Beliawanis Sejahtera Terjemahkan Hasrat Kerajaan Negeri




Oleh : Syazwana M. Zohir
Foto oleh : Media i-MITS

KUALA TERENGGANU, 21 Februari
Beliawanis Institut Modal Insan Terengganu Sejahtera (i-MITS) disarankan berdaya saing dan kreatif dalam menyampaikan dakwah serta membantu untuk menterjemahkan hasrat Kerajaan Negeri Terengganu kepada rakyat di peringkat akar-umbi.

Pegawai Seranta Beliawanis Ibu Pejabat Institut Modal Insan Terengganu Sejahtera (i-MITS), Nurhidayah Ali berkata, beliawanis atau remaja merupakan tenaga pelengkap yang mempunyai kemahiran tersendiri menuju negeri maju.

Beliawanis i-MITS sepatutnya  menjadi patrun kepada pemudi daripada segi kepimpinan, keilmuan, juga termasuk sahsiah yang tinggi. Antara misi beliawanis juga adalah untuk menerapkan kefahaman yang berteraskan konsep kesyumulan Islam terhadap anggota kerajaan dan rakyat Terengganu.

“Pada masa sama, kita juga merakyatkan program dan memberi fokus kepada pembinaan modal insan dan sepertimana yang kita sedia maklum bahawa membina modal insan kelas pertama sememangnya memerlukan kesabaran dan usaha yang berterusan,” katanya.

Norhidayah Ali

Beliau berkata demikian ketika dihubungi oleh wartawan Urusetia Penerangan Darul Iman, semalam.

Justeru itu, penyelarasan gerak kerja agar lebih efisyen dan teratur menjadi fokus utama penganjuran Bengkel Pengurusan Beliawanis Sejahtera di Dewan Jamuan Tingkat 18, Wisma Darul Iman, baru-baru ini.

Bengkel tersebut telah dihadiri hampir 100 orang peserta dalam kalangan barisan kepimpinan beliawanis dari seluruh Terengganu yang telah diberi tanggungjawab bagi merangka dan menjalankan program-program beliawanis di DUN masing-masing.



Turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wanita negeri, Zuraida Md Noor dan Felo Terengganu Strategic and Integrity Institute (TSIS), Noor Asyanti Abu Bakar.

Menurut Nurhidayah lagi, aspirasi kerajaan tersebut diterjemahkan melalui program dan kempen yang dijalankan oleh beliawanis.

“Kita anjurkan program hiburan dan sukan yang seiring dengan kehendak syariat. Setakat hari ini, pelbagai jenis program yang telah dibuat untuk pelbagai kumpulan sasaran anak muda meliputi bukan sahaja aspek sukan dan rekreasi bahkan aspek keilmuan.

“Untuk rekod, hampir 2000 program yang telah dijalankan oleh beliawanis di seluruh Dewan Undangan Negeri (DUN) sepanjang tempoh 2019 yang lalu dan kalau boleh saya sebutkan beberapa program iaitu termasuklah senamrobik, kempen menutup aurat, kempen menjaga pergaulan, program kecantikan dan ‘hiking’ (pendakian) beliawanis,” tambah beliau.

Selain menggerakkan program untuk wanita-wanita muda, beliawanis juga perlu cakna terhadap isu kebajikan dalam kalangan wanita muda, atas dasar itulah program ziarah merupakan satu kemestian.

“Kami berharap pada tahun 2020 ini, program beliawanis lebih rancak dianjurkan dengan meliputi sasaran yang lebih menyeluruh.

“Sebolehnya luaskan lagi bulatan itu, ambil peluang untuk bekerjasama dengan agensi-agensi kerajaan dan juga badan bukan kerajaan (NGO) sebagai rakan strategik,” ujarnya.

Sumber: teganukita.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/02/beliawanis-sejahtera-terjemahkan-hasrat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sultan Selangor Puas Hati Komitmen Kerajaan Negeri

Sultan Selangor Puas Hati Komitmen Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 548 hits
SHAH ALAM 25 FEB Duli Yang Maha Mulia Sultan Sharafuddin Idris Shah berpuas hati dengan komitmen Kerajaan Selangor untuk meneruskan mandat rakyat negeri ini Baginda turut berkenan supaya pentadbiran Kerajaan Negeri berfungsi seperti biasa k...
Umno Johor Yakin Akan Ada Kerajaan Negeri Baru

Umno Johor Yakin Akan Ada Kerajaan Negeri Baru

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 433 hits
ZIKRI KAMARULZAMAN Umno Johor yakin akan ada kerajaan negeri yang baru susulan pembelotan oleh pemimpin dan wakil rakyat PKR Dengan keputusan Bersatu yang bertindak keluar dari Pakatan Harapan jumlah kerusi dewan undangan negeri kini tergan...
Jawatan Kosong Kerajaan Negeri Selangor

Jawatan Kosong Kerajaan Negeri Selangor

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 589 hits
Jawatan Kosong Kerajaan Negeri Selangor Portal kerja kosong kerajaan ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan yang kini dibuka di SUK Selangor dan kepada Warganegara Malaysia yang berminat serta berkelayakan dipelawa untuk mengisi kekoson...
Kerajaan Negeri Cakna Peningkatan Kes Bayi Istimewa

Kerajaan Negeri Cakna Peningkatan Kes Bayi Istimewa

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 182 hits
Oleh Syazwana M ZohirKUALA TERENGGANU 21 Februari Kerajaan negeri sentiasa mengambil berat tentang isu pertambahan kelahiran bayi dengan kecacatan pada fungsi otak di Terengganu Ahli Dewan Undangan Negeri Wanita Terengganu Zuraida Md Noor b...
Kerajaan Negeri Rancang Pakej Pelancongan Daerah Marang

Kerajaan Negeri Rancang Pakej Pelancongan Daerah Marang

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 332 hits
Ustaz Ariffin melepaskan itek untuk program menangkap itik Sempena Festival Pecah Panggong Dataran Batu Putih Marang MARANG 8 Februari Kerajaan negeri merancang mengadakan pakej pelancongan khusus mengenai daerah Marang termasuk Dataran Bat...
Lepasan Pelajar Negeri Terengganu Perlu Bersama Kerajaan Negeri

Lepasan Pelajar Negeri Terengganu Perlu Bersama Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 276 hits
Oleh Rohayati RipinKUALA TERENGGANU 21 Februari Lepasan pelajar sekolah negeri Terengganu disarankan supaya tidak mengasingkan diri dari memberi sumbangan dalam pembangunan negeri Terengganu bagi mencapai mencapai status negeri maju berkat ...
Kerajaan Negeri Perak Melaka Kedah Johor Mungkin Tergugat

Kerajaan Negeri Perak Melaka Kedah Johor Mungkin Tergugat

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 425 hits
Sekurang kurangnya tiga kerajaan negeri yang ditadbir Pakatan Harapan akan runtuh apabila mengambil kira gabungan baru yang dipimpin MP Gombak Azmin Ali melibatkan anggota parlimen daripada PKR Bersatu BN PAS Warisan dan GPS Kerajaan negeri...
Kerajaan Negeri Wajar Tidak Dibubarkan Atau Dibentuk Mendahului Keputusan Pusat

Kerajaan Negeri Wajar Tidak Dibubarkan Atau Dibentuk Mendahului Keputusan Pusat

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 235 hits
Jangan tergila sangat untuk rampas kuasa MENDAHULUI KEPUTUSAN PUSAT MENDAHULUI Istana Negara
Pekebun Rayu Kerajaan Negeri Lanjut Tempoh Kosong Kebun

Pekebun Rayu Kerajaan Negeri Lanjut Tempoh Kosong Kebun

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 187 hits
KUANTAN Kira kira 70 pekebun dari Lembah Bertam Cameron Highlands merayu Kerajaan Pahang mempertimbangkan semula notis pengosongan kebun di atas tanah kerajaan sebaliknya meminta pihak terlibat membuka ruang penyelesaian dengan mengambil ki...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku