Beli Nombor Plate Untuk Kenderaan Syarikat


Proses pembelian nombor plate untuk kenderaan persendirian dengan kenderaan untuk syarikat secara asasnya adalah sama. Tapi ada 1 perkara kecil yang perlu diambil berat, iaitu berkaitan dengan nombor pendaftaran syarikat. Saya akan berkongsi tips untuk beli nombor plate untuk kenderaan Syarikat.
Gagal membuat pendaftaran nombor plate ke kereta Syarikat Saya sendiri tak perasan berkaitan isu ini sepanjang saya membuat servis tempahan nombor plate Putrajaya (dan lain-lain negeri) sebab semua urusan berjalan lancar. Sampailah satu hari terdapat satu isu dari pelanggan yang nak daftarkan kereta atas nama syarikat menghubungi saya.
“Encik Adzril, SA kata slip nombor tu tak boleh didaftarkan kat kereta saya lah”
Saya pun panik sekejap.
Semakan Maklumat Pendaftaran Nombor Plate Saya cuba semak kembali semula perbualan (chat) saya dengan pelanggan ini dan buat crosscheck dokumen yang diberikan dengan slip nombor plate yang telah diperolehi. Semua maklumat dalam slip nombor plate sama dengan maklumat yang ada dalam dokumen pendaftaran syarikat beliau.
Pendaftaran bagi kenderaan baru, bukan interchange nombor plate Saya pasti pelanggan ini hendak mendaftarkan kenderaan (kereta) baru atas nama syarikat dan bukannya urusan interchange nombor plate. Jadi saya makin yakin ianya tiada sebarang kesalahan. Dan sepatutnya urusan pendaftaran nombor kenderaan baru ini berjalan lancar.
Nombor baru bagi pendaftaran Syarikat Vs Nombor lama pendaftaran Syarikat Saya terus menghubungi pihak JPJ bahagian perlesenan di kaunter berkenaan masalah ini. Pihak JPJ menerangkan bahawa isu ini adalah berkaitan dengan pembiayaan (pinjaman) yang dibuat. Sekiranya SA hantar permohonan pembiayaan ke bank menggunakan nombor lama bagi nombor pendaftaran syarikat, jadi permohonan untuk mendapatkan nombor plate juga haruslah menggunakan nombor lama pendaftaran syarikat. Begitulah sebaliknya.
Rupanya SA telah menghantar permohonan pembiayaan ke bank menggunakan nombor pendaftaran syarikat format lama. Manakala saya telah membuat tempahan nombor plate menggunakan nombor pendaftaran syarikat format baru. Pendaftaran nombor plate ke kereta tidak berjaya kerana nombor pendaftaran berlainan.
Kalau ikut logik, takde masalah pun sebab nama syarikat tetap sama dan nombor pendaftaran syarikat format lama dan baru jelas terpampang dalam dokumen pendaftaran syarikat.
Format Baru Nombor Pendaftaran Syarikat oleh SSM Untuk pengetahuan pembaca semua, SSM telah menggantikan semua nombor pendaftaran syarikat kepada format baru. Format baru ini tidak mempunyai huruf dalam nombor pendaftaran syarikat.
Jika sebelum ini format nombor pendaftaran syarikat mempunyai huruf. Contohnya 123456 – W.
Untuk format baru nombor pendaftaran syarikat dari SSM adalah berbentuk kesemuanya nombor. Contohnya 201608087567.
Nombor pendaftaran syarikat format lama dan format baru dipaparkan sekali dalam notification of Change in the registered. Semua syarikat yang mempunyai nombor pendaftaran lama akan diberikan nombor pendaftaran baru seiring dengan nombor pendaftaran dalam dalam dokumen syarikat mereka. Nama syarikat akan tetap sama dan tiada apa yang berubah selain format nombor pendaftaran sahaja.
Boleh teruskan pendaftaran atau buat permohonan ubah slip nombor plate Untuk kes pelanggan saya ini, pihak JPJ memaklumkan isu ini cuma isu kecil kerana nama syarikat tidak berubah dan nombor pendaftaran syarikat format lama pun masih terpapar dalam dokumen pendaftaran syarikat. Seharusnya pendaftaran boleh diteruskan.
Namun sekiranya salah satu pihak enggan melancarkan urusan ini, maka pelanggan perlu membuat permohonan kepada pihak JPJ untuk mengubah maklumat nombor pendaftaran syarikat dalam slip nombor plate untuk sama dengan borang K1 yang dikeluarkan.
Permohonan pertukaran maklumat ini perlu dibuat melalui email ke bahagian perlesenan dan mengambil masa lebih kurang 1 minggu untuk selesai. Saya dimaklumkan bahagian perlesenan JPJ akan rujuk perkara ini ke bahagian IT untuk membuat pertukaran maklumat dalam slip nombor pendaftaran.
Tiada sebarang kos dikenakan untuk urusan ini, namun sekiranya menggunakan servis runner, ada sedikit upah yang perlu dibayar.
Pastikan Maklumat Pendaftaran adalah tepat. Dengan berlakunya kes ini, saya dapat maklumat baru yang mana saya dapat memperbaiki servis saya selepas ini. Saya akan pastikan pelanggan yang nak membeli nombor plate untuk kenderaan syarikat perlu maklumkan kepada SA tentang tempahan nombor plate yang dibuat. Sekiranya SA telah menghantar permohonan pembiayaan, saya perlukan pastikan format nombor pendaftaran syarikat yang dihantar kepada pihak bank.
Bagi anda yang nak membuat tempahan nombor plate Putrajaya atau mana-mana plate Negeri lain, anda boleh terus hubungi saya di O1O6OO9966 (Call/Whatsapp).
The post Beli Nombor Plate Untuk Kenderaan Syarikat appeared first on 2022 Adzril.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://adzril.com/nombor-plate-untuk-kenderaan-syarikat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Jadi Trend Pakar Perjelas Steering Separuh Sebenarnya Bahaya Untuk Kenderaan Harian

Hiburan Jadi Trend Pakar Perjelas Steering Separuh Sebenarnya Bahaya Untuk Kenderaan Harian

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 104 hits
Sebuah perkongsian daripada seorang individu menjadi tular di media sosial apabila dia ada memuat naik sebuah pertanyaan mengenai tahap keselamatan alat kemudi ataupun steering yang sudah diubah suai menjadi separuh seperti kegunaan kereta ...
Janganlah Penyanyi Nombor Satu Negara Seganlah Digelar Penyanyi No 1 Siti Nurhaliza Malu Malu

Janganlah Penyanyi Nombor Satu Negara Seganlah Digelar Penyanyi No 1 Siti Nurhaliza Malu Malu

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 178 hits
Penyanyi No 1 negara Itulah gelaran yang sudah menjadi kebiasaan setiap kali mana mana pihak hendak memperkenalkan kemunculan atau keberadaan Datuk Seri Siti Nuhaliza Bagaimanapun tanpa kita semua sedar Siti sebenanya berasa sangat rendah d...
Bodo Punya Makbapak Polis Siasat Tular Aksi Bahaya 3 Kanak Kanak Dalam Kenderaan

Bodo Punya Makbapak Polis Siasat Tular Aksi Bahaya 3 Kanak Kanak Dalam Kenderaan

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 154 hits
March 25 2022 Ketua Polis Perak Mior Faridalathrash Wahid berkata siasatan dijalankan di bawah Seksyen 336 Kanun Keseksaan dan Seksyen 31 Akta Kanak kanak 2001 IPOH Polis sedang menyiasat isu tular menerusi video menunjukkan aksi berbahaya ...
Skim Pinjaman Kenderaan Komersial Diperkenal Bantu Pengusaha Terjejas Berita Harian 16 03 2022

Skim Pinjaman Kenderaan Komersial Diperkenal Bantu Pengusaha Terjejas Berita Harian 16 03 2022

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 159 hits
Artikel oleh Berita Harian SKIM PINJAMAN KENDERAAN KOMERSIAL DIPERKENAL BANTU PENGUSAHA TERJEJAS
Syarikat Singapura Kendalikan Mysejahtera Lakukan Siasatan Menyeluruh Anwar

Syarikat Singapura Kendalikan Mysejahtera Lakukan Siasatan Menyeluruh Anwar

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 936 hits
Kontroversi mengenai pengendalian aplikasi MySejahtera yang memantau pergerakan rakyat Malaysia bagi mengesan kontak Covid 19 semakin memanas Terbaharu Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertanyakan mengenai tid...
Aeril Zafrel Wawa Selamat Mengerjakan Ibadah Umrah Wawa Kata Aeril Tak Habis Habis Doa Baby Nombor 5

Aeril Zafrel Wawa Selamat Mengerjakan Ibadah Umrah Wawa Kata Aeril Tak Habis Habis Doa Baby Nombor 5

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 155 hits
Aeril Zafril sebuah nama gah yang berada dalam industri hiburan kita beliau sangat aktif di media sosial memuatnaik pelbagai video samada mengenai dirinya atau mengenai keluarga beliau Setiap kali Aeril memuatnaik video di media sosial jara...
Beli Bangunan Baru Jun Jihyun Miliki 3 Pusat Beli Belah Bernilai Lebih Rm300 Juta Kini

Beli Bangunan Baru Jun Jihyun Miliki 3 Pusat Beli Belah Bernilai Lebih Rm300 Juta Kini

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 151 hits
Bukan sahaja sibuk dengan akiviti seni namun Jun Ji hyun juga tidak melepaskan peluang untuk terus melabur dalam hartanah Terbaru pelakon wanita itu dikhabarkan telah membeli sebuah bangunan komesial di Deungchon dong Gangseon gu Seoul deng...
Ikan 10 Sen Punya Pasal Kena Covid Pun Takpe Netizen Kecam Pihak Mydin Tunjong Tak Kawal Pelanggan Berebut Beli Ikan

Ikan 10 Sen Punya Pasal Kena Covid Pun Takpe Netizen Kecam Pihak Mydin Tunjong Tak Kawal Pelanggan Berebut Beli Ikan

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 227 hits
Tular video di media sosial yang memaparkan pelanggan berebut ikan yang dijual dengan harga 10 sen di Mydin Tunjong Kelantan yang baru saja memulakan operasinya Bersempena dengan hari pertama pembukaan pengurus pasar raya telah membuat prom...
Emas Naik Ke Turun Tak Kisah Target Ibu Ni Beli 100 Cincin Tercapai Jadi Inspirasi

Emas Naik Ke Turun Tak Kisah Target Ibu Ni Beli 100 Cincin Tercapai Jadi Inspirasi

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 137 hits
Melihatkan kejayaan orang lain dalam membuat simpanan emas hati mula rasa tak senang duduk Sebolehnya mahu turut sama menyimpan dengan konsisten untuk hari mendatang Perkongsian ibu ini Risya Rizal dengan facebook bernama yang berjaya mengu...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Dapatkan Ganjaran Besar Apabila Anda Prapesanan Samsung Ai Tv 2024 Hari Ini

Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman