Bercakaplah Dengan Anak Walaupun Mereka Belum Pandai Bertutur



Pakar terapi pertuturan (speech and language therapist) baik di dalam mahupun luar negara banyak berkongsi tentang masalah kelewatan pertuturan (speech delay) di kalangan kanak-kanak masa kini.
Ramai daripada kita yang mengaitkan peningkatan masalah ini dengan penggunaan gajet di kalangan kanak-kanak dari usia yang terlalu awal.
Dalam apa jua hal, gajet tidak seharusnya dipersalahkan kerana ibu bapalah yang sepatutnya mengawal gajet bukannya membiarkan gajet mengawal kehidupan seharian anak-anak kita.
Perkembangan pertuturan, bahasa dan komunikasi kanak-kanak berkembang dengan sangat pesat dari usia lahir sehinggalah usia 5 tahun.
Perkembangan ini sangat dipengaruhi oleh kuantiti dan kualiti interaksi dan komunikasi di antara ibu bapa dan anak pada usia awal ini.
“Tapi anak saya belum boleh bercakap, takkan saya nak cakap dengan dia?”
“Kalau saya beri anak saya gajet,beri tengok tv, banyak benda yang dia boleh belajar walaupun dia belum bercakap.”
Kenapa Perlu Bercakap Dengan Anak Yang Belum Bertutur?
Dari kajian* longitudinal yang dibuat oleh Rowe (2012) ke atas 50 orang kanak-kanak yang berusia 18,30,42 dan 54 bulan didapati bahawa:
#1- Kosakata yang dimiliki oleh kanak-kanak pada usia 30 bulan (lebih kurang 2.5 tahun) dipengaruhi oleh jumlah perkataan yang digunakan oleh ibu bapa ketika bersama dengan anak setahun sebelumnya.
Ini bermakna jika ibu bapa mahukan supaya anak mempunyai banyak kosakata untuk digunakan dalam pertuturan, ibu bapa perlulah banyak bercakap dengan anak walaupun anak masih belum bercakap ketika usia 1-2 tahun.
Biar anak mendengar perkataan-perkataan yang anda gunakan untuk diajuk dan digunakan kemudiannya.
Ingatlah, kesan interaksi di antara ibubapa dan anak berbeza dengan kesan interaksi di antara mesin (gajet/tv) dengan anak. Anak memerlukan ‘human touch’ bukannya ‘machine engagement’ supaya anak membesar menjadi manusia bukannya robot.
#2- Kosakata yang dimiliki oleh kanak-kanak pada usia 42 bulan (+- 3.5 tahun) dipengaruhi oleh pelbagai penggunaan perkataan yang sofistikated oleh ibu bapa setahun sebelumnya.
Ini bermakna, pada usia 2-3 tahun kanak-kanak sudah bersedia untuk mendengar, meniru dan mempelajari perkataan yang lebih sukar atau sofistikated daripada ibu bapa. Bertuturlah menggunakan perkataan penuh yang betul.
Tanyalah “Adik nak susu?” bukannya “Adik nak shushu?” Jangan memandang rendah pada keupayaan kanak-kanak untuk mempelajari bahasa. Mereka lebih cepat menguasai bahasa berbanding orang dewasa.
#3- Kosakata yang dimiliki kanak-kanak pada usia 54 bulan (+-4.5 tahun) adalah dipengaruhi oleh naratif dan penerangan yang diberikan oleh ibu bapa setahun sebelumnya.
Ini bermakna pada usia 3-4 tahun, kanak-kanak banyak memperolehi manfaat apabila ibu bapa bersembang dengan anak tentang apa yang dilihat, bercerita tentang pengalaman harian dengan anak, berkongsi cerita tentang aktiviti yang dijalankan bersama dan juga bercerita tentang perancangan dalam waktu terdekat dengan anak.
Jawablah soalan-soalan yang ditanya oleh anak kerana amalan ini juga membantu perkembangan pertuturan, bahasa dan komunikasi anak.
Talk with the child, not to the child.
Dari kajian ini dapat juga disimpulkan bahawa, kesan amalan dan tingkah laku ibu bapa ke atas anak-anak mungkin tidak dapat dilihat serta merta, tetapi kesannya sama ada positif ataupun negatif boleh dilihat atau dirasai kemudiannya. Dalam kajian ini kesannya dilihat setahun kemudiannya.
Kenapa Perkembangan Pertuturan, Bahasa Dan Komunikasi Penting Pada Usia Awal?
Kelewatan pertuturan akan mempengaruhi emosi kanak-kanak. Bayangkan kualiti permainan anak bersama kanak-kanak lain sekiranya anak lewat bertutur.
Anak tidak boleh bersosial dengan sebaiknya, anak akan merasa tersisih, anak akan merasa rendah diri, anak tidak seronok bermain dan anak akan mula mengasingkan diri.
Jika situasi ini berlarutan tanpa intervensi, anak sukar untuk belajar apabila mula bersekolah dan akan mula menunjukkan tingkah laku yang negatif kerana tidak tahu bagaimana untuk mengawal kekecawaan yang dihadapi atas ‘kekurangan’ diri.
Jika ada anak yang sebegini di sekolah, fahamilah masalah mereka bukannya menghukum mereka.
Semua Ini Salah Siapa?
Jika ibu bapa tidak meluangkan masa dengan anak, tidak bersembang dengan anak, tidak mendengar cerita anak, tidak menggalakkan anak untuk bertutur, tidak mengamalkan interaksi dan komunikasi positif dalam keluarga dan menyerahkan tugas ‘baby sitting’ kepada gajet dan skrin, maka ini semua adalah salah ibu bapa. Bercakaplah dengan anak walaupun anak masih belum bertutur.
 
Sumber: tzkrh.com
The post Bercakaplah Dengan Anak Walaupun Mereka Belum Pandai Bertutur appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/bercakaplah-dengan-anak-walaupun-mereka-belum-pandai-bertutur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ayahlah Idola Anak Lelaki Ada Bonding Mereka Membesar Jadi Anak Cemerlang

Ayahlah Idola Anak Lelaki Ada Bonding Mereka Membesar Jadi Anak Cemerlang

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 225 hits
Banyak kajian yang dilakukan membuktikan anak yang rapat dengan ayah akan membesar sebagai anak yang cerdik dan berkeyakinan bila dewasa nanti Dalam perkembangan seorang anak perlu diingat yang peranan ayah sama pentingnya seperti peranan i...
Semua Orang Nak Ada Anak Rezeki Je Belum Sampai Kita Jangan Gatal Mulut Sibuk Bertanya Bila Nak Beranak

Semua Orang Nak Ada Anak Rezeki Je Belum Sampai Kita Jangan Gatal Mulut Sibuk Bertanya Bila Nak Beranak

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 391 hits
Tiada satupun pasangan suami isteri yang telah ALLAH satukan dalam pernikahan yang sah yang tidak mahukan zuriat Tapi rezeki manusia itu berbeza beza Ada yang sudah bernikah bertahun tahun lamanya tapi masih belum ada rezeki anak Berat mata...
Rs Polri Kramatjati Belum Izinkan Anak Aulia Kesuma Diperiksa

Rs Polri Kramatjati Belum Izinkan Anak Aulia Kesuma Diperiksa

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 154 hits
Dia menjelaskan hasil pemeriksaan awal KV alami luka bakar 35 persen di tubuhnya Kondisi KV pun saat ini stabil namun masih dalam perawatan intensif pihak rumah sakit
Kotor Sikit Tak Apa Anak Makin Kreatif Dan Cepat Pandai Dengan Messy Play

Kotor Sikit Tak Apa Anak Makin Kreatif Dan Cepat Pandai Dengan Messy Play

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 455 hits
Bila melarang anak biarlah berpada pada Melarang anak bermain kotor tidak ada salahnya Akan tetapi jika cubaan yang dibuat oleh anak kecil kita ada kebaikan dan mampu merangsang motornya apa salahnya kan Anak sebenarnya makin kreatif bila o...
Situasi Masih Mencekam Orang Tua Di Kashmir Larang Anak Mereka Sekolah

Situasi Masih Mencekam Orang Tua Di Kashmir Larang Anak Mereka Sekolah

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 155 hits
Akses ponsel dan internet masih diblokir sejak pemerintah India mengumumkan blokade di Kashmir dua minggu lalu
Jangan Kata No Kalau Anak Nak Beli Buku Cerita Itu Tanda Mereka Sedang Berimaginasi

Jangan Kata No Kalau Anak Nak Beli Buku Cerita Itu Tanda Mereka Sedang Berimaginasi

papar berkaitan - pada 25/8/2019 - jumlah : 354 hits
Kemahiran berfikir sama pentingnya dengan kemahiran membaca menulis dan mengira Ia telah menjadi salah satu kemahiran utama yang perlu dimiliki oleh semua golongan termasuk kanak kanak Anak anak yang selalu didedahkan dengan buku cerita ata...
Penyakit Diare Pada Anak Bisa Sebabkan Mereka Alami Kondisi Mengancam Jiwa

Penyakit Diare Pada Anak Bisa Sebabkan Mereka Alami Kondisi Mengancam Jiwa

papar berkaitan - pada 25/8/2019 - jumlah : 191 hits
Kehilangan cairan pada anak lebih bermakna daripada orang dewasa Karena dalam tubuh anak terdapat lebih banyak cairan kehilangan beberapa persen saja bisa menyebabkan dehidrasi dan mengancam keadaan jiwanya ucap dokter spesialis anak dan ko...
Suami Istri Ini Lewati Jasad Korban Kecelakaan Di Jalan Raya Sampai Rumah Sadar Itu Anak Mereka

Suami Istri Ini Lewati Jasad Korban Kecelakaan Di Jalan Raya Sampai Rumah Sadar Itu Anak Mereka

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 270 hits
Musibah kecelakaan bisa menimpa siapa saja Salah satu kisah yang viral di media sosial Malaysia beberapa waktu belakangan adalah kisah pasutri yang melewati jenazah anak mereka sendiri di jalan raya Dikutip TribunSolo com dari laman Sinar H...
Saya Membayar Rm12 Ribu Setiap Seorang Kecewa Anak Angkatnya Bakal Dirampas Nur Sajat Dedah Perbelanjaan Mereka

Saya Membayar Rm12 Ribu Setiap Seorang Kecewa Anak Angkatnya Bakal Dirampas Nur Sajat Dedah Perbelanjaan Mereka

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 708 hits
Semalam kita lihat usahawan kosmetik kontroversi Nur Sajat ada berkongsi luahan hatinya di Instagram memberitahu ada pihak yang didakwa cuba mengambil hak penjagaan terhadap dua anak angkatnya BACA Nur Sajat Ditawar Berlakon KL Gangster Net...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Panduan Pemula Untuk Iklan Bisnes Perkhidmatan Anda Di Google Ads

Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap