Berak Berdarah Tanda Kanser Fahami Punca Gejala Dan Rawatannya


Masalah berak berdarah atau pendarahan ketika membuang air besar boleh menjadi petanda masalah kesihatan yang serius yang anda hadapi.
Sungguhpun begitu, terdapat juga sebab-sebab lain yang kurang serius yang boleh menyebabkan berlakunya situasi sedemikian.
Artikel pada kali ini, kami akan berkongsi kepada anda tentang punca, gejala, dan rawatan untuk masalah berak berdarah yang perlu anda tahu.
Baca juga:
Sakit Perut Sebelah Kiri Tanda Gastrik dan Pencegahannya Punca darah dalam najis 1. Hemoroid Hemoroid merupakan pembesaran atau bengkak pada saluran darah di sekitar dubur dan rektum yang sering menyebabkan kesakitan, gatal, dan pendarahan.
Darah dari hemoroid biasanya berwarna merah terang dan boleh dilihat pada tisu selepas membersihkan diri.
2. Fissure anus Fissure anus adalah luka kecil atau robekan pada kulit yang melapisi bahagian lubang dubur.
Ia boleh menyebabkan kesakitan yang teruk semasa buang air besar dan mengeluarkan darah merah terang pada najis atau tisu.
3. Divertikulosis Divertikulosis adalah keadaan di mana kantung kecil (divertikula) terbentuk di dinding usus besar.
Divertikula ini boleh menjadi meradang atau pecah, serta menyebabkan divertikulitis yang mana mengakibatkan pendarahan dalam usus dan darah dalam najis.
4. Radang usus Radang usus, seperti penyakit Crohn dan kolitis ulseratif, adalah gangguan autoimun yang menyebabkan peradangan kronik pada saluran pencernaan.
Keadaan ini boleh menyebabkan pendarahan dalam usus dan berak berdarah.
5. Polip atau kanser usus Polip usus adalah pertumbuhan yang tidak normal pada dinding usus. Sesetengah polip boleh menjadi kanser usus jika tidak dirawat.
Kedua-dua polip dan kanser usus boleh menyebabkan pendarahan dalam usus dan darah dalam najis.
Gejala pesakit berak berdarah Selain darah dalam najis, gejala lain yang mungkin menunjukkan masalah kesihatan yang lebih serius termasuklah:
Sakit perut yang teruk atau berterusan Penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan Najis yang berwarna hitam atau berdarah Keletihan atau kelesuan yang berterusan Demam atau menggigil Rawatan sesuai untuk mengatasinya Rawatan untuk berak berdarah adalah bergantung kepada punca masalah tersebut. Rawatan mungkin termasuk:
1. Hemoroid Rawatan hemoroid mungkin termasuklah seperti ubat-ubatan, krim atau sapuan luaran, dan sesetengah kes pesakit turut memerlukan pembedahan.
2. Fissure anus Rawatan untuk fissure anus biasanya melibatkan langkah-langkah untuk melegakan sakit dan mengurangkan tekanan pada robekan, seperti penggunaan ubat pencair najis dan krim atau krim luaran.
3. Divertikulosis dan divertikulitis Rawatan untuk divertikulosis melibatkan penukaran pola diet harian yang lebih sihat dan sesuai, seperti peningkatan pengambilan serat, dan antibiotik mengikut nasihat doktor
Divertikulitis yang lebih teruk semestinya memerlukan rawatan dengan antibiotik, hospitalisasi, atau pembedahan.
4. Radang usus Rawatan untuk radang usus biasanya melibatkan penggunaan ubat anti-radang, imunosupresan, dan perubahan gaya hidup, seperti pengubahsuaian diet dan pengurusan tekanan.
Dalam kes yang lebih teruk, pembedahan mungkin diperlukan untuk mengelakkan diri dari bahaya.
5. Polip atau kanser usus Rawatan untuk polip usus melibatkan pengangkatan polip melalui pembedahan atau prosedur endoskopi.
Rawatan kanser usus mungkin termasuk pembedahan, kemoterapi, radioterapi, atau kombinasi rawatan tersebut.
Pencegahan najis berdarah Beberapa langkah pencegahan yang boleh diambil untuk mengurangkan risiko darah dalam najis termasuklah seperti:
Menjaga diet yang seimbang dan kaya dengan serat untuk mengurangkan sembelit dan tekanan pada saluran pencernaan. Minum banyak air untuk membantu pencernaan dan melancarkan pergerakan usus. Mengelakkan anggur yang berlebihan, yang boleh menyebabkan sembelit dan tekanan pada usus. Berhenti merokok, kerana ia boleh menyebabkan peradangan dan memperburuk masalah pencernaan. Menjalani pemeriksaan kolonoskopi secara berkala, terutama jika anda berusia lebih 50 tahun atau mempunyai sejarah keluarga yang ada masalah polip atau kanser usus. Bila perlu berjumpa dengan doktor? Anda harus segera berjumpa dengan doktor jika anda mengalami darah dalam najis disertai gejala lain yang mungkin menunjukkan masalah kesihatan yang lebih serius.
Hal ini termasuklah seperti sakit perut yang teruk, penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan, atau keletihan yang berterusan.
Doktor akan menilai gejala anda dan mungkin menjalankan ujian seperti kolonoskopi atau pemeriksaan darah untuk menentukan punca masalah yang sebenar.
Kesimpulan Kesimpulannya, masalah berak berdarah boleh menjadi tanda masalah kesihatan yang serius atau kurang serius.
Bagi kesihatan sendiri, adalah penting untuk kita mengetahui punca, gejala, dan rawatan yang berkaitan dengan keadaan ini, serta mengambil langkah-langkah pencegahan yang sesuai.
Jangan ragu untuk berbincang dengan doktor anda jika mengalami masalah darah dalam najis atau gejala lain yang mengkhawatirkan.
Kerana diagnosis dan rawatan yang tepat dan cepat boleh membantu mengatasi masalah kesihatan dari akar umbi dan mencegah komplikasi yang lebih serius.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini mengenai masalah berak berdarah dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Rujukan:
Artikel asal diterbitkan di Mysihat Blood in Stool. Webmd Najis Tidak Normal. My Health When To Worry About Blood In Your Stool. MD Anderson Center

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/berak-berdarah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=berak-berdarah

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tajuddin Hadir Mengejut Di Pau 2023 Dedah Punca Kegagalan Umno

Tajuddin Hadir Mengejut Di Pau 2023 Dedah Punca Kegagalan Umno

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 117 hits
Haspaizi Zain B Nanta Kumar Geraldine TongBekas ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Tajuddin Abdul Rahman mendakwa Ahmad Maslan adalah punca apa yang disifatkannya sebagai kegagalan Umno pada hari ini Dia berkata demikian ketika membuat kehadi...
Patutlah Ramai Tiba Tiba Jadi Panas Baran Ketika Memandu Rupanya Ini Punca Sebenar Dedah Pegawai Psikologi

Patutlah Ramai Tiba Tiba Jadi Panas Baran Ketika Memandu Rupanya Ini Punca Sebenar Dedah Pegawai Psikologi

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 151 hits
Patutlah ramai tiba tiba jadi 8216 panas baran 8217 ketika memandu rupanya ini punca sebenar dedah pegawai psikologi tular satu klip video dimuat naik seorang wanita yang menjadi mangsa buli jalanan kejadian tersebut berlaku di jalan Tapah ...
Pandangan Simplistik Seperti Ahmad Maslan Punca Bn Kalah Ismail

Pandangan Simplistik Seperti Ahmad Maslan Punca Bn Kalah Ismail

papar berkaitan - pada 11/6/2023 - jumlah : 132 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 10 2023 6 05 PMMenjawab kritikan Ahmad Maslan bekas perdana menteri Ismail Sabri Yaakob berkata kekalahan BN pada pilihan raya umum lalu disebabkan Umno membuat andaian mengenai sokongan kepada parti itu tanp...
Ismail Sabri Harus Terima Hakikat Tindakan Nya Antara Punca Kekalahan Umno

Ismail Sabri Harus Terima Hakikat Tindakan Nya Antara Punca Kekalahan Umno

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 118 hits
Oleh Adam MalikKenyataan mantan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri yang di buat baru baru ini melalui kenyataan media pada 10haribulan Jun sungguh tidak mengambarkan hal sebenar DSIS secara tidak langsung telah mendedahkan kebenaran ba...
Tak Sangka Rupanya Planet Pluto Bukan Lagi Dianggap Sebagai Planet Ini Punca Ramai Nak Tahu

Tak Sangka Rupanya Planet Pluto Bukan Lagi Dianggap Sebagai Planet Ini Punca Ramai Nak Tahu

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 98 hits
Tak sangka Rupanya planet Pluto bukan lagi dianggap sebagai planet ini punca ramai nak tahu Sejak kecil kita sudah diberikan pendedahan berkaitan ruang angkasa khususnya dalam mata pelajaran Sains Umumnya masih banyak lagi mengenai angkasa ...
Pemandu Wanita Sakit Dada Masuk Laluan Bertentangan Punca Kemalangan 6 Kenderaan

Pemandu Wanita Sakit Dada Masuk Laluan Bertentangan Punca Kemalangan 6 Kenderaan

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 325 hits
SEORANG wanita yang mengalami sakit dada ketika memandu hilang kawalan sehingga masuk ke laluan bertentangan dan menyebabkan kemalangan membabitkan enam kenderaan di Jalan Balik Pulau Pulau Pinang hari ini Ketua Polis Daerah Barat Daya Kama...
Punca New York Dilanda Jerebu Teruk

Punca New York Dilanda Jerebu Teruk

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 179 hits
Rupa rupanya kebakaran teruk yang berlaku di Kanada menjadi punca jerebu di bandar New York sejak hari Selasa yang lalu Tadi pon pelakon Nabila Huda berkongsikan video keadaan jerebu dekat sana Dia keluar pukul 1 30 petang tapi persekitaran...
Mahb Deal Merging Control Through Public Private Partnerships

Sg Bakap A Good Day At Black Rock

Datuk Awie Kagum Bukan Islam Positif Al Hamdulillah

Keir Staurmtrooper Says War Against Russia Will Continue

Dissatisfied Chinese Reluctant To Vote Says Analyst

Kalah Prk Sg Bakap Rakyat Kurang Percaya Kerajaan Kata Puad

Survei Indikator Politik Kaesang Lebih Populer Dibanding Irjen Ahmad Luthfi Di Pilkada Jateng

Program Madani Rakyat Zon Timur Julai 2024



Biodata Terkini Datin Che Puan Norjuma Habib Mohamed Bekas Isteri Nazim Razak Yang Selepas Bercerai Katanya Dah Kahwin Dan Bersuami Tapi Dengan Siapa

8 Fakta Biodata Scha Elinnea Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Jazmy Juma Khan

Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia


Welcoming The Creation Of Beauty With Huawei S Latest Line Of Innovation

Sebab Cantiknya Pantai

Drama Genesis

Oon B Jang Chord

Moomoo My Aplikasi Beli Saham Malaysia Us Mudah Murah

Speed Read A Ducati Streetfighter Inspired By The Mandalorian And More