Berbaloi Dua Jam Sekali Bangun Malam Penyusuan Waktu Ini Banyak Kelebihan Untuk Anak


Kebanyakan ibu merasakan waktu malam adalah masa yang paling sesuai untuk berehat dan tidur dengan cukup. Tapi bila mempunyai anak kecil, waktu malam jugalah anak akan bangun atau berjaga semata-mata mahu menyusu.
Lagi- lagi bila anak kuat mengempeng tiada lagi istilah tidur lena sehingga ke pagi. Bagaimanapun jika anda tahu kelebihan menyusukan anak yang kerap waktu malam mesti anda rasa berbaloi dengan pengorbanan yang dilakukan ini.

Berdasarkan perkongsian dari Kaunselor Lakstasi, Puan Ziela Juzaila, menyusukan anak kerap waktu malam ada banyak kelebihannya. Mungkin ada sesetengah orang beranggapan sepatutnya baby tidur saja diwaktu malam dan tidak perlu bangun menyusu. Ibu boleh tidur lena tanpa gangguan. Jom kita lihat antara kelebihannya.
1) Hormon prolaktin yang menghasilkan susu, tinggi di waktu malam. Dengan hisapan baby yang efektif akan merangsang penghasilan susu yang cukup untuk anak dan berpanjangan. Di samping itu juga, hormon prolaktin yang sentiasa tinggi memberi peluang ibu tidak period dalam tempoh tertentu dan boleh merancang dengan syarat peka dengan perubahan badan. Ada yang didatangi haid yang terlalu sedikit atau spot dan boleh mengandung selepas itu.
2) Di waktu malam, suasana yang sejuk mempengaruhi ragam baby dan juga kandungan susu ibu. Susu ibu tinggi lemak pada waktu malam boleh meningkatkan berat badan anak. Anak pula berasa selesa dengan suasana yang sejuk dan seronok melekap dengan ibu. Bagi yang bekerja, dikala inilah anak melepaskan rindu setelah seharian ditinggalkan.
3) Sedutan baby dapat mengeluarkan lelemak kristal dari saluran yang terbentuk di waktu siang semasa bekerja yang mana jadual memerah kerap 2-3 jam sekali adakala tidak dapat dipatuhi. Lebih-lebih lagi memerah 3-4jam sekali menambah keadaan pembentukan kristal lelemak di saluran susu yang boleh menganggu kelancaran pengeluaran susu.
4) Sedutan baby mampu menyedut susu yang paling dalam dan ia tidak sama langsung dengan sedutan pam. Rhythm hisapan baby memang unik. Menolak areola ke atas dengan lidahnya dan bibir pula menyedut keluarkan susu yang mana hisapan baby mampu mengeluarkan susu dari semua arah. Berbanding dengan pam yang mengeluarkan susu hanya dengan teknik menekan areola.
5) Kita dapat susukan anak dengan tenang setelah seharian bergelumang dengan kerja pejabat yang tidak pernah habis, hormon oksitosin yang dirembes boleh membantu ibu berehat serta dapat mengurangkan tekanan emosi ibu. Posisi berbaring dan mengiring bantu ibu berehat . Aturkan kedudukan yang selesa dan alaslah bantal di mana-mana yang sesuai.
6) Kurangkan risiko Sudden Infant Death Syndrome (SIDS). Apabila susukan anak kerap, kerap terjaga dan mesti akan melihat tentang keadaan keselamatan anak. Ibu boleh nap baby dan offer anak menyusu jika anak lena lebih 2 jam. Jika anak mudah memuntahkan susu yang berlebihan kita dapat perhatikan dengan kerap.
7) Melatonin. Yes. Melatonin yang kita sebut-sebut kepentingannya untuk kesihatan kita dewasa tidak dihasilkan oleh baby dan ia terkandung dalam susu ibu waktu malam. Tryptophan dan serotonin juga ada peranannya. Hormon ini membantu baby sihat dan baby diawal kelahiran tidak dapat bezakan siang atau malam sehingga beberapa bulan.
Anak bukan selamanya kecil kan. Bertabahlah. Penyusuan susu ibu berlangsung hanya 2-4 tahun usianya tetapi kelebihan yang diperolehi dari susu ibu akan dinikmati disepanjang usianya.
Sumber: Ziela Juzaila
The post Berbaloi Dua Jam Sekali Bangun Malam. Penyusuan Waktu Ini Banyak Kelebihan Untuk Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/berbaloi-dua-jam-sekali-bangun-malam-penyusuan-waktu-ini-banyak-kelebihan-untuk-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kajian Menangis Mampu Menurunkan Berat Badan Dan Waktu Sesuai Untuk Melakukannya Adalah Pada Jam 7 Hingga 10 Malam

Kajian Menangis Mampu Menurunkan Berat Badan Dan Waktu Sesuai Untuk Melakukannya Adalah Pada Jam 7 Hingga 10 Malam

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 259 hits
Jika anda seorang yang mudah menangis jika menonton cerita cerita sedih teruskan berbuat demikian Hal ini kerana menurut AsiaOne satu kajian yang dijalankan baru baru ini mendapati bahawa menangis mampu meningkatkan tahap kortisol Ini juga ...
Anak Tak Meragam Waktu Malam Sejak Umur 1 Bulan Bapa Ini Kongsi Tip Anak Tidur Lena

Anak Tak Meragam Waktu Malam Sejak Umur 1 Bulan Bapa Ini Kongsi Tip Anak Tidur Lena

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 378 hits
Kalau anak berjaga malam itu sesuatu yang biasa dihadapi oleh semua ibu bapa yang baru menerima cahaya mata Kadang kadang tak larat nak melayan si kecil pada waktu malam Baca Selanjutnya Menerusi posting di facebook Encik Ahmad Syakir Amran...
10 Hal Yang Dirasakan Anak Rantau Waktu Ramadan Sedikit Haru Banyak Rindu

10 Hal Yang Dirasakan Anak Rantau Waktu Ramadan Sedikit Haru Banyak Rindu

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 315 hits
Apa daya belum bisa berpuasa bareng keluarga Semoga suatu saat perjuangan kalian terbayarkan ya
Travel Bersama Anak Beri Mereka Kelebihan Dalam Pelajaran Di Sekolah

Travel Bersama Anak Beri Mereka Kelebihan Dalam Pelajaran Di Sekolah

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 229 hits
Anak anak terpaksa ponteng sekolah kerana mengikuti trip melancong sering kali membuatkan ibu bapa mereka berasa bersalah Selepas membaca artikel ini pasti rasa bersalah itu akan hilang hehe Mengikut kajian yang dilakukan oleh Student and Y...
Kali Ni Isteri Orang Anak 3 Dugaan 10 Malam Terakhir Puasa Isteri Chef Fikree Luah Rasa Untuk Suami

Kali Ni Isteri Orang Anak 3 Dugaan 10 Malam Terakhir Puasa Isteri Chef Fikree Luah Rasa Untuk Suami

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 700 hits
Kali Ni Isteri Orang Anak 3 Dugaan 10 Malam Terakhir Puasa Isteri Chef Fikree Luah Rasa Untuk Suami Isteri kepada chef Fikree Zuriehan Ben Yahya telah meluahkan rasa sedih terhadap suaminya yang didakwa berlaku curang kepadanya Menerusi aka...
Bekerja 20 Jam Sehari Ini Alasan Raffi Ahmad Ambil Banyak Pekerjaan Di Bulan Ramadan

Bekerja 20 Jam Sehari Ini Alasan Raffi Ahmad Ambil Banyak Pekerjaan Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 282 hits
Raffi pun mengaku bekerja tak kurang dari 20 jam sehari Dia mulai bekerja dari jam 12 malam sampai jam 7 malam Dia pun hanya memiliki waktu tidur kurang dari empat jam sehari
Siang Elok Main Tiba Tiba Malam Suhu Anak Naik Jangan Gelabah Buat Tip Doktor Ni

Siang Elok Main Tiba Tiba Malam Suhu Anak Naik Jangan Gelabah Buat Tip Doktor Ni

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 309 hits
Apa yang harus anda lakukan jika anak tiba tiba sahaja mengalami suhu tinggi Terus bawa ke hospital Tak tahu nak buat apa Perkara paling penting ialah jangan panik Anda perlu melihat keadaan anak atau bayi anda di rumah dengan lebih dekat J...
Ibu Buat Bodoh Bila Anak Mengadu Sering Dinoda Bapa Dalam Semak Waktu Pergi Pulang Sekolah

Ibu Buat Bodoh Bila Anak Mengadu Sering Dinoda Bapa Dalam Semak Waktu Pergi Pulang Sekolah

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 898 hits
Bukan ke patutnya tugas seorang ibu tu untuk lindungi anak dorang Inilah masalahnya bila orang bagi anak dekat kau kau buat anak macam binatang Admin memang tak bolehlah dengan orang macamni Sakit hati Menurut Namun pada Jumaat lepas nafsu ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools