Bekas Pesakit Sars Imun Varian Covid 19


 
Pakar mendapati pesakit yang pulih daripada jangkitan Pernafasan Akut Teruk (SARS) pada 2003 memiliki imuniti terhadap semua varian COVID-19 yang diketahui.


Mereka yang menerima vaksin Pfizer-BioNTech itu dapat menghasilkan antibodi untuk meneutralkan semua varian COVID-19 yang diketahui selain mampu mengatasi coronavirus haiwan yang berpotensi.




Penemuan ini dapat membantu menghasilkan suntikan penggalak atau 'booster', yang mungkin menyasarkan secara khusus virus SARS-CoV-1 yang bertanggungjawab terhadap wabak SARS pada 2003.


The Straits Times melaporkan, kajian saintis Sekolah Perubatan Duke-NUS dan Pusat Nasional Penyakit Berjangkit (NCID) itu diterbitkan dalam laporan The New England Journal of Medicine semalam.


Dalam menguji hipotesis mereka, penyelidik mendapatkan lapan orang yang pulih daripada SARS-CoV-1, 10 orang yang sihat dan 10 yang pulih daripada COVID-19.



Penyelidik program Penyakit Berjangkit Baharu (EID) Duke-NUS dan pengarang kanan kajian itu, Dr Wanni Chia, berkata pasukannya membandingkan tindak balas imun tiga kumpulan itu sebelum dan selepas mereka diberi vaksin COVID-19.


"Sebelum mendapat vaksin, mereka yang pulih daripada SARS mempunyai antibodi peneutralan yang dapat dikesan terhadap virus SARS-CoV-1, tetapi mempunyai sedikit atau tidak ada antibodi terhadap virus SARS-CoV-2.


"Namun, selepas menerima dua dos vaksin Pfizer, mereka yang menjalani kajian ini menunjukkan tahap antibodi peneutralan tinggi terhadap dua virus terbabit selain spektrum antibodi yang luas terhadap 10 sarbecovirus.


"Ini ialah kumpulan virus terdiri daripada SARS-CoV-1 dan SARS-Cov-2, yang menyebabkan COVID-19 serta sejumlah coronavirus yang disebarkan antara haiwan seperti kelawar, tenggiling dan musang," katanya.


Penyelidik program Duke-NUS EID, Prof Wang Linfa, berkata dengan pengetahuan baru itu, vaksin penggalak boleh dihasilkan bagi meningkatkan perlindungan seseorang daripada varian COVID-19, dan potensi penyakit SARS-CoV-3 atau SARS-CoV-4.


"Pasukan ini juga sedang berusaha menghasilkan rawatan COVID-19 menggunakan antibodi daripada pesakit SARS yang pulih dan sudah divaksin terhadap COVID-19.


"Bagi kajian lebih lanjut, kami berharap dapat merekrut lebih ramai pesakit SARS yang pulih termasuk mereka yang masih belum mendapat suntikan COVID-19, bagi menyiasat jumlah perlindungan yang dapat ditawarkan daripada satu suntikan.


"Ini termasuk mereka yang disuntik dengan vaksin lain seperti Moderna dan Sinovac, bagi memahami tahap perlindungan yang dapat diberikan," katanya.



Pihaknya juga percaya hasil yang sama akan diperoleh walaupun vaksin yang berbeza digunakan, namun mengakui bahawa secara ilmiah, perlu ada data sebenar untuk membuktikannya. - AGENSI


Antibodi bekas pesakit SARS mampu atasi varian COVID-19
Pautan : https://www.bharian.com.my/dunia/asean/2021/08/853511/antibodi-bekas-pesakit-sars-mampu-atasi-varian-covid-19


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2021/08/bekas-pesakit-sars-imun-varian-covid-19.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ditidurkan Bukan Pengakhiran Pesakit Covid 19

Ditidurkan Bukan Pengakhiran Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 503 hits
Prosedur pesakit Covid 19 ditidurkan Badan seperti kena gerudi dicucuk Perasaan pilu sedih dan terharu dirasai dalam kalangan bekas pesakit Covid 19 yang pernah melalui detik detik ditidurkan oleh pasukan perubatan selama berhari hari selep...
Gadai Nyawa Bawa Pesakit Covid 19

Gadai Nyawa Bawa Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 225 hits
Pemandu di Pusat Kawalan Operasi Bencana di sini terpaksa menanggung risiko sehingga boleh menggadai nyawa sendiri dan keluarga apabila perlu membawa pesakit positif Covid 19 tanpa alat perlindungan diri yang lengkap BENTONG Pemandu di Pusa...
Doktor Perjelas Pesakit Covid 19 Ditidurkan

Doktor Perjelas Pesakit Covid 19 Ditidurkan

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 384 hits
Prosedur pesakit Covid 19 ditidurkan PETALING JAYA Beberapa doktor tampil menjawab tuduhan seorang pengguna media sosial yang menyifatkan pesakit Covid 19 ditidurkan sebagai perbuatan membunuh Pegawai Perubatan Kanan Kementerian Pertahanan ...
108 Pesakit Covid 19 Di Pulau Sebatik Berjaya Dipindahkan Ke Pusat Kuarantin

108 Pesakit Covid 19 Di Pulau Sebatik Berjaya Dipindahkan Ke Pusat Kuarantin

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 251 hits
PINDAH Penduduk Pulau Sebatik yang dipindahkan ke pusat kuarantin menggunakan aset Maritim Malaysia TAWAU Seramai 108 orang penduduk Pulau Sebatik yang didapati positif COVID 19 berjaya dipindahkan ke pusat kuarantin di daerah ini sejak ber...
Pesakit Covid 19 Tenat Ditemui Bersama Mayat Berbau

Pesakit Covid 19 Tenat Ditemui Bersama Mayat Berbau

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 188 hits
Pesakit Covid 19 tenat ditemui bersama mayat berbau Bahana Covid 19 semakin parah selepas seorang doktor berkongsi kisah sedih berkenaan seorang lelaki dalam keadaan tenat dan penemuan mayat seorang wanita berbau busuk yang meninggal dunia ...
Pengurusan Mayat Pesakit Covid 19 Di Ibu Negara Teratur Kp Nadma

Pengurusan Mayat Pesakit Covid 19 Di Ibu Negara Teratur Kp Nadma

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 268 hits
Tidak seperti dakwaan di media sosial yang menyatakan sebaliknya KUALA LUMPUR Ketua Pengarah Agensi Pengurusan Bencana Negara Datuk Dr Aminuddin Hassim berkata pengendalian mayat pesakit COVID 19 di sekitar ibu negara ketika ini adalah tera...
Liang Lahad Jenazah Pesakit Covid 19 Telah Dikorek Rupanya Masih Hidup

Liang Lahad Jenazah Pesakit Covid 19 Telah Dikorek Rupanya Masih Hidup

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 130 hits
Jenazah pesakit Covid 19 tak kunjung tiba untuk dikebumi rupanya masih hidup KLATEN Seorang pesakit Covid 19 di sini dilaporkan meninggal dunia dan keluarganya menyiapkan kubur untuk mengebumikan jenazah Namun selepas menunggu sehari rupany...
Pesakit Covid 19 Tahap 5 Bangkit Dengan Sokongan Keluarga Rakan

Pesakit Covid 19 Tahap 5 Bangkit Dengan Sokongan Keluarga Rakan

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 346 hits
BEKAS pesakit Covid 19 tahap lima Zambri Mohd Isa ketika dimasukkan ke ICU Hospital Selayang Kuala Lumpur pada Julai lalu Alhamdulillah kembali bernyawa selepas ditidurkan Ibarat nyawa di hujung tanduk siapa sangka walaupun disahkan berada ...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Antara Pilihan

Hantam Terus Frans Kritik Dr Haji Murariau Dosen Akademi Dakwah Di Riau

Bahagia Ibu Meninggal

Makan Nasi Kandar Di Pelita Gateaway Seremban

Si Tomy Sesekali Selalu Akhirnya Menetap

Makan Sup Pahlawan Nasi Goreng Mega Di Rumah Makan Sup Abang Ijam