Bekas Gelandangan Antara Bakal Calon Pru Singapura


DEBARAN… Buat julung kalinya, Singapura mengadakan Pilihan Raya Umum (PRU) dalam suasana penuh norma baharu susulan pandemik global Covid-19 yang masih lagi belum reda.
Pesta demokrasi bakal berlangsung pada 10 Julai depan itu juga menyaksikan 2,653,942 pemilih berdaftar akan jalani proses pengundian paling ketat demi elak penularan wabak maut tersebut.
Ini termasuk pemakaian pelitup muka dan cuci tangan dengan cecair basmi kuman selain suhu badan diperiksa harus bawah 37.5 darjah Celsius sebelum boleh masuk ke pusat pengundian.
Pemilih juga diberi sarung tangan sebelum dapat kertas undi dan perlu dibuang ke dalam bakul disediakan ketika keluar, di samping ada tempoh khas bagi golongan berumur 65 tahun ke atas.
Kelompok ini diberi keutamaan mengundi antara pukul 8 pagi hingga 12 tengah hari, manakala pengundi lain pula bebas datang selepas waktu itu hingga sebelum tamat pada jam 8 malam.
Seperti PRU-13, individu berusia lebih 21 tahun wajib mengundi atau nama dipadam daripada data senarai untuk PRU berikut malah kena bayar denda S$50 jika mahu kembali jadi pengundi.
Meskipun sudah melalui 13 kali PRU sejak berpisah daripada Malaysia pada 1965 dengan kali terakhir pada 11 September 2015 lepas, namun acara kali ini ternyata agak unik dan berbeza.
Ia ekoran kebimbangan jangkitan Covid-19 dan Jabatan Pilihan Raya (ELD) dilaporkan tambah kepada 1,100 pusat pengundian berbanding 880 buah sahaja ketika PRU yang sebelumnya.
Situasi ini sejajar dengan pertambahan bilangan kerusi daripada 89 kepada 93 susulan proses persempadanan semula kawasan yang dimuktamadkan satu jawatankuasa pada 13 Mac lalu.
Bagaimanapun, PRU kali ini turut curi tumpuan banyak pihak apabila media republik itu mula siar bakal calon daripada pelbagai parti yang akan bertanding dan kisah menarik profil diri mereka.
Antaranya ialah Liyana Dhamirah yang buat penampilan sulung dalam arena politik bagi wakili parti Red Dot United (RDU) atau Titik Merah Bersatu dan baru ditubuhkan pada 15 Jun lepas.
Ia parti ke-13 yang didaftarkan di negara itu hasil perpecahan Progress Singapore Party (PSP) atau Parti Kemajuan Singapura, dengan bilangan ahlinya pula setakat ini baru ada 12 orang.
IKLAN
Justeru, Liyana terserlah dalam kalangan grup pertama calon RDU waima tiada pengalaman politik kerana pernah jadi personaliti awam susulan tular buku tulisannya sendiri, Homeless.
Beliau bercerita kehidupannya sebagai gelandangan kerana diusir ibu mertua pada 2009 ketika berusia 22 tahun dengan sarat hamil, terpaksa tidur di tepi pantai bersama dua anak kecilnya.
Namun beliau bangkit raih diploma bidang perniagaan sebelum jadi usahawan mengasaskan Virtual Assistants Singapore, syarikat yang beri sokongan pentadbiran kepada bisnes kecil.
Kini, ibu kepada empat anak itu aktif damping keluarga berpendapatan rendah dan kurang bernasib baik malah menyertai politik kerana ingin cetus harapan untuk jutaan orang ditindas.
“Saya prihatin isu penjagaan dan pertumbuhan generasi semasa dan akan datang dengan bantu mereka hidup bermaruah, rasa hormat dan dorongan adalah penting bagi saya,” ujar Liyana.
Sekiranya dipilih masuk ke Parlimen, wanita berusia 33 tahun itu akan berusaha memanfaatkan pengalamannya demi perjuangkan nasib keperluan keluarga, usahawan dan golongan terpinggir.
Liyana menambah bahawa cabaran ketidaksamarataan dan isu kenaikan kos sara hidup perlu segera ditangani selain beliau mahu tingkat tahap kebertanggungjawaban siasah di Singapura.
“Ini memerlukan sektor politik yang seimbang, masyarakat awam yang aktif dan warga negara yang didampingi. Saya komited untuk meningkatkan ketiga-tiganya sekali,” tegas beliau lagi.
Nama Liyana sebenarnya bukan asing kerana tahun lalu, beliau dinobatkan penerima Anugerah Wanita Berdaya Tahan oleh Persatuan Kajian dan Tindakan Wanita Singapura (Aware). – EDISI 9
The post Bekas gelandangan antara bakal calon PRU Singapura appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/06/28/bekas-gelandangan-antara-bakal-calon-pru-singapura/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=bekas-gelandangan-antara-bakal-calon-pru-singapura

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pru 15 Ummah Sepakat Sokong Tsmy Calon Pm

Pru 15 Ummah Sepakat Sokong Tsmy Calon Pm

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 191 hits
KUALA LUMPUR Gerakan Pembela Ummah bersama NGO Melayu Islam sebulat suara menyokong sepenuhnya pemilihan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai calon Perdana Menteri bagi Pilihan Raya Umum ke15 Pengerusi UMMAH Mohd Zai Mustafa berkata
Antara Menjatuhkan Muhyiddin Dan Memilih Calon Pm

Antara Menjatuhkan Muhyiddin Dan Memilih Calon Pm

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 275 hits
Ramai yang keliru antara menjatuhkan Muhyiddin dengan memilih calon Perdana Menteri Menyokong usaha menjatuhkan Muhyiddin termasuk melalui apa yang dilakukan oleh Tun Mahathir adalah semata mata untuk mengembalikan semula mandat rakyat kepa...
Senarai Sulit Cadangan Calon Parlimen Pru 15 Perikatan Nasional Bocor

Senarai Sulit Cadangan Calon Parlimen Pru 15 Perikatan Nasional Bocor

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 467 hits
ARIF ATAN Satu senarai yang didakwa cadangan calon Parlimen Perikatan Nasional bagi Pilihan Raya Umum ke 15 tular membabitkan sembilan parti komponen gabungan politik itu Senarai sebanyak 13 halaman itu tertera perkataan sulit di setiap muk...
Gibran Yakin Megawati Bakal Pilih Calon Wali Kota Yang Elektabilitasnya Tinggi

Gibran Yakin Megawati Bakal Pilih Calon Wali Kota Yang Elektabilitasnya Tinggi

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 208 hits
Ditanya kabar beredarnya yang menyebutkan bahwa Megawati sudah menandatangani surat rekomendasi untuk dirinya Gibran mengaku belum mengetahuinya Kata siapa Kita tunggu saja berita resmi dari Ibu Ketua Umum Saya nggak berani mendahului kata ...
Agihan Kawasan Pru 15 Antara Komponen Pn Perlu Realistik

Agihan Kawasan Pru 15 Antara Komponen Pn Perlu Realistik

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 364 hits
Oleh TUN ABDUL HAMID MOHAMAD PERIKATAN Nasional adalah satu kumpulan parti parti politik yang diwujudkan secara ad hoc dalam usaha menjatuhkan kerajaan Pakatan Harapan Ia terdiri daripada UMNO BN PAS dan Bersatu PN perlu bersatu dalam menen...
Speaker Parlimen Akan Diganti Art Harun Antara Calon Dipertimbangkan

Speaker Parlimen Akan Diganti Art Harun Antara Calon Dipertimbangkan

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 373 hits
Beberapa anggota bukan Ahli Parlimen sedang dipertimbangkan untuk menggantikan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof menjelang persidangan parlimen yang dinanti nantikan Di antara mereka yang bertanding adalah Ketua Suruhanjay...
Amanah Kata Mahathir Bohong Pasal Shafie Apdal Calon Pm

Amanah Kata Mahathir Bohong Pasal Shafie Apdal Calon Pm

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 327 hits
SHAH ALAM Setiausaha Organisasi Parti Amanah Negara Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus menegaskan kepimpinan parti itu tidak dimaklumkan mengenai sebarang keputusan Amanah terhadap cadangan memilih Presiden Parti Warisan Sabah Datuk Seri Md S...
Dap Sabah Sokong Shafie Sebagai Calon Pm

Dap Sabah Sokong Shafie Sebagai Calon Pm

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 286 hits
KOTA KINABALU DAP Sabah hari ini menyuarakan sokongan kepada bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dalam menamakan Ketua Menteri Shafie Apdal sebagai calon perdana menteri Pakatan Harapan sekiranya pilihan raya kilat diadakan Dalam satu...
Amanah Tidak Tahu Shafie Calon Pm Mahathir Tipukah

Amanah Tidak Tahu Shafie Calon Pm Mahathir Tipukah

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 206 hits
Kepimpinan Amanah tidak tahu Shafie Apdal calon PM Setiausaha Organisasi Parti Amanah Negara Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus menegaskan kepimpinan parti itu tidak dimaklumkan mengenai sebarang keputusan Amanah terhadap cadangan memilih Pre...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik