hubungan cinta mereka kecundang di tengah jalan apabila dikatakan mendapat restu darip...
Hiburan Hilang Lah Sikit Nervous Tengah Ready Nak Akad Nikah Tiba Tiba Budak Perempuan Lompat Atas Bahu

papar berkaitan - pada 6/7/2022 - jumlah : 143 hits
Baru baru ini tular satu video TikTok menunjukkan satu kejadian yang terjadi semasa majlis akad nikah Dalam perkongsian video yang dimuat naik oleh pengguna yang dikenali sebagai menunjukkan kedua pasangan pengantin mengenakan pakaian berwa...
Hiburan Tengah Rewang Ke Tu Jiran Suka Hati Memasak Di Balkoni Rumah Lelaki Ini Luah Rasa Geram

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 143 hits
Seorang pengguna tampil meluahkan rasa berang apabila jiran bawah kediamannya telah mengganggu kehidupan peribadi dirinya dan keluarga Dalam video tersebut jiran apartment individu itu yang berada di blok bawah telah memasak di bahagian bal...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Mobil Brimob Untuk Jemput Satgas Damai Cartenz Di Bandara Sentani Dicuri Pelaku Roboh Ditembak Polisi

Erupsi Gunung Ibu Ciptakan Badai Petir Vulkanik

Ph Kena Alih Baju Pn Tak Perlu Masjid Pun Ada Kasta Gak

Internet Malaysia Masih Terkesan Dengan Kerosakan Kabel Dasar Laut Di Laut Merah

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia