Belanjawan 2023 Letak Keutamaan Di Tempat Salah Kata Ahli Ekonomi


malaysiakini.com
Geraldine Tong
Diterbitkan: Oct 8, 2022 8:19 AM
BELANJAWAN 2023 | Walaupun beberapa dasar yang baru diumumkan dalam Bajet 2023 dialu-alukan, pakar ekonomi berpendapat, kerajaan memberi fokus perbelanjaan operasi tambahan pada keutamaan yang salah.

Ahli ekonomi juga mempersoalkan pemberian yang diumumkan dengan mengatakan ia "berpotensi inflasi" atau kaedah pengagihan akan membawa kepada rasuah.

Bercakap kepada Malaysiakini, berikut adalah ulasan daripada tiga pakar ekonomi mengenai pembentangan belanjawan semalam:

Geoffrey Williams (Profesor dan ahli ekonomi Universiti Sains dan Teknologi Malaysia)

Kita telah menyaksikan apa yang diramalkan iaitu peningkatan besar 12 peratus dalam perbelanjaan operasi sebelum pilihan raya dan senarai panjang pemberian kepada pelbagai kumpulan berkepentingan.

Hasil tambahan yang dijangkakan hampir kesemuanya telah diperuntukkan dalam perbelanjaan tambahan dan tiada percubaan sebenar dibuat untuk mengurangkan jumlah pinjaman. Justeru, ini adalah belanjawan pembangunan yang dibiayai sepenuhnya oleh hutang.

Beberapa bantuan menarik seperti RM200 - atau RM17 sebulan - untuk kemudahan e-dompet dalam e-Pemula, dan e-dompet baru RM100 - atau RM8.30 sebulan untuk M40.

Ini jelas bertujuan untuk memperkenalkan subsidi yang disasarkan melalui skim e-dompet ke atas produk tertentu, di kedai tertentu dengan e-dompet tertentu.

Ini adalah cara paling teruk untuk mengendalikan subsidi bersasar dan akan membawa kepada kos transaksi yang besar serta rasuah.

Kenaikan Bantuan Keluarga Malaysia adalah bernilai RM74 setiap keluarga sebulan, RM18.50 untuk setiap orang. Program bantuan kebajikan akan menyediakan RM115 sebulan seorang dan bagi golongan miskin tegar RM1 bilion bernilai RM125 sebulan setiap satu yang tidak akan menampung kos makanan mereka.

Dana kebajikan warga emas RM1 bilion bernilai RM23 sebulan.

Bagi perusahaan kecil dan sederhana, peruntukan sebanyak RM45 bilion dalam Semarak Niaga adalah besar tetapi ia merupakan gabungan pinjaman dan geran bersyarat supaya pengambilan mungkin rendah.

RM1 bilion untuk PKS memberi RM1,000 kepada kemungkinan sejuta daripada 8.5 juta perniagaan dan 1.2 PKS yang berdaftar dengan SSM, jadi 8.7 juta akan terlepas.

Belanjawan pendidikan tinggi akhirnya meningkat tetapi hanya untuk universiti awam dan tambahan 4 peratus hampir tidak dapat menampung inflasi.

Sekali lagi universiti swasta tidak diendahkan.

Diskaun pada pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) adalah satu bencana dan akan mengurangkan kadar kutipan pada masa ia hampir kepada peruntukan maksimum mereka. Ini akan memberi implikasi kepada kelestarian PTPTN.

Peningkatan peruntukan kesihatan adalah jauh daripada RM30 bilion yang disasarkan oleh (Menteri Kesihatan) Khairy Jamaluddin dan mencerminkan kebimbangan sebenar tentang bagaimana Kementerian Kesihatan dikendalikan berikutan skandal baru-baru ini.

Kebanyakannya nampaknya diperuntukkan kepada pembina dan hampir 20 peratus akan disalurkan kepada penyedia kesihatan swasta melalui tambahan RM734 juta dalam MySalam. Ini bukanlah peningkatan besar dalam perbelanjaan operasi dalam kesihatan awam.

Walaupun terdapat tuntutan dalam penyata prabelanjawan, kami tidak melihat banyak pembaharuan struktur, membebaskan pasaran, menggalakkan persaingan atau mewujudkan ekonomi inovatif yang cergas.

Kecekapan atau tadbir urus kerajaan juga agak sedikit dalam sektor awam. Misalnya, tidak ada pengawasan bebas terhadap angka-angka tersebut.

Daripada mengambil kesempatan daripada penjimatan yang mungkin disebabkan oleh dana Covid-19 yang lebih rendah dan keuntungan kecekapan yang boleh diagihkan semula kepada rakyat secara universal, kerajaan telah mengembangkan perbelanjaannya sendiri dan mengeluarkan senarai projek berimpak rendah untuk kumpulan pilihannya sendiri.

Tambahan RM38.7 bilion dalam perbelanjaan operasi, misalnya, bernilai RM1,300 bagi setiap rakyat Malaysia atau tambahan RM100 sebulan.

Ia boleh memberi kumpulan B60 sebanyak RM2,100 setahun atau RM180 sebulan dan B40 boleh mendapat RM3,200 setahun atau RM270 sebulan, berbanding RM74 sebulan di bawah BKM.

Bagi perbelanjaan pembangunan, peningkatan daripada RM75.6 bilion kepada RM95.1 bilion hampir kesemuanya diambil kira oleh projek pengangkutan seperti MRT3 dan menaik taraf bangunan kerajaan.

Yang kedua itu sekurang-kurangnya tidak akan memberi kesan kepada menggalakkan pertumbuhan ekonomi.

Carmelo Ferlito (Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Pendidikan Pasaran)

Dari segi negatif, saya melihat kekurangan strategi untuk merasionalisasikan perbelanjaan operasi dan masih terlalu banyak barangan ad hoc yang berpotensi menyebabkan inflasi.

Di sisi positif, saya mengalu-alukan pemotongan cukai, geran PKS dan skim pinjaman PKS, serta skim khas yang diumumkan untuk FDI (pelaburan langsung asing). Langkah-langkah ini adalah perlu dan dialu-alukan.

Tetapi, untuk tidak menjejaskan lagi kedudukan fiskal kerajaan dan tekanan inflasi, ia harus disertakan dengan rasionalisasi perbelanjaan operasi dan penguatkuasaan kutipan cukai yang lebih baik, dan di sini saya tidak melihat visi yang mencukupi.

Saya juga menghargai pelaburan untuk mengukuhkan TVET.

Kedua-dua langkah ini – pemotongan cukai dan pengukuhan TVET – adalah perkara yang saya sarankan sejak sekian lama dan dimasukkan dalam buku terbaru saya, , Assessing and Addressing Urban Poverty in Malaysia (Menilai dan Menangani Kemiskinan Bandar di Malaysia).

Jumlah wang yang dibelanjakan untuk perbelanjaan operasi seperti gaji kakitangan awam dan subsidi masih sangat tinggi.

Jika kita tidak menambah baik pungutan hasil dan mengurangkan perbelanjaan, hutang dan inflasi akan menjadi masalah yang lebih serius, khususnya berhubung pemotongan cukai.

Pemotongan cukai sangat penting, tetapi ia adalah hanya situasi pada satu sisi. Jika perbelanjaan tidak dirasionalkan dengan berkesan, maka kita akan menghadapi masalah.

Mengenai cara untuk melakukannya, kerajaan harus melihat peranan mereka sebagai majikan, pemaju, pemaju projek mega dan mula memikirkan semula bagaimana barangan dan perkhidmatan boleh disediakan tanpa kerajaan menjadi majikan/pemaju langsung.

Sebagai contoh, perkhidmatan awam boleh disediakan oleh institusi swasta dan golongan miskin, disokong dengan baucar, pautan kepada jenis perkhidmatan tertentu.

Ini akan membawa rasionalisasi kerana kerajaan biasanya menyediakan barangan dan perkhidmatan dengan cara yang kurang cekap berbanding sektor swasta.

Sebaliknya, telah banyak diperkatakan tentang subsidi yang disasarkan. Ia adalah masa untuk beralih daripada hanya bercakap kepada bertindak.

Benedict Weerasena(Pengarah penyelidikan Bait Al-Amanah)

Inisiatif untuk menggalakkan pembabitan jantina adalah langkah yang betul. Sebagai contoh, penubuhan pasukan fokus gender di setiap kementerian dan agensi untuk meneruskan program nasional yang mementingkan jantina.

Bagi wanita yang kembali bekerja selepas rehat kerjaya, pengecualian cukai yang diberikan untuk pendapatan yang diterima antara 2023 hingga 2028 adalah ketara, selain subsidi gaji tiga bulan antara RM600 dan RM750 di bawah Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) untuk menggalakkan majikan mengambil mereka bekerja.

Ini penting kerana pandemik Covid-19 mencicirkan penyertaan tenaga kerja wanita selama tiga tahun dengan pekerja yang lebih muda dan wanita muda ditolak keluar dari tenaga buruh.

Selain itu, peningkatan penyertaan tenaga buruh wanita meningkatkan jumlah keuntungan produktiviti faktor dan menjana pertumbuhan ekonomi keseluruhan untuk negara.

Bagaimanapun, terdapat beberapa langkah henti jurang yang menjana faedah dalam jangka pendek tetapi mencerminkan peluang yang terlepas untuk pembaharuan jangka panjang.

Satu contoh utama ialah peningkatan peruntukan bantuan awal persekolahan daripada RM100 kepada RM150 untuk semua murid tanpa mengira tahap pendapatan ibu bapa pada tahun hadapan.

Perbelanjaan tambahan yang dibelanjakan akan diperuntukkan semula dengan lebih baik untuk menyediakan pelajaran pemulihan untuk 'generasi yang hilang' semasa penutupan sekolah dan pelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19.

Penyelidikan kami menunjukkan Malaysia mempunyai mencatatkan kerugian pembelajaran tertinggi dalam kalangan negara membangun Asia, dengan kadar yang membimbangkan iaitu 0.95 tahun (11.4 bulan), dalam senario pesimis.

[Baca berita asal]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/10/belanjawan-2023-letak-keutamaan-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Intipati Bajet 2023 Belanjawan Malaysia

Intipati Bajet 2023 Belanjawan Malaysia

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 203 hits
Pembentangan Bajet 2023 Belanjawan 2023 dibentang pada 7 Oktober 2022 jam 2 30 3 00 petang siaran lansung melalui saluran RTM oleh Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz di Dewan Rakyat Stream secara langsung https rtmk...
Mb Status Dun Pahang Akan Di Ketahui Selepas Belanjawan 2023 Di Luluskan

Mb Status Dun Pahang Akan Di Ketahui Selepas Belanjawan 2023 Di Luluskan

papar berkaitan - pada 14/10/2022 - jumlah : 126 hits
KUANTAN Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata status Dewan Undangan Negeri Pahang akan diketahui dalam masa terdekat selepas Belanjawan Pahang 2023 diluluskan Beliau berkata keutamaan buat masa ini adalah untuk melulu...
Ringkasan Pengumuman Belanjawan 2023

Ringkasan Pengumuman Belanjawan 2023

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 101 hits
MMMSRingkasan pengumuman belanjawan 2023 Seperti yang ramai tahu ini belanjawan pilihan raya dengan bermacam subsidi pemotongan cukai pendapatan Tetapi apa yang tidak disebutkan ialah hutang negara kita sudah berjumlah atau dari KDNK Persoa...
Belanjawan Dibentang Semula Jika Pru Sebelum Bajet 2023 Dilulus

Belanjawan Dibentang Semula Jika Pru Sebelum Bajet 2023 Dilulus

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 151 hits
Belanjawan negara untuk tahun depan dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini 7 Oktober 2022 Belanjawan baharu perlu dibentangkan semula di Dewan Rakyat sekiranya Pilihan Raya Umum Ke 15 diadakan sebelum Bajet 2023 diluluskan oleh Parlimen Pemb...
Belanjawan 2023 Ngo Gesa Tingkat Insentif Harga Padi Kepada 80 Sen

Belanjawan 2023 Ngo Gesa Tingkat Insentif Harga Padi Kepada 80 Sen

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 147 hits
Pesawah menaruh harapan kerajaan mengumumkan berita gembira pada Bajet 2023 untuk membantu meningkatkan pendapatan mereka dan pengeluaran padi negara PETALING JAYA Kerajaan digesa menaikkan insentif harga padi kepada 80 sen per kilogram ber...
Dasar Monetari Negara Maju Undang Kemelesetan Ekonomi Global Kata Agensi Pbb

Dasar Monetari Negara Maju Undang Kemelesetan Ekonomi Global Kata Agensi Pbb

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 103 hits
PELAKSANAAN dasar monetari oleh ekonomi ekonomi maju berisiko mendorong dunia ke arah kemelesetan global dan menyebabkan ekonomi tidak berkembang untuk tempoh lama yang seterusnya menjurus kepada keadaan yang lebih teruk daripada krisis kew...
Amaran Kemelut Ekonomi Dunia 2023 Inilah 3 Persediaan Kewangan Yang Perlu Dibuat Untuk Menghadapinya

Amaran Kemelut Ekonomi Dunia 2023 Inilah 3 Persediaan Kewangan Yang Perlu Dibuat Untuk Menghadapinya

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 134 hits
Amaran Kemelut Ekomi Dunia 2023 Inilah 3 Persediaan Kewangan Yang Perlu Dibuat Untuk Menghadapinya Dalam tahun ini sahaja sudah beberapa kali amaran bahawa dunia akan mengalami kemelesetan ekonomi dunia yang serius tahun 2023 dikeluarkan ol...
Ambil Mainan Tempat Sampah Tak Kisah Apa Orang Kata Janji Anak Gembira

Ambil Mainan Tempat Sampah Tak Kisah Apa Orang Kata Janji Anak Gembira

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 150 hits
Rezeki dan perjalanan hidup setiap orang berbeza Apa yang menentukan kehidupan kita ini adalah sikap kita sendiri Tiada orang yang tak mahu bahagia kan Tambah lagi bila dah ada keluarga sendiri tanggungjawab itu lagi besar Apabila dah berge...
Pm Yakin Bajet 2023 Dapat Sokongan Ahli Parlimen

Pm Yakin Bajet 2023 Dapat Sokongan Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 127 hits
PERDANA Menteri Ismail Sabri Yaakob yakin Bajet 2023 yang bakal dibentangkan Jumaat ini akan mendapat sokongan Ahli Parlimen supaya ia dapat untuk diluluskan nbsp Saya percaya bajet akan diterima sebab bajet ini untuk rakyat kalau pembangka...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Internet Malaysia Masih Terkesan Dengan Kerosakan Kabel Dasar Laut Di Laut Merah

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat