Bekas Perisik Israel Dakwa Makmal Kaji Senjata Biologi China Ada Di Wuhan


Beberapa portal global mendakwa bandar Wuhan yang diserang koronavirus sehingga membunuh 56 orang setakat hari ini mempunyai makmal khusus untuk mengkaji pelbagai jenis virus berbahaya.
Berdasarkan portal MEW Worldwide, kerajaan China telah membina makmal bio-keselamatan itu pada 2015 bagi menghadapi sebarang kemungkinan serangan wabak di negara berkenaan.
Kredit: Institut Virologi Wuhan Makmal ini merupakan sebahagian persediaan setelah China dilanda wabak Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) yang membunuh ratusan rakyatnya 17 tahun lalu. Makmal Bio-keselamatan Kebangsaan Wuhan itu merupakan makmal Bio-Keselamatan Tahap 4 (BSL-4) yang dikhususkan bagi mengkaji virus-virus amat berbahaya yang boleh membawa maut.

Menurut laman Consteril, terdapat 4 tahap makmal bio-keselamatan yang mempunyai pengkhususan tersendiri mengikut tahap bahaya organisma yang dikaji.
Makmal BSL-4 digunakan untuk mengkaji virus paling berbahaya yang tidak mempunyai vaksin seperti Ebola dan Marburg.
“Makmal BSL-4 amat jarang ditemui. Walaubagaimanapun, ia dibina di beberapa tempat di Amerika Syarikat dan seluruh dunia,” tulis laman itu.
Disebabkan ia digunakan untuk mengkaji mikrob eksotik yang amat berbahaya, jangkitan daripada virus di sini seringkali menyebabkan kematian dan tidak mempunyai vaksin atau penawar.
Lantaran itu, saintis yang menggunakan makmal itu perlu mematuhi prosedur teliti antaranya menukar pakaian sebelum masuk dan mandi selepas keluar makmal.

Mereka juga perlu dekontaminasi semua peralatan sebelum keluar serta memakai peralatan perlindungan lengkap satu badan dan sut khusus untuk mengelakkan kontaminasi atau keracunan.
Berbeza dengan makmal lain, makmal BSL-4 juga sering terisolasi dan diletakkan di bangunan berbeza di kawasan dengan akses terhad.
Fasiliti itu juga mempunyai sistem dekontaminasi dan saluran vakum tersendiri.
*dekontaminasi = proses menjadikan individu, objek atau persekitaran bebas daripada racun atau bahan radioaktif (DBP)

Rancangan China bangunkan lebih banyak makmal virologi Menurut laman Nature, kerajaan China merancang untuk membina antara 5 hingga 7 buah makmal BSL-4 seluruh negara menjelang 2025.
“Sebagai persediaan menghadapi ancaman biologikal, saintis perlu mengkaji patogen berbahaya untuk membangunkan cara berkesan untuk menghalang, mendiagnosis dan merawat penyakit akibat patogen,” kata Dr Han Xia, Profesor Madya di Institut Virologi Wuhan, Akademi Sains China.
Kredit: Institut Virologi Wuhan Kredit: Institut Virologi Wuhan Institut berkenaan turut didakwa menjadi bank virus terbesar di Asia.
Take a look at the largest #virus bank in Asia! Wuhan Institute of Virology in Central China's Hubei province preserves more than 1,500 different strains of virus. pic.twitter.com/0iPE4uAMiH
— China Daily (@ChinaDaily) May 29, 2018

AS dakwa makmal digunakan untuk bangunkan senjata biologikal Berdasarkan laporan Washington Times, bekas perisik tentera Israel yang mengkaji taktik peperangan biologi China, Dany Shoham mendakwa institut virologi itu dikaitkan dengan usaha Beijing untuk membangunkan senjata perang biologikal.
Menurutnya, makmal tertentu di institut itu mungkin digunakan untuk mengkaji dan membangunkan senjata biologikal secara rahsia.
Shoham memegang ijazah kedoktoran perubatan mikrobiologi dan merupakan penganalisa senior perisikan ketenteraan Israel untuk taktik perang kimia dan biologikal di Timur Tengah dan seluruh dunia.
Sehingga hari ini, koronavirus telah menjangkiti kira-kira 2000 orang dengan 56 kematian, lapor South China Morning Post.
Sumber: MEW Worldwide, Consteril, Nature, Washington Times, South China Morning Post, Wuhan Institute of Virology
The post (Gambar) Bekas Perisik Israel Dakwa Makmal Kaji Senjata Biologi China Ada Di Wuhan appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/01/26/gambar-bekas-perisik-israel-dakwa-makmal-kaji-senjata-biologi-china-ada-di-wuhan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mantan Intelijen Israel Virus Corona Senjata Biologi Yang Bocor Dari Lab Penelitian Pertahanan Wuhan

Mantan Intelijen Israel Virus Corona Senjata Biologi Yang Bocor Dari Lab Penelitian Pertahanan Wuhan

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 231 hits
Epidemi virus corona yang mematikan dan menyebar secara global diduga berasal dari laboratorium Wuhan Seorang ahli perang biologis Israel mengatakan laboratorium Wuhan tersebut terkait dengan program senjata biologi rahasia Cina Radio Free ...
Benarkah China Buat Senjata Biologi

Benarkah China Buat Senjata Biologi

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 350 hits
By Babo EKNKalau ada yang menuduh China membuat senjata biologi itu jelas tidak masuk akal Mengapa Ada tiga alasan Pertama China tidak sedang berperang dengan negara manapun Kedua China adalah negara pemberi pinjaman terbesar di dunia Bukan...
Filipina Dilaporkan Hantar Pulang Ratusan Pelancong China Balik Ke Wuhan

Filipina Dilaporkan Hantar Pulang Ratusan Pelancong China Balik Ke Wuhan

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 486 hits
Pegawai penerbangan Filipina pada semalam menyatakan bahawa kira kira 500 pelancong China dari Wuhan yang mendarat di Kalibo Aklan akan dihantar pulang ke tempat asal mereka lapor CNN Pengarah Eksekutif Lembaga Penerbangan Awam Carmelo Arci...
China Is Now Building A Special Hospital Within 6 Days To Fight The Wuhan Virus

China Is Now Building A Special Hospital Within 6 Days To Fight The Wuhan Virus

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 483 hits
The new hospital will contain about 1 000 beds img alt Small thumb 0826f8e60e6907f8190c18d5a9121751 src https images says com uploads user avatar 557899 small thumb 0826f8e60e6907f8190c18d5a9121751 jpg img By Sadho 25 Jan 2020 04 55 PM smal...
Garuda Indonesia Kaji Penutupan Rute Ke China Calon Penumpang Bisa Refund

Garuda Indonesia Kaji Penutupan Rute Ke China Calon Penumpang Bisa Refund

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 117 hits
Maskapai nasional Garuda Indonesia terus memperkuat upaya mitigasi penyebaran virus Corona melalui rekomendasi penggunaan masker selama penerbangan bagi awak pesawat yang bertugas pada penerbangan dari dan menuju Tiongkok
Seorang Banduan Meninggal Dunia Ekoran Dijangkiti Virus Dari Wuhan China

Seorang Banduan Meninggal Dunia Ekoran Dijangkiti Virus Dari Wuhan China

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 890 hits
PALSU Tular di media sosial satu mesej yang mendakwa kononnya seorang banduan di penjara Sandakan telah meninggal dunia kerana menghidap jangkitan virus dari Wuhan kerana memakan buah limau mandarin Sumber gambar Facebook
Koronavirus Filipina Halau Balik 500 Pelancong China Dari Wuhan

Koronavirus Filipina Halau Balik 500 Pelancong China Dari Wuhan

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 446 hits
Hampir 500 pelancong Wuhan yang tiba di Kalibo Aklan Filipina akan dihantar pulang ke negara asal minggu ini nbsp Pengarah Eksekutif Lembaga Penerbangan Awam Carmelo Arcilla berkata dua syarikat penerbangan Royal Air Charter dan Pan Pasific
Tiga Warga China Positif Virus Wuhan Di Singapura Lapan Di Kuarantin Di Johor Bharu

Tiga Warga China Positif Virus Wuhan Di Singapura Lapan Di Kuarantin Di Johor Bharu

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 483 hits
SINGAPURA Jumlah individu yang disahkan dijangkiti koronavirus di Singapura sehingga hari ini meningkat kepada tiga orang Kementerian Kesihatan Singapura mengumumkan perkara tersebut selepas hasil ujian yang dilakukan terhadap dua individu ...
Menyusuri Wuhan Kota Di China Tempat Wabah Virus Corona Pertama Kali Ditemukan

Menyusuri Wuhan Kota Di China Tempat Wabah Virus Corona Pertama Kali Ditemukan

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 301 hits
Bagi banyak orang Wuhan sebelumnya adalah kata yang tak dikenal hingga kota di China itu menjadi sorotan karena wabah virus corona mematikan menjadi berita utama di seluruh dunia
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

App Inarah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ngedate

Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja