Benarkah Melayu Hilang Kuasa Di Era Malaysia Baru 8860



In Syaa Allah. Sebenarnya lebih 400,000 hadiri Himpunan ICERD?

Paling tepat Melayu kena kembali ke ajaran Islam sebenar. Bukan terkunci kepada momokan pemimpin politik Melayu yang sering mengerikan kita dengan ketakutan dakyah bangsa dan pemimpin politik Melayu itu yang kita tidak pasti hujung pangkal kepandaiannya dan amalan Islamnya. 

Maka dekatilah dan bersahabatlah dengan orang yang dekat dengan agamawan/ulama Islam sebenar dan bukan ustaz dunia. In Syaa Allah Melayu selamat dunia akhirat. Aamiin. 

Isu Melayu hilang kuasa hanya game parti politik yang Allah telah tentukan dan takdirkan Umno kalah dalam PRU 14 yang lepas. 

Semua itu gara-gara gejala tidak sihat yang jadi amalan sebahagian besar oleh pemimpin parti tersebut di pelbagai peringkat parti, dari peringkat pusat, peringkat bahagian dan peringkat cawangan. Salah laku ini seperti salah guna kuasa dan kleptokrasi. Kononnya parti keramat yang tidak akan tertewas oleh ketentuan Illahi? 

Perjuangan Islam dengan Perjuangan Melayu amat jauh berbeza. 

Berapa buah pulau Umno serahkan kepada orang Melayu? Berapa puncak pergunungan Banjaran Titiwangsa Umno serahkan kepada Melayu? Dengan Umno bangsa pendatang dapat macam-macam sehingga mampu menegarakan sebuah pulau. Bila kalah, bila musim pilihan raya sejak era 60an mainkan isu Melayu di ceruk kampung, sehingga berjaya menanamkan bibit kebencian bila bertembung lain bangsa, walau pun rakyat senegara. 

Hakikatnya Umno yang menterjemahkan kerakyatan tanpa syarat kepada pendatang. 

Menang sorak kampung tergadai. Umno buat Melayu mengalah sebab inginkan kemerdekaan. Pengisian kemerdekaan menjadikan kaum yang asalnya pendatang menguasai hampir keseluruhan ekonomi negara. Hak 30% kekayaan untuk Melayu, Bumiputra Peribumi pun telah Melayu hapuskan melalui Dasar Tranasional 50 (TN50) yang memperteguhkan 1Malaysia sebagai hak sama rata rakyat tanpa mengira kaum. 

Bila sudah berjahat, kena siasat, kena hadir soal siasat, kena dakwa puluhan pertuduhan dan akan dibicarakan di mahkamah, boleh pula kata kerajaan balas dendam. Semua gaya orang jahat mahu keringkan benang basah? Tunggu keputusan mahkamah, selagi mahkamah belum buat keputusan ertinya pihak terdakwa masih di pihak yang benar. 

Tetapi harus diingat di dunia lepas, mahkamah atau Pengadilan Allah memang tidak akan terlepas, bila mulut terkunci dari berkata-kata. Anggota tubuh yang lain Allah kurniakan boleh bercakap. Azab sakratulmaut dan Azam kubur, semua yang masih hidup akan tempuhi. Kita semua sudah diajar bagaimana mahu melepasi azab-azab tersebut. Hukum Allah dan janji Allah itu pasti. Aamiin. 

Umno! siapa yang khianati Kontrak Sosial yang dipersetujui? Kehendak bangsa asalnya pendatang semua dipenuhi seperti adanya SRJKCina dan SRJKTamil. Mana penerapan dan keadaan itu dengan kelemahan Umno telah dengan sendirinya mewujudkan cabaran kepada Bahasa Melayu/Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan. Siapa sebenarnya pengkhianat Melayu dan siapa yang telah membangsatkan diri sendiri? 

Bila berkuasa tidak sedar diri. 

Itu yang membuat Umno terhukum dan terpinggir. Baru ingat Melayu sangat masa di tampuk kuasa. Cari geng tambah dan rompak khazanah negara. MCA pun berura-ura tinggalkan BN seperti mana parti Cina yang lain seperti Gerakan dan sebagainya telah pun angkat kaki, sebab? Mereka sudah dapat dari kelekaan Umno sendiri dalam kononnya Parti Ketuanan Melayu. Pooooorah!!! Muhasabah dirilah kita sama-sama boss. Tepuk dada tanya iman. Aamiin. 

Sejak Bersih 1, dua lelaki ini tidak jemu kutip sampah peserta demo (VIDEO)
Diterbitkan 32 minit yang lalu pada 08 December 2018
Oleh Azril Annuar
Azmi Ismail dan Abdul Rashid mengutip sampah setiap kali perhimpunan besar-besaran di Kuala Lumpur sejak Bersih 1 pada 2007. — Foto oleh Azril Annuar
KUALA LUMPUR, 8 Dis — Sejak himpunan Bersih 1 pada 2007 hingga demonstrasi bantah ICERD pada hari ini, dua lelaki daripada Kajang tidak jemu turun menyokong sambil mengutip sampah di kawasan terlibat.

Azmi Ismail, 36, bekerja sendiri, dan rakannya Abdul Rashid, 49, kontraktor ubah suai rumah mahu melihat persekitaran Malaysia menjadi lebih bersih.

Gelagat mereka semasa berlegar sekitar Dataran Merdeka mengutip sampah sambil melaung “sampah, sampah, sampah” mendapat perhatian Malay Mail.

Orang ramai yang berdekatan kemudian dilihat turut mengutip dan membuang sampah ke dalam beg plastik hitam yang diusung mereka.

“Apabila kami mula mengutip sampah, kami perasan orang ramai turut serta melakukannya.

“Ada lagi seorang rakan kami, dia berada di simpang jalan belakang menjaga beg plastik sampah yang terkumpul,” kata Azmi.

Baca seterusnya di Malay Mail. 




Artikel Berkaitan

Penyokong ‘baju putih’ mula bergerak ke Dataran Merdeka

ICERD: Jangan cetus provokasi, nasihat polis pada penyokong

Polis: Kerana himpunan ICERD, sambutan Hari Hak Asasi Manusia tangguhhttps://www.projekmm.com/s/1701376/sejak-bersih-1-dua-lelaki-ini-tidak-jemu-kutip-sampah-peserta-demo-video


Mikul Dhuwur Mendhem Jero [PETUAH]KASKUS - Forum Threads - 6 jam yang lalu[i]Menghormati orang tua atau orang yang dituakan (para senior) adalah salah satu karakter terindah dalam falsafah Jawa. Penghormatan itu tidak hanya ketika mereka masih hidup, bahkan ketika sudah meninggal pun mesti tetap Mikul Dhuwur Mendhem Jero.[/i] [CENTER][img]https://s.kaskus.id/images/2018/12/08/6944261_20181208100224.jpg[/img][/CENTER] Istilah ini pernah dipopulerkan oleh mendiang Presiden Soeharto (Presiden ke-2 RI). Mikul dhuwur mendhem jero punya makna meninggikan kelebihan dan ... lagi »
At rally, Umno calls for Malay unity to regain power
Published 24 minutes ago on 08 December 2018
By Danial Dzulkifly 
Anti-ICERD demonstrators march along Jalan Tun Perak towards Dataran Merdeka December 8, 2018. — Picture by Mukhriz HazimKUALA LUMPUR, Dec 8 — Umno today urged Malays to unite to regain federal power in the next election, amid a mass rally here today.Umno deputy president Datuk Seri Mohamad Hasan claimed that since Barisan Nasional (BN) lost the May 9 polls, the Malays have not been respected by other communities.“People do not respect us because we have lost power.“The Malays must unite to regain power in the coming 15th general election,” he said in his speech at a rally against the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) at Dataran Merdeka.MORE TO COME 
https://www.malaymail.com/s/1701358/at-rally-umno-calls-for-malay-unity-to-regain-power

BERITA»Nasional
Sabtu, 8 Disember 2018 | 5:30pm
Mujahid dedah isu TH di Parlimen Isnin ini
Oleh Shaiful Shahrin Ahmad Pauzi [email protected]
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa membantu memakaikan baju sekolah kepada adik Mohd Nor Azizi Izham selepas Program 'Back To School' di Mydin Mall hari ini. - Foto BERNAMAPARIT BUNTAR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof, dijangka akan mendedahkan isu membabitkan Lembaga Tabung Haji (TH) di Parlimen, Isnin ini.

Menurutnya antara yang akan didedahkan adalah mengenai laporan kewangan 2017 yang didapati bercanggah dan termasuklah isu keuntungan agensi berkenaan yang diperkatakan sebelum ini. 

“Tunggu hari Isnin ini sekitar jam 10 pagi, bertempat di Parlimen, kami akan dedahkan dapatan-dapatan yang kami jumpa dalam pengurusan TH yang amat menyedihkan.

“Saya tidak dapat jelaskan di sini apa yang dimaksud ‘menyedihkan’ itu. Sebagai tanggungjawab kita kepada Parlimen dan publik (orang ramai), kita akan beri penjelasan sesuai dengan dapatan-dapatan yang telah kami temui.

“Dijangka Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara (PAC) akan dipanggil (bermesyuarat) dan mereka boleh memanggil sesiapa sahaja (untuk disiasat) jika mereka lihat perkara ini ada isu,” katanya pada sidang media selepas menyempurnakan Program Kembali Ke Sekolah di Mydin Mall, di sini, hari ini.

Seramai 200 pelajar miskin menerima baucer bantuan kelengkapan persekolahan bernilai RM100 setiap seorang pada program berkenaan.

Ditanya sama ada perkara itu ada kaitan dengan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Mujahid yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar menegaskan pihaknya menyerahkan sepenuhnya siasatan kepada pihak polis.

“Tidak pasti sama ada ia berkaitan dengan isu 1MDB, namun kami belum `menyelam ke dasar’ lagi, biarlah pihak polis menjalankan siasatan mereka dan saya yakin polis akan siasat perkara ini menyeluruh dan kita akan tahu siapa yang menyalahgunakan dana itu.

“Saya tidak anggap orang itu (pihak terbabit dalam TH) salah tapi siasatan perlu diteruskan, fitnah atau tidak, kita serah semuanya kepada pihak polis,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya turut kesal dengan kenyataan pihak tertentu yang mengaitkan isu TH itu sebagai balas dendam.

“Jika saya nak balas dendam daripada tahun 2016 lagi saya dah dedahkan TH ada masalah. Wajarkah isu yang membabitkan kepentingan umat dianggap misi balas dendam?

“Diharap pihak ini dapat memikirkannya secara lebih mendalam dan terperinci (sebelum mengeluarkan kenyataan),” katanya.

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/12/506869/mujahid-dedah-isu-th-di-parlimen-isnin-ini

Rain steals anti-ICERD rally’s thunder (VIDEO) 
Published 43 minutes ago on 08 December 2018 By Azril Annuar
Datuk Seri Najib Razak puts on a plastic raincoat during the anti-ICERD rally in Kuala Lumpur December 8, 2018. — Picture by Ahmad Zamzahuri 

KUALA LUMPUR, Dec 8 — A sudden drizzle took the thunder out of an anti-ICERD demonstration today as organisers decided to cut the protest short by an hour.
The moment it started raining, the organisers actually pleaded with the demonstrators, asking everyone to remain calm and stay for another five minutes. 
“Please remain calm and don’t leave yet. Just for another five minutes. We are going to take an anti-ICERD declaration and oath (ikrar),” said the rally’s unnamed emcee.
Many of the protesters took heed of the emcee’s request, but others continued to head out of Dataran Merdeka. 
Earlier, hundreds of protesters seemed to be leaving the rally against the United Nations treaty, the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD), at Dataran Merdeka as the skies darkened and the sound of thunder threatened rain.  
One of the demonstrators, 39-year-old Saiful Azit, told the Malay Mail that he brought his wife and two children along and did not want his little ones to get drenched or sick.
“My family are here to support against ICERD. We are here to also show our gratitude to the government for not ratifying the convention. 
“But I don’t want my children to get sick if they are caught in a rainstorm,” Saiful said gesturing to his 11-year-old son Shamsul and 12-year-old daughter Shamsiah.
The Subang native said he was headed to the Central Market train station to head home.
Related Articles
Looming rainstorm steals a bit of anti-ICERD rally’s thunderAt rally, Umno calls for Malay unity to regain powerVolunteers keen to keep things clean at all mega rallies (VIDEO)
https://www.malaymail.com/s/1701374/rain-steals-anti-icerd-rallys-thunder-video?
Tun M takkan hadir Himpunan Suhakam esok8 DISEMBER 2018Tun Dr Mahathir MohamadPETALING JAYA – Tun Dr Mahathir Mohamad tidak akan menghadiri program sambutan Hari Hak Asasi Manusia anjuran Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) di Padang Timur di sini, esok.
Menurutnya, agak mustahil untuk menghadiri sambutan tersebut kerana perbezaan pendirian antara kerajaan PH dan Suhakam berhubung Konvensyen  Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).
“Saya sudah memutuskan bahawa kerajaan tidak akan menerima ICERD. Suhakam pula mahu ICERD diterima, jadi macam mana saya boleh pergi,” katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Presiden PH di Menara Yayasan Selangor di sini, hari ini.
Perhimpunan sempena Hari Hak Asasi Manusia Antarabangsa 2018 itu pada asalnya dijadualkan berlangsung hari ini dengan Dr Mahathir dijemput Suhakam sebagai tetamu khas, namun ditangguhkan ke esok atas nasihat pihak berkuasa. 
Hari ini juga menyaksikan penganjuran perhimpunan berasingan bagi menolak ICERD di ibu negara selepas Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan Pada 23 November lalu berkata, kerajaan PH tidak akan meratifikasi ICERD.
Bagaimanapun, Suhakam dalam kenyataan pada 27 November lalu menyebut kecewa dengan keputusan kerajaan.
Dr Mahathir seterusnya berkata, sambutan anjuran Suhakam itu dipinda ke esok kerana polis tidak mempunyai anggota mencukupi untuk mengawal dua perhimpunan jika diadakan pada hari sama.
“Bukan kita larang ada demonstrasi. Tidak. Demonstrasi boleh ada tetapi kita minta supaya ditangguhkan ke hari lain supaya polis tidak tertekan kerana pegawai mereka tidak cukup untuk mengawasi perhimpunan yang besar-besar,” katanya.
Namun bila ditanya sama ada beliau akan menyertai perhimpunan di ibu negara itu, Dr Mahathir berkata:  “Tidak. Saya dah bersyukur cukup dah. Saya buat satu keputusan yang baik, saya bersyukur saya boleh buat keputusan yang terbaik,” katanya. - Bernama
http://www.sinarharian.com.my/nasional/tun-m-takkan-hadir-himpunan-suhakam-esok-1.913329?
55,000 peserta hadir Himpunan ICERD, kata PolisSafeek Affendy RazaliPOLIS Kuala Lumpur menganggarkan 55,000 peserta hadir ke perhimpunan membantah ratifikasi ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD), di sekitar ibu negara, hari ini.
Namun berdasarkan pengamatan yang dilakukan oleh wartawan NSTP jumlahnya mungkin mencecah lebih 100,000 orang berdasarkan kepadatan peserta dalam satu masa serentak, 2 petang tadi di sekitar Jalan Raja sehingga ke Bangunan Dayabumi; Jalan Tun Perak sehingga ke Jalan Lebuh Ampang; Jalan Raja Laut sehingga ke Sogo; kawasan sekitar Jalan Tunku Abdul Rahman.
Bagaimanapun penganjur Gerakan Pembela Ummah (UMMAH), Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT) dan Sekretariat Kedaulatan Rakyat (RAKYAT) menganggarkan jumlah peserta adalah mencecah 300,000 orang.
Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Seri Mazlan Lazim berkata, meskipun perhimpunan berjalan dengan aman terdapat beberapa kesalahan yang dilakukan oleh peserta gagal dikawal oleh pihak penganjur terutama membawa kanak-kanak.
"Himpunan ini berjalan dengan lancar dan selamat tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.
"Bagaimanapun polis mengesan ada ibu bapa dan penjaga yang juga peserta perhimpunan membawa kanak-kanak ke perhimpunan berkenaan," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Sejak pagi hingga perhimpunan berakhir kira-kira 5 petang tadi, sebahagian besar peserta dikesan masih membawa kanak-kanak ke perhimpunan berkenaan sekaligus melanggar syarat-syarat di bawah Akta Perhimpunan Aman (APA 2012).
Lagi berita berkaitan Perhimpunan ICERD
https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2018/12/401844/55000-peserta-hadir-himpunan-icerd-kata-polis
Misteri MH370 di Langit Banda Aceh dan Dugaan Pesawat Celaka di Pulau ChristmasHappy Ferdian Syah Utomo08 Des 2018, 17:00 WIBSenin (24/3/2014) pukul 22.00 WIB Perdana Menteri Malaysia Najib Razak mengumumkan kabar Malaysia Airlines MH370 berakhir di Samudera Hindia
Liputan6.com, Kopenhagen - Di mana persisnya pesawat Malaysia Airlines MH370 celaka hingga kini masih misteri. Meski, sejumlah puing dan barang-barang milik para penumpang tersapu ke pesisir Samudera Hindia. Ada pecahan sayap, flaperon, karpet, hingga sandal berbahan anduk yang warnanya berubah jadi cokelat pekat.
Sejumlah kalkulasi hingga spekulasi muncul, pencarian besar-besaran pun dilakukan meski hasilnya nihil.
BACA JUGA
3 Fakta MH370, Kecelakaan Pesawat Paling Misterius di Dunia 
Dihuni Ular hingga Ilusi Air Terjun Bawah Laut, 5 Pulau Aneh Ini Menyimpan Misteri
Perang Dunia III Terjadi pada Akhir Tahun 2018? Ini Klaim Penjelajah Waktu
Belakangan, seorang ahli di bidang teknik asal Denmark, Martin Kristensen mengajukan hasil perhitungannya. Akademi dari Aarhaus University itu bahkan mengklaim, kalkulasi matematika yang ia lakukan akurasinya 'di atas 90 persen'.
Lokasi yang ia tawarkan berada jauh dari area pencarian MH370 yang dilakukan tim internasional.Area pencarian MH370 yang diusulkan untuk diidentifikasi. (ATSB)
Kristensen mengatakan, berdasar analisis data penerbangan, pesawat nahas itu berakhir di perairan Christmas Island, wilayah teritorial Australia yang berada di dekat Pulau Jawa, Indonesia.
Pesawat Malaysia Airlines MH370 beserta 239 orang di dalamnya, hilang di tengah penerbangan dari Kuala Lumpur menuju Beijing pada 8 Maret 2014. 
Insiden itu menjadi salah satu misteri terbesar dalam dunia aviasi.
Kristensen mengklaim, kalkulasi jalur penerbangan MH370 para penyelidik tidak tepat.
Seperti dikutip dari Daily Mail, Sabtu (8/12/2018), setelah mengkalkulasi empat jalur penerbangan MH370, Kristensen mengeliminasi tiga di antaranya, termasuk dua yang melewati China atau India, serta di area di mana pencarian besar-besaran telah dilakukan.
Dalam makalahnya, ia juga mengklaim ada pengakuan saksi mata, seorang perempuan yang kala itu ada dalam kapal nelayan, yang melihat penampakan pesawat diduga MH370 -- yang kebetulan cocok dengan teorinya.
Kristensen juga mengklaim bahwa rute MH370 yang menyimpang adalah 'bagian dari rencana' untuk sengaja menyembunyikan keberadaan pesawat. Ia juga menduga, siapapun otak plot jahat itu, berencana kabur dengan parasut.
Saksikan video terkait Malaysia Airlines MH370 berikut ini: Misteri di Langit Banda AcehKeluarga korban pasawat Malaysia Airlines MH370 menangis sebelum bertemu dengan pejabat maskapai tersebut di Beijing, China (18/1). Setelah tiga tahun menghilang pencarian pesawat tersebut akhirnya ditangguhkan. (AP Photo/Ng Han Guan)
Pria Denmark itu menambahkan, deteksi satelit dan radar berdaya jangkau luas (long range)terganggu badai petir tropis dalam perjalanan ke Pulau Christmas. Diduga itu adalah indikasi pelaku tahu apa yang ia lakukan.
"Satu-satunya penjelasan yang masuk akal adalah bahwa mereka ingin mendarat di Banda Aceh atau kabur dengan parasut," tulis Kristensen. "Karena pesawat tidak mendarat, satu-satunya pilihan adalah terjun payung."

Untuk melakukannya, kata Kristensen, pesawat harus terbang rendah dan lambat. "Untuk membuka palka dan keluar dari kapal terbang," kata dia.

Pelaku, dia menambahkan, memprogram pesawat kembali ke ketinggian normal dan ke autopilot sebelum melompat.

Itu mengapa, kata dia, pesawat kembali ke ketinggian 11 kilometer setelah Banda Aceh dalam kondisi kabin yang tidak bertekanan akibat kebocoran di pintu palka yang terbuka.

"Kondisi tersebut bisa menyebabkan kematian bagi siapapun di dalam pesawat, yang saat itu mungkin masih hidup," kata Kristensen.
Samudera Hindia, tempat yang disinyalir sebagai jatuhnya pesawat MH370 ternyata menyimpan sejumlah fakta mistis.
Dengan perhitungannya itu, Kristensen mengusulkan zona pencarian baru seluas 3.500 kilometer persegi, yang berpusat 13.279˚ Selatan, 106.964˚ Timur, bentuk sedikit elips sepanjang busur ke-7, dengan panjang total 140 km dan lebar 30 km.
"Kemungkinan menemukan pesawat di sana di atas 90 persen," tambah dia.
Petunjuk KunciFoto ini diambil pada tanggal 29 Juli 2015, Polisi Perancis membawa potongan puing-puing dari pesawat yang diduga Malaysia Airlines MH370 di pantai Saint-Andre, Pulau Reunion. (AP Photo/Lucas Marie)
Malaysia Airlines MH370 hilang dari radar saat berada dalam perjalanan menuju India. Di atas Laut Andaman. Kala itu, pesawat terbang melenceng. MH370 seharusnya menuju Vietnam utara. Panggilan 'jabat tangan' (handshake calls) atau komunikasi otomatis dengan satelit Inmarsat 3 F1 di atas Samudera Hindia mengindikasikan, Boeing 777 itu berada di atas. Masih terbang.

Perbedaan waktu antara handshake calls dikirim dari pesawat dan saat diterima, menurut Kristensen, menunjukkan sejauh mana kapal terbang itu dari satelit.

Panggilan 'jabat tangan' tiap sejam memungkinkan penggambaran rute pesawat dalam bentuk lingkaran, dengan satelit di tengahnya. Kapal terbang berada di suatu tempat di lingkaran itu setiap kali mengirim panggilan.

Menggunakan lingkaran-lingkaran dan data area yang sebelumnya telah dieliminasi sebagai lokasi jatuh pesawat, menurut Kristensen, rute kasar MH370 bisa dipetakan.



Beberapa keluarga korban juga menyatakan bahwa potongan kecil puing itu bukan berarti pesawat itu telah ditemukan.
Panggilan 'handshake' juga mengandung petunjuk lain. Yang dinamakan 'doppler shift' atau'peregangan' sinyal yang sangat kecil saat sumbernya bergerak ke arah atau menjauh dari penerima --yang menunjukkan kecepatan relatif MH370 dan satelit pada saat 'jabat tangan'.Kisaran kecepatan relatif yang dihasilkan oleh pesawat menyediakan batasan MH370, semakin mempersempit jalur penerbangan potensialnya.
Kristensen mengembangkan model matematika yang memperhitungkan semua batas. Menurut dia, pesawat hanya bisa jatuh di titik di mana batas kecepatan, bahan bakar, sinyal 'jabat tangan' dan doppler shift saling berkesesuaian di tempat yang sama. https://www.liputan6.com/global/read/3802362/misteri-mh370-di-langit-banda-aceh-dan-dugaan-pesawat-celaka-di-pulau-christmas?
Tiada cuti esok bagi TerengganuMUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 8 DISEMBER 2018KUALA LUMPUR - Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar memaklumkan bahawa tiada cuti pada esok bagi negeri berkenaan.
Beliau berkata demikian bagi menafikan siaran yang berlegar di media sosial dan portal media pada petang ini, mengenai isu cuti membabitkan negeri itu.
“Saya ingin menjelaskan bahawa tiada sebarang pengumuman cuti khas pada hari Ahad, 9 Disember 2018 dari Kerajaan Terengganu.
“Oleh yang demikian, hari Ahad 9 Disember adalah hari bekerja untuk pentadbiran kerajaan dan agensi di Terengganu,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.
http://www.sinarharian.com.my/nasional/tiada-cuti-esok-bagi-terengganu-1.913349?
Sikap Seorang Muslim Terhadap Kalimat Tauhid Sabtu, 8 Desember 2018 18:57Foto: bendera kalimat tauhidOleh: Dr. Muhammad Yusran Hadi, Lc., MA*
KIBLAT.NET – Setiap muslim wajib memuliakan dan menjaga kalimat tauhid. Ketika kalimat tauhid dilecehkan, seorang muslim wajib marah. Imannya harus terpanggil untuk membela kalimat dan bendera tauhid.
Pembelaan terhadap tauhid ini merupakan konsekuensi dan tuntutan iman dan tauhid itu sendiri. Jika seorang muslim tidak marah dan tidak benci atas kelakuan oknum Banser yang membakar bendera tauhid, bahkan mendukungnya, berarti imannya bermasalah. Bisa jadi imannya sudah terkena virus liberalisme, sehingga mematikan imannya atau imannya “sakit” karena maksiat sehingga tidak ada respon dan sensitivitas sedikitpun untuk membela tauhid dan agama Allah Swt.
Seorang muslim wajib bersikap al-wala’ dan al-bara’. Perbuatan Al-wala’ dan al-bara’ merupakan konsekuensi dari kalimat tauhid laa ilaaha illallah Muhammad Rasulullah. Al-Wala’ (loyalitas) adalah sikap mencintai, membela dan menghormati.
Seorang muslim wajib berwala’  kepada Allah Swt, Rasul-Nya, agama-Nya, kitab-Nya, Sunnah Nabi-Nya dan para penolong agama-Nya dari orang-orang mukmin. Sebaliknya seorang muslim haram berwala’ kepada orang-orang kafir dan munafik. Adapun al-Bara’ adalah sikap menjauhi, berlepas diri dan memusuhi setelah memberikan alasan dan peringatan.
Seorang muslim wajib bersikap al-bara’ terhadap orang-orang kafir dan orang-orang yang memusuhi Allah Swt, Rasul-Nya, agama-Nya, kitab-Nya dan para penolong-Nya dari orang-orang mukmin. Persoalan al-wala’ dan al-bara’ ini termasuk persoalan aqidah dan tauhid.
Oleh karena itu, sudah sepatutnya kita marah dan membenci perilaku Banser NU dan para pendukungnya.  Jika tidak, berarti kita mendukung kemungkaran mereka. Menurut para ulama, mendukung suatu kemungkaran sama saja melakukan kemungkaran tersebut.
Rasulullah Saw memerintahkan kita untuk mencegah kemungkaran sesuai kemampuan. Paling tidak, membenci kemungkaran. Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa di antara kalian melihat kemungkaran, maka ubahlah kemungkaran tersebut dengan tangannya; jika tidak mampu, maka ubahlah dengan lisannya; Jika tidak mampu, maka ubahlah dengan hatinya; dan yang demikian itu tingkatan iman yang paling lemah.” (HR. Muslim).
BACA JUGA  Mengkritisi Pembakaran Bendera Tauhid
Pembakaran kalimat tauhid oleh oknum Banser merupakan kemungkaran yang dikhawatirkan  akan mengundang azab Allah Swt. Maka, kemungkaran ini tidak bisa ditolerir. Selama ini, Indonesia selalu ditimpakan musibah oleh Allah Swt berupa bencana alam seperti gempa, tsunami, gunung meletus, dan sebagainya. Maka jangan tambah lagi bencana lagi gara-gara kemaksiatan Banser NU ini.
Sepatutnya kita ambil pelajaran dari berbagai bencana itu, dengan bertaubat dan meninggalkan maksiat serta mendekatkan diri kepada Allah Swt serta melaksanakan kewajiban nahi mungkar. Bencana itu datang dari Allah Swt sebagai azab dan peringatan-Nya karena maksiat yang dibiarkan atau merajalela seperti dijelaskan oleh Alquran dan Hadits-Hadits Nabi Saw. Oleh karena itu, kewajiban kita adalah mencegah kemungkaran.
Pembelaan kita terhadap bendera tauhid bukan sekedar melaksanakan kewajiban nahi mungkar, namun lebih jauh lagi menyangkut keimanan dan tauhid kita. Setiap orang yang bertauhid pasti marah dan melakukan pembelaan terhadap kalimat dan bendera tauhid. Sikap ini menunjukkan bahwa dia orang yang beriman dan bertauhid.
Namun jika sebaliknya dia hanya diam atau tidak marah atau tidak melakukan pembelaan terhadap bendera tauhid berarti iman dan tauhidnya sudah mati atau sakit. Maka, jika kita masih punya iman dan tauhid, pasti kita membela kalimat dan bendera tauhid.
Jika kita merujuk kepada sirah para sahabat Nabi SAW, maka kita menemukan sikap mereka yang agung dan mulia dalam melakukan penjagaan dan pembelaan terhadap bendera tauhid. Mereka sangat mencintai dan memuliakan bendera tauhid. Bahkan mereka siap mati syahid dalam membela dan mempertahankannya.
Komitmen para sahabat radhiyallahu anhum tidak diragukan lagi. Pembuktian mereka atas hal itu telah dicatat dalam sejarah. Jika ada seseorang yang melecehkan bendera tauhid, maka mereka segera membelanya mati-matian.
BACA JUGA  Direstui Kapolda, GUIB Jatim Gelar Seminar Nasional Bendera Tauhid
Hal ini menunjukkan bahwa bendera tauhid itu mempunyai kedudukan yang agung dan mulia. Selain itu, menunjukkan kuatnya iman dan tauhid para sahabat serta komitmen mereka dalam membela Islam. Inilah sikap yang patut kita contoh.
Akhirnya, kita perlu meminta kepada para pelaku pembakaran bendera tauhid dan para pendukung mereka untuk bertaubat dan meminta maaf kepada umat Islam. Meskipun sudah meminta maaf, para pelaku harus disyahadatkan kembali dan tetap dihukum dengan seberat-beratnya agar memberi pelajaran dan efek jera kepada mereka dan orang lain sehingga tidak terulang lagi kasus seperti ini.
Oleh karena itu, pemerintah harus menghukum mereka dengan sanksi yang tegas sesuai hukum yang berlaku atas penodaan agama. Tindakan mereka ini telah meresahkan dan menimbulkan kemarahan umat Islam seluruh Indonesia bahkan dunia sehingga berpotensi menganggu stabilitas dan perdamaian bangsa dan negara.
Terlebih hal ini bukanlah yang pertama kali. Selama ini perilaku Banser/GP Ansor banyak menyakiti umat Islam. Sikap mereka terkesan radikal, anarkis, arogan dan intoleran terhadap umat Islam dengan menghalangi dakwah, mempersekusi para ulama, da’i dan aktivis Islam, membubarkan pengajian, membela musuh-musuh Islam dan lainnya.
Perbuatan mereka sudah sangat keterlaluan dan bertentangan dengan pancasila dan hukum di Indonesia, khususnya syariat Islam. Maka wajarlah bila umat Islam menuntut agar Banser/GP Ansor dibubarkan.
Selain itu, umat Islam berharap agar NU garis lurus dan kultural segera mensterilkan NU dari paham liberalisme dan paham sesat lainnya yang menyusup ke dalam ormas NU lewat para elit stuktural NU saat ini. Agar NU dipercayai dan dihormati oleh umat.
*Penulis adalah dosen Fakultas Syari’ah dan Hukum UIN Ar-Raniry Banda Aceh, doktor bidang Fiqh dan Ushul Fiqh pada International Islamic University Malaysia (IIUM).
Sikap Seorang Muslim Terhadap Kalimat Tauhid - Kiblathttps://www.kiblat.net/2018/12/08/sikap-seorang-muslim-terhadap-kalimat-tauhid/

Final AFF: Tiket 'online' dah habis!DEBARAN perlawanan akhir pertama Piala AFF Suzuki 2018 antara Malaysia menentang Vietnam di Stadium Nasional, Bukit Jalil, pada 11 Disember ini, semakin terasa apabila 40,000 tiket yang dijual dalam talian, habis dijual
Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dalam satu kenyataan memaklumkan sebanyak 30,000 tiket habis terjual menerusi www.tickethotline.com.my semalam, manakala baki 10,000 tiket yang dijual hari ini, habis terjual hari ini
FAM memaklumkan baki 40,000 tiket lagi akan dijual secara fizikal esok di beberapa lokasi yang ditetapkan
Peminat bola sepak negara boleh mendapatkan tiket perlawanan di Kaunter Tiket Pintu A & Pintu E di Stadium Nasional, Bukit Jalil, bermula 10 pagi hingga 5 petang (atau sehingga tiket habis), dengan setiap penyokong hanya boleh membeli maksimum lima tiket


FAM berkata peminat boleh juga mendapatkan tiket perlawanan di beberapa cawangan Al-Ikhsan Sports terpilih dan mereka boleh merujuk laman Facebook Al-Ikhsan Sports untuk butiran lanjut
Badan induk bola sepak negara itu turut memaklumkan peminat tempatan yang hadir menyaksikan separuh akhir kedua antara Malaysia dan Thailand di Stadium Nasional Rajamangala, pada 5 Disember lalu, boleh membeli tiket aksi final pertama di kaunter tiket khas di Arena Futsal FAM, Wisma FAM, Kelana Jaya
Kaunter tiket khas di Wisma FAM ini hanya dibuka sehari pada Ahad ini dari 10 pagi hingga 5 petang, menurut FAM
Peminat yang membuat pembelian tiket berkenaan bagaimanapun perlu membawa kad pengenalan (MyKad) dan bukti pembelian iaitu keratan tiket perlawanan separuh akhir kedua di Bangkok atau bukti slip pembayaran tiket berkenaan
“Jika ia sudah hilang, sila bawa Pasport Malaysia anda sebagai bukti keluar masuk ke Thailand untuk ke perlawanan tempoh hari,” kata FAM
Setiap pembelian, bagaimanapun, hanya dihadkan kepada dua tiket tempat duduk terbuka yang berharga RM40 sekeping
Malaysia seri 2-2 dengan Thailand pada aksi separuh akhir, namun layak ke final menerusi peraturan gol di tempat lawan
Vietnam pula menempah tiket ke final selepas mencatat kemenangan agregat 4-2 ke atas Filipina pada satu lagi aksi separuh akhir yang menggunakan format timbal balik

Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 8 Disember 2018 @ 2:45 PM
https://www.hmetro.com.my/utama/2018/12/401768/final-aff-tiket-online-dah-habis



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2018/12/benarkah-melayu-hilang-kuasa-di-era.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Anak Selebriti Malaysia Era Baru Yang Popular Seiring Perkembangan Media Sosial

10 Anak Selebriti Malaysia Era Baru Yang Popular Seiring Perkembangan Media Sosial

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 396 hits
Generasi Budak budak baru nak up dilabel pada artis artis baru industri hiburan Malaysia Tapi ada satu genarasi lain lagi yang menjadi perhatian dan mempunyai pengikutnya yang tersendiri di laman media sosial Artis tempatan akan sentiasa me...
Honor Memulakan Langkah Ke Era Seterusnya Dengan Pengenalan Logo Baru Amanz

Honor Memulakan Langkah Ke Era Seterusnya Dengan Pengenalan Logo Baru Amanz

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 333 hits
Honor salah satu sub jenama Huawei hari ini mengumumkan pengenalan logo serba baru selari dengan ulang tahun kelima jenama berkenaan Langkah ini sekaligus memperlihatkan peralihan jenama berkenaan ke arah lebih matang selain pada masa yang ...
Berhimpunlah Kamu Dalam Malaysia Baru

Berhimpunlah Kamu Dalam Malaysia Baru

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 317 hits
Syahredzan Johan Maka berakhirlah perhimpunan anti Icerd yang dianjurkan oleh badan badan NGO dan disokong oleh dua parti pembangkang paling besar di Malaysia Perhimpunan jalanan pertama setelah terbentuknya kerajaan baru selepas 9 Mei 2018...
Korupsi Era Orde Baru Dilakukan Secara Besar Dan Sistemik

Korupsi Era Orde Baru Dilakukan Secara Besar Dan Sistemik

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 172 hits
Aktivis reformasi itu menyebut saat itu pemerintahan Soeharto dibantu dengan kekuatan militer Akhirnya aparat militer pada saat itu turut menikmati secara ilegal perekonomian Indonesia
Pembangkang Tak Sedar Malaysia Dipimpin Melayu Kata Guan Eng

Pembangkang Tak Sedar Malaysia Dipimpin Melayu Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 268 hits
Menggunakan isu perkauman dan agama Lim Guan Eng dan partinya DAP sering dituduh menguasai kerajaan Malaysia melalui Pakatan Harapan selepas legasi Umno BN ditamatkan pada PRU14 Foto Malaysiakini BM Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata sen...
Ribuan Warga Malaysia Unjuk Rasa Tolak Penghapusan Hak Keistimewaan Ras Melayu

Ribuan Warga Malaysia Unjuk Rasa Tolak Penghapusan Hak Keistimewaan Ras Melayu

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 329 hits
Puluhan ribu muslim Malaysia kemarin berunjuk rasa turun ke jalanan Ibu Kota Kuala Lumpur untuk menentang rencana pemerintah menghapus status keistimewaan etnis Melayu yang menjadi mayoritas Malaysia
Ini Bukan Malaysia Baru Suhakam

Ini Bukan Malaysia Baru Suhakam

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 301 hits
Diterbitkan 7 Dis 2018 6 09 petangSuruhanjaya Hak Asasi Manusia akan mengadakan majlis sambutan pada Ahad ini kata Pengerusinya Razali Ismail Suhakam terpaksa menangguhkan majlisnya dalam masa 24 jam selepas polis menyatakan terdapat risiko...
Umno Akui Begitu Perit Hilang Kuasa

Umno Akui Begitu Perit Hilang Kuasa

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 189 hits
HARAKAHDAILYKOTA BHARU Kehilangan kuasa pada Pilihan Raya Umum ke 14 diakui Umno sebagai cabaran paling besar dihadapi dalam perjuangan parti itu Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan Dato Ahmad Jazlan Yaakub berkata setelah kalah dalam PRU l...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping