Bercuti Di Farm In The City Petting Zoo Semasa Norma Baru Pkpp


Farm In The City adalah salah satu lokasi jalan-jalan makan angin kami hampir setiap tahun. Petting Zoo yang terbesar di Malaysia ini terletak di Seri Kembangan, Selangor. Lebih kurang 5-10 minit sahaja naik kereta dari rumah saya di Pinggiran Putra, Seri Kembangan. Biasanya orang kata, yang paling dekat itulah yang paling jarang pergi. Saya suka ke Petting Zoo Farm in The City kerana ia mengingatkan suasana kampung, boleh berinteraksi dengan haiwan (sangat berbeza dengan Zoo Negara), walaupun kawasannya luas tapi setiap kawasan boleh nampak haiwan-haiwan bebas (walaupun mereka masuk ke sarang selepas jam 6 petang).Source:  Here04 Julai 2020 - Sepatutnya hujung minggu Julai ni kami pilih satu lokasi jalan-jalan makan angin. Al-maklumlah sekarang sudah masuk Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) dan kami si suami isteri berserabut dengan kerja, maka pergi melihat haiwan-haiwan semulajadi ni salah satu terapi menghilangkan stress.

Dalam lama web Farm In The City telah mengumumkan pembukaan semula pada 19 Jun 2020, dan keluar satu pop-up promosi Harga tiket  masuk ke Farm In The City dengan diskaun 50%!!. Kami pergi secara walk-in dengan harga tiket RM29.00 seorang untuk dewasa, manakala percuma bagi kanak-kanak bawah 90cm. TEMPOH PROMOSI SEHINGGA 19 JULAI SAHAJA!
Kami pergi hari Ahad ke FITC dengan pematuhan norma baru. Untuk masuk perlu pakai topeng muka, daftar MySejahtera untuk lokasi, ambil suhu. Sebelum masuk perlu ambil tag pelawat dan pulang semula sebelum keluar.
Permulaan pintu masuk akan jumpa bahagian kura-kura, kat sini pelawat akan diberi sayur untuk bagi makan kura-kura besar. Ada juga kura-kura besar dalam kolam, Besar giler macam Dinosaur!! yang kura-kura kecik bersemut-semut dalam kandang diorang pun comel je. Bersama dengan Kura-kura besar ni yang menarik untuk ambil gambar, kalau taknak lama di sini..ada lagi kura-kura besar di depan-depan lagi. 
Seterunsnya haiwan dalam air, buaya, ular-ular besar. Kat sini tak nampak berapa menarik sebab dalam kurungan (takkan nak lepas ular tu kan..). Boleh la scan seimbas lalu kat sini. Tapi anak saya si Irfan teruja tengok Buaya (walaupun tak berapa nampak sebab cermin kabur), ni akibat terpengaruh dengan Si Kancil dan Buaya la. Kita pergi ke bahagian burung-burungan pula.





Add captionDalam bahagian Sangkar Burung ni memang menarik untuk melawat lama sebab sangkarnya agak besar dan burung-burung dalam tu terbang bebas je. Ada pelbagai jenis burung, ayam, merak, itik. Nampak macam suasana kampung sangat. Masa ini tiada penjaga bagi bijirin kepada pelawat untuk bagi makan burung pada tangan sebab sebelum itu kami pernah pergi bagi makan burung pada tangan.



Burung-burung dalam ini boleh dikatakan agak mesra manusia, ada juga burung yang berani datang pada manusia kalau ada makanan/ Macam ayam, itik itu biasalah penakut sikit.


  Seterusnya ke kawasan terbuka untuk ke bahagian Mamalia. Ada Liama, Kura-kura besar, kambing. Mamalia dalam ini pun agak mesra dan mudah didekati untuk bergambar. kalau ada lebihan sayuran boleh bergambar untuk bagi makan pada mamalia.
Kura-kura besar memang merayau je dalam ni.

Lliama ke Apaca. Bulu dia memang sangat lembut. Seronok je belai binatang ni.

Kambing Perut hitam ni katanya keluarga baru dalam FITC ni.

Antara keunikan FITC berbanding Zoo lain adalah kita dapat lihat dengan dekat dan berinteraksi dengan haiwan.

Lokasi seterusnya ke kolam Ikan, Arnab. Sini hampir ke penghujung dah. Kalau korang rasa macam tak puas hati nak bergambar bersama haiwan-haiwan yang dah lepas, masih boleh pusing lagiMungkin jam dah lewat petang, arnab-arnab semua dalam kurungan rumah mereka. Biasanya arnab-arnab pun berkeliaran dalam ruangan bebas bersama pelawat untuk bergambar dan bagi makan.
Banyak betul kura-kura ni, ye lah, haiwan ni kan panjang umur, mudah dijaga dan makan sayur-sayur je. Sebelum ni dalam kurungan ni ada kancil, masa pergi ni takde pula. Ada burung-burung juga.
Masa jalan-jalan kami dah hampir jam 6 petang, jadi krew di sini dah mula bawa masuk haiwan ke kandang, rumah masing-masing. Untuk Pony Ride tiada semasa PKPP ini. Jadi mampu tengok dalam kandang sahaja Pony ni.dan akhir sekali pusing-pusing satu FITC ini, tembus ke ttik permulaan di kawasan Parrot ni. Masa keluar dah hampir jam 6 petang, krew pun dah siap-siap nak bawa parrot ini masuk rumah dah. Tak dapat  nak tengok pertunjukkan dan bergambar dengan parrot. 


Anak sulung Irfan jenis penakut dengan haiwan, berani dalam gambar je. Jadi memang susah nak bergambar Irfan dan haiwan. Si Imran ikut perangai papanya yang suka haiwan, jadi tak kisah nak rapat-rapat dengan haiwan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ismiqbal.blogspot.com/2020/07/farm-in-city-petting-zoo.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Watak Baru Diselar Tidak Sensitif Dengan Budaya Dalam The Penthouse 3 Park Eunseok Mohon Maaf

Watak Baru Diselar Tidak Sensitif Dengan Budaya Dalam The Penthouse 3 Park Eunseok Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 435 hits
Baru sahaja memulakan tayangan beberapa episod The Penthouse 3 terpalit dengan satu kontroversi bau Amaran SPOILER Dalam episod terbaru ini watak Logan Lee yang dikatakan sudah menemui ajalnya didedahkan mempunyai seorang adik lelaki yang m...
Popular Dek Cloy Start Up Yoo Subin Sah Jadi Ahli Baru Program Master In The House

Popular Dek Cloy Start Up Yoo Subin Sah Jadi Ahli Baru Program Master In The House

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 535 hits
Selepas Shin Seung rok dan Cha Eun woo membuat keputusan untuk mengundurkan diri daripada program Master In The House ramai yang tertanya tanya siapakan yang bakal menggantikan mereka Terbaru dikhabarkan rancangan yang dihoskan oleh Lee Seu...
Plot Twist Lagi Ramai Teka Ada Watak Hidup Dari Mati Watak Baru Dalam The Penthouse 3 Nanti

Plot Twist Lagi Ramai Teka Ada Watak Hidup Dari Mati Watak Baru Dalam The Penthouse 3 Nanti

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 195 hits
Kembali lagi kita dalam episod netizen membongkar teori The Penthouse 3 Dalam sebuah entri di laman komuniti baru baru ini dikhabarkan mungkin akan ada satu watak yang dihidupkan kembali Daripada gambar yang diselitkan dapat dilihat Ha Yoon...
Emas Yang Agung Dan Realiti Semasa

Emas Yang Agung Dan Realiti Semasa

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 231 hits
Keluarkan simpanan anda dalam bank selagi sempat Kami sukar menjelaskannya kepada rakyat kerana perkara ini rumit Kalaulah anda semua mengerti faham bagaimana kami JELAS tentang ini Pasti anda juga takkan berfikir fikir2 atau teragak2 apa y...
Umno Kerap Ugut Kerajaan Cuma Bahasa Berbeza Ikut Sentimen Semasa

Umno Kerap Ugut Kerajaan Cuma Bahasa Berbeza Ikut Sentimen Semasa

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 229 hits
puteradaily comAhli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu Muhammad Faiz Na aman menganggap tindakan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi memberi tempoh 14 hari kepada kerajaan untuk memanggil sidang Parlimen di sebalik kontroversi mengenai tafsiran...
Kerajaan Luluskan 2 Lagi Jenis Vaksin Untuk Kegunaan Semasa Bencana Pfizer Untuk Kanak Kanak

Kerajaan Luluskan 2 Lagi Jenis Vaksin Untuk Kegunaan Semasa Bencana Pfizer Untuk Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 193 hits
MALAYSIA NOW Mesyuarat bersama NPRA hari ini memberikan kelulusan pendaftaran vaksin CanSino dan Johnson Johnson Pembantu perubatan Hospital UiTM memasukkan Vaksin Pfizer BioNTech ke picagari dalam Program Imunisasi Covid19 Kebangsaan Keraj...
Tular Video Frontliner Palestin Dr Mai Afana Didakwa Terbunuh Dalam Serangan Semasa Melalui Checkpoint Tentera Israel

Tular Video Frontliner Palestin Dr Mai Afana Didakwa Terbunuh Dalam Serangan Semasa Melalui Checkpoint Tentera Israel

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 217 hits
Seorang petugas barisan hadapan Palestin iaitu Dr Mai Afana dilaporkan terbunuh dalam satu serangan oleh tentera Israel dalam satu kejadian semalam Doktor muda berusia 29 tahun itu didakwa diserang tentera berkenaan ketika sedang melalui se...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak