Belajar Engineering Susah





Hai semua ! harini PK akan mengulas tentang bidang kejuruteraan sebagai panduan untuk mereka di luar sana yang bakal melanjutkan pengajian di universiti . Tengok pada tajuk mesti ramai yang tertanya-tanya adakah susah untuk belajar dalam bidang engineering ni . Jawapannya , ya bidang engineering merupakan antara bidang yang paling susah ditawarkan di universiti-universiti seluruh dunia . Untuk menggengam segulung ijazah kejuruteraan memerlukan usaha yang sangat kuat dan kecekalan yang tinggi kerana tidak semua orang mampu menerima silbuss kejuruteraan yang sangat sukar .

Secara mudahnya bidang engineering ini terbahagi kepada beberapa cabang seperti civil engineering ,chemichal engineering , mechanichal engineering  , electrical engineering dan bebrapa lagi cabang yang lain . Kesemua bidang-bidang ini mempunyai tahap kesukaran yang tersendiri dan cabang kejuruteraan elektrik diperkatakan sebagai cabang kejuruteraan yang paling susah.

Kenapa bidang kejuruteraan ini susah? Jawapannya , silibus yang ada dalam bidang kejuruteraan dipenuhi oleh subjek-subjek pengiraan yang kompleks seperti matematik dan fizik. Mereka yang kurang mahir dalam subjek pengiraan akan berdepan dengan masalah yang besar apabila mereka mengambil bidang kejuruteraan di universiti kelak . Ini bukanlah bertujuan untuk menakut-nakutkan pelajar yang berniat menyambung pelajaran dalam bidang kejuruteraan  , tetapi lebih kepada  memberi kesedaran supaya anda mempersiapkan diri dan mental apabila berada di bidang ini. Ini kerana subjek seperti engineering mathematics , fluid mechanics , soil mechanics boleh dikatakan berganda lebih susah berbanding subjek matematik tambahan di sekolah menengah.


Namun begitu anda tidak perlu risau kerana apa yang penting dalam hal ini adalah minat . Minat memainkan peranan utama dalam menentukan kejayaan apa-apa perkara yang kita lakukan . Jika anda mempunyai minat yang mendalam dalam bidang kejurteraan , yakinlah bahawa anda boleh menghadapi segala silibus sukar yang ada dalam bidang ini . Usah takut untuk mengisi bidang kejuruteraan dalam permohonan UPU anda kerana hampir 90% pelajar kejuruteraan berjaya menamatkan pengajian mereka.

Bagaimana jika saya berminat untuk mengambil bidang kejuruteraan tetapi tidak minat akan subjek matematik ?

  Sebenarnya agak sukar untuk memberi jawapan akan perkara ini kerana bidang kejuruteraan dan matematik adalah ibarat isi dengan kuku , tak boleh dipisahkan. Minat boleh dipupuk , jika tidak minat akan subjek matematik cuba untuk mencintai subjek tersebut lama kelamaan iannya akan menjadi subjek kegemaran . Boleh dapatkan tips bagaimana  untuk menguasai subjek matematik di sini .

Selain itu , tahap kesukaran bidang kejuruteraan berbeza dari setiap universiti  bergantung kepada silibus yang diguna pakai oleh universiti tersebut . Contohnya tahap kesukaran bidang kejuruteraan di University Of Stratford berbeza dengan tahap kesukaran di Universiti yang lebih rendah rankingnya . Namun tidak kiralah susah atau senang tahao pembelajaran dalam bidang ini , mereka yang berusaha bersungguh-sungguh pasti berjaya dan mereka yang malas akan gagal.

Jadi jelaslah di sini bahawa bidang kejuruteraan secara realitinya memang agak sukar tetapi kesukaran ini akan menjadi lebih mudah jika sesorang itu berusaha dengan gigih. Jadi kepada adik-adik di luar sana dinasihatkan untuk bersedia dari segala aspek jika berniat untuk menyambung pengajian dalam bidang kejuruteraan di universiti kelak.

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk membaca artikel di alaman web Pena Kilat pada kali ini . Jangan lupa subscribe kami dan like serta follow facebook dan instagram Pena Kilat untuk lebih informasi di masa-masa akan datang.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.flit-media.com/2019/08/belajar-engineering-susah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akui Diri Masih Budak Nakal Tak Sangka Caprice Jumpa Ustaz Ebit Lew Untuk Belajar Solat Taubat

Akui Diri Masih Budak Nakal Tak Sangka Caprice Jumpa Ustaz Ebit Lew Untuk Belajar Solat Taubat

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 422 hits
Sering mengikuti perkemb4ngan antara satu sama lain di Instagram penyanyi Caprice akhirnya bertemu dengan pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew di sebuah masjid wilayah Pertemuan yang dirancang oleh Caprice itu bertujuan untuk mempelajari cara men...
Cara Teroris Mencuci Otak Orang Yang Belajar Agama

Cara Teroris Mencuci Otak Orang Yang Belajar Agama

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 277 hits
Mantan pelaku teror Nasir Abbas mengaku jadi teroris sejak remaja yaitu usia 18 tahun Memang usia remaja itu yang paling mudah dipengaruhi dan gampang direkrut kata Nasir Abbas saat memberikan testimoni tentang pengalamannya sebagai teroris...
Belajar Tak Pandai Lelaki Ini Gigih Buat 3 Kerja Demi Bantu Ibu Adik Beradik Tabik

Belajar Tak Pandai Lelaki Ini Gigih Buat 3 Kerja Demi Bantu Ibu Adik Beradik Tabik

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 405 hits
Tak ramai yang sanggup buat sampai 3 kerja small Cover image via Twitter ZareppZikry small Ramai graduan masa kini yang mengeluh bahawa kos sara hidup semakin meningkat Bahkan ramai juga graduan lulusan universiti yang menganggur dan sukar ...
Dah Biasa Susah Dia Tak Kisah Susah Perjuangkan Nasib Hidup Orang Susah Abd Muein

Dah Biasa Susah Dia Tak Kisah Susah Perjuangkan Nasib Hidup Orang Susah Abd Muein

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 288 hits
Terima kasih Tuan Guru Daulat Tuanku ORANG yang dah biasa susah dia tak kisah susah Apatah lagi jika ditakdirkan Allah untuk memperjuangkan nasib hidup orang susah yang lain dia mestilah akan buat bersungguh sungguh Bukan demi jawatan bukan...
Bangunan Sekolah Ambruk Siswa Sd Karawang Belajar Di Musala Dan Gudang

Bangunan Sekolah Ambruk Siswa Sd Karawang Belajar Di Musala Dan Gudang

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 148 hits
Siswa SDN Karawang Kulon 3 Kelurahan Karawang Kulon Kecamatan Karawang Barat Karawang terpaksa harus belajar dengan melantai di musala dan gudang Sebab gedung sekolah mereka ambruk pada Minggu
Mahu Anak Belajar Mengaji Kita Sendiri Bila Last Time Buka Al Quran

Mahu Anak Belajar Mengaji Kita Sendiri Bila Last Time Buka Al Quran

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 471 hits
Sebagai ibu dan ayah pastinya kita menginginkan yang terbaik buat anda anak Sedari mereka kecil kita sematkan nilai nilai murni dalam diri anak Kita mahu anak membesar sebagai individu yang baik dan cemerlang Begitu juga dengan ibu ini yang...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Reaching Out

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag

Gejala Cerebral Palsy Pada Kanak Kanak Berumur 5 Tahun Dan Cara Diagnosis Awal