Amanah Kata Mahathir Bohong Pasal Shafie Apdal Calon Pm



SHAH ALAM - Setiausaha Organisasi Parti Amanah Negara (Amanah), Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus menegaskan kepimpinan parti itu tidak dimaklumkan mengenai sebarang keputusan Amanah terhadap cadangan memilih Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan), Datuk Seri Md Shafie Apdal sebagai calon Perdana Menteri bagi blok pembangkang.

Abang Ahmad Kerdee berkata, sehingga kini tiada sebarang pengumuman dikeluarkan kepimpinan tertinggi Amanah berkenaan cadangan dikemukakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad itu dan pihaknya mengakui baru mengetahuinya sebentar tadi.

"Tiada sebarang maklumat diterima. Bahkan saya sendiri baru mengetahui berita itu memandangkan saya tidak lagi berada dalam blok perunding bagi parti Amanah.

"Untuk pengetahuan, blok perunding bagi pihak parti bagi tujuan mengembalikan mandat rakyat kini hanya dianggotai Presiden, Mohamad Sabu; Timbalan Presiden, Datuk Seri Salahuddin Ayub dan Pengarah Komunikasi, Khalid Abdul Samad," katanya sewaktu dihubungi Sinar Harian hari ini.

Beliau berkata demikian sewaktu mengulas pendedahan Dr Mahathir yang mendakwa beliau bersama penyokongnya bersetuju memilih Mohd Shafie Apdal yang juga Ketua Menteri Sabah sebagai calon Perdana Menteri baharu bagi blok pembangkang.

Beliau turut mendakwa nama Mohd Shafie turut disokong DAP dan Amanah dalam satu pertemuan dengan kepimpinan Warisan sebelum ini.

"Memandangkan saya yang menamakan beliau (Mohd Shafie), saya berharap akar umbi parti akan menyokong pencalonan beliau. Saya rasa sekiranya saya sudah tiada, kita mahu seseorang untuk meneruskan perjuangan kita.

"Atas sebab itu, kita meminta semua pihak untuk menyokong Mohd Shafie kerana hala tuju perjuangan Warisan adalah sama dengan saya untuk menentang (Datuk Seri) Najib Tun Razak dan (Tan Sri) Muhyiddin Yassin," katanya dalam satu rakaman video diambil dalam satu mesyuarat bersama akar umbi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dari Terengganu di Yayasan Kepimpinan Perdana malam tadi.

Sementara itu, Naib Presiden Amanah, Datuk Mahfuz Omar ketika dihubungi Sinar Harian turut mengesahkan tidak tahu-menahu mengenai kenyataan Dr Mahathir itu.

"Saya tidak tahu-menahu (kesahihan) pasal itu (cadangan Dr Mahathir) sebab saya tidak terlibat," katanya.

Terdahulu isu pemilihan calon Perdana Menteri mencetuskan kemelut dalam kalangan parti-parti dalam PH, fraksi Bersatu diketuai Dr Mahathir dan Warisan atau lebih dikenali PH Plus.

Sinar Harian sebelum ini melaporkan DAP telah membuat keputusan untuk menyokong Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri PH sementara Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Bagaimanapun, Majlis Pemimpin Pusat (MPP) PKR memutuskan menolak Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri sebaliknya memilih Anwar ke jawatan itu jika PH berjaya mengambil alih kerajaan.

Susulan itu, Dr Mahathir menyatakan hasratnya untuk meninggalkan PH Plus selepas PKR menolak cadangan beliau sebagai calon Perdana Menteri.

“Sebaliknya saya akan bekerjasama dengan DAP dan Amanah,” kata Mahathir ketika ditemuramah oleh Sin Chew Daily.

MR :  Mahathir nak kencing PH


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/06/amanah-kata-mahathir-bohong-pasal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Calon Shafie Sebagai Pm Hanya Opsyen Akan Bincang Dalam Mesyuarat Ph Kata Dap Amanah

Calon Shafie Sebagai Pm Hanya Opsyen Akan Bincang Dalam Mesyuarat Ph Kata Dap Amanah

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 314 hits
June 27 2020 7 51 PMDalam kenyataan bersama Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata pertemuan pimpinan DAP dan Amanah sebelum ini dengan Dr Mahathir Mohamad merupakan pertemuan tidak rasmi PETALING JAYA Ca...
Amanah Tidak Tahu Shafie Calon Pm Mahathir Tipukah

Amanah Tidak Tahu Shafie Calon Pm Mahathir Tipukah

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 206 hits
Kepimpinan Amanah tidak tahu Shafie Apdal calon PM Setiausaha Organisasi Parti Amanah Negara Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus menegaskan kepimpinan parti itu tidak dimaklumkan mengenai sebarang keputusan Amanah terhadap cadangan memilih Pre...
Shafie Apdal Calon Pm Ganti Kekusutan Mahathir Anwar

Shafie Apdal Calon Pm Ganti Kekusutan Mahathir Anwar

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 305 hits
PH dan sekutunya yang digelar sebagai PH Plus mendakwa memiliki sokongan mencukupi untuk membentuk kerajaan dan sebelum ini merancang untuk mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Muhyiddin Tapi malang perbalahan antara Mahathir dan A...
Shafie Apdal Calom Pm Bukti Tun Mahathir Memang Tidak Mahu Serahkan Jawatan Kepada Anwar Ibrahim

Shafie Apdal Calom Pm Bukti Tun Mahathir Memang Tidak Mahu Serahkan Jawatan Kepada Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 389 hits
Percaturan politik di negara ini makin sukar untuk diramalkan oleh mana mana pihak Setiap minggu ada sahaja kejutan baharu yang disajikan kepada seluruh rakyat Malaysia Menerusi rakaman video yang tular hari ini nampaknya cita cita Anwar Ib...
Shafie Apdal Sebagai Pm Anwar Dan Mukhriz Calon Tpm 1 Dan 2 Tun M

Shafie Apdal Sebagai Pm Anwar Dan Mukhriz Calon Tpm 1 Dan 2 Tun M

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 291 hits
Persetujuan itu dicapai dalam satu pembincangan tidak formal antara Shafie Mohamad Sabu Tan Kok Wai dan Lim Guan Eng kata Tun Mahathir KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mendedahkan bahawa cadangan menamakan...
Dr M Shafie Apdal As Pm Was Unanimous Decision With Dap Amanah Warisan

Dr M Shafie Apdal As Pm Was Unanimous Decision With Dap Amanah Warisan

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 201 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad has confirmed endorsing Datuk Seri Shafie Apdal as the Opposition s prime ministerial candidate after a video clip leak earlier today The former prime minister clarified that Shafie s nomination was a collective deci...
Amanah Dap Kata Anwar Pernah Setuju Terima Mahathir Pm 9

Amanah Dap Kata Anwar Pernah Setuju Terima Mahathir Pm 9

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 380 hits
KENYATAAN MEDIA Kami mengucapkan terima kasih kepada Parti Keadilan Rakyat atas kenyataan media yang dikeluarkan oleh mereka pada hari ini Ia menjelaskan keputusan yang dibuat oleh Keadilan berhubung keadaan politik semasa khususnya mengena...
Kenyataan Media Bersama Amanah Dan Dap Shafie Apdal Pm9

Kenyataan Media Bersama Amanah Dan Dap Shafie Apdal Pm9

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 328 hits
Parti Amanah Negara dan Parti Tindakan Demokratik mengambil maklum kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad selepas pertemuan tidak rasmi 2 hari yang lalu dan cadangan untuk menamakan Dato Seri Shafie Apdal sebagai calon baharu Perdana Menteri AMA...
Beri Saya Sedikit Masa Pertimbang Jadi Calon Pm Ke 9 Shafie Apdal

Beri Saya Sedikit Masa Pertimbang Jadi Calon Pm Ke 9 Shafie Apdal

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 184 hits
KOTA KINABALU Presiden Parti Warisan Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal akan meneliti secara mendalam cadangan untuk menjadikannya calon Perdana Menteri kesembilan Beliau berkata perkara itu akan dibincangkan bersama barisan pemimpin partin...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live