Berapa Banyak Kalsium Diperlukan Untuk Kesihatan Dan Menambah Ketinggian Badan


Menurut pakar nutrisi, 3 tahun pertama selepas seseorang remaja itu akil baligh merupakan waktu yang paling sesuai untuk menambah ketinggian. Pengambilan kalsium harus dititik beratkan pada waktu ini bagi memastikan tumbesaran tulang yang pesat dan sekaligus merangsang perkembangan dan ketinggian anak-anak remaja kita.


Pengambilan ini perlulah kerap sehigga mencapai umur 20 tahun, kerana Kalsium adalah mineral yang paling banyak diperlukan oleh tubuh kita, dengan 99% kalsium berada pada tulang dan gigi dan selebihnya berada di dalam darah dan sel-sel tubuh.

Keperluan harian kalsium adalah:
800 mg untuk dewasa di atas 25 tahun1.000 mg setelah usia 50 tahun. 1.200 mg Ibu hamil dan menyusu
Keperluan kalsium kanak-kanak dan remaja meningkat sesuai usia:
Bayi berumur sehingga 5 bulan : 400 mgBayi 6 bulan - 1 tahun : 600 mgKanak-Kanak 1 - 10 tahun : 800 mgRemaja 11 -24 tahun: 1.200 mg
Fungsi kalsium bagi tubuh

Pembentukan dan pemeliharaan tulang dan gigi. Kanak-kanak memerlukan kalsium untuk pertumbuhan tulang dan gigi mereka. Kekurangan kalsium dapat mengakibatkan pertumbuhan tulang anak tidak sempurna dan menderita penyakit rickets.

Orang dewasa memerlukan kalsium untuk terus-menerus menguatkan sistem tulang dan giginya. Mineral di tulang dan gigi kita diganti 100% setiap tujuh tahun sekali.

Mencegah osteoporosis. Bila tidak mendapat cukup kalsium dari makanan, tubuh akan mengambilnya dari “bank kalsium” pada sendi tangan, kaki dan tulang panjangyang lain. Kekurangan pengambilan kalsium dalam jangka masa yang lama akan mengakibatkan tubuh mengambilnya dari tulang-tulang padat.

Hal ini mengakibatkan tulang keropos dan mudah patah (osteoporosis). Bila seorang wanita dari umur 20 tahun setiap harinya mengamalkan kalsium 400 mg lebih rendah daripada yang diperlukan, pada umur 55 tahun tulang keropos adalah sebanyak 1/3.

Penyimpanan glikogen. Kalsium berperanan dalam proses penyimpanan glikogen. Bila tidak ada kalsium, tubuh akan merasa lapar terus-menerus atas sebab tidak dapat menyimpan glikogen.

Melancarkan fungsi otot, otak dan sistem saraf. Otot, otak dan sistem saraf memerlukan kalsium agar dapat berfungsi secara optimum. Kekurangan kalsium dapat menyebabkan kejang otot dan gangguan fungsi otak dan sistem saraf.

Punca kehilangan kalsium dalam badan

Minum berlebihan dan melakukan olahraga yang berat juga akan membuang banyak kalsium dan magnesium dari tubuh. Oleh itu tambahkan pengambilan kalsium setelah bekerja dan berolah raga berat dan jangan minum berlebihan.

Terlalu banyak kalsium juga membahayakan tubuh.Tubuh tidak dapat menyerap kalsium bila tidak memiliki cukup magnesium dan fosforus.

Magnesium dan fosforus mengubah bentuk kalsium sehingga dapat diserap tubuh. Kalsium dan magnesium diedarkan oleh tubuh melalui albumin dalam darah.

Terlalu banyak kalsium akan membuat magnesium terdesak dari albumin sehingga tidak tersalur ke dalam darah dan tubuh akan kekurangan magnesium.

Bila tidak cukup mendapat magnesium, ginjal tidak dapat memproses kalsium sehingga terjadi endapan batu ginjal. Selain fosforus dan magnesium, vitamin D, zinc dan zat besi juga diperlukan dalam pengolahan kalsium.

Pengambilan kalsium, magnesium, fosforus, vitamin D, zinc dan zat besi harus seimbang agar tubuh tetap sehat.

Supplement kalsium pilihan saya adalah Ostematrix kerana ia lengkap dgn unsur kalsium, magnesium, dan Vitamin D. Vitamin D dan Magnesium penting bagi memastikan penyerapan kalsium dalam darah lebih efektif.

Bagi mengalakkkan pertumbuhan tulang anda perlu mengelakkan pengambilan kafein, garam, gula, makanan bergoreng (minyak berlebihan) kerana ia akan mengganggu proses penyerapan kalsium untuk tubuh.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Jenis-jenis Suplemen Kalsium Anda Wajib TahuFungsi Penting Magnesium Mengawal 'Bahaya' Kalsium Anda Wajib Tahu
-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/12/berapa-banyak-kalsium-diperlukan-badan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bos Jiwasraya Dapat Banyak Tekanan Bongkar Kasus Menahun Erick Thohir Pasang Badan

Bos Jiwasraya Dapat Banyak Tekanan Bongkar Kasus Menahun Erick Thohir Pasang Badan

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 203 hits
Erick menyebut banyak figur baru di BUMN yang terbukti mau bekerja di perusahaan bermasalah Hexana salah satu di antaranya yang diharapkan bisa melunasi utang perusahaan kepada nasabah sebanyak Rp142 miliar
Berapa Banyak Kalori Yang Dikandung Oleh Minuman Serba Brown Sugar

Berapa Banyak Kalori Yang Dikandung Oleh Minuman Serba Brown Sugar

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 280 hits
Brown sugar merupakan sejenis gula yang dalam proses pembuatannya dibubuhi molase Molase berupa cairan dari tetes tebu saat membuat gula pasir Warnanya kecokelatan seperti gula palem memiliki wangi karamel dan rasanya legit
Twitter Kini Memaparkan Saranan Maklumat Sebenar Apabila Carian Vaksin Dan Kesihatan Mental Dilakukan

Twitter Kini Memaparkan Saranan Maklumat Sebenar Apabila Carian Vaksin Dan Kesihatan Mental Dilakukan

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 271 hits
https ift tt 2ZHBR5J Negara dikejutkan oleh insiden kemunculan semula penyakit Polio selepas telah disahkan pupus hanya dua bulan sebelum itu Ini adalah kerana terdapat penduduk yang tidak mengambil vaksin di kawasan pedalaman Sejak semingg...
10 Manfaat Kesihatan Makan Atau Minum Jus Nanas Meningkatkan Libido Suami Isteri

10 Manfaat Kesihatan Makan Atau Minum Jus Nanas Meningkatkan Libido Suami Isteri

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 634 hits
Jangan biarkan keistimewaan dan keajaiban buah nanas terbiar begitu saja Buah nanas hidup subur dan biasanya banyak ditanam di negara negara tropika dimana iklimnya yang panas dan lembab sepanjang tahun Buah ajaib ini bukan saja lazat berju...
Tular Dakwaan Kes Hfmd Di Perlis Tinggi Keadaan Adalah Terkawal Pengarah Kesihatan

Tular Dakwaan Kes Hfmd Di Perlis Tinggi Keadaan Adalah Terkawal Pengarah Kesihatan

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 307 hits
Kangar Jabatan Kesihatan Perlis menafikan dakwaan yang tular di media sosial bahawa Hospital Tuanku Fauziah di sini menerima ramai pesakit kanak kanak yang menghadapi jangkitan penyakit tangan kaki dan mulut Pengarah Jabatan Kesihatan Perli...
Penguatkuasa Kesihatan Serbu Perokok Di Kedai Makan Jadi Perbalahan Netizen

Penguatkuasa Kesihatan Serbu Perokok Di Kedai Makan Jadi Perbalahan Netizen

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 183 hits
Walaupun sudah masuk tahun baru namun satu persatu isu dan permasalahan yang telah ditimbul dalam kalangan rakyat Malaysia Namun masih diharapkan agar permasalah yang timbul bakal diselesaikan dengan cepat oleh pihak yang terlibat Baru baru...
Manfaat Daging Kambing Bagi Kesihatan Pastikan Caranya Betul

Manfaat Daging Kambing Bagi Kesihatan Pastikan Caranya Betul

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 452 hits
Daging kambing merupakan daging merah yang banyak dijadikan sebagai makanan lazat Daging kambing memiliki banyak khasiat kesihatan kerana memiliki kandungan zat makanan seperti protein lemak kolin kolesterol mineral dan banyak lagi 100 gram...
Terlalu Rindukan Seseorang Berisiko Jejaskan Kesihatan Kajian

Terlalu Rindukan Seseorang Berisiko Jejaskan Kesihatan Kajian

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 312 hits
Sudah menjadi lumrah dalam kehidupan setiap manusia untuk merindui seseorang Semakin lama seseorang memendam perasaan rindu semakin rasa rindu terlalu kuat untuk dihadam Perasaan rindu seseorang bukan sahaja untuk orang bercinta Namun setia...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta